امشب تهرانی ها کابوس ترافیک اول مهر می بینند

سال تحصیلی اگر برای دانش آموزان روز خوشحالی و شادمانی است برای کسانی که باید سرکار بروند روز چندان خوشایندی نیست.ترافیک و تهران،دو کلمه که مدت هاست با هم عجین شده اند.نمی شود تهرانی باشی وروز اول مهر این بحران شهری را درک نکرده باشی.

همیشه از اواخر شهریور همه خود را برای روبرو شدن با موضوعی بزرگ و کسالت بار تحت عنوان ترافیک اول مهر آماده می کنند.ترافیکی که  برای زیاد شدندش تخمینی بین 20% تا 35% بیشتر از سال پیش می زند.از یک طرف پلیس و راهنمایی رانندگی از آماده باش 100%نیرو های خود تا 15 مهر می گوید از طرفی شهرداری به افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش فاصله حرکت قطارهای شهری اشاره می کند.روز اول مهر با حضور سرویس مدارس و خودروهایی که دانش آموزان و دانشجویان را به مدرسه و دانشگاه می رساند ترافیک خیایان ها بیش از روزهای گذشته است.اما امسال علاوه بر بازگشایی مدارس،افزایش ساعت کاری اداره ها هم بر این ترافیک دامن زده است.
درباره ترافیک اول مهر جانشین رئیس پلیس راهور تهران به مهر می گوید: ترافیک خیابان های پایتخت در روز جشن شکوفه ها روان بود اما پیش بینی می کنیم ترافیک اول مهر 25 تا 30 درصد افزایش یابد.
سرهنگ جمال بذرافشان با بیان اینکه امسال با افزایش ساعت کار ادارات دولتی، فعالیت مدارس و ادارات همزمان شده است،می افزاید: پیک ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی پایتخت به علت این همزمانی افزایش یافته و باعث بیشتر شدن ترافیک به ویژه در صبح می شود.


کجاها شلوغترند؟چه ساعت های شلوغ ترند؟
سردار رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره اینکه فردا بار ترافیک بیشتر در کجاها پیش بینی می شود؟می گوید: پیش بینی می کنیم در بزرگراه همت -مسیر غرب به شرق- و در بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و حکیم بار ترافیکی سنگین باشد،همچنین خیابان های اطراف مدارس به دلیل توقف خودروهای والدین دارای افزایش بار ترافیکی باشند.رحیمی پیک ترافیکی را از 6 تا 9 و از 16 تا 20 بیان کرد.


ترافیک :.77ا کی ادامه دارد؟

رحیمی با بیان اینکه ترافیک تا 30 درصد در 10 روز اول مهر ادامه دارد می گوید:این ترافیک به مرور کاسته می شود و از نیمه مهر به بعد به روال سابق باز می گردد.


طرح زوج و فرد تغییر نمی کند/کنده کاری ممنوع
سردار رحیمی درباره نحوه تردد سرویس‌های مدارس در پایتخت نیز گفت: تردد سرویس‌های مدارس دارای برچسب سال 92 تنها در محدوده‌ زوج و فرد امکان‌پذیر است و برابر هماهنگی‌های انجام شده تمامی سرویس‌های مدارس دارای برچسب می‌توانند همه روزه در ساعات «6:30 تا 8:30» ، «11 تا 13» و «16 تا 17» در محدوده‌ زوج و فرد تردد کنند و تردد آن‌ها بلامانع است.
وی تردد تمامی سرویس‌های مدارس در محدوده‌ی زوج و فرد را در غیر از ساعات تعیین شده ممنوع اعلام کرد.رحیمی در گفت وگو با ایسنا می گوید که : ساعت اجرای طرح زوج و فرد و طرح ترافیک تغییر نمی‌کند و طرح زوج و فرد از ساعت شش صبح تا 19 و طرح ترافیک از 6:30 صبح تا 17 عصر ادامه دارد.
وی در مورد تشدید برخورد با خودروهای متخلف ورود کننده به طرح زوج و فرد می گوید: پلیس 97 محدوده زوج و فرد را کنترل می‌کند و این برخوردها در مهرماه تشدید می‌شود.
وی می افزاید: طرح برخورد با خودروهای دودزا، آلاینده و فاقد معاینه فنی یکی دیگر از طرح‌هایی است که در مهرماه با توجه به آغاز ناپایداری هوا و افزایش حجم ترافیک در پارک‌ها اجرایی می‌شود.

رحیمی از سرویس های قدیمی و از رده خارج ارگان ها و بلاتکیفی ادارات در تعیین سرویس برای کارمندان خبر داد.او اعتقاد دارد اگر این موضوع زود تر مشخص بشود حجم بالایی از خودرو های تک سرنشین وارد خیابان ها نمی شود.فرمانده ی پلیس از فرسوده بودن 20 هزار تاکسی و بیش از 2000 اتوبوس خبر می دهد و از شهرداری به واسطه ی عدم عایت و عمل به قانون ساماندهی حمل و نقل بار مسافر و آیین‌نامه‌ اجرایی گله کرد و گفت:اگر شهرداری زودتر تکلیف این 100هزار وانت بار و تاکسی تلفنی فاقد برچسب طرح ترافیک را مشخص نکند خود وارد عمل می شود.رحیمی از ممنوعیت برگزاری هرگونه نمایشگاه پرمخاطب و کندن خیابان ها خبر می دهد.

بزرگترین عامل ترافیک نقص خودروهای شخصی

تشکری هاشمی معاون شهردار تهران هم چندی پیش در شورای شهر تهران گفت:2 هزار و 500 اتوبوس را تعمیر، نوسازی و معاینه فنی کرده ایم و 141 اتوبوس دو کابین در روزهای آینده وارد خطوط بی آر تی با اولویت جنوب شهر می شوند که به این ترتیب، 250 هزارنفربه ظرفیت جابجایی اتوبوسرانی اضافه می شود.تشکری همچنین گفته: ما سیستم نقشه GIS را نیز تکمیل کرده ایم و نقاط مستعد آبگرفتگی در بزرگراه ها را شناسایی کردیم تا در زمان بارندگی نیروهای امدادی به سرعت محل بروز مشکل را تشخیص داده و به سرعت مشکل را حل کنند تا ترافیک ایجاد نشود. تشکری معتقد است بزرگترین عامل ترافیک نقص خودروهای شخصی، اقدامات عمرانی و نظافتی و تصادفات است و از نصب دوربین های نظارتی می گوید که با همکاری پلیس سریع مساله و مشکل برای عدم ایجاد ترافیک حل می شود.

چه کنیم تا ترافیک کمتر شود؟

قرار است در این روز ها حدود 2.5 میلیون نفر به حجم تردد های تهران اضافه شود.پس بهتر است چند نکته را برای خلاصی و حداقل کنترل روی اعصابتان در این ترافیکی که می شد با توسعه ی حمل و نقل عمومی به جای ایجاد فرهنگ استفاده ی شهری از خودرو آن را حل کرد مورد توجه قرار دهید: اول اینکه زودتر آماده شوید و اندکی سحر خیز باشید.البته افراد سحر خیز کم نیستند ولی راه برایتان باز است. دوم اینکه فکر بقیه را هم بکنید و مثلا اگر فرزندتان را به مدرسه می برید اگر کسی از هم مدرسه هایش هم مسیر بود با خود ببرید ترافیک کم تر می شود. سوم اینکه باور کنید تغییر مسیر و لاین را تغییر دادن جز اتلاف بنزین دردی را دوا نمی کند. چهارم سخت نگیرید همه مثل شما درگیر ترافیک هستند.استرس و نگاه کردن به ساعت راه را باز نمی کند

4545

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    33 54
    فکر نکنم خون تهرانی ها از مردم شهرهای دیگه رنگین تر باشه! در ضمن، تا وقتی هر کی یک ماشین میاره بیرون و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمیکنه، تهرانی ها تا ابد باید در دود زندگی کنند. بگو خب!
    • سه عید IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
      4 2
      تهران رو با دود و ترافیکشم دوست داریم. شما بچه شهرستانیا اگر از پول تهرون دل بکنید و برید ولایتتون مشکل ما هم حل میشه!
  • ترابی A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    54 12
    الان حدود بیست و چهار سال است که هر سال مبلغ هنگفتی هزینه ترافیک تهران میشود دهها کیلومتر راه و ازاد راه و مترو و تقاطع ساخته شده اما هر روز ترافیک وضع وخیم تری پیدا میکند و بدون انکه کسی به سراغ سر منشا ان یعنی مهاجرت بیر ویه برود وان را درمان کند تا این حجم مهاجرت به تهران ادامه دارد نه مشکل ترافیک نه ناامنی حل نمیشود که هیچ به حومه ها هم سرایت میکند الان وضع ترافیک کرج به مراتب از تهران بدتر شده و علت ان هم مهاجرت معکوس از تهران به حومه میباشد. حومه های فقیری مثل کرج که نباید تاوان بیکاری در فلان استان را بدهند.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
      4 1
      نخیر.مشکل اصلی توقع هر تهرانی برای داشتن خودرو ست.نمیخوان کمی بخودشون زحمت بدهند و برای مسافرت،سوار اتوبوس شوند و برای تردد شهری سوار اتوبوس شرکت واحد.و از مسئولان شهرشون و صداوسیما مطالبه کنند توسعه اتوبوسهای شهری.
  • مهاجر IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    1 0
    خوبه دیگه . همه مادر پدرا میان جلوی مدرسه ماشیناشونم ول می کنن به امون خدا . باید قانون گذاشته باشه روز اول مهر ماشینی به جز وسایل نقلیه عمومی بیرون بیاد می خوابونن . بگو خب!
  • بی نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    9 1
    من که فردا میگیرم تا لنگ ظهر تخت میخوابم بجای اینکه بیام تو ترافیک هم اعصاب خودم خراب شه هم مال شمارو خراب کنم !
  • بی نام A1 ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    3 0
    هر خانواده 3تا ماشین داره داره شهر میترکه
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    1 0
    مشکل اصلی باید از بایه درست بشه ... چون وقتی شهرسازی درست نیست انتضار ترافیک داشته باشین... مثلا برین برزیل رو نگاه کنین ... اونا چ چوری برنامه ریزی کردند