مهدوی کیا می گوید باید به تیم ملی نوجوانان بها داد و بهترین امکانات را برایشان فراهم کرد تا آنها بتوانند در جام جهانی بدرخشند.

مرتضی رضایی: بهترین رهاورد سفر مهدی مهدوی کیا به آمریکا و آلمان هماهنگی های لازم برای برپایی اردوی تیم ملی نوجوانان در آلمان و البته تدارک چند بازی خوب دوستانه با تیم های باشگاهی این کشور است.کیا که تقریبا یک ماه از ایران دور بود برنامه های زیادی در رده فوتبال پایه دارد و امیدوار است تا مسئولان فدراسیون فوتبال و همه کسانی که می توانند نقشی در پیشرفت تیم های پایه داشته باشند در این زمینه کمک کنند.با کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم ملی درباره مسائل مختلفی حرف زدیم.از سفرش به آمریکا و آلمان تا دربی پایتخت که مهدوی کیا درموردش به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید:«خوب شد که این بازی را تماشا نکردم.»

سفر به آمریکا و آلمان و یک بار دیگر پا به توپ شدن مهدی مهدوی کیا در فوتبال.

تورنمنت جام دوستی در آمریکا بود.دیدارهایی که بین ایرانی های مقیم آمریکا برگزار می شود.من و کریم باقری در این مسابقات شرکت کردیم و اول هم شدیم.آقای دکتر زرینه پزشک سابق پرسپولیس هم در تیم ما بود.مسابقات خیلی فشرده بود اما باید بگویم که کریم باقری واقعا آماده است.او 7-8 تا گل زد.به نظرم کریم هنوز هم می تواند فوتبال بازی کند.

اگر شما مربی بودید از کریم باقری دعوت می کردید تا در تیم تان بازی کند؟

سوال های حاشیه ای نپرسید.من از نزدیک آمادگی بدنی باقری را دیدم.او هنوز هم می تواند بازی کند.با اینکه 4-5 سال است خداحافظی کرده اما همچنان بدنش آماده است.

در حال حاضر فوتبال ما فقر بازیکن بازیساز دارد و این یکی از معضلات ما است.تا جایی که می توانیم بگویم جباری،نویدکیا و نوری از بهترین ها هستند که به تیم ملی هم دعوت می شوند.

کریم اگر می خواست می توانست بازی کند،اما این تصمیمی بود که خودش گرفت.او بازیکن بزرگی بود و نمی خواست تبدیل به یک نیمکت نشین شده است.او دوست نداشت طوری شود که خاطراتش در ذهن مردم کمرنگ شود.با این حال باقری توانایی های زیادی دارد و بدنش هم خیلی آماده است.

شما به همراه وحید هاشمیان در تیم منتخب هامبورگ و سن پائولی هم بازی کردید.درباره این مسابقه صحبت می کنید؟

این دیداری است که یکی از گزارشگران معروف آلمانی هر سال برگزار می کند.درآمد حاصل از این مسابقه هم برای ایجاد فضاهای ورزشی در مناطق محروم اختصاص پیدا می کند.این مسابقات امسال هم برگزار شد و چون تیم منتخب هامبورگ بود از من و وحید هم دعوت کرده بودند.جای تقدیر دارد که مسئولان تیم هامبورگ هنوز ما را فراموش نکرده اند.از آمریکا رفتم آلمان و در این مسابقه بازی کردم.

به نظر بازیکنان بزرگی هم در این مسابقه شرکت کرده بودند.

شوماخر که تماشاگر ویژه این بازی بود.مارکوس،سامر،بالاک،اولاف تون،بالاک و خیلی از بازیکنان بزرگ دیگر در این مسابقه حضور داشتند.سامر هم سرمربی این تیم بود.ما این بازی را 4 بر 3 بردیم.

گل هم زدید؟

نه،بازی نمایشی بود و زیاد خودمان را به آب و آتش نزدیم.تعداد بازیکنان ما زیاد بود.تقریبا 30 نفر بودیم که به من و وحید هم 25 دقیقه بازی رسید.

شما در یک سال و نیم اخیر در چند مجمع بین المللی شرکت کرده اید.این افتخار بزرگی برای ایران است.

من یازده سال در فوتبال اروپا بازی کرده ام و سالهای زیادی هم عضو تیم ملی بوده ام.به همین دلیل مورد توجه ای اف سی بوده ام.در این چند سال در چند بازی خیریه بازی کردم.یکی یاران بالاک،یکی تیم منتخب جهان و یکی هم این بازی.فرصت خوبی بود تا با بازیکنان بزرگ جهان ارتباط برقرار کنم.این افتخار بزرگی برای من است که شانس بازی کردن در مسابقات خیریه را دارم.امیدوارم که بتوانم از این کارها زیاد انجام بدهم.

دربی را تماشا کردید؟

من رفته بودم کمپ تیم ملی نوجوانان را ببینم.در راه بازگشت ترافیک سنگین بود و نتوانستم دربی را تماشا کنم.البته شنیدم که بازی خوب نبوده و انتقاد های زیادی را به همراه داشته است.

افسوس نخوردید که این بازی را ندیدید؟

وقتی این طور بوده و انتقادهای زیادی هم به این بازی شده پس همان بهتر که دربی را ندیدم.

فکر می کنید چرا دربی ها این طور شده است؟

شما ببینید،پرسپولیس در یک دربی با نتیجه 3 بر دو برنده می شود و کلی اتفاق در آن مسابقه می افتد.بازی جذاب و کاملا پر هیجان.مردم لذت می برند که این بازی را تماشا می کنند.بعد از آن سه بازی بدون گل مساوی می شود و این مردم را خسته می کند.فشار بالا و حساسیت های بالا به علاوه ترسی که به خاطر باختن وجود دارد روی بازی تاثیر می گذارد.این مسابقه وقتی قشنگ می شود که همه بدانند بازی فقط سه امتیاز دارد و هیچ کس نگران تبعات بعد از باخت نباشد.اگر همین سه دربی آخر که صفر-صفر شد با نتیجه یک بر یک به اتمام می رسید داستان فرق می کرد.فوتبال گل نداشته باشد مردم ناراحت می شوند.اگر این بازی هم یک بر یک شده بود مردم زیاد انتقاد نمی کردند.به نظر من باید همه مردم،رسانه ها و هواداران کمک کنند تا یک بستر خوب برای دربی فراهم شود.باید فشار از روی بازیکنان کم شود تا آنها اینقدر نگران باخت نباشند.دربی بردو باخت دارد اما بیشتر از سه امتیاز ندارد.

کمی درباره کمپ تیم ملی نوجوانان حرف بزنیم.شما این کمپ را انتخاب کرده اید؟

یک کمپ است بین دورتموند و فرانکفورت.البته بیشتر به دورتموند نزدیک است.امکانات خوبی دارد،زمین چمن،سالن بدنسازی،محل اسکان بازیکنان و ...ما این کمپ را دیدیم و به فدراسیون فوتبال هم اعلام کردیم.توافقات خوبی انجام شده است.

شنیده ایم قرار است چند بازی تدارکاتی خوب هم انجام بدهید؟

ما مذاکرات را انجام داده ایم و منتظر ویزا هستیم.وقتی ویزا صادر شد زمان دقیق سفر را مشخص می کنیم.اردو 15 روزه است.درباره بازی های تدارکاتی هم باید بگویم که فعلا فقط حرف زده این اما چیزی قطعی نشده است.

احتمال دارد که با هامبورگ بازی کنیم؟

نه اصلا.فاصله هامبورگ با کمپی که ما قرار است در آن مستقر شویم زیاد است.اما با چند تیم پایه و امید و جوانان حرف زده ایم.

 می توانید بگویید با چه تیم هایی؟

در همین حاشیه بازی تیم منتخب هامبورگ با دو تا از ملی پوشان سابق تیم ملی آلمان که در تیم های پایه شالکه و دورتموند فعالیت دارند حرف زدم.آنها اعلام آمادگی کردند که با تیم ملی نوجوانان ایران بازی کنند.من زمان تقریبی را به آنها اعلام کردم و آنها هم گفتند که مشکلی وجود ندارد.الان نوجوانان در حال آماده سازی برای جام جهانی هستند.درمهرماه همه منتظر نتیجه هستند اما فراموش نکنید که باید نوجوانان را حمایت کنیم.فدراسیون تا اینجای کار حمایت کرده است و امیدوارم این حمایت ها ادامه داشته باشد تا تیم ملی با آمادگی کاملی راهی جام جهانی شود.

شما حاضر نشدید روی نیمکت تیم ملی بنشینید؟

من هرگز این کار را نمی کنم.این تیم به جام جهانی صعود کرده است و اعضای کادر فنی آن به همراه علی دوستی مربی عزیزم زحمتش را کشیده اند.من حق یک مربی را که باید روی نیمکت بنشیند را نمی خورم.ضمن اینکه من هنوز مدرک مربیگری ندارم،تمایلی هم ندارم که با عناوین مختلف روی نیمکت بنشینم.

درآمریکا با عابدزاده هم ملاقات داشتید؟

در روز آخر که می خواستیم برگردیم احمدرضا را دیدم.البته او به دلیل مشغله هایی که داشت کمی دیرآمد.ما رفتیم لوس آنجلس.عابدزاده دلش از این آشفته بازار فوتبال ایران پر بود.اما او هم از لحاظ بدنی در بهترین شرایط قرار دارد.حتی از زمانی هم بازی می کرد آماده تر است.روی سه ساعت تمرین می کند،تمریناتی که شاید خیلی از ملی پوشان هم نتوانند آن را انجام بدهند.این نشان می دهد که او سالم زندگی می کند.حیف است که عابدزاده با این همه محبوبیت و تجربه در آمریکا کار کند.آن هم در شرایطی که می تواند تجربیاتش را در اختیار جوانان ایرانی قرار بدهد.

 

 

251 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    143 8
    ".من حق یک مربی را که باید روی نیمکت بنشیند را نمی خورم" كاش بقيه هم از شما ياد مي گرفتند نه اين كه به هر قيمتي شده براي تيم ملي و مربي آن مشكل ايجاد كنند كه در جام جهاني روي نيمكت باشند
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    ای کاش اسطوره پرویز برومند هم تو آمریکا مربیگری می کرد .......................................................
  • mehdi RS ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    107 2
    دقت کنید کسی که فکر و هدف سالمی رو تو زندگی اجرا میکنه به چنین موفقیتی میرسه خداوندهمیشه ایشون رو سالم و موفق قرار بده.(نیت سالم داشتن همین پاداش رو داره)
  • بهنام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    110 2
    باید بگم تک ستاره ای که حقشه شمارش تا ابد مقدس بمونه همین مهدوی کیاست . به سلامتی 2 مقدس مهدی مهدوی کیا
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    78 10
    پ نه پ انتظار داری کسی تو ایران بتونه سالم زندگی کنه ؟؟؟؟ عابدزاده کار خیلی خوبه کرده رفته و اگه برگرده دیگه دوستش نداریم . هر کسی میتونه بره باید بره . اینجا خبری نیست بجزء مشکلات و گرفتاری .
    • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      48 3
      شما فکر میکنی بقیه اینجا موندن؟! اینا فقط کارشون اینجاس که البته جای دیگه ای از دیا اینقدر محبوبیت ندارن و کاری هم براشون نیست! چندتا از مربیا و بازیکنا گرین کارت دارن؟!
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    80 21
    تیم الوصل با حضور ماجد ناصر و خالد درویش از فرهاد مجیدی برای بازی خیریه در دوبی دعوت بعمل آورده است. تیم حلبی آبادهای سائوپائولوی برزیل هم که چند سال پیش به دعوت استقلال به تهران آمد، بار دیگر برای حضور تهران به آبی پوشان جواب مثبت داد!
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    47 43
    پرسپولیسیا یه باکلاس دارن اونم مهدوی کیاست
    • فرید IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      54 12
      "یه" با کلاس فقط !!؟ کریم باقری. عابدزاده. علی کریمی. افشین پیروانی. هاشمیان و ...
  • پرهام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    14 0
    مهدی عزیز من به تو افتخار می کنم امیدوارم یه روزی تو رئیس فدراسیون بشی و ساختار فوتبال و عوض کنی فوتبال پاکی داشته باشیم قابل توجه بعضی از آقایان که زیراب همکاراشونو می زنن که جای اونا بشینن.. درود به تو مردفوتبال ایران زمین....با احترام فراوان به داش علی کریمی