۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۳:۳۸

رئیس انجمن مخترعین خراسان رضوی گفت: حمام شیخ بهایی با 30 درصد صرفه‌جویی سوخت، پس از گذشت 300 سال شبیه‌سازی شد.

علی‌اصغر برهمند در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش خراسان رضوی با اشاره به اختراعات مقام‌آور و نشان‌‌آور استان در گفتگو با فارس در مشهد اظهار داشت: امسال موفق به ساخت حمام شیخ بهایی پس از 300 سال شبیه به آنچه شیخ بهایی درست کرده بود، شدیم.

وی ادامه داد: این آبگرمکن با کمی تفاوت در ساخت مانند نمونه شیخ بهایی تنها با وجود یک شمع روشن می‌شود البته به دلیل عدم آگاهی ما از بعضی رازهای موجود در طرح شیخ بهایی تفاوت‌های جزئی با آن دارد.

وی همچنین بیان داشت: یکی از ویژگی‌های این آبگرمکن این است که پس از چهار ساعت شارژ، به مدت یک هزار دقیقه به طور پیوسته کار می‌کند.

وی افزود: داخل این آبگرمکن کوچک و بی‌نظیر که موفق به کسب دو نشان طلای سوئیس و مدال طلای مسکو سال 2006 و 2007 شده به صورتی کروی است.
برهمند درباره نحوه عملکرد این آبگرمکن افزود: آب سرد توسط یک لوله از بالای این آبگرمکن عبور می‌کند و پس از گذر از داخل آبگرمکن، تنها با حرارات شمع داخل آبگرمکن گرم شده و آماده استفاده می‌شود.

وی گفت: هزینه ساخت این آبگرمکن بی نظیر که بسیاری از کشورها آماده خریداری آن هستند حدود 600 هزار تومان است که در صورت ورود به بازار و تولید انبوه کمتر نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: این آبگرمکن در سال 88 در بسیاری از نمایشگاه‌های خارجی به نمایش گذاشته شده است.

به گفته برهمند، انجمن مخترعین خراسان رضوی اختراع‌های بسیاری را در زمینه پژوهش و فناوری به ثبت رسانده است که از آن جمله می‌توان به تولید آب از هوا با استفاده از انرژی خورشیدی اشاره داشت.

وی در پایان گفت: دستگاه پیش‌بینی زلزله از 24 ساعت تا 10 روز قبل از وقوع آن به روش‌های اکولوژیک برای نخستین بار در دنیا طی بررسی‌های پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی ایران ساخته شده و در حال بررسی در ستاد حوادث غیرمترقبه خراسان رضوی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =