برخی از نمایندگان مجلس به دنبال ممنوع کردن عزل و نصب توسط سرپرست وزارتخانه ها/ مخاطب این طرح کیست؟

طیفی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به دنبال محدود کردن اختیارات سرپرست های وزارتخانه ها و ممنوعیت عزل و نصب از سوی آنها هستند.

محمد حسین نجاتی: این اقدام در حالی از سوی برخی نمایندگان مجلس اعلام شده است که طی چند روز اخیر سه تغییر مدیریتی در وزارت علوم و یک تغییر مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش رخ داده است و به نظر می رسد طیفی از نمایندگان مجلس قصد جلوگیری از این اقدامات را دارند.

در همین رابطه رئیس کمیسیون آموزش مجلس، از یک طرح دو فوریتی در مجلس به منظور ممنوع شدن عزل و نصب در وزارتخانه ها توسط سرپرست خبر داد و به خبرگزاری مهر گفت: این طرح برای همه از جمله وزارت علوم است.

محمد مهدی زاهدی گفت: نمایندگان مجلس در حال تهیه طرح دو فوریتی هستند که بر اساس آن، سرپرستان وزارتخانه ها تا زمان فعالیت در این سمت، حق عزل و نصب مدیران و تغییر در مصوبات وزیر پیشین را ندارند.

وی اضافه کرد: صبح امروز، نمایندگان در صحن مجلس در حال امضا و تهیه طرحی بودند که بر اساس، سرپرستان وزارتخانه ها در طول سه ماه فعالیتی که در این دستگاهها دارند، اجازه عزل و نصب همچنین اعمال تغییرات در مصوبات وزیر پیشین را نداشته باشند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در پاسخ به این سوال که آیا این طرح در واکنش به عزل و نصب های صورت گرفته در وزارت علوم است یا خیر، تاکید کرد: این طرح برای تمام وزارتخانه ها از جمله وزارت علوم است.

به گفته زاهدی، دو فوریت این طرح یکشنبه آینده در صحن علنی در معرض رای قرار می گیرد.

دراین رابطه دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به فارس گفت: در صورت تصویب طرح دو فوریتی در مجلس، سرپرستان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش،‌ علوم و تحقیقات و ورزش و جوانان حق عزل و نصب معاونان و رؤسای ادارات وزارتخانه‌ها را ندارند.

عبدالرضا بزرگ‌نژاد، در خصوص برنامه‌های این کمیسیون اظهار داشت: طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی در دفاتر کمیسیون‌ها در حال امضا شدن است که بر اساس این طرح،‌ سرپرستان وزارتخانه‌ها حق عزل و نصب ندارند.

وی افزود: در این طرح عنوان شده است که سرپرستان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش،‌ علوم و تحقیقات و ورزش و جوانان حق عزل و نصب معاونان، رؤسای ادارات و مسئولان بخش‌های مختلف این وزارتخانه‌ها را ندارند. بر اساس این طرح، سرپرستان این سه وزارتخانه تا زمان انتخاب وزرا مسئول گرداندن این وزارتخانه‌ها هستند و نمی‌توانند بخشنامه‌های وزرای پیشین را نیز ملغی کنند.

بزرگ‌نژاد ادامه داد: این طرح پس از امضا شدن، روز یکشنبه در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.

 

مخاطب این طرح کیست؟

بدون شک مخاطب این طرح کسانی جز جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم و علی اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیستند. در حال حاضر گروهی از نمایندگان همچون نمایندگان وابسته به جبهه پایداری انقلاب اسلامی و برخی دیگر خواهان حضور اشخاصی همچون غلامعلی حداد عادل در وزارت آموزش و پرورش و حضور اشخاصی مانند وزاری دولت های نهم و دهم در وزارت هستند.

آنها با این طرح سعی دارند اولین مانع را پیش پای سرپرستان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم را بگذارند تا بخشی از نگرانی های آنها در وزارت علوم و آموزش و پرورش بر طرف شود. این نگرانی ها پیش از این نیز در برخی رسانه های اصولگرا به خصوص روزنامه کیهان نیز بازتاب داشت .

روزنامه کیهان در روز دوشنبه 4 شهریور ماه سرمقاله خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: "نانوشته پیداست که سرپرست اختیارات محدودتری در مقایسه با وزیر دارد، و به نوعی می‌توان گفت که سرپرست تنها مجری امور جاری وزارتخانه تحت سرپرستی خویش است. این محدودیت در قوانین عادی هم مشهود است. به عنوان نمونه، اکنون که وزارت علوم دارای سرپرست است، به یک نمونه از محدودیت‌های قانونی سرپرست این وزارتخانه اشاره می‌کنیم:ماده 3 آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان می‌دارد: «رئیس هر دانشگاه یا موسسه آموزش عالی برحسب مورد از جانب وزیر فرهنگ و آموزش عالی (وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری) یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد خواهد شد و پس از تأیید شورا، با حکم وزیر به مدت چهار سال به اجرای وظایف خود خواهد پرداخت».

این روزنامه همچنین تاکید کرد: "تجارب دولت‌های گذشته، چنین مواردی را عیان نموده است. چشمان تیزبین و نظاره‌گر مجلس که طبق اصول متعدد قانون‌اساسی مسئول اصلی نظارت بر عملکرد دولت است، هماره مترصد بوده است که اقدامات فراقانونی قوه مجریه، به یک روال طبیعی و بی‌پاسخ تبدیل نگردد؛ کما اینکه اگر محمود احمدی‌نژاد با اقداماتی سبب آزردگی مجلس می‌گردید، مجلس با از سر گذراندن مصوبه‌ای با این قبیل اقدامات رئیس‌جمهور وقت به مقابله بر‌می‌خاست. اکنون اگر بتوان با اغماض از انتصاب فردی که نتوانسته است اعتماد نمایندگان ملت را جلب نماید به عنوان ریاست سازمان میراث فرهنگی چشم‌پوشی نمود و آن را دهن‌کجی به رأی نمایندگان ملت برنشمرد، نمی‌توان از اقدامات فراقانونی یکی از عناصر فعال فتنه در کسوت سرپرست وزارت علوم گذشت کرد و تغییرات احتمالی روسای دانشگاهها در آستانه مهر و همچنین ملغی اعلام نمودن پذیرش پذیرفته‌شدگان بورس وزارت علوم- که طی یک فرآیند قانونی و منطبق با آیین‌نامه‌ها و قوانین مصوب صورت پذیرفته است- را نادیده انگاشت."

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    343 3
    این طرح از طرف امثال بذرپاش مطرح شده که منافع خود را در خطر می بینند.
    • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      97 1
      اقای زاهدی شما دو سال دیگه به رای مردم کرمان نیاز دارید حواستونو جمع کنید و چوب لای چرخ نگذارید
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      8 5
      کرمانم یعنی برم؟!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      36 1
      کمتر از 2 سال دیگه باید حساب این نمایتدگان چوب لای چرخ گذار را برسیم همه یادتون باشه
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    کسی که هنوز موندن و رفتن خودش معلوم نیست مگه میتونه عزل و نصب کنه؟
    • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      80 0
      او به استناد حکم رییس جمهوری که مردم مستقیما انتخابش کردن عمل میکنه. ظاهرا صندوق های رای لقمه ی گلو گیری واسه بغضی ها شده. این ملت از این پس باید بیشتر با صندوق رای آشتی کنه چون قدرتش بسیار بیشتر از اونیه که فکرشو میکردن.
    • سید A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      1 24
      اگر قرار بود به حکم ریاست جمهوری وزرا انتخاب بشن چرا توی قانون رای دادن رو به مجلس سپردن ؟ حتی آمریکا هم همینطوریه
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    257 4
    آن وقت این چشمان تیزبین مجلس در هشت سال گذشته کجا را نگاه می کرد؟
    • بارانی DE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      25 0
      اون موقع داشتن از مرتضوی قول شرف می گرفتند و رئیس جمهور مهر ورز هم به ریششون میخندید.
  • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    64 0
    یعنی اگر یکی از معاونین وزیر علوم بمیرد باز هم توفیقی به جرم اصلاح طلب بودن حق انتصاب معاون جایگزین را ندارد؟ آیا این مصوبه که صرفا برای مقابله با یک نفر و بر اساس زیاده حواهی های جناح شکست خورده در حماسه سیاسی دارد در مجلس مورد بحث قرار می گیرد، مغایر قانون اساسی نیست؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    209 3
    منافعشون به خطر افتاده!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    47 0
    دیگر بهشون درس نمی دهند تا تدریس کنند!
  • سبیل A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    44 0
    عجب ترسی تو دلشون بوجود اومده کیهان مچکریم!
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    36 0
    ...عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری!
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    46 0
    این کیهان که اینقدر نگران قانون هست !!!! خوبه یک گزارش کوچولو از این دانشگاه غیرقانونی تازه تاسیس !!! و همینطور انتصابات دانشگاه علامه که همگی در حضور وزیر سابق علوم و چشمان تیزبین نمایندگان !!! اتفاق افتاده است ارائه دهند تا همه آگاه شوند !!! بیش از این سکوت این روزنامه جایز نیست.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    58 0
    من که از روحانی نمیگذرم اگر سر وزارت علوم کوتاه بیاد. وزارت علوم و دانشگاه ها شدن حیات خلوت تندروها. از این دست و پا زدن ها معلومه خیلی خبرها بوده اونجا که نمیخوان رو بشه...
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    46 0
    چرا مجلس از رانت خوری حمایت می کنه ؟ این طرح برای جلوگیری از عزل شریعتی هست. بذرپاش و زاهدی منافعشون در خطره خبرآنلاین چرا واقعیت را منعکس نمیکنی؟
  • بی نام NL ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    36 0
    یعنی چند هفته یک وزاتخانه امکان هیچ تغییری نداشته باشد و درصورت بروز مشکل باید کارش معطل بماند؟ مثلا اگر یک مدیر نالایق سرکار بود و یا یک مصوبه ای مشکلی پیش آورده بود نباید امکان تغییر وجود داشته باشد؟
  • عليرضا IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    50 0
    دكتر زاهدي جواب اين كارهاي سياسي را بايد بدهد بين خدا و بنده خدا مسءول است من به عنوان كرماني شرمنده ام
  • بی نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 0
    برخی نمایندگان بیشتر از این موضوع به فکر از دست دادن عوامل خود در شهرهایشان اند
  • آرش A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 0
    ب این دو وزیر تصیه میکنم قبل تصویب نهایی طرح توی شورای نگهبان همه عزل و نصباشونو انجام بدن تا تیر اینها به یاری خدا به سنگ بخوره
  • مهدی جواهری IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    32 1
    آقای روحانی باید هرچه زودتر اشخاص مورد نظر خودشون رو برای وزیر شدن در این وزارتخانه ها به مجلس معرفی کنن تا نقشه ی این آقایون یا خانم ها شکست بخوره دل ما هم خنک بشه
  • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 0
    این نماینده ها یا نامه پخش میکنند یا نامه جمع میکنند. یا.......
  • معلم A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 0
    این اقایان می خواهند برای منافع گروهی خود ابروی مجلس را ببرند این اقایان بهتر از هر کس دیگری می دانند که در اموزش و پرورش و امورش عالی نارضایتی زیادی از مدیران اتوبوسی وجود دارد و شاید اینها خیلیها را بدون بلیط سوار کردند
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    50 0
    کاش زمان احمدی نژاد هم اینطوری میکردند !!!! 8 سال مملکت داغون شد عین خیالشون نشد این اصولگراها
  • حامد IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    28 2
    هر جا که راه خطا بوده باید اصلاح شود. با این طرح تلاش دارند از 8 سال اهمال کاری خود حفاظت کنند.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    46 0
    خطاب به مردم عزیزم: در انتخابات بعدی مجلس شرکت کنیم و با انتخاب افراد لایق جواب دندان شکنی به این عده نمایندگان بدهیم.
  • مجید A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 0
    لطفا دست از این کارها بردارید،مردم دیگه از اهداف شما باخبر شدند حتی دوستداران قبلی شما هم دیگه از نیات شما باخبرند ،پس اندک اعتمادی که به بعضی از شماها (البته از طرف بعضی از مردم)هست رو از دست ندید تا گرفتار خشم مردمنشوید
  • 111 IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 0
    درمورد گرانی 2فوریتی بدهند
  • جهان A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    38 0
    بيچاره مجلس كه به دست چه افرادي افتاده كه منافعشون رو به مصلحت نظام ترجيح ميدن !
  • بی نام IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    37 0
    هفته های آخر دولت احمی نژاد سیل آدم ها بود که خارج از روال هیات جذب که ساخته خود این دولت بود به دانشگاه ها سرازیر شد تا بورس شوند. اقدام دکتر توفیقی برای تحت نظر گرفتن جذب یا بورس هیات علمی جدید بسیار کار درستی است تا این روند به حالت قانونی درآید آقایان مخالف دلیل صادقانه خودشان را بیاورند چون بالاخره هر کس وزیر شود قطعا این مدیران دولت احمدی نژاد را عوض خواهد کرد همانطور که وزیران دیگر دارند این کارها را به تدریج انجام می دهند. چیزی هم که روی آن سروصداست همین بورس و جذب هیات علمی هاست، فکر هم نکنید مربوط به دانشگاه علامه است علامه فقط صداش درآمده است.
    • رضا IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      3 2
      یه چیزی شنیدین و کلیشه ای دارین حرف میزنین. 90% کسانی که دنبال بورس هستند دسته کم یکسال و نیم پیش قبول شدن ولی هنوز حکمش زده نشده و این روال بورسه که اگر این بدبختا کسی رو داشتند به قول شما نور چشمی بودند ظرف یکماه همه کارها براشون انجام می شد. نه اینکه نصف عمر یه دولتی دست و پا بزنن بعدی بجای اینکه این بیاد دستشون رو بگیره پا بذاره رو سرشون که درست غرق بشن. تعلیق قانون بورس، ظلم به کسانیست که چند سالیه این مملکت دستاوردهای علمی و جایگاه علمیش رو مدیون اونای وگرنه این استادهای خنگ زوال در رفته قدیمی بچلونیشون یه صفحه مقاله هم ازشون در نمی یاد.
  • دانشجوی دکتری US ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    42 0
    آقای روحانی به درد دل جامعه دانشگاهی کشور گوش کن که تو 8 سال و بخصوص 4 سال گذشته فقط خون دل خوردن لظفا تمامی بورسها و جذب هیات علمیهای 4 سال گذشته مورد بازبینی قرار بگیره تا مشخص بشه این افراد بر اساس صلاحیت وارد شدن یا رانت و پارتی و وابستگی حزبی سیاسی
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      13 0
      درسته
  • علی A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    40 0
    با یک طرح 5 فوریتی تمام معاونین دولت قبلی را مادام العمر کنید بی خیال رای ملت . وقتی 180 نماینده قبل انتخابات ان طور بیانیه دادند اما ملت راه خود را در حماسه سیاسی با انها جدا کرد باید این ها به عنوان نماینده به رای فعلی ملت احترام بگذارند
  • حسن IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    31 0
    مجلس شروع کرده به دشمنی با دولت! یادمان می ماند که مجلس شروع کرد.انگار نمایندگان مجلس خشم درون خود را که در زمان احمدی نژاد به دلیل به بازی نگرفتن مجلس توسط او در دل نمایندگان مانده است را در این مجلس دارن به معرض نمایش میگذارند!؟
  • psdk A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    34 0
    آقای زاهدی که خیلی نگران امور هستند پاسخ دهند که چگونه برخلاف تمامی قوانین و مقررات وزارت امور خارجه، هنگام سفارت در مالزی علاوه بر چند هزار یوروی ناقابل، با اصرار خود و حمایت احمدی نژاد حقوق ریالی خود را بطور کامل دریافت می کرده است؟!!!!
  • ايراني IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    37 0
    نمايندگان عزيز بترسيد از روزي كه صبر ملت سرريز شود
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    32 0
    نماینده های مجلس دیگه واقعا شورش درآوردن!لازمه یادآوری وظایف بهشون بشه
  • حميد IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    45 0
    آقاي حداد عادل بهتره به اون 15 تا شغلي كه داره برسه بي خيال وزارت و اين صحبت ها بشه.
  • ارش IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    28 0
    اين دوفوريت مغايرت صريح باقانون اساسي داره،درواقع ميشه گفت به بهانه ي قانون دارن اختيارات شخص رئيس جمهور رو كاهش ميدن،ديگه ازواضحاته كه شوراي نگهبان درصورت تصويب اين موضوع درمجلس بايد اين مصوبه رو خلاف قانون اساسي تشخيص بده،
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    3 0
    فعلا که توفیقی خوب جوابشونو داد. "سرپرست، اختیارات وزیر را دارد"