ایسنا نوشت:

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تبادل نامه بین رییسان جمهور ایران و آمریکا که در هفته اخیر آشکار شد، نوشت که هیچ یک از رییسان جمهور قبلی آمریکا به اندازه باراک اوباما به قدرت کلمات مکتوب ایمان نداشتند و تبادل این نامه‌ها نشان دهنده اهمیتی است که رییس‌جمهور آمریکا برای دیپلماسی مستقیم قائل است.

روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش نوشت: هسته‌ تلاش‌های دیپلماتیک ایران، پروسه‌ای که شامل آزاد کردن یازده زندانی سیاسی و اظهاراتی آشتی‌جویانه از جانب مقام‌های عالیرتبه ایرانی است، تبادل نامه‌ بین باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی همتای ایرانی وی است که توسط هر دو کشور تایید شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: انتخاب روحانی در ماه ژوئن امید به اینکه دیپلماسی بتواند به بن‌بست مربوط به برنامه هسته‌یی ایران پایان بدهد را افزایش داد. ولی این نامه‌ها و امید محتاطانه‌ای که ایجاد کرده‌اند نشان می‌دهد که یک فرصت واقعی برای تغییر به وجود آمده است.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت:‌ این اولین باری است که اوباما مستقیما به رییس‌جمهور ایران نامه می‌نویسد نه به رهبر معظم این کشور. این نشان می‌دهد که کاخ سفید باور دارد که آیت‌الله خامنه‌ای حداقل فعلا به روحانی این اختیار را داده است که به دنبال گفت‌وگو با غرب باشد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارشش نوشت: یک تفاوت مهم دیگر این است که تبادل نامه بین سران دو کشور به دنبال توافق دولت آمریکا با روسیه برای تحقق انتقال مسالمت‌آمیز تسلیحات شیمیایی سوریه انجام می‌شود. تحلیلگران معتقدند که برای تحقق این طرح بهتر است از ایران، قوی‌ترین متحد منطقه‌ای دولت بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه کمک گرفت تا نقشی سازنده را ایفا کند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اینکه چنین چیزی امکان‌پذیر است یا خیر هنوز مشخص نیست ولی این احتمال چارچوب دیپلماتیک وسیع‌تری را در اختیار اوباما قرار می‌دهد تا تحت این چارچوب با روحانی تعامل داشته باشد. آمریکا به طور کلی همیشه روی مذاکره با ایران منحصرا درباره برنامه هسته‌یی‌اش اصرار داشت و این باعث شده است که دو طرف پس از درگیری‌های اجتناب‌ناپذیر درباره تعداد سانتریفیوژها یا میزان اورانیوم غنی شده‌ای که ایران در حال تولید آن است، چیز بیشتری برای گفتن نداشته باشند.

تریتا پارسی، رییس شورای ملی ایرانی آمریکایی در این باره گفت: اوباما در واقع به خاطر اتفاقی که در سوریه افتاد درگیر دیپلماسی شده است.

رسانه‌های خبری ایرانی گزارش داده‌اند که نامه اوباما شامل درخواستی برای تعامل مجدد، پیشنهادی که بسته به چگونگی پیشرفت مذاکرات حاکی از تمایل واشنگتن به رفع تحریم‌ها است و درخواستی برای آغاز مذاکرات مستقیم بین واشنگتن و تهران بود، چیزی که به گفته دیپلمات‌ها برای رسیدن به یک توافق هسته‌یی حیاتی است.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: هیچ یک از این موارد نباید چندان تعجب‌برانگیز باشد. آمریکا از مدت‌ها پیش به مذاکرات مستقیم با ایران تمایل داشته است. سوال مهم‌تر این است که آیا روحانی در موقعیتی قرار دارد که در زمینه برنامه هسته‌یی ایران دست به مصالحه بزند یا خیر؟ اگر قرار باشد مذاکرات آغاز شوند مهارت‌های اوباما در زمینه نامه‌نویسی ممکن است بار دیگر نقشی ایفا کند.

در پایان این گزارش می‌خوانیم: اوباما و روحانی هر دو قصد دارند در روز سه‌شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند. آیا آنها به سراغ شکل مستقیم‌تری از دیپلماسی خواهند رفت و شخصا با یکدیگر صحبت خواهند کرد؟ کاخ سفید می‌گوید که چیزی برنامه‌ریزی نشده است. به هر حال در حال حاضر دیپلماسی نامه‌نگاری اوباما هدف اساسی هر نامه‌ نوشتنی را تحقق بخشیده است. نامه‌اش جواب دریافت کرده است.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    43 0
    اين فرصت تاريخيست، حيفه بدون منطق از دست بره،
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    21 1
    خداکنه واقعا هر دو طرف خواستار تغییر در سیاستشون و ایجاد رابطه باشن
  • عاشق رهبر A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    13 0
    اميدوارم مذاكره منجر به رفع تحريم ها بشه و ما از فشار اقتصادي آزاد بشيم. خبرآنلاين چندوقته نظرات منو منتشر نمي كني . چي شده !!!؟؟؟؟
  • سانمیک IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    12 0
    بنظر شما این امکان وجود دارد که مردم ایران بعد از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا درست همانند روزهای اعلام خبر صلح بعد از 8 سال جنگ تحمیلی به مردم، صعود ایران به جام جهانی 98 فرانسه و پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 به خیابان بریزند و مراسم جشن و پایکوبی برگذار کنند. بر هیچکس پوشیده نیست که درصد قابل توجهی از مردم ایران موافق روابط ایران و آمریکا هستند و میتوان گفت پیروزی حسن روحانی بر 5 رقیب انتخاباتی عمدتا بخاطر وعده روحانی مبنی بر تغییر سیاست خارجی بود. بنظر من مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نوید صلح بعد از 30 سال تنش بی دلیل خواهد بود و صلح همواره لذت بخش و شیرین است.....
  • کارشناس فقیر IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    7 0
    خدا بخیر و خوشی تمام کند
  • ماریه تقی پور بیرگانی A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    13 0
    کور بشه هر کسی که نمیتونه ببینه مخصوصا اسرائیل که داره دق میکنه چون اونا اصلا دوست ندارن رابطه ایران امریکا خوب بشه درود بر روحانی زیرک و باهوش
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    11 0
    امیدوارم با هم دیدار کنند و صندلی خود رو هنگام سخنرانی یکدیگر ترک نکنند