۰ نفر
۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۸

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

زمان توسعه تجارت طی هفته گذشته در حالی جدیدترین فهرست خودروهای مجاز وارداتی امسال را اعلام کرد که در فهرست مذکور از دو خودروی پورشه و مازراتی خبری نیست. بر اساس فهرست خودروهای مجاز که سازمان توسعه تجارت منتشر کرده تا پایان سال‌جاری، 102 خودرو مجوز واردات به بازار ایران را به‌دست آورده‌اند و وارد‌کنندگان تنها می‌توانند نسبت به واردات خودروهای یاد شده اقدام کنند.
در این فهرست تعدادی از خودروهای کره‌ای، آلمانی، ایتالیایی، چینی، ژاپنی، فرانسوی و سوئدی مجوز ورود به ایران را در سال‌جاری به‌دست آورده‌اند، حال آنکه برندهایی همچون بی‌ام‌و، هیوندای موتور، آلفا رومئو، ای‌بی‌تی، سایک موتور، سانگ یانگ، دایملر، کیا موتورز، تویوتا موتور، جیلی، رنو، فولکس واگن، میتسوبیشی، هوندا، دانگ فنگ و ولوو در فهرست یاد شده به چشم می‌خورد. اما گذشته از خودروهایی که تا پایان سال موفق به اخذ مجوز شدند در این فهرست دو برند لوکس و گران قیمت موجود در بازار ایران؛ یعنی پورشه و مازراتی به چشم نمی‌خورد؛ بنابراین خودروهای مذکور تا پایان سال‌جاری اجازه ورود به ایران را نخواهند داشت.

از ابتدای امسال این دو خودروی گران‌قیمت فضای بسیاری از نمایشگاه‌های خودروهای وارداتی را اشغال کرده بودند، این در حالی است که یک کارشناس صنعت خودرو تاکید دارد که مجوزهای‌ بی‌حساب دولت پیشین به ساکنان جزیره ابوموسی برای واردات بدون عوارض و حقوق گمرکی خودرو منجر به اوج‌گیری آمار واردات پورشه و مازراتی شده است؛ چرا که دلالان با خرید امتیاز واردات از ساکنان این جزیره اقدام به ورود گران‌ترین خودروی وارداتی به بازار کشور کرده‌اند که برخی در این بین تا 400 میلیون تومان نیز سود کردند. براساس آمار گمرک در سال گذشته، معادل 44 هزار و 341 دستگاه خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و 84 میلیون دلار وارد کشور شد. در چهار ماهه نخست امسال هم واردات خودرو به کشور از نظر تعدادی و ارزشی به ترتیب پنج و 9.1 درصد افزایش یافته و به 12 هزار و 640 دستگاه و 266 میلیون دلار رسید. 

3939

کد خبر 310815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    51 2
    حيف شد امسال بوگاتي و پرايد هم تو ليست نيستن...
  • حميد IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    28 0
    چرا بايد به خودرو اينقدر عوارض بخوره كه طرف تو يه فقره معامله 400 مليون سود كنه؟؟؟
  • رضا A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    4 34
    كلا سياست واردات خودرو بر عليه توليد كنندگان داخلي و كاركنان اين بخش است. اگر مسئولان ما دلسوز بودند از واردات هر نوع خودرو جلوگيري ميكردند. يا اينكه حداكثر به واردات 2 نوع قناعت ميكردند. آنهم با هدف حمايت از توليدات داخل كشور
    • بی نام BE ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      23 2
      نتیجه بیش از 30 سال حمایت از تولیدات این است . فکر نمیکنید دیگه کافی باشه؟
    • سعید IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      13 0
      کدام تولید کننده داخلی با گران شدن ارز گران میشه پس تولید کننده نیست مونتاژ کاره پس اگه مونتاژ می کنه حداقل ماشین درست وحسابی مونتاژ کنه نه ماشین اهل بوق ق ق ق
  • پاندا IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    23 1
    به نظر شما اقا رضای عزیز تا کی مردم باید پول و جان خودشون را بدن تا خودرو مونتاز کن های ایرانی پول در بیارن؟۳۰ سال کافی نبود؟