وزیر بهداشت در دو گفت و گوی جداگانه از بدهی ۱۹۰۰ میلیاردی بیمه ها به بیمارستان ها و جلسه با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای بودجه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شب گذشته سیدحسن قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه نگاه یک گفت: بیمه‌ها 1900 میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت دارند که در صورت پرداخت، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت برطرف می‌شود.

او، علت مهم افزایش قیمت داروها را ناشی از عدم قبول بیمه ها برای افزایش قیمت دارو عنوان کرد و گفت: اگر 1800 میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا کند شاهد ارزان شدن داروها خواهیم بود.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه طی 10 روز آینده روش کار در خصوص حمایت از بیماران صعب العلاج مشخص می شود، در مورد وجود داروهای بی کیفیت در بازار دارویی کشور، گفت: هنوز نمی توانم وجود داروهای بی کیفیت را تایید کنم باید بررسی و تحقیق کرد.

او گفت: 95 درصد اقلام دارویی در کشور تولید می شود، البته در خصوص تولید مواد اولیه مشکل داریم. اما مطمئن هستم با حضور رئیس جدید سازمان غذا و دارو، کارنامه درخشانی در این حوزه خواهیم داشت.

هاشمی، هدف بعدی سازمان غذا و دارو بعد از سپری شدن بحران دارو را، کاهش وابستگی در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

وزیر بهداشت در ادامه به هزینه ها سنگین سلامت اشاره کرد و گفت: هزینه های درمانی در بعضی موارد کمرشکن است و باعث فقر خانواده ها می شود. در حال حاضر بالای 65 درصد هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت می شود در صورتی که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه این عدد باید به کمتر از 30 درصد می رسید. اگر سهم هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد می توانیم هزینه های درمانی را کاهش دهیم.

او سخنانش درباره ناکارآمدی بیمه ها که در یک ماه گذشته چندبار بیان کرده است را دوباره تکرار کرد و گفت: بیمه ها پراکنده هستند و برای تحقق عدالت در سلامت باید بیمه ها تجمیع شوند. بیمه باید فراگیر باشد و برای آحاد مختلف مردم فرقی نداشته باشد و یکسان باشد. در حال حاضر دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند. ما به دنبال تعریف یک بیمه فراگیر هستیم که ارزش آن حداقل سه برابر بیمه فعلی باشد.

هاشمی در ادامه گفت: اگر تعرفه ها تغییر نکند امکان ندارد شرایط بیمارستانهای دولتی تغییر کند و تحولی ایجاد شود، به همین دلیل باید ویزیت پزشکان عمومی افزایش یابد. اگر در هدفمندی یارانه ها به جای پول دادن به مردم آن را به بخش سلامت می دادند خیلی از مشکلات حل می شد که امیدوارم در مرحله دوم این کار انجام شود.

وزیر بهداشت به برنامه پزشک خانواده و مشکلات سر راه اجرای این طرح در کشور اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات اجرای پزشک خانواده به یک هدف تبدیل شده است در صورتی که هدف بهداشت و سلامت است. در دو سال اخیر طرح پزشک خانواده به یک کار شعاری تبدیل شد. باید آسیب شناسی کنیم و اشکالات طرح پزشک خانواده را برطرف کنیم و تمرکزمان را بر استانهایی داشته باشیم که پوشش وسیعتری داشته باشند مثل فارس و مازندران و یا در بعضی از استانها در مرحله اول فقط در یک شهر این طرح را اجرا کنیم و بعد از موفقیت این طرح را به دیگر بخشهای استان تعمیم دهیم. من معتقدم اجرای طرح پزشک خانواده 10 تا 15 سال زمان می برد.

 

جلسه اضطراری وزیر بهداشت با نوبخت برای حل مشکلات اعتباری حوزه سلامت
وزیر بهداشت از تشکیل جلسه‌ای با نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: در مورد حل مشکل کسری بودجه وزارت بهداشت و تخصیص اعتبارات بیشتر برای سلامت مردم در این جلسه تصمیم‌گیری می شود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی در مورد اعتبارات جدیدی که به حوزه تحقیقات و فناوری سلامت تخصیص داده می‌شود، به فارس گفت: اینکه اعتبارات بیشتری به حوزه آموزش و تحقیقات داده شود بستگی به نتایج مذاکرات ما با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با کسری بودجه‌ مواجهیم و بودجه‌ای که برای سال 92 پیش‌بینی شده محقق نخواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در واقع از سرجمع اعتباراتی که به وزارت بهداشت داده می‌شود بخشی تخصیص داده نخواهد شد و حالا باید ببینیم که این بخش چند درصد است.

وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه بخش عظیمی از بودجه محقق نمی‌شود مجبور هستیم برآورد کنیم که اعتبارات باقیمانده در چه قسمت‌هایی هزینه ‌شود. امیدواریم میزان اعتباراتی که داده نمی‌شود کم باشد.

وی افزود: معمولاً بخش عمده‌ای از اعتباراتی که تعلق می‌گیرد برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود و بخش اندکی از آن باقی می‌ماند که متأسفانه در بخش آموزش و پژوهش هزینه می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: در این هفته جلسه‌ای را با محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری برگزار می‌کنیم تا بتوانیم با کمک وی راه چاره‌ای بیندیشیم که آسیب جدی به اعتبارات پیش‌بینی شده حوزه سلامت وارد نشود.

هاشمی گفت: بودجه از قبل پیش‌بینی شده اما اینکه چقدر از این بودجه را به ما بدهند، مهم است. امیدواریم در جلسه‌ای که تا پایان هفته برگزار و نتیجه آن مشخص می‌شود، بتوانیم اعتبارات ویژه‌ای را برای وزارت بهداشت اختصاص دهیم.

وی در مورد تغییر معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز گفت: تغییر جدیدی در دست نیست و همه معاونان دارند کارهایشان را با جدیت دنبال می‌کنند.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    5 0
    خداکنه بدن ولی بعیده!
    • ا|مسعود|ا A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      1 0
      داروخانه ی ما که یه داروخانه کوچیک توی یه شهر کوچیکه 6 میلیون از تامین اجتماعی طلب داره وای به حال داروخانه های بزرگ!
  • مریم A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    یکی از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستم و این دانشگاه به شدت در پرداخت مظالبات کارکنان خود دچار مشکل می باشد . وزیر محترم بهداشت که مدام از کاهش قیمت دارو و پرستاران صحبت می کنند در واقع بخش درمان بیشتر از بهداشت مد نظر قرار گرفته . ایا زمان ان نرسیده که کمی هم به بخش بهداشت توجه کنیم ؟ حقوق و مزای کم پرسنل بهداشت نسبت به سایر ادارات و دستگاههای دولتی و الان هم عدم پرداخت همین مبلغ جزیی ؟