علیرضا جوادی

بازار نقل و انتقالات بازیکنان در سطح اول فوتبال دنیا همیشه جذاب و دیدنی است.به طور معمول باشگاه ها در این زمان دو هدف کلی را دنبال می کنند.تیم هایی که وضع مالیشان خوب است به دنبال بازیکنان کلیدی و تاثیرگذار بگردند تا قدرت تیمشان را افزایش دهند و تیم هایی که اوضاع مالیشان چندان تعریفی ندارد بازیکن مطرحشان را با قیمت مناسب به فروش برسانند.از اینرو بعضا نقل و انتقالات قابل توجهی صورت می گیرد.از جمله انتقال گرت بیل از تاتنهام به رئال مادرید با قیمت 91 میلیون یورو و دستمزد سالیانه 7 میلیون یورو داغترین و پربحثترین انتقال تاریخ فوتبال پس از انتقال کریستیانو رونالدو از منچستر یونایتد به رئال مادرید با مبلغ 97 میلیون یورو بود.
انتقال بیل به رئال با حواشی بسیاری همراه بود.بسیاری از بازیکنان بزرگ فوتبال رقم این انتقال را غیر عاقلانه و اشتباه دانستند.اما فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید بدون توجه به تمامی انتقاد ها کار خودش را کرد و با سماجت بیل را به رئال آورد.پرز اعتقاد دارد گرانترین بازیکن در واقع ارزانترین بازیکن است زیرا پولی که بابت او پرداخت می شود از راه تبلیغات باز می گردد.
اما یک انتقال دیگر در رئال مادرید تعجب همگان را برانگیخت.درست یکساعت مانده به پایان زمان نقل و انتقالات خبری با عنوان انتقال مسوت اوزیل به تیم آرسنال بر روی خروجی رسانه های ورزشی قرار گرفت.اتفاقی که شاید برای آن نتوان هیچ توجیهی آورد.بی شک اوزیل یکی از بهترین هافبک های حال حاضر فوتبال دنیاست.بازی سازی های بیشمارش در مدت سه سال حضور در رئال مادرید باعث شد تا به محض به وجود آمدن شایعاتی مبنی بر عدم اعتقاد آنجلوتی به این بازیکن ، باشگاه های بزرگ یکی پس از دیگری پیشنهادات خود را برای به خدمت گرفتن بازیکن ترک تبار تیم ملی آلمان ارائه کنند.بازیکنی که در این مدت با 72 پاس گل و 30 گل زده رکوردی خیره کننده از خود برجای گذاشت.
شایعه احتمال فروش اوزیل از یکهفته قبل از انتقال قطعی اش به آرسنال قوت گرفته بود از همین رو 30 هزار هوادار رئال در روز معارفه گرت بیل در ورزشگاه سنیاگو برنابئو یکصدا نام اوزیل را فریاد زدند و از پرز خواستند تا او را نفروشد اما در عین ناباوری باعلامت دست پرز به نشانه سکوت مواجه شدند.همچنین در نظرسنجی مجله آس اس اسپانیا 67 درصد از شرکت کنندگان با فروش اوزیل مخالف بودند.
رونالدو درباره همبازی سابقش در رئال گفته است ‌"رفتن اوزیل یک خبر بسیار بد برای من است . بازیکنی بود که حرکاتش را به خوبی می شناختم. ‌از رفتن اوزیل خیلی ناراحتم ". با خروج اوزیل از جمع مادریدی ها رونالدو یکی از بهترین همبازی هایش را از دست داده است. بازیکنی که به او 27 پاس گل داده بود . یعنی بیشترین پاس گل دوران فوتبالش را.بعد از اوزیل گیگز با 16 و بنزما با 17 پاس گل بیشترین پاس گل را به مهاجم پرتغالی داده اند.
اما این فقط رونالدو نیست که از فروش اوزیل حیرت زده شده است. ایسکو ، بازیکن رئال مادرید در مورد رفتن اوزیل گفته است : "سورپرایز شدم . گفته بود که می خواهد بماند . او بازیکنی بود که خیلی اثر می گذاشت و حالا نمی توان از استعدادش استفاده کرد."
راموس مدافع اسپانیایی رئال مادرید در این باره گفته است : " مسلما یک هم تیمی و یک دوست متفاوت برای من بود.حیف شد .اوزیل بازیکن بسیار بزرگی است . اگر دست من بود ،‌او آخرین کسی بود که از رئال می رفت اما خودش و باشگاه این تصمیم را گرفتند."
خوزه مورینیو مربی جنجالی تیم چلسی هم درباره انتقال اوزیل از رئال به آرسنال گفته است "پیوستن اوزیل به آرسنال این تیم را مبدل به یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ برتر خواهد نمود." مورینیو همچنین درمورد مدت مربیگری خودش بر رئال مادرید و اوزیل می گوید "اوزیل بی نظیر است. لنگه او وجود ندارد، حتی کپی بدتر او نیز وجود ندارد. او بهترین بازیکن شماره 10 دنیاست.او با دیدگاهی که به بازی داشت و تصمیماتی که می گرفت کارها را برای من و هم تیمی هایش ساده تر می کرد."
بی شک در دنیای حرفه ای فوتبال تنها مسائل فنی مورد توجه نیستند.فروش اوزیل هیچ ارتباطی به مسائل فنی نداشت و فقط یک نوع تجارت بود.به طور حتم پرز راه تجارت را بهتر از فوتبال بلد است و برای بقای خود و باشگاهش از هیچ فعالیت تجاری دریغ نمی کند.رئال به نوعی کاکا را به میلان هدیه کرد تا مجبورشود برای جبران هزینه خرید گرت بیل اوزیل را قربانی کند تا بتواند پابرجا بماند.شاید از دید یک هوادار این عجیب ترین و غیرمعقول ترین انتقال این فصل یاشد اما از دید یک سهام دار این درست ترین کاری بود که رئال مادرید و در راس آن پرز می توانست انجام دهد.
شکی وجود ندارد که هیچیک از بازیکنان رئال در خط هافبک توانایی و هوش بالای اوزیل را ندارند اما طبیعتا هیچ یک از بازیکنان هم پست اوزیل نمیتوانست 45 میلیون یورو برای رئال درآمد داشته باشد.

251 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رادين IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    86 24
    ديگه حالم از رئال و پرز به هم مي خوره
  • علی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    85 30
    سردار برو یه خیر پیدا کن اینو هم بیار پرسپولیس احتمالا اگه خیر پیدا نشد یه نیم نگاهی هم به بیت المال بنداز
  • آرسنالی بدجور IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    116 5
    عیب نداره عزیزم ما قدر شو میدونیم خیالت تخت. فقط من موندم قیمت اوزیل نصف بیل!!!!این دیگه جدی مسخرست. همچین مگن بیل انگار کاکرو رو خریدن:)))
  • بی نام EU ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    80 14
    هنر رئال اينه كه يه بازيكن عالي رو ميخره،خرابش ميكنه،بعد ميفروشتش! اوون،كاسانو،كاكا،اشنايدر،روبن،ون نيستروي،درنته،حالا هم اوزيل!
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      68 17
      نابغه اوزیل رو رئال خراب کرد؟!! حالا درسته فروشش اشتباه بود ولی تو رئال به اوج رسید
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    26 8
    اوزیل اوزیل الیور نویویل اروپایی سرور گری نویلی
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      3 2
      چی میگی بابا
  • محمد A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    41 10
    رئال دشمس شاد کرد
  • رامین 7 A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    22 7
    من ی مادریدی سرسختم ولی واقعا فهمیدم رئال ی تیم خیلی فاسدیه که فقط فکر درامدشه
    • بی نام IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      2 2
      داداشی واقعا اهل مادریدیی؟!
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    حالتون چطوره؟
  • مهدی10 IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    5 1
    اوزیل عشق اول و آخر فوتبال من بود من که رئالی سرسختم خیلی ناراحت شدم ولی باز هم دمش گرم رفت به تیم دوم من آرسنال(فففقققططط اااوووزززیییللل)
  • علي-رئال IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    1 2
    به نظر من اوزيل اشتباه كرد رفت رئال