پایان سفر دو روزه رئیس مجلس به ترکمنستان/ سوریه و برنامه هسته​ای ایران در صدر اظهارات لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی که برای یک سفر دو روزه به ترکمنستان رفته بود امروز به تهران بازگشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی لاریجانی به هنگام ترک فردوگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران به بیان اهداف خود از سفر به این کشور پرداخت و اظهار داشت: ترکمنستان کشور دوست و همسایه ماست. سفرم به ترکمنستان به دعوت رئیس مجلس این کشور و همچنین در پاسخ به سفر وی به ایران است. (ایــنــجــا)

رئیس مجلس شورای اسلامی، در تشریح سفر خود به ترکمنستان گفت: در سفر 3 روزه خود به ترکمنستان در زمینه مسائل سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌ای با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس این کشور گفت‌وگو خواهم کرد. وی همچنین با اشاره به حضور رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم تحلیف آقای روحانی، گفت: حضور رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم تحلیف نشان دهنده سطح بالای روابط دو کشور است، دو کشور ایران و ترکمنستان دارای روابط نزدیک پارلمانی و دیدگاه های مشترک در حوزه های سیاسی و بین المللی هستند.

سخنرانی در پارلمان ترکمنستان از دیگر برنامه​های رئیس مجلس بود.(ایـــنـــجـــا) لاریجانی در سخنان خود درباره برنامه هسته​ای ایران گفت: ایران عضو آژانس است و ان‌پی‌تی را پذیرفته و از ملزومات ان‌پی‌تی حق داشتن دانش صلح‌آمیز هسته‌ای است اما کشورهای غربی و آمریکا نمی‌خواهند آن را به رسمیت بشناسند و می‌گویند سایر کشورها نمی‌توانند این انرژی را داشته باشند و ما این طبقه‌بندی ناثواب و غیرعادلانه را نمی‌پذیریم و حاضریم هزینه آن را بپردازیم اما حاضر نیستیم زیر چنین طبقه‌بندی‌ای برویم.

وی همیچنین وی به شیپور جنگ در سوریه که از سوی آمریکا نواخته می‌شود، اشاره کرد و گفت: جنگ در سوریه که شیپور آن توسط آمریکا نواخته می‌شود، یک جنگ عادی نیست بلکه آتش‌افروزی در کل منطقه است و معلوم نیست دامنه آن چقدر وسیع شود و چه تعداد از انسان‌ها در این جنگ کشته شوند.

رئیس مجلس در دیدار رئیس مجلس سنای قزاقستان با اشاره به روابط دوستانه بین دو کشور، گفت: روابط ایران با قزاقستان بر پایه‌های فرهنگی عمیق استوار است و خوشبختانه در چند سال اخیر روابط دو کشور گسترش پیدا کرده است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از حضور رئیس‌جمهور قزاقستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان، گفت: حضور نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان عمق دوستی دو کشور را نشان می‌دهد و باید از این ظرفیت‌های فرهنگی و مراتب دوستی استفاده کرد و روابط دو کشور را افزایش داد.

در این سفر همچنین لاریجانی با رئیس جمهوری ترکمنستان نیز دیدار کرد. «قربانقلی بردی محمداف» در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری صورت گرفت تصریح کرد: کسانی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به ما فشار می‌آورند و از ما سوال می‌کنند، به ایشان می‌گویم، چرا کشورهای قدرتمند دیگر انرژی هسته‏‌ای صلح آمیز داشته باشند و ایران از این فرصت بی بهره باشد؟

وی افزود: این در حالی است که مرجع تصمیم گیری در مورد فعالیت‌های صلح آمیز ایران، سازمان دیگری است اما بسیاری از دیگر کشورها با خود اجازه اظهار نظر می‌دهند.رئیس جمهوری ترکمنستان تاکید کرد که ما مطمئن هستیم که ایران در برنامه هسته‌‏ای خود در مسیری خلاف قوانین عمل نمی‏‌کند.

در این دیدار همچنین، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به بیان راه‌های توسعه همکاری‌های میان دو کشور پرداخت.لاریجانی در این دیدار با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های چشمگیر ترکمنستان بویژه در سال‌های اخیر گفت : جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری زیر بنایی بویژه در حوزه‌های ساخت جاده، پالایشگاه، نیروگاه و دیگر طرح‌های کلان این کشور است.

علی لاریجانی در حاشیه سفر خود بر سر مزار صفر مراد نیازف نخستین رئیس جمهوری ترکمنستان حاضر و به وی ادای احترام کرد.

دیدار با اعضای خانواده کارمندان سفارت ایران در ترکنستان برنامه دیگر سفر لاریجانی بود. وی در این دیدار گفت: بحران آفرینی جدید که آمریکایی ها به وجود آورده اند حمله به سوریه است شاید این بحران‌ آفرینی در ابتدا ساده باشد اما پایانی جهنمی برای آنان خواهد داشت و باید کشورهای غربی به این موضوع خیلی ساده نیاندیشند.

وی ادامه داد: بهتر است غربی ها بی جهت خود را وارد یک صحنه مین گذاری شده نکنند و ورود به صحنه سوریه قطعا مشکلاتی را در آینده نه چندان دور برای خود غربی ها ایجاد خواهد کرد.

رئیس مجلس افزود: تصور غربی ها و آمریکایی ها در برخورد با تروریست ها یک برخورد تاکتیکی و ابزاری است و این اشتباه را نیز در سوریه می خواهند تکرار کنند باید توجه داشت که اصولا برخورد ابزاری با تروریست یک اشتباه استراتژیک است. غربی ها یک جریان تندرو و افراطی در منطقه به وجود آوردند و بعد قدرت مهار و کنترل آن را ندارند مایه تاسف است که وزیر خارجه امریکا صریح خلاف می گوید و معتقد است کسانی که در سوریه هستند تروریست نیستند و باید به حال مدیریت جهانی آمریکا گریست.

عصر روز شنبه لاریجانی مرو را به مقصد تهران ترک کرد. لازم به ذکر است در این سفر بیژن زنگنه وزیر نفت لاریجانی را همراهی می کرد.

27219

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =