نمایندگان مراکش و لتونی در اسکار انتخاب شدند

«اسب‌های خدا» از مراکش و‎ «مادر، دوستت دارم» از لتونی در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «اسب‌های خدا» (Horses of God) تازه‌ترین ساخته نبیل عیوش که خیلی‌ها او را پیشتاز کارگردانان مراکشی نسل خودش می‌دانند، نماینده مراکش در جوایز اسکار 2014 است.

«اسب‌های خدا» یکی از تولیدات سینمایی بزرگ دنیای عرب در سال 2012 بود. فیلمنامه را جمال بلماحی با الهام از رمان «ستاره‌های سیدی مومن» نوشته ماهی بنیبین نوشته است. ‏

فیلم با در هم آمیختن دو مسیر فیلمسازی عیوش - رسم و آیین روان‌شناختی قهرمانان جوان و جزئیات اجتماعی - زندگی چهار عامل بمب‌گذاری انتحاری در کازابلانکا در سال 2003 را به تصویر می‌کشد.

هر چهار نفر در محله پرجمعیت و کثیف سیدی مومن در شهر مملو از زباله کازابلانکا - که با نماهای هوایی چشمگیر تصویر شده است - بزرگ شده‌اند. شغل‌های بی‌حاصل، فقر طاقت‌فرسا و نبود فرهنگ در سیدی مومن، توضیحی ضمنی برای اقدام نهایی این بچه‌هاست.  

«اسب‌های خدا» اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نمایش داده شد.

این فیلم تاکنون در 19 جشنواره سینمایی جوایز مهمی دریافت کرده، از جمله جایزه خوشه طلایی در جشنواره فیلم وایادولید و جایزه بهترین کارگردان و فیلم منتخب تماشاگران در جشنواره فیلم سیاتل.

جاناتان دمی کارگردان آمریکایی که «اسب‌های خدا» را پارسال در جشنواره فیلم مراکش دید، امسال این فیلم را در مرکز فیلم جیکاب برنز در نیویورک معرفی کرد.

«مادر، دوستت دارم» نماینده لتونی در اسکار 2014
«مادر، دوستت دارم» نماینده لتونی در اسکار است

از سوی دیگر، لتونی فیلم تحسین‌شده «مادر، دوستت دارم» (Mother I Love You) ساخته یانیس نوردس را به نمایندگی از خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم درباره پسر بچه‌ای 12 ساله به نام ریموندز است که می‌کوشد با مادرش به مشکل نخورد، اما گرفتار دنیای خلاف‌های جزئی می‌شود.  

«مادر دوستت دارم» در جشنواره فیلم لس آنجلس جایزه بهترین فیلم بلند درام را برد و در جشنواره فیلم برلین نیز در بخش نسل KPlus برنده جایزه بزرگ هیئت داوران بین‌المللی شد. این فیلم در جشنواره زلین هم جایزه بهترین فیلم بلند اروپایی را برد.

«مادر دوستت دارم» با بودجه‌ای حدود 200 هزار دلار ساخته شده است. کریستوفرز کونووالووس نقش ریمونذز و ویتا وارپینا نقش مادر او را بازی می‌کنند.

تاکنون 24 کشور نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال را معرفی کردند. مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) است.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس 2014 (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود. اسامی نامزدها پنجشنبه 16 ژانویه (26 دی) اعلام خواهد شد.

ورایتی / 11 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =