۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۴

ایسنا نوشت:

اگرچه پیش از این "عادل آذر" زمان اعلام نرخ بیکاری را یک ماه تا 45 روز پس از پایان هر فصل عنوان کرده بود اما اکنون پس از گذشت بیش از 70 روز از بهار هنوز مرکز آمار گزارشی از وضعیت بیکار منتشر نکرده است.

 اشتغال و بیکاری از مباحث کلان اقتصادی است به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی برای هر کشوری مطرح می‌شود از این رو آمارهای مربوط به ساختار نیروی کار مبنایی برای ارزیابی و تحلیل سیاست‌های اقتصادی جوامع مختلف محسوب می‌شود.

این در حالی است که مرکز آمار ایران نیز مسولیت ارزیابی و تعیین این شاخص مهم در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه ریزی اقتصادی کشور را از سال 84 تاکنون بر عهده گرفته و در قالب "طرح آمارگیری نیروی کار" با هدف برآورد شاخص‌های نیروی کار به صورت فصلی و سالانه اجرا می‌کند.

همچنین مرکز آمار در آمارگیری از نیروی کار تغییرات این شاخص در کل کشور، نقاط شهری، روستایی و تغییرات سالانه در استان‌ها را با روش نمونه‌گیری چرخش در فصول مختلف لحاظ کرده و آمارگیری را در ماه میانی هر فصل آغاز و معمولا همان طور که عادل آذر- رییس مرکز آمار ایران - بیان کرده بود نتایج در یک ماه تا 45 روز بعد از هرفصل توسط این مرکز اعلام می‌شود.

با این وجود در حال حاضر و با شروع به کار دولت جدید بیش از دوماه از فصل بهار گذشته اما تاکنون مرکز آمار نتایج آمارگیری از نیروی کار در این فصل که آخرین نرخ بیکاری دولت دهم نیز خواهد بود را منتشر نکرده است در حالی که اعلام درصد و تعداد واقعی بیکاران و شاغلان در شرایطی که این مسئله در ماه‌های اخیر و با حضور دولت یازدهم به یکی از مباحث جنجالی اقتصادی بین دو دولت تبدیل شده است می‌تواند به برخی از ابهامات پایان داده و به عنوان ابزاری کلیدی برای برنامه ریزی در زمینه اشتغال مورد استفاده قرار گیرد.

اما این تاخیر در یک سال گذشته تاکنون در بیشترین حد خود قرار دارد به طوری که نرخ بیکاری در سال 91 برای بهار حدود 53 روز بعد، تابستان 38 روز بعد، پاییز 53 روز بعد و برای زمستان نیز 54 روز بعد از فصل مورد بررسی اعلام شده است که البته تخمین "آذر" تنها در مورد تابستان صدق می‌کند این در حالی است که با گذشت بیش از 70 روز از بهار 92، از انتشار آمار بیکاری کشور در اولین فصل سال به عنوان اولین آمار در سال جاری خبری نیست.

این در حالی است که روابط عمومی مرکز آمار در پاسخ به پیگیری‌های متعدد درباره زمان اعلام نرخ بیکاری بهار اظهار کرد که "هر وقت بیاد اعلام می‌کنیم"!

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من خودم تنها IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    2 0
    در دولت قبل خبر از هیچی نبود
  • پژمان IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    2 0
    انقدر زیاد بوده حساب از دستشون دررفته. آمار تحصیلکرده های بیکار رو هم بگن لطفا.............