صادق خرازی: آرزو می کنم خداوند قدر گوهرشناسی را به ایرانی ها بدهد

گزارش خبرآنلاین از آیین بزرگداشت امام رضا(ع) در کتابخانه و موزه ملی ملک

معصومه جوادی نسب- حاج حسین آقای ملک، تمام دارایی اش را وقف آستان امام هشتم، سلطان ایران کرد و تنها چیزی که خواست برپایی جشن و سرور برای میلاد این وجود نازنین بود.

10 روزی می شود که از آغاز میلاد حضرت معصومه، خواهر گرامی امام رضا «جشنواره ماه هشتم» در موقوفه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شده است و سرانجام آن با آیین گرامی داشت میلاد امام رضا، که درود خدا بر او باد بود.

شب گذشته، دوست داران علم و فرهنگ و اندیشه در جشن برپا شده در موزه ملک شرکت کردند. در چنین جمعی بود که محمد معتمدی، مناجات امام رضا را به آواز اصیل ایرانی برای حاضران سر داد و دل هایشان را به وجود امام هشتم گره زد.
او را به ضامن بودن می شناسیم و باور داریم. از همین رو وحید جلیلوند، روایت های «ضامن آهو» را خواند و یادآور شد که همه ما ایرانی ها دخیل آستان اش هستیم و او ضمانت کننده دنیا و آخرت ماست.

صادق خرازی

سخنان دکتر سید صادق خرازی

از او سخن گفتند، از آمدنش به ایران و پراکنده شدن عطر وجودش در سراسر این سرزمین باستانی یکتا پرست. سید صادق خرازی، مقابل جمع می ایستد و او را می ستاید. می گوید: «گاه شنیده ایم که گفته اند، مامون شیعه بود که امام رضا را به ولیعهدی خویش برگزید. اما اینطور نبود. مامون شیعه نبود، اما بسیار زیرک بود. او این کار را برای فریب مردم انجام داد تا شورش ها را بخواباند و به حکومتش مشروعیت ببخشد. از همین رو بود که امام در اولین مواجه با مامون از او خواست که بساط نیرنگ و فریب را برچیند و از پذیرفتن این سمت سرباز زد. همه ما داستان اجبار مامون و ولایت عهدی امام را شنیده ایم که مردم محب اهل بیت در خراسان چگونه به بیعت با ایشان اقبال نشان دادند.
در اینجا باید بگویم که این تعبیر "شاه خراسان" که بیشتر به کار می بریم، خیلی صحیح نیست. چرا که امام سلطان سرزمین ایران است. من حتی می گویم که سلطان جهان است، او مرهم دل همه انسان های آزاده است. اهل کتاب علاقه عجیبی به او دارند. دورانی که در نیویورک بودم بخش بزرگی از وجوهات و عریضه ها توسط مسیحی ها و یهودی های آن شهر و شهرهای اطراف به دست من می رسید تا در مراجعت به ایران، به آستان امام هشتم برسانم. اینها معجزاتی از او دیده بودند که دوست دارش شده بودند.»

خرازی از بزرگی و عظمت فرهنگ و علم و ادب خراسان یاد می کند که از این سرزمین بزرگ فارابی و ابن سینا و رودکی و فردوسی برخاسته اند و بنیان فکر و معرفت و ادب فارسی را پراکنده اند.
لختی درنگ می کند و از پاره پاره شدن خراسان بزرگ، با دریغ و افسوس یاد می کند و می گوید: « خراسان پیکره ای واحد داشت و مرزهای آن تا خوارزم و سمرقند و بخارا می رسید. اما دستان استعمار خراسان بزرگ را در طول تاریخ پاره پاره کرد، و جای بسی تاسف که کم لطفی های خودمان هم شاملش شد و در این زمان خراسان را 3 پاره کردیم و از وحدت انداختیم. اما به زعم من ایران همه خراسان است و خراسان همه ایران.»

و بعد از فرهنگ بخشش و وقف می گوید، که وقف یکی از مهم ترین اتفاقات بشر امروز است و ما ایرانی ها نقش تاریخی در آن داشته ایم. اما در 50 سال گذشته با بی توجهی عظیم در این مورد مواجه شدیم. بنیاد کارهای خیریه در تاریخ اسلام از زمان بیت الحکمه، مراکز علمی، شفاخانه ها و مساجد متعلق به کسانی بوده که وقف کرده اند.

مرعشی، ملک

حاج حسین ملک و آیت الله مرعشی نجفی

از کریم خان زند مثالی می زند که در شیراز سفره خانه هایی به نام حضرت رضا وقف می کند که کسی شب سر گرسنه زمین نگذارد. و بعد از دو واقف بزرگ معاصر، حاج حسین آقای ملک و آیت الله مرعشی نجفی نام می برد و می گوید: « آقای مرعشی در بین مراجع تقلید، از هوش و فکر و سخاوت ویژه ای برخوردار بود. او کتابخانه بزرگ نسخ خطی را به وجود آورد که بی اغراق بزرگ ترین مجموعه نسخ خطی در جهان است. چرا که در کشورهای دیگر مانند ترکیه که تاریخ نسخ خطی دارد و یا در یمن که به تخمین یونسکو 2 تا 3 میلیون نسخه خطی دارد، چنین کتابخانه ای نیست. در یمن تمام این نسخه های ارزشمند در خانه های مردم وجود دارد. اما در ایران تنها یک نفر به ارزش تجمیع کردن این آثار پی می برد و عمر خود را صرف این کار می کند. او به مردم می گفت که هرگز مستطیع نشده تا به حج برود و از مومنین می خواست که برایش حج استیجاری انجام دهند، چرا که هر چه داشت برای خریداری و جمع آوری نسخه های خطی صرف می کرد.»

باز درنگی می کند و خاطره تامل برانگیزی از دیدار با آیت الله مرعشی نقل کرده و می گوید: « یک بار به همراه آقای خاتمی به کتابخانه آیت الله مرعشی رفتیم. ایشان 3 روز بود که روزه بودند. به ما گفت در این 3 روز چیزی نداشتم تهیه کنم و بخورم، اما خدا لطف کرد که این 12 جلد کتاب خطی را که آرزو و آرمان من بود خریدم و در کتابخانه گذاشتم. آری او این قدر بزرگی و گذشت و اخلاص داشت که توانست این مجموعه بزرگ فرهنگی و تاریخی را برای ما به یادگار بگذارد. »

او که رئیس هیات مدیره این مجموعه به یادگار مانده از حاج حسین ملک است، در آخر برای روح بلند مرحوم ملک و مرحوم مرعشی طلب مغفرت می کند و آرزو می کند که خداوند قدر گوهر شناسی را به ایرانی ها بدهد.
و برای قدردانی از فرهنگ وقف است که در این مجلس آقای صادق خرازی و آقای سید محمد حسینی، مدیر عامل موسسه از بانو نسرین دست‌غیب بهشتی، که به تازگی 45 اثر ارزشمند تاریخی خانوادگی اش را وقف این موزه کرده است، تقدیر کردند.

و آخر این مراسم متفاوت، از دو کتاب تهیه شده در این موسسه رونمایی می شود و مجلس پایان می گیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گوهری A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    2 0
    دکتر جان تو خودت هم کم از گوهرهای ناب نیستی. حیف که آقا کمال دل نداشت کارهایی را که تو میخواستی بکنه وگرنه الان همه چی حل بود. میدونی که چی میگم؟
    • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      2 0
      چه قدر بانمك نوشتي گوهري.تو ديگه كي هستي!
  • حسین A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    1 0
    آیا مالیات درامدهای خودش را داده بود؟