تابناک نوشت:

با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و تصمیم روحانی برای شرکت در این اجلاس از یک سو و تبادل پیام های مثبت میان ایران و آمریکا از سوی دیگر، بخش عمده ای از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است.

روزنامه «دیلی استار» لبنان اظهارات بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل را بازتاب داده که در دیدار با وزیر خارجه ایران، از تلاش های ایران برای پیشبرد روند گفت و گوی بین المللی تقدیر کرده است. به نوشته این روزنامه، بان در دیدار با ظریف ضمن تقدیر از تلاش های دولت جدید ایران برای تعامل با جامعه بین المللی، از اقدام اخیر ایران در آزادی شماری از زندانیان امنیتی نیز استقبال کرده است. وی همچنین از برنامه خود برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در حاشیه حضور وی در سازمان ملل خبر داده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، دیگر شخصیت بین المللی است که از تصمیم خود برای دیدار با روحانی خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اولاند شب گذشته اظهار داشته پیام دعوت ارسال شده برای دیدار با روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی را پذیرفته و با رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد. وی گفته: «تصمیم دارم تا بنا به درخواست رئیس جمهور ایران، با وی دیدار کنم».

اما فعال شدن ایران در عرصه دیپلماسی و رویکرد تعامل جویانه کشور، به مذاق برخی خوش نیامده است. در این زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل را بازتاب داده که بار دیگر سخنان روحانی را «فریب» خوانده است. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو در واکنش به مصاحبه روحانی با شبکه خبری «ان بی سی» اظهار داشته جهان نباید فریب اظهارات آشتی جویانه رئیس جمهور ایران را بخورد. وی گفته: «ایرانی ها همچنان در حال فریب هستند تا سانتریفیوژهایشان به چرخش ادامه دهد. آزمون واقعی، در عمل حکومت ایران مشخص می شود، نه در جملات». نتانیاهو افزوده: «در حالی که روحانی به مصاحبه می نشیند، برنامه هسته ای ایران را نیز ادامه می دهد».

در نهایت، کانادا نیز موضعی مشابه رژیم اسرائیل را بیان و تلاش کرده تا رویکرد جدید ایران در سیاست خارجی را زیر سوال ببرد. به نوشته «نشنال پست»، دفتر نخست وزیر کانادا اعلام کرده نسبت به رویکرد ایران «به شدت بدبین» است. در بیانیه دفتر نخست وزیری کانادا، مجموعه ای از اتهامات نیز علیه ایران مطرح شده و آمده: «ما همچنان نسبت به تعهد حکومت ایران به اصلاحات به شدت بدبین هستیم؛ زیرا برنامه هسته ای آن ها دست نخورده ادامه پیدا کرده، آن ها به تأمین مالی شبکه های تروریستی، از جمله حکومت جنایتکار اسد که با اتهام جنایت جنگی روبروست ادامه می دهند و همچنین نادیده گرفتن حقوق بشر از سوی آن ها نیز همچنان ادامه دارد»

کاخ سفید: اوباما آماده دیدار با رئیس‌جمهور ایران است

سخنگوی کاخ سفید برای نخستین بار اعلام کرده باراک اوباما آمادگی دارد به طور مستقیم و رو در رو با رئیس جمهور ایران به گفت و گو بنشیند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته در صورتی که ایران نشان دهد نسبت به حل و فصل موضوع هسته ای خود دارای جدیت است، باراک اوباما آمادگی دارد هفته آینده در نیویورک با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ملاقات کرده و به گفت و گو بنشیند.

خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این خبر اشاره می کند که طی چند روز اخیر، بحث هایی درباره احتمال دیدار «تصادفی» اوباما و روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح بوده است. در این میان، هرچند جی کارنی از پاسخ قطعی به این موضوع طفره رفته، اما در نهایت اعلام کرده احتمال دیدار دو رئیس جمهور وجود دارد؛ هرچند هنوز برنامه ای در این زمینه تدوین نشده است.

وی در این زمینه گفته: «این احتمال وجود دارد و البته چنین احتمالی همیشه وجود داشته است... از زمانی که رئیس جمهور سوگند یاد کرده، همواره دست دوستی خود را به سوی ایران دراز کرده است».

کارنی همچنین با اشاره به مصاحبه شب گذشته روحانی با شبکه خبری «ان بی سی»، گفته در این مصاحبه موارد مثبتی مطرح شده، اما «اقدامات عملی مهمتر از جملات هستند».

وی در ادامه، بار دیگر تأکید کرده اوباما تمایل دارد در صورتی که ایران نسبت به حل و فصل نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای خود جدی باشد، مذاکرات دوجانبه ای را با ایرانی ها به انجام برساند. وی افزوده: «این موضعی است که ما امروز داریم».

/2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    من هم فكر ميكنم آقاي روحاني ميخواد بعضي كشورها را فريب بده.
    • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      10 2
      البته این بدبینی طبیعی است، چون ما هشت سال زیر ستم گروهی بودیم که نه تنها دنیا، که ملت ایران را هم فریب داد. ولی به نظر من دکتر روحانی با ادبیاتی کاملا دیپلماتیک حرکت خود را شروع کرده است و این یک تاکتیک بسیار ثمربخش محسوب می شود.
  • ff A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    192 2
    به امید پیروزی دکتر روحانی در مذاکرات و به امید ایرانی آزاد پیشرفته و سربلند
  • بیژن A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    185 3
    به جهنم که نتانیاهو ناراحته ما اگر در چارچوب منافع ملی و احترام متقابل و البته با کمی انعطاف و نرمش و صبر بتونیم رابطه با آمریکا رو بتدریج برقرار کنیم اینا از عصبانیت خواهند مرد.
  • جاوید IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    144 4
    بازم این نتانیاهو دیوونه نظر داد...
  • سعید IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    125 1
    به امید ارتباط سازنده با تمام کشورهای دنیا با احترام متقابل
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    93 0
    ما هم امیدواریم..
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    117 0
    امکانش هست دیدار روحانی بااوباما قیمت حامل های نفت؛دلار و سکه در داخل با افت جدی روبرو بشه!!!خداکنه که هرچی هست برای مردم ایران خیر داشته باشه.
  • دوست خوب IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    84 1
    آقای روحانی برای مبارزه با کسانی که خبره ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند آماده باشد . که کم هم نیستند اما بخت با ایشان یار است رهبری و ملت اینبار واقعا در کنارش هستند و هر کمکی را با جان و دل در سبد اخلاص دارند
  • اميد IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    111 6
    تا چشم اسرائيل در بياد . مرگ بر اسرائيل
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    55 3
    مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید هم میترسد!
  • علی A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    77 2
    نتانیاهو تو برو نقاشیتو خوب کن . الان هم که ترس ملاقات روحانی و اوباما اینقدر نگران و پریشانش کرده و قطعا بیشترین ضرر رو اسرائیل خواهد کرد.
  • نسرین A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    91 1
    خدا رو شکر که ما با جهان آشتی میکنیم باید به همه دنیا نشون بدیم مردم ایران چه انسانهای با فرهنگ و صلح طلبی هستن نه تروریست و عقب مانده تا کور بشه چشم حسودا مخصوصا اسراییل
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    82 2
    نتاهیاهو حسابی مضطرب شده. خروج ایران از انزوا به معنی منزوی شدن رژیم اسراییل است.
  • من خودم تنها A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    63 3
    نتانیاهو آدم مسخره و بیسوادیه و فقط حس جنگ طلبی داره و از ایرانی ها کینه داره و هیچوقت از ایران دست نمیکشه.حتی حاضره اسرائیل رو نابود کنه تا به ایران حمله کنه ولی متاسفانه تا الان جراتشو پیدا نکرده و نخواهد کرد.
    • امین A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      30 1
      متاسفانه تا الان جراتشو پیدا نکرده و نخواهد کرد. داداش باید بگی خوشبختانه
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    58 0
    ای خدا کمکمون کن اخه ما تا کی زنده هستیم.به امید دیدار
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    48 1
    باز هم نتانیابووو!
  • علیرضا A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    70 0
    بامید خداروزیکه ایران وامریکا به توافق برسنداعراب مرتجع منطقه واسرائیل انشاالله منزوی خواهند شد بامید ان روز.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    67 2
    به کوری چشم ظاهر و باطن هرچی اسرائیلی و کانادایی ضد ایران
  • ایرانی اصل A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    37 1
    کافر همه را به کیش خود پندارد .
  • بی نام FI ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    61 5
    این آقای نتانیاهو فکر کرده دکتر روحانی هم احمدی نژاده که هر نسبتی بهش میدادما تائید می کردیم .....به ایشون بفرمایید احمدی نژاد رفت و ما مثل کوه پشت رئیس جمهور منتخب خودمون ایستادیم و نه به ایشون و نه به هیچ کس دیگه ای اجازه ی هیچ توهینی نمی دیم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    44 0
    افرین. دارن واقعا خوب پیش میرن. هر چیزی که اقای روحانی و وزیر خارجشون گفتن و انجام دادن طی هفته های اخیر کاملا مثبت و تاثیر گذار بوده. ادامه بدید که اجماع جهانی بر علیه کشورمون رو دارید میشکنید.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    41 2
    بزن کنار بزا باد بیاد نتانیابو. دیگه شخصیت پلیدت تو دنیا شناخته شده است.
  • محمود A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    119 0
    معلومه که عملکرد روحانی درست بوده که این نتانیاهو به جلز و ولز افتاده و میدونه دیگه روحانی مثل احمدی نژاد نیست که بتونه از حرفهایش گاف بگیره و دنبا را الکی علیه ایران تحریک کنه مثل اسید داره میسوزه ه ه ه ه ه ه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    26 1
    بشین بینیم بابا
  • فرهاد DE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    55 1
    یکی نیست ازش سوال کنه مردک خودت بمب اتم ساختی هرروز هم داری شهرک سازی های غیر قانونی میکنی به تو چه اصلاااااااااااااااااا والا
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    5 20
    دوستان فراموش نکنید در عرصه سیاست انصاف و عقل حاکم نیست بلکه زور و قدرت حرف اخر را میزند لذا انتظار انصاف از خارجی ها داشتن کاری عبس است
    • amir A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      0 0
      کسی انتظار انصاق از اجنبی نداره، این یه بحث برد-برد برای دو طرف هست نه انصاف و لطف؛ در ضمن مگه کسی اجبارت کرده از واژه های عربی که املاش رو بلد نیستی استفاده کنی؟ میگفتی بیهوده، چون اون که شما گفتی عبث هست!
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    28 0
    خواهشن این نتانیا را اینقدر گنده نکنید
  • راستگو A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    21 0
    روحانی نبایدازحقوق ملت ایران کوچکترین عقب نشینی داشته باشد
  • علیرضا A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    25 1
    نتانیاهو کدوم خریه ؟؟
    • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      9 9
      خبر آنلاین قرار بود نظرات حاوی توحین رو منتشر نکنید. بور کنید من طرفدار نتانیاهو نیستم و ازش متنفر هم هستم چون او عامل اصلی تحریم های ایرانه ولی استفاده از کلمه خر چندا جالب بنظر نمیرسه
    • صابر A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      4 0
      ایول اینو خوب اومدی اصلا نباید نتانیاهو رو بزرگش کرد . به قول دوستمون نتانیاهو دیگه کیه ؟!!
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    15 2
    بخاطر حمایت مقام معظم رهبری از رییس جمهور ومردم ایران خیلی خیلی خوشحالم ودستشان را میبوسم ما درچهارچوب منافع ملی ایران باید با امریکا ارتباط حسنه داشته باشیم دشمنهای ایران در منطقه کشورهای عربی و اسراییل هستند که باید از بوجود امدن هرنوع تنش با انها نیز جلو گیری نماییم زنده باد ایران بامید فردایی بهتر برای تمام سرزمین ایران درود بر رهبر وروحانی وایران عزیز
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    22 0
    اسرائیل (رژیم اشغالگر) عصبانی باشد و در عصبانیتش بمیرد. خوشحالم از رایی که دادم.
  • محمد A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    4 0
    درود بر دکتر روحانی. ملت همیشه در صحنه ایران همراه و یاری رسان شما خواهند بود به امید گشایش دیپلماسی و رهایی ملت از حصر وانزوای سیاسی و تحریم . دشمنان داخلی و خارجی بدانند . روحانی منتخب ملت ایران است و بر ایشان تکلیف است که در جهت خواست ملت ایران یعنی اعتدال . عقلانیت . امید و مودت وتعامل با دنیا گام بردارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    1 0
    زژیم صهیونیستی همیشه دنبال اختلاف وتفرقه بوده وهست خداآنهارالعنت کند.
  • محسن FI ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    3 0
    مرگ بر اسراییل روسیه و چین