۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
آیا تراشه A7 اپل را سامسونگ ساخته است؟

بعد از ورود آیفون 5S با تراشه موسوم به A7، تکنسین هایی در سایت ifixit‌ و chipworks با باز کردن لاجیک بورد، اظهار نظرهای مختلفی در مورد این سوال که آیا اپل از سامسونگ استفاده کرده یا نه، کردند.

 

سایت "آی فیکس ایت" به این نتیجه رسید که شماره سریال درج شده روی تراشه A7 تا جایی که به سه صفر ختم می شود، (K3PE7E700xxx) متعلق به سریال تراشه های سامسونگ است اما بعد از این رقم، (K3PE7E700FXG) کارکترها مشخص نبوده و ممکن است متعلق به تراشه ساز تایوانی TSMC باشد. {لینک}

a7

 

مهندسان در chipworks نیز حکایتی دیگر مطرح کردند. آنها با آب کردن پشت بدنه تراشه A7، شماره سریالی پیدا کردند که نشان می دهد تراشه ساخت سامسونگ است{لینک} (عکس زیر)

a7

 

در این مقاله آمده است که A7 از Samsung's 28nm high-k metal استفاده کرده است. آیفون قدیمی 32 نانومتری تعریف شده بود و حالا A7 28 نانومتری تعریف شده است.

اکستریم تک نیز نوشته آنچه M7 نامیده می شود در واقع Corocessor است که مبتنی بر سنسور بوده و چیزی جز Cortex-M3 core built by NXP نیست که نام فنی اش NXP LPC18A1 ثبت شده و مموری یک مگی  One MB of NAND memory در آن تعبیه شده است.{لینک}

m7

سوال بزرگ اینجاست که تا به این لحظه که نه اپل و نه سامسونگ اظهار نظر رسمی در این باره نکرده اند، چه نتیجه ای می توان از این داستان گرفت؟

واقعیت این است که اپل به احتمال زیاد تراشه A7‌خود را تحت قرارداد 2011 خود از تراشه ساز تایوانی TSMC گرفته است.

این کمپانی در آگوست سال 2011 {لینک} با اپل قراردادی بست تا A5 و A6 و نسل های بعدی تراشه های اپل را بسازد.

تا اینجا را همه قبول دارند. اما TSMC‌با درامدی 13 میلیارد دلار در سال چه کمپانی است و به چه کسانی وابسته است؟

در لیست سهامداران عمده نامهایی مانند موریس چانگ (موسس کمپانی)، سر پیتر بونفبلد انگلیسی (رییس سابق بریتیش تله کام)، استان شی (مدیر سابق ایسر)، توماس انگیبوس (مدیر سابق Texas instruments) و بسیاری از بزرگان دنیای تراشه سازان غربی را در آن می توان مشاهده کرد.{لینک}

بنابراین این کمپانی چند ملیتی با درآمد 13 میلیارد دلاری به گفته موریس چانگ با همگان حشر و نشر دارد (هم سامسونگ و هم اپل) و با هر دو کمپانی کار می کند.

با قرار دادن این چند فرضیه غلط نیست اگر بگوییم اپل با TSMC قرارداد انحصاری در سال 2011 بسته اما TSMC با سامسونگ نیز روابط فنی و تجاری خود را حفظ کرده است.

اگر اپل قبل از آن مستقیم با سامسونگ قرار داد داشته حالا به خیال اینکه می تواند با TSMC قرارداد مستقل داشته باشد، سعی کرده به سامسونگ پشت کرده و اعلام کند که می خواهد با تراشه ساز تایوانی عقد اخوت ببندد، دریغ از اینکه کمپانی زرنگ و موذی TSMC بخش از ترکیبات تراشه خود را همچنان از سامسونگ می گیرد و حالا که پشت تراشه آب شده و شماره سریال سامسونگ از پشت ان بیرون زده، همگان فکر می کنند اپل درباره تراشه های خود راست نگفته است.

بنابراین داستان خیلی ساده است. اپل با فهمیدن این داستان نمی تواند بگیود تراشه هایش ساخت سامسونگ نیست. از سوی دیگر با بهینه سازی تراشه 32 نانومتری و تبدیل آن به 28 نانومتری توسط مهندسان TSMC اپل ادعا خواهد کرد که تراشه هایش 100 درصد محصول کره نیست و تایوانی ها آن را از کره گرفته و بهینه سازی کرده اند و معماری 64 بیت روی آن قرار داده اند. دلیل شماره سریالی که در بالا ذکر شد و از بعد از شماره صفر، شماره جدید روی آن وجود هست نیز در همین رابطه می توان تفسیر کرد.

اگر این داستان صحت داشته باشد، هم سامسونگ و هم اپل هر دو از TSMC رو دست خورده اند مگر اینکه اپل و سامسونگ موضع جدیدی بگیرند.

از طرف دیگر اگر در کمتر از یک سال دیگر شاهد ورود گلکسی اس5 با معماری 64 بیتی باشیم، ممکن است این فرضیه را بپذیریم که مهندسان TSMC از روی دست کره ای ها در سامسونگ، کپی برداری کرده اند که در هر حال اپل پایش در هیچ دادگاه جدیدی از دید حقوقی باز نخواهد شد.

درپایان دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که سنسور امنیتی بیومتریک اثر انگشت در آیفون 5S‌  را TSMC ساخته و از گفتن آن نیز ابایی ندارد.{لینک}

tsmc

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    19 3
    الله اعلم
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    30 3
    به هر حال برنده ماجرا كمپاني تايواني تي ام اس سي است كه هم از آخر مي خورد و هم از توبره
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    47 2
    خوشتان مي آيد يك شركت چيپ ست ساز به اندازه كل صادرات استان بوشهر با همه گاز و نفت و ميعانات آن در آمد دارد؟ اين يعني تكنولوژي. حالا ما دنبال ب.ز مي ريم برامون نفت بفروشه!! تو بازار پر از فروشنده نفت ... دلم مي سوزه واسه اين همه فارغ التحصيل الكترونيك از دانشگاههاي آزاد و سراسري كه هنوز يك چيپ باز شده را از نزديك نديدند!! اينها واسه فضولي هم شده يكي دو گوشي را نابود مي كنند ...خواجه در بند نقش گلدان است....
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      28 2
      13 میلیارد دلار در سال رقم کوچکی است درآمد گوگل و اپل و سامسونگ را برید ببینید سامسونگ و پارس الکتریک با یک سیاست احداث شدند آن یکی در دنیا اول است و این یکی با موتور چینی آب میوه گیری میسازد
  • بی نام CA ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    6 10
    كمپاني تايواني کلاهبردار باید خسارت بده :)
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    17 23
    سامسونگ بهترین پردازنده های جهان رو میسازه..این یک واقعیت هست
    • علی A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      7 12
      دقیقا درست هست ، اپل چیزی برای گفتن نداره در زیمنه ساخت پردازنده !!!
    • علي IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      8 3
      اشتباه نكنيد! مهم نيست كي سي پي يو رو ميسازه مهم اينه كه كي اون رو طراحي كرده سي پي يو هاي اپل هم توسط خودش طراحي مشين كه در شركت تايوان سماي كونداكتر ساخته ميشن. (خبر انلاين جون هر كي دوست داري بزار انگليسي هم بنويسيم)
  • g IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 1
    g