تسنیم نوشت:

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در دیدار جمیل چیچک رئیس مجلس ترکیه با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند و مصمم به گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو جانبه و تعاملات منطقه‌ای با ترکیه است.

اهم سخنان حسن روحانی در ادامه می آید:

* ایران و ترکیه دو کشور تأثیرگذار در منطقه هستند، تهران و آنکارا باید با همکاری و تعامل نزدیک‌تر نقش مؤثرتری در منطقه و بویژه حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای ایفا نمایند.

* استفاده از پول ملی در مبادلات دوجانبه که در حال حاضر در تعاملات ایران با برخی دیگر از کشورهای همسایه در جریان است، می‌تواند به جهش در سطح و حجم روابط تجاری و اقتصادی تهران و آنکارا کمک کند.

* تشدید افراطی‌گری و اختلافات مذهبی و بویژه تروریسم، خطراتی هستند که رشد و گسترش آنها در منطقه هر دو کشور را تهدید می کند.

* اگر چه رویکرد ایران و ترکیه در مواجهه با تحولات سوریه تفاوت‌هایی دارد، اما دو کشور اهداف و منافع مشترکی درباره سوریه دارند و به عنوان مثال احتمال تجزیه سوریه، پیروزی تروریست‌ها در این کشور و یا حتی ادامه جنگ داخلی و بی‌ثباتی در این کشور به نفع هیچ‌کدام از دو طرف نیست و لذا تهران و آنکارا باید در این موارد با صراحت با یکدیگر مشورت و تبادل نظر کنند.

جمیل چیچک رییس مجلس ترکیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به عنوان اولین مقام ترکیه‌ای با رییس‌جمهور کشورمان دیدار می‌کند، گفت: امیدوارم روند رو به گسترش روابط دو کشور در دولت جنابعالی سرعت مضاعفی پیدا کند.

بخش هایی از سخنان جمیل چیچک در ادامه می آید:

* به عنوان رییس مجلس ترکیه، تمام توان و ظرفیت قوه مقننه کشورم را برای پشتیبانی از گسترش و تقویت روابط قوای مجریه ایران و ترکیه و تحقق برنامه‌ها و اهداف دو دولت بکار خواهم گرفت.

* با توجه به برخورداری دو کشور از ظرفیت‌ها و امکانات فراوان و نیز نیروهای جوان و متخصص، تحقق حجم 30 میلیارد دلاری پیش بینی شده همکاری‌های دو کشور در سال 2015، کار دشواری نیست.

* ترکیه ضمن دفاع کامل و تمام قد از تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه طراحی وقوع درگیری و تجزیه کشورهای منطقه را صرفاً در راستای اهداف و منافع بیگانگان دانسته و معتقد است، باید در مقابل اجرای این طراحی‌ها ایستاده و به هیچ قیمت اجازه تحقق آن را ندهیم.

219/295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =