مهر نوشت:

عادل عبدالمهدی معاون سابق رئیس جمهور عراق و از رهبران مجلس اعلای اسلامی که در ایران بسر می برد ، روز دوشنبه در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد .

در این دیدار که مناسبات دوستانه و نزدیک تهران - بغداد و آخرین تحولات منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت ، ظریف انجام اولین سفر خود به عراق پس از تصدی سمت وزیر امور خارجه را نشانه اهمیت منطقه بویژه عراق برای جمهوری اسلامی ایران و متبرک کردن این مسئولیت با زیارت عتبات متبرکه توصیف کرد .

وزیر امور خارجه با اشاره به اوضاع خطیر منطقه بویژه سوریه و تأکید بر اینکه تروریزم در منطقه ریشه خارجی دارد ، سوابق ایجاد فتنه در افغانستان و عراق به هزینه مردم این کشورها و تلاش بیگانگان برای ایجاد توازن مورد نظر خود در منطقه را یادآور شد و تصریح کرد که با جلوگیری از جنگ بر ضد سوریه ، طرفداران افراط و تکفیریها در منطقه ناکام شدند .

ظریف با تأکید بر اینکه ما ایران و عراق را از یکدیگر جدا نمی دانیم ، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت بیشتر همکاریهای فیمابین در حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، تجاری ، امور عمرانی ، انرژی و فعالتر شدن بخشهای خصوصی در این عرصه ها در جهت منافع و مصالح دو کشور و کمک به تحکیم ثبات ، امنیت و پیشرفت و رفاه منطقه اعلام داشت .

عادل عبدالمهدی نیز در این دیدار افزود : حکومت مبارک ایران تحت یک رهبری محکم در سخت ترین شرایط ، موفقیتهای بزرگی بدست آورده است .

عبدالمهدی با اشاره به اینکه امروزه اسلام در عراق جایگاه بسیار مستحکمی دارد ، موضوع حاکمیت مقتدر و پایدار ، تقویت امنیت و آرامش و ارائه خدمات مناسب به مردم عراق را مورد توجه قرار داد و برعلاقمندی و تمایل برای گسترش همکاریهای فیمابین تهران - بغداد تأکید کرد .

در این دیدار همچنین موضوع برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران نیز مورد توجه قرار گرفت و ظریف تأکید کرد که چنانچه جدیت و درایت در طرف مقابل وجود داشته باشد ، این مسئله قابل حل است .

وی با اشاره به اینکه مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان دادند که تا چه حد قدرت و اقتدار خود را باور داشته و از حقوق خود نمی گذرند ، افزود : دانش و فنآوری هسته ای در ایران بومی شده و بر این اساس ما ضمن تاکید بر حق قانونی خود آماده مذاکره برای حل و فصل این مسئله هستیم .

/29549

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =