سفر زنگنه به قلب نفت ایران/ روند تولید نفت در 14 سال گذشته چگونه بود؟

مطابق آمار بانک مرکزی، بالاترین میزان تولید نفت ایران طی 14 سال گذشته، سال 84 صورت گرفته است.

  آذرجزایری: بیژن زنگنه، وزیر نفت، ضرب الاجل 7 ماهه برای رسیدن به ظرفیت تولید 4میلیون و 200 هزار بشکه ای را برای مدیرانش تعیین کرده است. فردا هم پس از هشت سال بار دیگر به اهواز سفر خواهد کرد تا از میادینی دیدن کند که روزی از توان تولید 3 میلیون و 360 هزار بشکه نفت در هر روز برخوردار بودند اما در شرایط فعلی بسیاری از پروژه ها و طرح های شرکت مناطق نفت خیز جنوب به دلیل عدم توجه جدی و کمبود منابع مالی متوقف شده است.

برهمین اساس بیژن نامدار زنگنه فردا در راس هیئتی به اهواز، پایتخت نفت ایران سفر کرده و ضمن بازدید از تاسیسات و پروژه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، برای شتاب دادن به برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت جلسات ویژه برگزار می کند.

بیژن زنگنه در دومین سفر خود، صبح فردا (پنجشنبه ٧ شهریور) در نشستی با حضور مدیرعامل و مدیران عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به بررسی طرح ها و پروژه ها و مباحث مرتبط با تولید می پردازد.

جلسه با اعضای هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و مدیران این شرکت از دیگر برنامه های وزیر نفت در مدت اقامت در اهواز است.

زنگنه

 

زنگنه همچنین بعد از ظهر پنجشنبه با مدیران شرکت های تابع وزارت نفت در استان خوزستان دیدار خواهد داشت.

 حمید بورد، مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب اخیرا در گفت وگو با خبرآنلاین تاکید کرده است: ما هر سال حدود 300 تا 350 هزار بشکه از دست می‌دهیم که باید به ازا این مقدار از دست رفته، تولید داشته باشیم. به عبارت دیگر باید هر سال به ازاین مقدار کار توسعه‌ای انجام دهیم.

به گفته وی، مناطق نفت‌خیز جنوب حدود 80 درصد ظرفیت نفت کشور را در اختیار دارد. در حال حاضر عمده ظرفیت کشور در مناطق مشترک است که در حوزه کار مناطق نفت خیر نیست. درحالی‌که این منطقه به دلیل داشتن امکانات و متخصص، می‌توانست در این حوزه کمک‌های بیشتری داشته باشد. بنابراین برنامه تولید صیانتی در دست اجراست و به این معناست که ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم تا عمر مخازنمان افزایش یابد. در واقع معدل ضریب بازیافت ما حدود 27 درصد است و به نظر بنده با توجه به امکاناتی که داریم و با توجه به فشارهای بین‌المللی که وجود دارد این عدد قابل‌قبول و خوب است. بنابراین می‌توانیم با پروژه‌هایی که در دست اقدام داریم نتایج خوبی بگیریم.

بورد در پاسخ به این سوال که با اجرای پروژه‌های فعلی در این منطقه می‌توان امیدوار بود ظرفیت تولید روزانه 3 میلیون بشکه‌ای نفت مناطق نفت‌خیز جنوب حفظ شود؟ متذکرشد:نمی‌توان ادعا کرد که تولید سه میلیون بشکه را نگه خواهیم داشت اما تلاشمان بر این است که شیب کاهش ظرفیت تولید را کند کنیم و فکر می‌کنم بالای 50 سال حداقل بتوانیم این ظرفیت تولید را حفظ کنیم.

مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید مناطق نفت‌خیز جنوب چقدر است خاطرنشان ساخت:در حال حاضر ظرفیت تولید حدود 2 میلیون و 900 هزار بشکه است و اگر برنامه های فعلی محقق شود می‌توانیم ظرفیت تولید را به بیش از 3 میلیون بشکه برسانیم.

به گفته وی، نمی‌توان سطح تولید را در مناطق نفت خیز جنوب با یک عدد ثابتی حفظ کرد و این امر اصلاً شدنی نیست. چرا که مثلاً ظرفیت قابل برداشت یک مخزن یک میلیارد بشکه است و چون مرتب از آن برداشت می‌شود این عدد کمتر و کمتر خواهد شد. بنابراین باید مرتب با مطالعه دینامیکی  مخزن طرح‌های توسعه‌ای و با تزریق گاز اضافه شود؛ مثلاً برای یک مخزن مانند اهواز نمی‌توان تزریق گاز انجام داد و باید از روش‌های دیگر استفاده کرد و مثلاً تلمبه‌های درون چاهی را به کار بگیریم. بنابراین اولاً سهم مناطق نفت‌خیز جنوب در عدد قانون برنامه پنجم توسعه، سهم زیادی نیست ولی ما می‌توانیم سرعت کاهش تولید در این منطقه را کم کنیم و سعی خواهیم کرد عدد را ثابت نگه‌داریم.

استان خوزستان بزرگترین قطب تولید نفت و انرژی کشور است و بزرگترین مخازن هیدروکربوری ایران در این استان وجود دارد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با زیر مجموعه ٩ شرکت شامل ٥ شرکت بهره برداری و ٤ شرکت خدمات فنی و تخصصی تولید نفت، گاز و مایعات گازی از این میدان ها و مخازن واقع در بخش هایی از استان های کهگیلویه و بویر احمد، فارس و بوشهر در گستره ای به مساحت افزون بر ٤٠٠ هزار کیلومتر مربع را برعهده دارد.

در استان خوزستان علاوه بر استقرار شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت پالایش نفت آبادان، شرکت پالایش گاز بید بلند و مسجدسلیمان، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نیز در زمینه بالادستی و پایین دستی صنعت نفت فعالیت دارند.

همچنین توسعه میدان های نفتی مشترک از جمله آزادگان، یادآوران و یاران در زمره  پروژه های بزرگی است که در این استان از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت در حال اجراست.

درحوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب حدود ٨٠ درصد نفت خام و ١٦ درصد گاز کشور با رعایت معیارهای تولید صیانتی از مخازن استحصال و به مبادی مصرف ارسال می شود.

31222/

کد خبر 310497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    8 2
    كاش دكتر زنگنه يك بازديدي هم از شهر اولين چاه نفت خاورميانه داشته باشند يعني مسجدسليمان هميشه در صحنه
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    8 1
    و مردم خوزستان جز الودگی بهره ای از این منابع ندارند در حالی که اگر در هر جای دیگر بود اول به خودشان میرسیدند
  • اهوازی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    8 0
    ای کاش نفت در خوزستان نبود چرا وزیر کار به خوزستان نیامد که از بیست شهر اول بیکار ایران در خوزستان هستند و یا وزیر بهداشت نیامد که در آلودگی هوا در استان ها و بلکه در جهان اولیم و یا وزیر راه به خوزستان نیامد تا ببیند مشکلات جاده های استان و یا وزیر نیرو چرا تشریف نیاوردند تا حال اسفبار رودخانه ها را از نزدیک لمس کند و یا چرا وزیر صنایع چرا به استان و شهرمان اهواز که به تنهایی 25% صنعت کل کشور در آن مستقر بود که همکنون صنایع آن یکی یکی در آنها بسته می شود و یا وزیر آموزش و پرورش چرا به این استان زر خیز تشریفرما نمیشوند تا ببینه وضع مدارس و معلمین را و.. البته از طرف خودم همشهریهایم و هم استانی هایم سفر خوشی برای آقای وزیر نفت آرزو دارم و به ایشان میگویم قدم رنجه فرمودید به استانمون خوش آمدید
  • جلال جلالی A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    3 0
    در این شرایط حساس باید فقط در میادین مشترک سرمایه‌گذاری و استخراج صورت گیرد. متاسفانه دیده می‌شود که در میادین مستقل هم در حال سرمایه‌گذاری و هم در حال استخراج میباشیم در حالی که همین تولید کم نفت را فقط باید از میادین مشترک انجام دهیم و در میادین مستقل به تعمیر و بازسازی چاهها و تجهیزات بپردازیم. اگر ارتباط با غرب گسترش یابد به نفع اقتصاد ملی است و از تاراج نفت ما توسط همسایه‌های منطقه که با نفت و گاز خودمان بر علیه خودمان سرمایه‌گذاری میکنند جلوگیری میشود.
  • یک شرکتی منطقه ویژه عسلویه IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    6 2
    وزیر محترم اینقد پشت کار دارند خوبه.چقد خوب میشد که همونطور که مقام معظم رهبری سومین شاخصه دولت ایده آل رو عدم تبعیض و عدالت محوری معرفی کردند،آقای وزیر تبعیض بین ما شرکتی ها و نیروهای تبدیل وضعیت شده رو بردارن.مگه خون همکاران ما که تبدیل وضعیت شدند از خون ما رنگی تره؟؟؟؟چرا ما با بیش از پنج سال سابقه در اینجا شرکتی باقی ماندیم؟؟؟؟تلاش برای افزایش تولید نفت خوبه ولی طبق نظر رهبری نظام در جهت رفع تبعیض هم خوبه که تلاش بشهواین اصلآ خوب نیست که از منی که در این شرایط سخت برای کشور کار میکنم درخواست هفت و نیمسال سابقه بشه و از کسی که در شهرهای با امکانات هم هست همون سابقه رو بخوان.ما منتظریم تا سفارش رهبری برای رفع تبعیض اجرا بشه
  • حبیب A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    خوزستان/مسجدسلیمان چی شد چی شد چی شد