ایسنا نوشت:

یکی از روزنامه‌های مطرح ترکیه با انتشار گزارشی گفت که دولت آنکارا خود را برای مداخله احتمالی در سوریه به همراه ائتلاف بین‌المللی تحت حمایت ناتو آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه تودی زمان در گزارشی نوشت: در شرایطی که هنوز مشخص نیست که آیا دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است یا خیر، دولت ترکیه آماده شده است تا با حمایت از ائتلاف ناتو به مداخله نظامی احتمالی در سوریه دست بزند.

ترکیه که پیشتر اقدامات دفاعی را علیه هرگونه حمله شیمیایی در سراسر مرز این کشور با سوریه به اجرا درآورده است، اقدامات بیشتری را در استان‌های هاتای، کیلیس و شانلی‌اورفا واقع در جنوب ترکیه آغاز کرده است تا در مقابل حملات شیمیایی سوریه این مناطق را ایمن نگه دارند.

در نشست آتی مقام‌های ارشد نظامی آمریکا، ترکیه و سایر متحدان غربی درباره سوریه، شرکت‌کنندگان مساله 400 تن تسلیحات ارسالی به مخالفان سوری را از طریق ترکیه برای تقویت آن‌ها در مقابل نیروهای دولت دمشق مورد بحث قرار می‌دهند. علاوه بر این، نشست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با مشاوران ارشد امنیت ملی و ارتش آمریکا درباره سوریه نیز که پشت درهای بسته برگزار شد، احتمالا با هدف مداخله نظامی در سوریه بوده است.

این در حالی است که روزنامه‌های مطرح انگلیس از جمله ایندیپندنت و دیلی تلگراف نیز در شماره امروز (دوشنبه) خود از احتمال حمله کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا به سوریه ظرف یک یا دو هفته آتی خبر داده‌اند.

در حالیکه تنش‌ها در سوریه به دلیل استفاده از گاز شیمیایی در این کشور افزایش یافته، یکی از مقام‌های ارشد نظامی ترکیه قرار است در اردن با همتایان خود درباره راه‌های احتمالی واکنش نشان دادن به اتهامات استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه به گفت‌وگو بنشیند. عربستان و قطر نیز قرار است در کنار آمریکا و متحدان غربی این کشور در این نشست مشترک حضور یابند.

این اولین باری نیست که مقام‌های ارشد نظامی برای بحث درباره سوریه نشستی برگزار می‌کنند.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در پی حمله شیمیایی روز چهارشنبه در دمشق، گفت: جامعه بین‌الملل باید اقدامات مناسب و مستحکمی را برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر در سوریه اتخاذ کند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز سازمان ملل را به دلیل عدم انجام اقدامی مناسب در مقابل این رویداد مورد انتقاد قرار داد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز گزارش داد که جان کری و احمد داوود اوغلو، وزرای امور خارجه آمریکا و ترکیه روز شنبه در مورد راه‌هایی برای واکنش نشان دادن به حمله گاز سمی در سوریه به گفت‌وگو پرداختند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    13 33
    اگر واقعا وجدان داری به این سه مسئله خوب نگاه کنید که برای من ثابت شده کار دولت سوریه است 1-منطقه شیمیایی شده دست مخالفان بود 2-از هواپیما استفاده شده بود در حالی که مخالفان هواپیما ندارند 3-فرزندان خود مخالفان هم بینشان بود اگر وجدان داری به مسئله نگاه کن و گرنه متاسفم براتون من از ایرانی با فرهنگ بیشتر از دیگران توقع دارم
    • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      18 8
      اسد دیوانه نیست که از خط قرمز استفاده از سلاح های شیمیایی که خطر حمله کشور های غربی و به ویژه امریکا رو به دنبال داشت اون هم درست وقتی که بازرسان سازمان ملل در سوریه حضور دشتند عبور کنه. این یک برنامه از پیش طراحی شده بود. و ادم نیاز نیست نابغه باشه تا این رو بفهمه. یه چند دقیقه تلویزیونت رو خاموش کن و خودت فکر کن.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    15 11
    ترکیه برای هر دستوری از غرب و امریکا آماده است. قبول باشه انشائالله
  • عبدالرضا A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    9 15
    سلام ، اولا سوریه هم بی کس نیست که هرکسی سرش را پایین میندازد و وارد خونه آنها شود . جان فدا زیاد دارد . و مطمین باشید هر اقدامی که غربی ها و عربستان و قطر و ترکیه وغیر ه خواهند انجام دهند بی پاسخ نخواهد بود از طرف ارتش سوریه .
  • حامد A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    14 11
    باید به آقایون دولت ترکیه بگم چرا اون زمان که صدام به روی مردم کشور خودش تو حلبچه بمب شیمیایی ریخت و 5000 کرد غیرنظامی کشته شدن، مداخله نکردید؟ البته خودم جوابشو میدونم. چون اونا کرد بودن و شما هنوز حقوق کردها رو تو کشور خودتون هم رعایت نمیکنید. ولی الان که حمایت ناتو رو پشت سرتون دارید، میخواید مداخله کنید، چون از یک طرف با اسد مشکل دارید از یک طرف دیگه با کردهای شمال سوریه. برید به اسم دفاع از مردم سوریه که هم از طرف حکومت و هم از طرف مخالفا تحت فشارن، مداخله کنید و جنایات قبلی تون رو هم تکمیل کنید.
  • فیشر A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    7 9
    ترکیه دارد بزرترین حماقت تاریخش را مرتکب میشود چون اگر سلفیهای سعودی در سوریه به قدرت برسند آنوقت دیر یا زود به بهانه فساد و فحشا در ترکیه و لزوم استقرار حکومت اسلامی!!! چنان بر ترکیه می تازند و آن را ناامن می کنند که با سوریه چنین نکرده باشند. لاییک های ترکیه باید اردوغان را سرنگون کنند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    10 1
    ما در پیچ حساس تاریخی قرار داریم امیدوارم با نادانی مسئولان با کله به زمین سفت نخوریم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    7 7
    ترکیه نمی تونه از پس پ پ ک بر بیاد!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    4 13
    خیالتان راحت ترکیه هم با اسد میرود