سرپرست معاونت آبفای وزارت نیرو: سدها عامل بحران دریاچه‌ارومیه نیستند/ دلیل نرسیدن آب سدها به دریاچه

علیرضا دائمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو معتقد است باید برای نجات دریاچه ارومیه بسیار مراقب بود و کاری انجام نشود که با حل یک مشکل، مشکلات دیگری اضافه شود.

فهیمه حسن‌میری: دیروز در شبکه یک سیما مناظره‌ای  درباره یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی که در حال حاضر با آن مواجهیم برگزار شد، مناظره‌ای درباره دریاچه ارومیه و پیدا کردن راهکاری برای نجات آن. یکی از شرکت‌کنندگان در این برنامه، علیرضا دائمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو بود. در حاشیه برگزاری مناظره، نظر این مسئول وزارت نیرو را درباره نقش، مسئولیت و راهکار این وزارتخانه در ایجاد چنین بحرانی پرسیدیم.

 الان در این وضعیتی که می‌بینیم برای دریاچه ارومیه ایجاد شده، شما با توجه به مسئولیتی که دارید حاضرید چه همکاری‌هایی انجام دهید تا این وضعیت بهتر شود؟

به نظر من باید اولا شرایط موجود را تبیین و مشکلات را شناسایی کرد و بعد از آن راهکارهای علاج‌ آن را پیدا کرد. راهکارهایی که برای دریاچه ارومیه باید در نظر گرفته شود مجموعه‌ای از کارهاست باید با هم انجام شود. نگاه ما این نیست که تنها راهکار این است که برویم آب را از حوضه دیگری بیاوریم یا به تنهایی به بهره‌وری کشاورزی بپردازیم چون حتی اگر بهره‌وری آب کشاورزی را انجام دهیم اما آب به دریاچه نرسد باز هم کار مفیدی انجام نداده‌ایم. اعتقاد ما این است که حتما باید یک برنامه جامع وجود داشته باشد و برای آن اهتمام ملی هم وجود داشته باشد و همه دستگاه‌ها باید تلاش کنیم که این مشکل برطرف شود.

وزارت نیرو به طور خاص حاضر است چه همکاری‌ را انجام بدهد؟

بزرگترین کاری که ما می‌توانستیم انجام بدهیم تهیه یک بسته مدیریت یکپارچه بوده، دوم این که ما باید لایروبی را انجام دهیم که آب رودخانه به دریاچه برسد چون الان در این بخش دچار مشکلیم، سومین مساله این است که مدیریت کامل بر آب کشاورزی انجام شود، بستن چاه‌های غیرمجازی که در آن منطقه وجود دارد مخصوصا چاه‌هایی که در این چهار پنج سال اخیر حفر شده و استفاده از مجموعه فناوری‌هایی که می‌تواند در این کار به ما کمک کند را هم باید انجام دهیم. ضمن این که به نظر ما انجام مطالعه یکی از مهمترین کارهاست. باید روی هر پیشنهادی که داده می‌شود مطالعه کرد مثلا درباره انتقال آب بین حوضه‌ای سریعا نباید موافقت یا مخالفت کرد بلکه باید مطالعه انجام شود که ببینیم از لحاظ اقتصادی، زیست‌محیطی و فنی می‌شود این کار را انجام داد یا نه.

شما نقش سدها را در به وجود آمدن چنین بحرانی برای دریاچه ارومیه یا سایر دریاچه‌ها چقدر موثر می‌دانید؟

سدها وسیله‌ای هستند برای ذخیره‌سازی‌ آب‌ها، سد به خودی خود نمی‌تواند مشکل ایجاد کند و این نگاهی که ایجاد شده که تصور می‌شود سدها باعث تخریب محیط زیست می‌شوند اشتباه است. مدیریت سدها مهم است. سد یک وسیله است و اگر به چیزی قرار باشد ایراد وارد شود این است که مدیریت سدها ممکن است اشتباه باشد. مثلا در همین سد زرینه‌رود، رهاسازی آب پایین‌دست را که انجام می‌دهیم حدود 1200 پمپ غیرمجاز آب را برداشت می‌کنند و برای کشاورزی مصرف می‌کنند. ما تاکنون بارها از مخازن سدها رهاسازی آب کرده‌ایم اما آب به دریاچه نرسیده و در میانه راه برداشت شده است. این اتفاق منحصر به آنجا نیست و در مناطق دیگر هم تکرار شده است.

برای ساخت تمام سدها تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست را گرفته‌اید؟

هیچ سدی در کشور ساخته نشده که مجوز زیست‌محیطی و گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی نداشته باشد. ماده 215 قانون برنامه پنجم این الزام را دارد و در سال‌های گذشته هم الزام قانونی وجود داشته و ما هم آن را رعایت کرده‌ایم.

مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند سال‌هاست در حال هشدار دادن نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه هستند. این هشدارها به دست شما هم رسیده؟ چرا جدی گرفته نشده؟

ما خودمان جزو اولین هشداردهنده‌ها بوده‌ایم. اولین کسانی که متوجه شدند دریاچه ارومیه در حال رفتن به سوی مرگ است، ما بودیم که در سال 77 آن را اعلام کردیم. ضمن این که ما به هشدار اکتفا نمی‌کنیم و چون یک دستگاه اجرایی هستیم شروع به کارهای اجرایی کردیم. در سال 79 مشاور بین‌المللی گرفتیم و موسسه تحقیقات را موظف کردیم که تحقیقاتی را انجام دهند. مشاورینی از هلند و انگلستان هم آمدند مطالعاتی را انجام دادند که نتایج آن مطالعات در چهار جلد ارائه شد. راهکارهایی که در آنجا هم مطرح شد بهره‌وری و کاهش مصرف آب، نحوه مدیریت سدها، ایجاد اشتغال جایگزین و همچنین تغییر کشت در آن منطقه بود.

 این راهکارها چقدر از کتاب بیرون آمد و اجرایی شد؟

متاسفانه اهتمام ملی برای اجرای این پیشنهادها وجود نداشته است. تاکنون درباره دریاچه ارومیه هیچ اقدام عملی موثری انجام نشده است. اگر کاری انجام شده بود که الان به این وضعیت نمی‌رسید. از لحاظ نظری، آمار و مطالعات ده‌ها کار انجام شده که نتایج همه آنها یکی بوده اما کاری انجام نشده است. امروز هم در این مناظره هیچکس هیچ حرف جدیدی نزد. همه معتقدند که باید کشاورزی را کاهش دهیم و مصرف آب را بهینه کنیم اما در عمل کاری صورت نگرفته است. ما 30 هزار چاه غیرمجاز داریم و کسانی که از این چاه‌ها استفاده می‌کنند حاضر نیستند از این کار صرف نظر کنند. البته شاید باید به آنها هم حق داد. وقتی می‌روی با یک کشاورز صحبت می‌کنی و می‌بینی به خاطر تامین هزینه زندگی به این کار دست زده می‌بینیم که بحث‌ها فرابخشی است و باید تمام ابعاد آن در نظر گرفته شود. نمی‌شود یک مرتبه به آنها گفت از فردا درآمد نداشته باش.

همین نگرانی که الان برای کشاورزان آن منطقه ایجاد شده است.

بله این نگرانی وجود دارد و تا زمانی که معیشت جایگزین معرفی نکنیم نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم کاری انجام ندهد. باید فکری هم به حال کشاورزانی که آنجا هستند انجام شود در غیر این صورت جمعیت آن منطقه بیکار شده، به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند و آسیب‌های دیگری را به همراه خواهد داشت. باید نگاه جامع داشته باشیم نه این که به خاطر حل کردن یک مشکل، مشکلات دیگری به وجود بیاوریم.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    8 15
    من نمیدونم آخه نیومدن بارون و خشک شدن دریاچه ارومیه چه ربطی به دولت داره ؟!!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      9 7
      تو که خوش باش.. کسی با تو کاری نداره... از خبر هم ممنونیم که نظرات تو رو همون اول چاپ می کنه.
    • رضا A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      6 10
      با نظر سارا موافقم و خبر آنلاین هم نظرات منطقی رو نمایش میده. حقیقت همیشه تلخه
    • بنده خدا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      2 3
      ای بابا یکی این سارا رو از پریز بکشه... لالقل دو تا جمله جدید بنویس خفه مون کردی. خبر آنلاینم که متعهده نظر تو رو چاپ کنه!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    7 0
    اگه قرار باشه هر کی حرف خودشو یزنه که هیچکی زیر بار نمیره!!! پس مناظره واسه چی بود؟؟؟!!!
  • مهدی A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    7 7
    بسیاری از کشاورزان آنجا در حد بخور و نمیر است وضعیتشان. به نظر من باید سیستمهای کشاورزی اصلاح شود ولی در هر حال منابع آب شیرین برای تامین نیاز کشاورزی منطقه و کشور است و راه حل نهایی انتقال آب شور خزر به دریاچه می باشد. به نظر من انتقال آب از خزر به دریاچه واجبتر از انتقال آب از خزر به سمنان می باشد.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    7 4
    من تو حرفای جناب معاون تردید دارم راجع به وجود 1200 پمپ غیر مجاز بعد از سدها. چون تا حالا که اغلب سدها آب زیادی رو رها نمیکنن به پایین پس چه دلیلی داره که کشاورز هزینه بی مورد برای قرار دادن پمپ در مسیر رود کم آب بنماید. ثانیا اگر پمپی هم قرار بده در حد همون آب کم هست و اون مقدار آب زیادی که در اثر رهاسازیسد میاد چگونه اون پمپها بلافاصله می تونن برداشت کنند؟ توجه داشته باشیم که کشاورز هزینه بیمورد نمیکنه. لطفا این موضوع بررسی شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    13 5
    بخشی از زمینهای کشاورزی باید تغییر کاربری داده بشه و کشت محصولاتی که اب زیادی میخان ممنوع بشه راندمان هم بالا بره و توسعه هم کنترل بشه
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      8 7
      منفی دادن یعنی اینکه کشاورزیمون رو میخواهیم و اب بقیه استانها رو میخاهیم این عین خودخواهی است.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      3 5
      نیازی به آب شما نیست. مدیریت جامع آبی و کشاورزی و اصلاح روشهای کشاورزی در منطقه تا حد زیادی موضوع رو حل می کنه. برای بقیش هم یا از خزر آب شور میاریم / شما بشین محصولات آذربایجان رو بخور و بگو خودخواه هستند همه جا هم با همین کلمات نظر بده.
    • بی نام A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      3 2
      محصولات اذربایجان رو بنده مصرف نمیکنم کسی هم مجبورتون نکرده فداکاری کنید محصول تولید کنید چرا منت میذاری؟ شما هی بهانه جور کن دریاچه رو خودتون به این روز انداختین چه ربطی به بقیه مردم داره؟
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    1 0
    درامد حاصل از گردشگری بیشتر از کشاورزی میباشد عده ای عمدا تلاش در خشک کردن دریاچه هستند
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    نکته ای که برایم به عنوان یک کارشناس محیط زیست خیلی جالب است این که محیط زیست دو استان مجاور دریاچه میگویند یکی از دلایل کاهش آب افزایش چاههای غیر مجاز است. ولی تعدادی از چاههایی که توسط کامیون و خاک پر شده و عوامل تشکیل پرونده شده باشند را مطرح نمی نمایند. در واقع عوامل دو استان اذربایجان شرقی و غربی فرافکنی میکنند و مسئولیت را از سر خود بدون توجیه باز میکنند. و گزارشات ارزیابی سدها بدون بررسی کارشناسی تائید شده است. عوامل بررسی کننده این طرحها در دو اداره کل و سازمان مرکزی نیز که حق ابه را بررسی نکرده اند نیز مقصر اصلی اند.