محمد رضا شجریان که پنج سال می‌شود در ایران کنسرت نداده است، تاکید کرد اگر شرایط مناسب فراهم شود دوباره روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، استاد آواز ایران که در نشست خبری نمایشگاه سازهای ابداعی خود سخن می‌گفت، با بیان اینکه برگشتن مدیران کار بلد به عرصه فرهنگ و هنر یک رویداد مثبت است، افزود: «آمدن کسانی که هنر و موسیقی را دوست دارند، این امید را زنده می‌کند که فضا برای کار فراهم شود، اما در کنار آن‌ها، جریان‌هایی هم که موسیقی را دوست ندارند، کار خود را می‌کنند. برای همین باید منتظر ماند و دید چه می‌شود.» 

شجریان ادامه داد: «امیدوارم در آینده موسیقی بتواند راه خود را خوب و درست طی کند. اما نباید از یاد برد 14 سال پیش هم که شرایط به نظر ما خوب بود و دوست داریم به آن زمان باز گردیم، باز هم شرایط دست و پا گیر بر موسیقی حاکم بود.» 

او در باره نسبت موسیقی با مدیریت دولتی توضیح داد: «به نظر من دولت نباید جلوگیر شعر و موسیقی شود. موسیقی نیازی به شوراهای گوناگون نظارتی ندارد. با این شرایط، مدیران دولتی هم وقت خود و هم وقت ما را می‌گیرند.»

 شجریان

نشست خبری نمایشگاه سازهای ابداعی شجریان در خانه موسیقی برگزار شد

محمد رضا شجریان تاکید کرد: «این نظارت‌ها و موانع به نفع مدیران دولتی هم نبوده است. دیده‌ایم وقتی جلوی موسیقی را بگیرند، کارهای زیر زمینی رواج پیدا می‌کنند. خود خانواده‌ها بهتر از هر نهاد و ارگانی می‌توانند سلیقه موسیقایی فرزندان خود را شکل دهند.» 

خواننده «بیداد» در واکنش به پرسش خبرنگار خبرآنلاین که آیا برای جبران پنج سال کنسرت ندادن در ایران، برنامه‌ای فشرده را برای روی صحنه رفتن تدارک دیده است یا نه؟ پاسخ داد: «باید دید چه می‌شود، چرا که کنسرت دادن علاوه بر نیاز به شرایط مناسب و طبیعی برای جریان کلی موسیقی کشور، به سالن بزرگ و امکانات دیگر هم احتیاج دارد.» 

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرآنلاین که آیا کنسرت ندادن در ایران باعث نشده است صدای سازهای ابداعی‌اش در کشور شنیده نشوند، گفت: «همین طور است. پنج سال گذشته نتوانستیم با این ساز‌ها در ایران روی صحنه برویم و برای همین فرصتی که می‌توانست صرف شنیدن و تکمیل این ساز‌ها شود از دست رفت.»

شجریان ادامه داد: «با این حال من دارم کار خودم را می‌کنم، پیگیر ساز سازی و تکمیل آن‌ها هستم، کارگاه آموزش آواز از فردا دوباره برپا می‌شود و... اما امیدوارم شرایط و فضا برا ی ارتباط صحنه‌ای با مخاطبان هم فراهم شود.» 

استاد آواز ایران درباره کارگاه آموزشی خود توضیح داد: «حدود 75 هنرجوی مرد و زن چهار پنج سالی می‌شود در این کارگاه مشغول آموزش هستند که صدای خیلی خوبی دارند. ادامه موفقیتشان به خودشان ربط دارد که راه‌شان را درست بروند و بیراهه منحرف نشوند.»

 این موسیقی‌دان با اشاره به اینکه نگران آواز ایران نیست، افزود: «در موسیقی ایرانی شاگر مهم‌تر از استاد است. من آنچه می‌توانم به آنان منتقل کرده‌ام و امیدوارم ادامه راه را آنان درست طی کنند و به موفقیت برسند. ظرفیت جوانان نشان می‌دهد در این حوزه نباید نگران بود.» 

شجریان

شجریان پیش بینی کرد ساز دل و دل جهانی شود 

سازنده سازهایی چون صراحی، دل و دل و شباهنگ در باره هدفش از ورود به این عرصه گفت: «تا پیش از این سازهای ما بیشتر برای بداهه نوازی و تک نوازی بود و برای همین ارکسترهای ما نیاز به صداهای تازه داشتند.»

 او که دو سال پیش هم سازهای ابداعی‌اش را در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته بود، در باره نمایشگاه تازه‌اش که از 22 تا 28 شهریور در خانه هنرمندان بر پا می‌شود، گفت: «این بار ساز‌ها را به نمایش می‌گذارم تا هر کسی خواست سفارش بدهد تا برایش ساخته شود. این 16 سازی که ساخته‌ام باید در دست نوازندگان به صحنه بروند تا لیاقت خودشان را نشان دهند. این نوازنده است که به ساز ارتقاء می‌دهد.» 

شجریان در واکنش به پرسش خبرنگار خبرآنلاین که آیا تکمیل این ساز‌ها را به جریان طبیعی موسیقی خواهد سپرد یا بنیادی را برایش ایجاد خواهد کرد، پاسخ داد: «این ساز‌ها باد توسط نوازندگان نواخته و تکمیل شوند و البته شاید برای ساماندهی این جریان نیاز به یک موسسه باشد. البته انتظار ندارم همه مورد اقبال قرار بگیرند، سه چهار تای آن‌ها هم فراگیر شوند، کفایت می‌کند.» 

شرقی بودن و قابلیت تشکیل یک ارکستر مجلسی و زهی، مهم‌ترین ویژگی‌ای بود که شجریان برای سازهای ابداعی خود بر شمرد و افزود: «سازهای ما پوستی است و برای همین رنگ شرقی دارد و من هم این اصالت را در ساز‌هایم حفظ کرده‌ام و خواسته‌ام به بهترین وجه نمایش دهم. با این حال در کنسرت‌هایی که در آمریکا و کانادا داشتم، هفت نوازنده از دیگر کشور‌ها در ارکسترم سازهای دل و دل و شباهنگ را نواختند و بسیار راضی بودند. یکی از آنان حتی در خواست کرد در ارکستر خودشان برای اجراهای آثار دوره باروک از آن ها استفاده کند.»

شجریان

 بخش عمده ای از پرسش های خبرنگاران در باره برگزاری کنسرت محمد رضا شجریان بود

او ادامه داد: «ما با این ساز‌ها می‌توانیم ارکستر زهی یا مجلسی خوبی داشته باشیم تا قطعات ایرانی یا غربی را بنوازند. اما چون سازهای بادی برنجی نداریم، نمی‌توانیم یک ارکستر سمفونیک داشته باشیم.»

 محمد رضا شجریان در باره نقش این ساز‌ها روی آواز ایرانی گفت: «تاثیرش روی خواننده خیلی کم است و بیشتر بستگی به حال و هوای نوازنده دارد تا چه تاثیری روی خواننده بگذارد. با این حال یک ارکستر با سازهای باس می‌تواند آواز ایرانی را که بیشتر اوج خوان دارد، به سمت صداهای بم سوق دهد.» 

در نمایشگاه سازهای ابداعی استاد شجریان که از از 22 تا 28 شهریور به همت شرکت فرهنگی - هنری دل‌آواز در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، بیش از 10 سنتور و 16 ساز دیگر از جمله صراحی، شه‌بانگ، شه‌نواز، دل و دل، ساغر و... به نمایش در می‌آیند.

عکس‌ها: تصویرنت

57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصالت IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    يوسف گمگشته باز آيد به كنعان....
  • محمد US ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    درود بر خواننده مردمی محمد رضا شجریان.
    • کبیری IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      40 17
      درود
    • سعید IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      16 9
      هزار درود
  • یک عاشق موسیقی ایرانی A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    بی تابانه منتظر کنسرت استاد هستیم
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    استاد دوستت داریم. دلمون برات تنگ شده
  • ساغر A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    81 16
    هنرمندی که سخنانش مثل آوازش بی نظیر است
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    سازهای این آقا هم شده مثل برخی پروژهای دولت که چندبارافتتاح شدندو آخرش هم پوچ بود.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      20 18
      کم لطفی کردی -
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    39 21
    چه باحال تا الان هيچ كدوم از نظرا منفي نخورده!!
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    69 15
    عاشقتم استاد شجريان
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    72 11
    درست است كه تنها صداست كه مي ماند . اما صداي آنكه مردمانه رندگي كند . دوستت داريم آرش آواز.
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    59 11
    دوستت دارم، هم شخصیتت را، هم آوازت را
  • فروغ A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    60 11
    بر این مژده گر جان فشانم رواست.
  • جیرفت نادری A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    62 12
    استادپیروزوزنده باشی ی پادشه خوبان دادازغم تنهایی دل بی توبه جان امدوقت است که بازایی
  • اهوازیم US ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    57 13
    مانا باشید استاد.
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    18 12
    درود بر نوای دل انگیزت
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    19 12
    استاد مخلصیم
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    18 13
    دوست داشتنی ترین خواننده ایران زمین
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    17 11
    عزیز دل من، می خواهمت. سرزنده و پایدار باشی، الهی همیشه
  • موسوی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    16 6
    لطفا به اوضاع نابسامان و کمبود شدید سینما در استان سیستان و بلوچستان رسیدگی شود.یکی از بزرگترین استان های ایران بدون سالن سینما...قابل تامله....
  • نوروزي IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    14 11
    استاد دوست داشتني زنده باشي ...
  • مرد تنها IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    29 56
    7 ساله آهنگسازی میکنم ولی به دلیل نداشتن پول و امکانات و داشتن وجدان و انسانیت خاموشم .ای کاش یکی مثل فرهاد و فریدون فروغی رو که هم موسیقی جهان اونا رو قبول داشت و داره و هم حرفه ای بودن رو در زمان حیات بها میدادید . باید سعی کنیم به استانداردهای جهانی نزدیک بشیم با امثال شجریان نمیشود مطمئنم حتی خیلیا صداشم گوش ندادن با اینکه من از طرفداران آقای روحانی و منتقدین دولت گذشته هستم ولی باید صادقانه گفت سر یک سری مسائل سیاسی شجریان تبدیل شد به اسطوره نه به جهت حرف .درضمن ساختن سازهای تکراری و تحریر زدن رو نمیشه موسیقی نامید.
    • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      21 21
      در پاسخ به مرد تنها... یعنی شجریان تا قبل سال 88 اسطوره نبود؟!!!!!!!!
    • شاهرخ IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      12 3
      تحت تاثیر قرار گرفتم من هم کیبورد کار میکردم و هم کمی آهنگسازی ای کاش با موسیقی سنتی مشکل نداشتید چون با پاپ آمیختس ولی از اینکه ما هیچ ایرانی مطرحی در موسیقی جهان نداریم متاسفم .بخشی از صحبت شما که راجع به فریدون فروغی بود رو قبول ندارم چون اون هم نزدیک به سنتی میخوند .رفیق من آدمای زیادی مثل شمار رو میشناسم که هنرمندند ولی چون تو موسیقی پول حرف اول میزنه و تازه بی پولی توسرت میزنن مجبوید زیر زمینی کار کنید.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      8 9
      دوست عزیز شما بهتره قبل از گفتن هر حرفی تحقیق کنی راجع بهش...موسیقی سنتی ما تا حالا بارها کاندیدا جایزه های جهانی موسیقی شده که کسانی جز استاد شجریان ٬شهرام ناظری٬حسین علیزاده.کیوان کلهرو...نبودند.
    • ا|مسعود|ا A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      13 8
      تو رو خدا اطلاعات ندارید حرف نزنید،موسیقی کلاسیک ما خیلی هم شناخته شده تره،با وجود کسایی مثل استاد شجریان،استاد گلپا و شهرام ناظری و... با وجود جوان هایی مثل همایون شجریان،حافظ ناظری ،محمد معتمدی، پرواز همای،سیامک آقایی و... که تو دنیا خیلی هم شناخته شده اند.محمد معتمدی هنوز سال نشده که از رادیو فرانسه یه جایزه بین المللی برد و تا پایان امسال هم با همین موسسه آلبوم میده.شما ها چی میگید؟؟؟؟
    • یزدی IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      4 3
      موسیقی که برای پول در آوردن نیست دوست عزیز آفت امروز ما زندگی بازاریست موسیقی هم بازاری شده است.
  • pardis A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    22 19
    در جواب مرد تنها . آقاي محترم شما استاد شجريان را پايين تر از فرهاد و فريدون فروغي مي دوني واقعا متاسفم من آن دو عزيز را هم دوست دارم ولي با هم قابل قياس نيستند . استاد شجريان آواز اصيل ايراني را به تمام دنيا شناسانده است . مطمئن هم نباش كه خيلي ها صداشو گوش نداند همه استاد را مي شناسند چون اگه تو خونشون صداي ايشان را نشنيده باشند در امكان ديگر حتما شنيده اند. بي انصافي است حالا كه شما بدليل نداشتن پول مي گوييد خاموشيد نبايد ديگران را زير سوال ببريد . واقعامتاسفم .اگه مسائل سياسي ايشان را اسطوره كرده بود كه الان بايد پدرشو درآورده باشند خوشبختانه به كسي باج نداده و وام داري كسي هم نيست طرفداراي ايشون هم زيادند چه در ايران چه در خارج . اميدوارم شما هم بتونيد به آنچه لياقتشو داريدبرسيد.
    • مرد تنها -کوروش IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      19 17
      دوست عزیز مگر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی و جنوبی موسیقی سنتی ندارند ولی استانداردهای موسیقی جهان رو رعایت میکنند.تنها داشتن یک صدای خوب و چه چه کافی نیست ضعف شدید هارمونی موسیقی سنتی(که البته ترکیبی از هندی و ترکی و عربی است ) و تک صدایی بودن آن باعث شده سالها درجا بزنیم .آیا میتوانید اسطورههایتان را با مایکل بولتون و یا جیپسی کینگ وپاواراتی و خولیو مقایسه کنید .به جای تخریب بنده حقیقت رادریابید و به جای بت سازی از آقای شجریان تعصب راکنار گذاشته و به فکر پیشرفت باشید .نزدیک به 26 ترک از سال 86 با صدای خودم و دوستان به زبان پارسی و انگلیسی جمع کرده ام و پول استودیو و میکس و مستر راهم داشته ام.ولی انقدر اسطوره ها زیاد بودند که من و دوستانم از گردونه خارج شدیم .با اسطوره هایتان خوش باشید
  • خطیبی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    11 15
    دوست عزیز مرد تنها.یا موسیقی نمیشناسید یا دیگران را ... فرض نموده اید کجای موسیقی ایران ترکیبی از موسیقی ترک وعرب وهندی است؟؟؟؟؟؟؟ اگر کمترین شاختی از موسیقی داشتید باید میفهمیدید حداقل موسیقی ترکی اذری شاخای از موسیقی ایران است.بسیاری از سازهای موسیقی عرب از سازهای اصیل ایرانی است هماند قانون وعود.اینکه موسیقی ایران را در جهان نمیشناسند نه به جهت ضعف موسیقی بلکه به جهات بسیار دیگری است که در این مقال نمیگنجد. شجریان اگر شجریان شده در روزگاری موسیقی را شروع کرده که بنان شهیدی ایرج گلپا قوامی وبسیاری از خوانندگا درجه یک این موسیقی که اتفاقا شما قبولشان ندارید در اوج طرفداری وصدا یشان بودهاند.شجریان اگر شجریان شده برای اینکه راست پنجگاه را از دل سینه کسانی که میشناختندش ولی صدای اجرا را نداشت
  • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    11 13
    ادامه .... بیرون کشید واستادانی چون تاج وکسایی برای شنیدنش به کنسرتش رفتند .شجریان اگر زندگینامه اش را کمی خوانده بودید میفهمیدید همانند عده ای نشد که در کاباره ها برای شبی 50 هزار تومن در زما ن پیش از انقلاب بخواند وبا پول ناچیز رادید قناعت کرد شجریان اگر شجریان شده برای اینکه خیلی کار ها کرده که دیگرا ن نکردند وخیلی کارها نکرده که دیگران کردهاند 4 سال پیش ده ای او را هدف شدیدترین توهین ها قرار دادند...ماند....اما دیگری را چهره ماندگار کردند ....نماند
  • احسان A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    10 4
    چه کنسرت بزاره چه نزاره برای ما فرقی نمیکنه ! ما پول کنسرت رفتن نداریم !
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      6 3
      خیلی خوب و معنی دار گفتی . . . جالب بود .ممنون .
  • رحیم A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    6 3
    جناب مردتنها....گویا شماتمام مشکلات موسیقی ایرانی (درکنار پیشرفتهایی که داشته) که یک شبه هم به وجود نیامده برسراستادشجریان آوارکرده اید.امروز تمام علوم تخصصی شده اندموسیقی هم که یک علم است درشاخه های مختلف :کودک.جوانان.درمانی و...داردکارخودرادردنیامیکندحالااگردرایران موسیقی نتوانسته کارخودراانجام دهدربطی به شجریان ندارداگرهمه ما درسن وسال شجریان به جای نالیدن ومقصرکردن دیگران برای موسیقی مملکت کارمیکردیم اوضاعمان جوردیگری بود.سالهای جوانی که همه دنبال تفریجات خودشان بودند شجریان خانه نورعلی خان برومند راجارو میکرد تاشاید راضی شود چیزی به او یاددهد قرارنیست برای پیشرفت کردن دیگران را له کنیم امیدوارم که به جایگاهی شایسته درموسیقی برسیددوست عزیز
  • علی IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    7 0
    زنده باد یگانه صدای آواز ایران: ایرج
  • بی نام A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 3
    فقط سیدخلیل عالی نژاد