۰ نفر
۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
نشانه‌های شر در بازار کتاب نمایان شد

کتاب «نشانه‌های شر» شامل مقاله‌هایی از فرد باتینگ، ژرژ باتای، استیون اشنایدر و... است که شهریار وقفی‌پور آن‌ها را گردآوری و ترجمه کرده است.

«نشانه‌های شر» در دو بخش با عنوان‌های «شر» و «هیولا» گردآوری شده است. کتاب «نشانه‌های شر» مجموعه‌ای از مقالات اندیشمندانی چون فرد باتینگ، اسکات ویلسن، ژرژ باتای، استیون اشنایدر، ماری روسو، ژوزه ب. مانلیئون، جنیفر وایک و مارلی آلن ـ اوئه است که از کنار هم قرار گرفتن آنها، می‌توان سیر تغییر و تحول و تاثیرگذاری مفهومی به نام «شر» را بررسی کرد. در بخش «شر»، مقاله‌های «بی‌شکل» و «مثله کردن به مثابه‌ی قربانی و گوش بریده‌شده‌ ونسان ون‌گوگ» اثر ژرژ باتای و «ساختار روان‌شناختی آرمان‌شهر» نوشته فرد باتینگ و اسکات ویلسن درج شده‌اند.

بخش دوم این کتاب نیز با مقاله‌های «هیولا در مقام استعاره (غریب): فروید، لیکاف و بازنمایی هیولاییت در وحشت سینمایی» نوشته استیون اشنایدر، «1848: تجاوز به عقلانیت» از ژوزه ب. مانلیئون، «عجیب‌الخلقه‌ها» نوشته ماری روسو، «پیش‌گفتاری بر تخیل هیولایی» نوشته مارلی الن - اوئه و «تایپ خون‌آشامی دراکولا و رسانه‌های آن» نوشته جنیفر وایک همراه است.

در بخش‌هایی از مقدمه‌ای که وقفی‌پور بر این کتاب نوشته، آمده است: «از آن‌جا که تاریخ، ردگیری توحش در تمدن و فرهنگ است، نوشته‌های ژرژ باتای یکی از نقاط مرجع برای این فعالیت فکری است... از آن‌جا که عرضه اندیشه‌های باتای در لحظه حاضر، به دلایل مختلف، تنها به سردرگمی خواننده فارسی‌زبان خواهد انجامید، تنها نمونه‌ای از نوشته‌های خود باتای انتخاب شده است که با شرحی خلاقانه در مورد شماری از دغدغه‌های مرکزی باتای، می‌تواند آغازگاه مناسبی باشد.»

این کتاب در دو بخش و 158 صفحه تدوین شده است که بخش دوم آن مباحث مطرح شده در کتاب را به صورت انضمامی شامل می‌شود. البته مطالب این بخش از کتاب ارجاع مشخصی به اندیشه‌های باتای ندارند و ابزاری نظری برای تاریخ‌نگاری فرهنگی را ارائه می‌کنند. به این ترتیب این مجموعه مقالات از حالت صرفا تفریحی شخصی خارج شده و به پروژه‌ای فکری و یا حداقل تقلا برای شروع آن، تبدیل می‌شود.

همچنین در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «در دورانی که رمانس با دن کیخوته سروانتس پا به گستره تازه رمان گذاشت، در دورانی که ادبیات مانند بسیاری از هنرهای دیگر به سوی مردم به ویژه طبقه متوسط گشوده شد، گونه ای رشد یافت که با دلهره های مردم ناشی از رسوبات اندیشه قرون وسطایی، همسازی داشت و شاید بتوان گفت بیانی از آن به شمار می آمد... ژرژ آلبر موریس ویکتور باتای از فیلسوفان فرانسوی ای است که پیشگام و الهام بخش بسیاری از فیلسوفان پساساختارگرا و پسامدرن فرانسوی در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم شد. او مدتی همکاری فکری با سوررئالیست‌ها داشت و طیف علایق و توجهات اش فلسفه، اقتصاد، نظریهٔ ادبی، رمان نویسی، زیبایی‌شناسی و سیاست را در بر می گیرد.»

 

«نشانه‌های شر» با 158 صفحه و قیمت 7800 تومان از سوی انتشارات زاوش منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =