با آزمایش سیستم جدید فیلترینگ، پاکستانی ها یوتیوب را رفع فیلتر می کنند

با آزمایش موفقیت آمیز سیستم فیلترینگ جدید در پاکستان، به زودی سایت یوتیوب رفع فیلتر می شود.

 

وزارت فناوری اطلاعات پاکستان با آزمایش روی سیستم موسوم به یو.آر.ال فیلترینگ URL filter به جای بستن درگاه اصلی سایت، بستن برخی محتواهای نامناسب را با موفقیت پشت سر گذاشت و قرار است در هفته آینده این سیستم را جایگزین فیلترینگ کل سایت کند.

از سال گذشته و بدنبال عدم موافقت گوگل برای فیلتر کردن صفحه مربوط به اهانت به پیامبر اسلام در سایت یوتیوب، دولت پاکستان کل سایت را فیلتر کرد.

اما از همان موقع ورازت فناوری اطلاعات طرح جدیدی را دنبال کرد تا به جای بستن کل سایت، فقط صفحاتی که نامناسب تشخیص داده می شوند، بسته بمانند تا مردم از سایر محتوای سایت بهره مند شوند.

در آزمایشی که این هفته انجام شد 4 هزار صفحه با محتوای نامناسب با موفقیت بسته شد. سیستم جدید طراحی شده قادر به بلوکه کردن محتواهای کفرآمیز روی آی .اس.پی های مختلف است.

کمیته وزارتی لیست محتوای نامناسب را تعیین کرده و بعد به وزارت فناوری اطلاعات برای بستن ارسال می کند.

وزیر فناوری اطلاعات با نوشتن نامه ای به نخست وزیر پاکستان وی را در جریان آزمایش موفقیت آمیز قرار داده تا به زودی یوتیوب رفع فیلتر شود. فرایند آنچه اتفاق افتاده بسیار ساده و زود انجام شده و در هفته آینده یوتیوب رفع فیلتر می شود.

سیستم جدید فیلترینگ پاکستان ساخته شده توسط PTCL در کمتر از یک سال و بعد از داستان یوتیوب در این کشور عملی و اجرا شده و دولت در قبال استفاده از آن باید به توسعه دهنده این سیستم در قراردادی به صورت سالانه پول پرداخت کند.

منبع: زد دی نت

56501 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    142 0
    پاكستان يك ساله تونست. ما چند ساله نتونستيم. كم كم دارم به اين نتيجه مي رسم قسمتي از مشكل به خاطر بي سواديه مديريته. چون بلد نيستن مشكل رو به مقامات بالاتر، به صورت امنيتي گزارش مي كنن!
    • وحید GB ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      63 1
      مشکل در سبک استخدام در دولته وقتی بهترین مهندسان ما در ادارات دولتی بهشون تو هین میشه خوب مشخصه جنس بی کیفیت چینی باید برای فیلترینگ استفاده شود ....
    • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      1 30
      والا یوتیوب واسه من که بازه، جریان چیه؟ فیلترشکن هم ندارم :)))) فردا نیان کامپیوتر یه جا ببرن؟
  • پویا A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    43 3
    اینا هرچی مقام رو میدن به پیر مرد ها یا ادم های عد بوق بابا بدین دست چندتا جوان 35 ساله یا 30 ساله مدیریت کنن ما کاربران اینترنت رو بهتر درک میکنن.چه وضعشه
    • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      46 0
      پويا جان، نفهمي پير و جوون نميشناسه،چه بسا پيراني هستن كه بسيار فهميده عمل ميكنن بر عكس.
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    63 0
    پاکستان تونست؛ما هنوز کل یوم میزنیم بلاگ اسپات و وردپرس و یوتیوب و فیلتر میکنیم!!و نوار پیشرفت؛همچنان قطع نخواهد نشد!!!
  • موافق CH ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    59 0
    با پاکستانیها موافقم.خیلیها مطالب مفیدی را با دیگران به اشتراک می گذارند.شخصاً چندین بار به خاطر مشکلات نرم افزاری به این سایت مراجعه کردم.بهتر است ایران هم اینکار رو بکنه.
  • فرید IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    70 0
    بخدا ما میریم یوتیوب برای دیدن اینکه فلان مودم چیکار میکنه یا در فلان لپ تاپو چه جوری باز کنیم،یا فلان ماشینو چه جوری تیون کنیم،1 مرحله بازی چه جوری ردش کنیم،دنبال کسب اطلاعاتیم نه کار دیگه!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      8 84
      اره جون خودت هههه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    66 1
    پاكستاني ها ديگه يوتوب دارن و ما همچنان در به در فيلترشكن!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      3 51
      ما هم اپارات داریم
  • هادی A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    53 3
    سایت يوتوب و شبکه های اجتماعی رو بخاطر مسائل امنیتی بستند نه چیز دیگه. هرچه راه های اطلاع رسانی محدودتر، بهتر!
  • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    35 0
    پاکستان هم اینهمه تلاش کرده تا بتونه از محتوای مفید یوتیوب استفاده کنه. یعنی انقدر یوتیوب و اینترنت براش مهمه!!! ما که اگر اینترنت کلا قطع بشه، به هیچ مشکلی برنمیخوریم!!!!
    • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      5 0
      والا الان پاکستان حدود 10 سالی از ما جلوتره در امر اینترنت ، سال هاست که پاکستان اینترنت 3g داره و اینترنت با کیفیت با سرعت هایی مثل 10-20 مگ...
  • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    35 0
    از نظر قیلترینگ ایرانی نه تنها یوتوب بلکه همه ی سایتا باید فیلتر بشن اونایی هم که بازه از دستشون در رفته!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    13 0
    ما تو تامین حداقل های اینترنت اش موندیم چه برسه فیلترینگ.
  • حسین A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    27 1
    خیلی ببخشید شعور دولت مدار های پاکستان از ایران بیشتره. پاکستانی هایی که میان ایران کارگری میکنن و دست فروشی میکنن ببین دولتشون چه امکاناتی که در اختیارشون نمیذاره. ما هم نشستیم اینجا و هی افسوس میخوریم...ولی وای اگه یه کشوری بیاد بگه بالا چشم فلان مسلمون ابروئه....همه میریزیم تو خیابون که از حق یکی دیگه دفاع کنیم....واقعاً به چیزی که هستیم فکر کنیم!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    16 6
    بابا جان خرجش فقط یه فیلتر شکنه . زیاد حرص نخورین
    • علی A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      0 0
      نه بابا.فیلتر شکن؟ میدونی بدون اون چقدر راحت تر میری تو یوتیوب؟ البته ارزش فیلتر در ایران بیشتر از آزاد بودنشه. در کل خوبه.من که خودم خیلی بی جنبم.
  • سروش US ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    12 1
    والا سیستم فیلت رینگ ما خیلی پیچیده تر و کامل تره. ما یو ار ال فیلتر داریم. ای پی فیلتر داریم. حتی دی ان اس فیلتر هم داریم. هاست فیلتر هم همین طور. علاوه بر اینکه ما سیستم های کیورد فیلتر هم داریم. نمونه هاست فیلت رینگ اکثر سایتهای فیلت ر شده. نمونه ایپی فیلت رینگ وضعیت سابق شبکه های اجتماعی. پارسال اومدن و دی ان اس فیلت رینگ رو معرفی کردن که دیگه در حال حاضر شبکه های اجتماعی و یوتیوپ اینطور فیلت ر شدن. یو ار ال فیلت رینگ هم که از خیلی وقت پیش ها بوده. در صورت درخواست میزارن. معمولا برای سایتهای داخلی که یوزر بیست هست محتوا. کیورد فیلت رینگ هم مثل وقتی که سرچ میکنین توی گوگل. پاکستانی ها چیز خاصی درست نکردن. ساده ترین نوع فیلترینگ یو ار ال فیلت رینگ هست. بحث بحث سیاست گذاری هست فقط.
    • بی نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      0 0
      خوب وقتی سیستم فیلترینگ آمریکایی می خریم معلومه دیگه!
  • ساسان IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    8 0
    وقتی کامنتهای شما رو میخونم که بالطبع از کسانی هستید که بیشتر از میانگین جامعه اینترنت استفاده میکنید و بعد صحبتهای مسئولین رو میشنوم که دائم دارن میگن به درخواست مردم این شبکه های اجتماعی و سایتها رو فیلتر کردن نمیتونم جمع بندی کنم. دریغ از یه نظر موافق با فیلترینگ این مدلی. همه میدونن که یه سری چیزا باید فیلتر بشن و بهونه کردن این مسئله برای بستن همۀ سایتهای صغیر و کبیر . . . اونم تازه به درخواست ملت . . . ! هرکی چیزی میدونه به ما هم بگه. اینکه مسئله سیاسیه که خوب اظهرومن الشمسه ولی اینکه به درخواسته مردمه به برخی نقاط آدم فشار عجیبی معادل پهنای باند کرۀ جنوبی میاره!
  • فرزاد IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    2 0
    شمایی که میگی ما هم آپارات داریم ، خیلی از چیزایی که میخوایم توش نیست شمایی که میگی فیلترینگ پاکستان قویتره ، دلتو صابون نزن ایران پیشرفته ترین فیلترینگ رو داره شمایی که میگی فقط ایران فیلتره ، نمیدونی نگو ، خیلی کشورها فیلترینگ دارن ولی نه جوری که تمام سایت ها فیلتر باشه ، پس این همه فیلتر شکن تو نت برای چی ساخته شده ، دلشون که برای ما نمیسوزه مشکل فیلترینگ ایران اینه که قانون درستی نداره ، از طرفی هم خود ما جنبه شبکه های اجتماعی رو نداریم راستی تویی که میگی ماهم آپارات داریم ، ماهم فیسنما داریم ، بعله!!!
  • گاف A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 0
    آقایی که میگی آپارات داریم ... آپارات هم مال خودشونه و صرفا یک جای آزادی نیست که فک کنی مثل یوتوب میتونی هر چیزی ببینی ... آپارات دست یه سری هاس که هر چی میخوان میذارن و میکنن تو کله آدم ... دراین بین یه ما هم تاوقتی از خط قرمزشون رد نشدیم میتونیم یه گوشه کناریفیلم تام و جری آپلود کنیم