آسمان در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام نوشت:

سفر آقای روحانی به نیویورک و احتمال دیدار یا ملاقات ایشان با رئیس‌جمهور آمریکا از همین حالا توجهات و نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است. البته ممکن است ملاقاتی با اوباما اتفاق نیفتد، اما اگر اینگونه شود شاید بتوان گفت که بیشتر عدم تمایل از جانب آقای روحانی بوده، آمریکایی‌ها بالاخص اوباما همواره خواهان گفت‌وگو با مقامات ایرانی بوده‌اند. آمریکایی‌ها نه هیچ وقت پیش‌شرطی برای مذاکرات و گفت‌وگو با ایران گذارده‌اند؛ و نه هیچ وقت نشان داده‌اند که میل و تمایلی به گفت‌وگو با ایران ندارند؛ و نه هیچ وقت گفته‌اند که مذاکره و گفت‌وگو با ایران هیچ حاصلی ندارد. برخلاف این موضوع که گفت‌وگو با آمریکا برایمان به صورت یک تابو و موضوعی به غایت سیاسی، حیثیتی، عقیدتی و... درآمده، آمریکا اصلاً اینگونه نیست.

مذاکره با ایران نه عقیدتی است، نه ایدئولوژیک است، نه اخلاقی است، نه طرفداران مذاکره خائن محسوب می‌شوند و نه مخالفین مذاکره قهرمان، انقلابی و وطن‌پرست. گفت‌وگو با مقامات ایران همانند گفت‌وگو با سایر رهبران کشور های دیگر است نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر است. اما یکی از معضلاتی که به دست خودمان برای خودمان ایجاد کرده‌ایم، این است که نفس مذاکرات با آمریکا برای ما به صورت مساله عقیدتی، آرمانی، جهان‌بینی و اصلی‌ترین موضوع داخلی و خارجی‌مان درآمده. اگر یک آماری می‌گرفتیم درست از فردای انقلاب ضدیت و دشمنی با آمریکا بدل به اصلی‌ترین و جدی‌ترین موضوع سیاسی ما شد.

چه جریان‌ها و شخصیت‌های مذهبی و سیاسی که به اتهام آمریکایی بودن و طرفداری از آمریکا له شده و از عرصه سیاسی کشور کنار گذارده شدند؟ و چه جریانات و شخصیت‌های مذهبی و سیاسی که به اعتبار آمریکا‌ستیزی و ضدیت با آمریکا به عرش اعلاء صعود کردند. بماند که طی این همه سال‌ها هرگز «مساله ضدیت با آمریکا» مورد یک بررسی واقع‌بینانه عملی قرار نگرفت. به عبارت دیگر هرگز طی این سی‌وچند سال به این پرسش اساسی پاسخی ندادیم که اساساً اسباب و علل اختلاف ما با آمریکا بر سر چیست؟ در پاسخ به این پرسش ذهنیات سیاسی، عقیدتی و ایدئولوژیک خودمان را ادامه دادیم.

 چه در این هفته طلسم صحبت با آمریکا بشکند و چه این فرصت تاریخی که در نتیجه بیعت قریب به 19 میلیون نفر از مردم ایران به آقای روحانی به وجود آمده، همچون فرصت‌های دیگر، از بین برود، و چه آقای روحانی با اوباما موفق به مذاکره شود یا فرد دیگری و در یک زمان دیگری، این مهم را انجام دهد، یکسری مسائل می‌بایستی مقدمتا در جایگاه درستش قرار بگیرد. اولین آن این است که اگر این باور که در ایران رواج دارد مبنی بر اینکه آمریکا دشمن ماست، آمریکا دشمن انقلاب اسلامی، مردم ایران، نظام ما و اسلام و مسلمین است، واقعاً درست باشد، پس اساساً چه مذاکره و گفت‌وگویی می‌تواند با آن صورت گیرد؟ آمریکا دشمن ایران اسلامی است و به چیزی کمتر از محو نابودی آن رضایت نمی‌دهد. اگر ما واقعاً به این مساله اعتقاد داریم، اساساً هر نوع مذاکره و گفت‌وگویی با آمریکا بلاموضوع می‌شود. البته برای اثبات دشمنی ذاتی و نهادینه شده آمریکا با ایران اسلامی ما یکسری ادله و شواهد و قرائن می‌آوریم. اینکه حالا این شواهد و قرائن چقدر درست هستند خیلی از آنها جای بحث دارند. اما نکته مهم‌تر آن است که اساساً رابطه‌مان با آمریکا در یک پارادایم تهاجمی تعریف می‌کنیم.

وقتی اساساً رابطه دو کشور روی دشمنی باشد، این خیلی طبیعی است که آمریکا با ما دشمنی کند. در عین حال ما از عملکرد خودمان در این پارادایم سخنی به میان نمی‌آوریم. به عنوان مثال می‌گوییم که آمریکایی‌ها ما را تحریم می‌کنند، اما نمی‌گوییم که علت تحریم از دید خود آمریکایی‌ها چه هست. به جای آنکه به علت واقعیت تحریم بپردازیم که چرا آمریکایی‌ها ما را تحریم کرده‌اند، یکسری ذهنیات خودمان را مطرح می‌کنیم. می‌گوییم آمریکایی‌ها با ما دشمن هستند و ما را تحریم‌ کرده‌اند چون ما خواسته‌ایم مستقل باشیم،‌ما خواسته‌ایم مسلمان باشیم، ما خواسته‌ایم منابع‌‌مان توسط آمریکا و غرب نابود نشود و به تاراج نرود و دلایل دیگری از این دست. در واقع مابقی کشور‌های دنیا که با آمریکا مشکلی ندارند به واسطه آن است که نوکر آمریکا هستند، وابسته به آمریکا هستند، مستقل نیستند و قس‌علی‌هذا. آیا واقعاً اینگونه است؟


آقای روحانی چاره‌ای ندارد اگر به دنبال تنش‌زدایی و تغییر رابطه با غرب و آمریکا هستند، برای نخستین بار اجازه دهد که اسباب و علل دشمنی ما با آمریکا واقعاً به بحث و بررسی گذارده شود. مادام که ما در همان پارادایم دشمنی 34 ساله گذاشته‌ باشیم، صرف‌نظر از اینکه ملاقاتی میان اوباما با روحانی صورت بگیرد یا نگیرد، خیلی چیزی عوض نخواهد شد.

29301

 

کد خبر 313988

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمال IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    شما هم كه فقط ايه ياس ميخوني واسه مردم.يه خورده از خودت چيزي بيان كن دكتر جان
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      51 10
      مشکل همینه که یه عده ای مثل شما اصلآ دوست ندارند گوش کنند اصلآ نمی خواهند حرف های جدید بشنوند با ذهنیات و تصورات ساخته ذهن خودشون یا چیزهایی که بهشون القا شده زندگی و فکر می کنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    برای برون رفت از این وضعیت بد اقتصادی و بین المللی تنها راه داشتن رابطه توام با احترام متقابل با امریکا است .
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      23 55
      نمیگم رابطه با امریکا بده ولی کشورهای زیادی با امریکا رابطه دارند اما ایا وضع اقتصادی شان خوب است؟با انگلیس رابطه داشتیم وضع اقتصادی مان خوب بود؟ مشکلات را در خودمان جستجو کنیم امریکا کار زیادی برای ما نمیتونه بکنه مشکل از مدیریت خودمان است
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    بر عکس! خیلی چیزها عوض میشود!!! مثلا همین الان که خبرش پخش شده وضع ارز و سکه را ببینید!!! عصبانیت اسرائیل را ببینید!!! لحن دیگران با ما را ببینید!!!! و ........
    • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      127 6
      درود بر شما،موافقم
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    285 8
    این طرز فکر درباره ی امریکا باید تغییر کند. روحانی موفق باشی
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    واقعا اقای زیبا کلام مچکریم که اینقدر منطقی وشجاعانه سخن می گویید، حرف های شما رو باید با طلا نوشت.
    • قاسم IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      0 2
      منطقی؟!!شجاعانه؟!! خوبه که آدم یه ذره یه ذره هم انصاف داشته باشه. آقای زیبا کلام امریکا با اقداماتش نشان داده که دشمن ماست. گیریم که این تحریم های چند سال اخیر هم منطقی باشه که نیست. چرا ناو امریکایی هواپیمای مسافربری ما رو تو خلیج فارس میزنه و کاپیتان این این ناو به دلیل این اقدامش مدال شجاعت دریافت میکنه؟؟!!! چرا امریکا صدام رو مسلح کرد که به ایران حمله بکنه؟؟!! چرا امریکا از منافقین که هزاران نفر از افراد بی گناه ملت ما رو شهید کرد حمایت میکنه؟؟!!! چرا امریکا از ریگی که خدا میدونه چقدر جنایت انجام داد حمایت میکرد؟؟!!! چرا امریکا کودتای 28 مرداد رو تو ایران انجام دادا ؟؟!! و هزاران چرای دیگر. آقای زیبا کلام شده وکیل مدافع دولت امریکا.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    123 9
    میشه میشه میشه...
    • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      7 27
      میشه میشه میشه. تحریم های "امریکا" بیشتر و بیشتر و بیشتر میشه. نه که دوستمون داره و دشمنمون نیست! از طریق تحریم به ما ابراز علاقه میکنه. همونطور که از طریق سرنگونی دولت مصدق این کار رو کرد. همونطور که با تجهیز صدام و تحریم تسلیحاتی ما این کار رو کرد. همونطور که هواپیمای مسافربریمونو زد. مطمئنا با ما دشمن نیست.
    • منتشر کن مسخره A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      0 0
      میشه میشه میشه. تحریم های "امریکا" بیشتر و بیشتر و بیشتر میشه. نه که دوستمون داره و دشمنمون نیست! از طریق تحریم به ما ابراز علاقه میکنه. همونطور که از طریق سرنگونی دولت مصدق این کار رو کرد. همونطور که با تجهیز صدام و تحریم تسلیحاتی ما این کار رو کرد. همونطور که هواپیمای مسافربریمونو زد. مطمئنا با ما دشمن نیست.
    • بهروز A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      5 0
      نه اینکه نپریدیم تو سفارتشون، نه اینکه از روز اول انقلاب نگفتیم "مرگ بر آمریکا" و پرچمشونو آتیش زدیم، نه اینکه با دشمناشون رفاقت کردیم. شما 2 دقیقه "پرس تی وی" نگاه کنی میفهمی که داریم هر روز پشت سرشون تو دنیا فتنه راه میندازیم.
  • سعید IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    ضمن تشکر از مطلبتون. کاملا درست گفته و ما باید به دنبال علل و عوامل ریشه ای باشین نه فقط چون دیگران میگویند ماهم بگوییم
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    61 1
    مرسی استاد کامل و شیوا بود بالاخره حرف دل ما جونا از دهن شما درآمد.
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    56 2
    براستی آیا نمیشد طی این سی و چند سال گذشته چنین تفکری قوت میگرفت و خیلی پیشتر و با ضررهای کمتری این موضوع به پایان میرسید.آقای زیبا کلام چرا چنین نشد؟
  • امير علي IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    22 0
    بزرگترين خيانت آمريكا در طول تاريخ بر مي گرده به كودتاي ٢٨ مرداد و اما روسها بخش بزرگي از سرزمين ايران و طي عهدنامه هاي تركمانچاي و گلستان گرفتند در جريان جنگ جهاني دوم ايران و اشغال كردند و چه جنايتها كه نكردند ، سر رژيم حقوقي درياي خزر به لطف بي عرضگي بعضي ها چه پولي از جيب ملت خالي نكردند سر نيروگاه اتمي بوشهر كه احتياجي به گفتن نيست ، حالا روسيه شده دايه مهربان تر از مادر و اونوقت آمريكا شده دشمن
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    22 14
    اي بابا. نكو اينو زيباكلام!
  • جواد A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    65 3
    دو کلمه حرف حساب!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    15 32
    هیچ ملاقاتی بین اوباما و روحانی انجام نمیشه. اما در عوض ملاقات بین ظریف و جان کری حتما انجام خواهد شد. بهانه هم مذاکرات هسته ای خواهد بود.
  • سعید IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    70 5
    منطقی بود. امیدوارم تندروها هم استدلالات شما را بخوانند و همچنین دلایل منطقی خود را هم ارایه دهند .
  • کارشناس ورزش A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    2 14
    زیبا کلام هم از اون دسته ادمهایی است که فقط ایه یاس بلدند بخونند
  • علی A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    8 1
    انشاله موفق باشی روحانی
  • مجید IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    1 0
    حرف ازین منطقی تر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 1
    اتفاقا از بین رفتن یک تابو خیلی تاثیر داره.
  • رضا IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    3 2
    دکتر جون عوض میشه چه جورم عوض میشه اغراق نباشه توی کره زمین قیامت میشه!!
  • بی نام EU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    7 1
    عالی بود؛حرف دلمونو زدی...فقط یاد گرفتیم بگیم مرگ بر امریکا...کلا ید طولایی داریم در تقلید کوکورانه
  • محمد.کرج A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    6 0
    ان شاا...همه چیز به نفع مردم ایران تمام شود. به خدا ایرانیان مستحق زندگی بهتری هستند.
  • اکرم مجاهدی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    16 5
    آقای زیباکلام یادم نمی رود که قبل انتخابات شانسی برای پیروزی روحانی قائل نبودید اما نتیجه چیزدیگری شد.آقای زیباکلام پیش بینی های شما هم مثل پیش بینی های پله(اسطوره فوتبال برزیل) است.صدی نود و نه برعکس در می آید!
  • حسن IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اگر رابطه بر قرار بشه دیگه تقصیرها را گردن کی بیندازیم . من مخالفم
  • حسین A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    بیشتر از 250 هزار نفر از بهترین جوانان و پدران و زنان و کودکان این مرز و بوم در طول 8 سال توسط عراق نابود شد تمام زیر ساختها از بین رفت حالا هم عراق توسط همین مردم داره باز سازی میشه و شده برادرمان آیا آمریکا بدتر از عراق هست تو را بخدا به فکر مردم و قشر محروم باشید و عاقلانه تصمیم بگیرید واقعا زندگی برای هم طیف ما بسیار سخت شده
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    * استاد ارجمند حرف حساب جواب نداره- ما محکم دست یکی را گرفتیم و می کشیم می گوییم شما ول کن چون دشمنی - احسنت به شما دکتر
  • حامد IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    18 2
    من با نظر آقای دکتر کاملا موافقم اما این تابو یک روزی باید شکسته شود که آمریکا دشمن ماست و شاید این روزها با تدبیر آقای ریس جمهور شکست.
  • نادر A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    20 1
    چيزي كه خيلي جالبه نگراني مرتجعين عرب منطقه و اسرائيل با افراطيون داخلي وهمسويي آنها نسبت به مذاكره و ايجاد رابطه با امريكاست!!چگونه است كه اينا با هم منافع مشتركي ميتونن داشته باشن
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    31 1
    با یه تماس کوچیک دستان روحانی و اوباما، جدا از کسب منافع ارزشمند سیاسی و بین المللی و شکسته شدن طلسم سی و چند ساله رابطه با آمریکا، دلار به شدت میکشه پائین! اگه این دیدار انجام بشه ایران باید منتظر پیامدهای خوبش باشه و آمریکا منتظر چشم درشتی های اسرائیل! به نفعه ایران این رابطه و به ضرر اسرائیل! اون هایی که مرگ بر اسرائیل ورد زبونتونه، اگه خشم اسرائیل رو می خواین از این دیدار حمایت کنید!
    • مصطفی IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      0 0
      من جداً با حرف ایشون موافقم . من امیدوارم و دعا میکنم این دیدار انجام بشه ، این همه گفتیم مرگ بر آمریکا که بگیم ما افکارشون رو قبول نداریم ؟ خب نداشته باشیم ، امپپریالیستی فکر و عمل نکنین ولی دوستی بجای خود . عراق به ایران حمله کرد و این همه شهید و جانباز و این همه خسارت به شهرها و سرزمین ما وارد کرد فوری بدست فراموشی سپرده شد چرا هیچوقت نمیگیم مرگ بر عراق ؟!!!
  • مهدی A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    23 4
    با احترام به آقای زیباکلام مطلب شما بعد از 8سال دفاع و تثبیت نظام کاملا درست است اما نه در اثنای انقلاب و نه در فردای پیروزی، امریکا و غرب استقلال ما را قبول نداشتند.قطعا اگر غرب سیاست قبول نظام را در پیش می گرفت تندرویها در داخل نضج نمی گرفت هر چند شاکله نظام در دست معتدلین بود.تا آنجا که من می دانم شما جز هیئتی بودید که در اوائل انقلاب برای مذاکره با گروههای چپی به کردستان رفته و به دست آنها اسیر شدی آن گروهها نقطه اتکائشان کجا بود؟غیر از خارج مرزها. در هر صورت اکنون اعتقاد دارم کشوری با توان دیپلماسی بالا و در موقعیت ما نباید از مذاکره بترسد.در حال حاضر چین و امریکا و روسیه همکاریهایی دارند و تضادهایشان هم سرجای خودش است.
  • مهرداد A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    دشمنی آمریکا با همراهی رژیم صهیونیستی در کشتن مسلمان های فلسطینی و عراقی و افغانی و جنگ ایران و عراق و دانشمندای هسته ای و بلوکه کردن اموال کشورمان که بر هیچ کس پوشیده نیست ولی میشود با مذاکره هوشمندانه احقاق حق کرد با دولتی که خود را کدخدای حقوق بشر میداند بعضی مواقع ایجاب میکند با دشمن احمق رودررو نشویم هرچند که ترسی ازآن نداریم و تا پای جان از میهنمان دفاع میکنیم
  • حسن A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    لطفا کلیه نظرات را بدون سانسورمنعکس کنید.
  • عربلو A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مگر رهبري و رئيس جمهور نگفتن كه سپاه و قواي نظامي در سياست دخالت نكنند ، اخبار اين 2 الي 3 روز را بررسي كنيد ، از فرماندهان سپاه تا سردار نقدي و صفار هرندي و .... چه مطالبي مطرح كردند كه نياز نبود در اين موقع بيان بشه ، تا امثال اين افكار و صحبت هاي تنش زا در داخل است ديگر نياز چنداني به هجمه و تحريم هاي خارجي احساس نميشه ، به قول معروف يك سوزن به خودت بزن و بعد يك جوالدوز به ديگران
  • خیر خواه IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    نظر انتقادی من خیرخواه که ساعت 10:12 ارسال شد به مذاق شما خوش نیامد و چاپ نشد. متاسفانه ما در حالیکه خود را مدعی آزادی نشان میدهیم فقط خواهان به به و چه چه هستیم. شاید اگر با آقای زیبا کلام مشورت میشد ایشان توصیه به چاپ میکردند.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    8 1
    الان نون خیلی ها تو مرگ بر آمریکا گفتنه آقاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!
  • پیمان کارگر.سلماس IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    1 0
    استاد خیلی اروم شدم ممنونم.من از صمیم قلب حمایت میکنم
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    چامسکی متفکر آمریکایی میگوید: آمریکا می‌گوید ایران تهدیدی برای جهان است. این موضع آمریکا است. ولی موضع سایر کشورهای جهان چیست؟ فهمیدنش آسان است. اکثر کشورهای جهان عضو جنبش غیرمتعهدها (نم) هستند که همیشه از حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده ان‌.پی‌.تی حمایت کرده است. دنیای عرب چطور؟ کشورهای عربی از ایران خوش‌شان نمی‌آید و تنش‌ها به قرن‌ها پیش بر می‌گردد. ولی آن‌ها ایران را یک تهدید نمی‌دانند. درصد بسیار کوچکی از آن‌ها ایران را یک تهدید می‌بینند، ولی نظرسنجی‌های آژانس‌های غربی نشان می‌دهد که برای آن‌ها تهدید اصلی آمریکا و اسراییل است.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین