دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران گفت: با قلیان و سیگار کشیدن دختران، در آینده با مشکلاتی در حوزه سلامت رو‌به‌رو خواهیم بود.

دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران در روزهای چهارم تا هفتم مهرماه برگزار می‌شود. دکتر عبدالرسول اکبریان، با اعلام زمان برگزاری این کنگره، مباحث مطرح شده در آن را از موضوعات مهمی دانست که به سلامت مادر و فرزند مربوط می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رییس دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران همچنین گفت: این کنگره موضوعاتی از جمله جراحی غیرتهاجمی، لاپاراسکوپی، سرطان‌های دستگاه تناسلی، سرطان پستان، ناباروری، مشکلات بلوغ و ... را شامل می‌شود.

این متخصص ادامه داد: بخشی از این کنگره به چاقی مرتبط است که یکی از بحث‌های مهم روز است و در سلامت باروری هم باید مد نظر قرار بگیرد.

دکتر اکبریان همچنین گروه‌های هدف را که به آنها در این کنگره امتیاز آموزش تعلق می‌گیرد را این گروه‌ها برشمرد: زنان و زایمان، کودکان و نوزادان، پزشک خانواده، پزشک عمومی، پرستاری، جنین شناسی و ژنتیک، اخلاق پزشکی، روانشناسی و روانپزشکی و ....

این متخصص درباره لزوم اطلاع‌رسانی به مردم درباره استفاده درست از داروها هم گفت: این روزها می‌بینیم که باب شده استفاده از داروهای گیاهی را توصیه می‌کنند اما دقت نمی‌کنند که بسیاری از این حرف‌ها منبع علمی ندارد و چه بسا می‌تواند برای سلامت مادر و کودک خطرناک باشد.

رییس دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران درباره سلامت مادر و کودک هم گفت: در گذشته سلامت مادران و نوزادان به شدت به خطر می‌افتاد اما این روزها می‌بینیم که با اقداماتی که انجام شده، در جایگاه خوبی در این رابطه قرار گرفته‌ایم و در آمارهای سازمان جهانی رتبه خوبی را در این زمینه داریم که جا دارد این اقدامات ادامه پیدا کند.

برای بیماری‌های زنان به متخصص زنان مراجعه شود نه سایر تخصص‌ها

دکتر شهلا چایچیان، دبیر علمی این کنگره بین‌المللی هم با بیان این که دهمین کنگره بین‌المللی زنان ومامایی بزرگترین کنگره زنان و مامایی ایران و حتی خاورمیانه است، گفت: در این کنگره می‌خواهیم همدلی و همفکری بین تمام رشته‌ها و گروه‌های هدف را که به هم وابسته هستند ایجاد کنیم؛ گروه‌هایی مثل متخصصان کودکان، نوزادان، جراحی عمومی، رادیولوژی، روانپزشکی، بیهوشی، علوم آزمایشگاهی، پزشکی قانونی و ...

او همچنین با بیان این که 650 مقاله به این کنگره رسیده، گفت: 467 مقاله را برای بررسی در کمیته‌های علمی کنگره انتخاب کرده‌ایم و در روزهای برگزاری این کنگره قرار است اساتید بزرگ دانشگاهی خارجی و ایرانی سخنرانی کنند.

دکتر چایچیان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آمار سرطان تخمدان در ایران گفت: نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد چرا که در ایران چند متولی برای این کار هست و جایی را نداریم که به طور رسمی آمار ارائه کند؛ اما به طور کلی می‌توان گفت به نظر می‌رسد امروز سرطان‌های زنان در ایران به دلیل ناآگاهی بیماران و عدم اطلاع‌رسانی کافی بیشتر شده است و مخصوصا این که این بیماری‌ها توسط جراحان عمومی بیشتر درمان می‌شود و به متخصصان مراجعه نمی‌شود.

او همچنین گفت: این مراجعه نکردن به متخصص مربوطه عوارضی دارد از جمله این که باعث می‌شود طول عمر و کیفیت زندگی که می‌تواند توسط متخصصین زنان بیشتر شود کاهش پیدا کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که بهتر است اعمال جراحی مربوط به رشته زنان توسط خود متخصصین زنان و زایمان انجام شود.

چاقی به کم‌زایی و سقط جنین منجر می‌شود

این پزشک متخصص زنان و زایمان درباره آمار مرگ و میر مادران و نوزادان هم گفت: خوشبختانه دلایلی که قبلا وجود داشت الان خیلی کمتر شده مثلا عفونت‌ها کمتر شده‌اند، فشار خون را می‌توان پیش‌بینی و کنترل کرد و با علائمی که از بیماری‌ها داریم می‌توانیم بگوییم مریض با چه احتمالی دچار فشار خون دوران بارداری می‌شود و آن را کنترل کنیم اما الان علل مرگ و میر بیشتر به سمت علل زمینه‌ای رفته مثلا بیماری‌های قلبی‌، ریوی، کلیوی و ...

دکتر چایچیان همچنین با بیان این که یکی از مهمترین علل مرگ و میر مادران امروزه چاقی است، اشاره کرد: چاقی همچنین می‌تواند باعث کم‌زایی شود و در زمان بارداری هم می‌تواند به سقط بیشتر منجر شود بنابراین توصیه می‌کنیم زنان و دختران به فکر کاهش وزن باشند.

دبیر علمی کنگره زنان و مامایی تاکید کرد: در گذشته وقتی کودک چاقی به دنیا می‌آمد همه خوشحال می‌شدند اما الان پزشکان از این موضوع خوشحال نمی‌شوند چرا که می‌دانند این کودکان در معرض خطر قرار دارند، بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها در آنها شایعتر است و سخت‌تر هم می‌توانند وزن کم کنند.

برای پیشگیری از سقط جنین باید آلودگی‌های محیطی را کم کرد

او درباره میزان سقط جنین هم گفت: به طور معمول 30 درصد بارداری‌ها به سقط منجر می‌شود. سقط، مساله شایعی است که علل زیادی دارد. 70 درصد علل سقط ناهنجاری‌های کروموزومی هستند که قابل پیشگیری نیستند و کاری برای آنها نمی‌شود کرد.

این متخصص همچنین درباره تاثیر پارازیت بر سقط جنین گفت: نه تنها پارازیت بلکه به طور کلی آلودگی‌های محیطی مثلا کودهای شیمیایی که اثر آنها تا مدت‌ها در میوه می‌ماند و با خوردن به بدن منتقل می‌شود، گفت: مطالعات دقیقی در دست نیست که بگوییم چه میزان در بروز بیماری‌ها تاثیر می‌گذارند و موجب انواع سرطان یا سقط جنین و اینگونه مسائل می‌شوند اما آنچه می‌دانیم این است که این آلودگی‌ها باید کم شود.

دکتر چایچیان درباره دیابت بارداری هم گفت: به طور کلی کشور ما روی خط قرمز دیابت است و زمان شروع این بیماری به سنین پایین رسیده است. در گذشته نگران این بودیم که زنان وقتی باردار می‌شوند دچار دیابت شوند اما الان می‌بینیم که اصلا پیش از این که باردار شوند دیابت دارند.

این متخصص همچنین به دختران جوان هشدار داد به سمت استفاده از سیگار و قلیان نروند و گفت: بزرگترین مشکل جامعه زنان از لحاظ سلامتی در آینده می‌تواند همین مشکل باشد.

قرص‌های لاغری؛ هرگز

او همچنین با توصیه این که زنان به هیچ عنوان از قرص‌های لاغری استفاده نکنند چراکه دیده شده در آن شیشه وجود دارد، گفت: گاهی دیده می‌شود که بچه خونریزی مغزی می‌کند یا رشد ندارد و می‌فهمیم که مادر در اثر این قرص‌ها اعتیاد پیدا کرده است.

ضمن این که علاوه بر داروهایی که شیشه در آنهاست و باید از مصرف آنها پرهیز شود، حتی داروهای کارخانه‌ای هم مضر هستند و بهتر است از رژیم، ورزش و درنهایت جراحی برای کم کردن چاقی‌شان استفاده کنند.

دبیر علمی کنگره زنان و مامایی در ادامه گفت: شهرداری تا کنون کارهای مفیدی برای تامین سلامت شهروندان انجام داده و یکی از کارهایی که می‌تواند برای تامین سلامت مادران و فرزندانشان انجام دهد این است که فضاهای مسطحی را در شهر ایجاد کند برای کالسکه‌رانی چرا که این کار می‌تواند هم برای مادر و هم برای فرزند خوب باشد. با این کار هم مادر پیاده‌روی کرده و از چاقی او پیشگیری می‌شود و هم کودک در جامعه قرار می‌گیرد و هم رابطه بین مادر و کودک صمیمی‌تر می‌شود.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    8 15
    سیگار ،قلیان و قرص‌های لاغری، امروزه در میان دختران، کلاس محسوب میشه !
    • الهام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      9 2
      اصلا بحث کلاس نیست. بحث هنجارهای اجتماعیه. ÷سر و دختر نداره که!!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    19 1
    پارازیت چی؟
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    17 2
    پارازیت هم میتونه یکی از عوامل مهم سقط جنین باشه .............
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    8 1
    حالا چرا از پرازيت نمي گن
  • سايه A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    24 3
    مگه قديم مردم قليان وسيگارمصرف نمىكردند؟نخير عامل مهم همون پارازيته.دكترش دكترنبوده
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      1 5
      پارازیت هم یک عامل احتمالی است. قلیان و سیگار هم. از قدیما آماری در دست نیست عزیز. دلیلی هم برای بی احترامی به دکترش! نداری شما.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      5 0
      جناب بی نام اگرتشریف ببرید بیمارستانها خود پزشکها خدمتتون میگن که دلیل مهم سقط جنین وتشکیل نشدن برخی اعضای جنین همین پارازیته