فارس نوشت:

معاون اول قوه قضائیه گفت: انفصال ۶ قاضی که در رسانه‌ها مطرح شده‌ است، ربطی به پرونده‌های مطرح و مهم ندارد.

سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون رسیدگی به پرونده‌های هرمی گفت: در مورد پرونده شرکت‌های هرمی پرونده‌هایی مطرح هست که به مرور زمان پیگیری و اطلاع رسانی می‌شود.

وی همچنین درباره انفصال 6 نفر از قضات گفت: دادسرای انتظامی قضات همواره وظیفه نظارت بر عملکرد قضات را برعهده دارد و این در حالی است که فیلتر دیگری به نام حفاظت اطلاعات قوه نیز وجود دارد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: براساس قانون نظارت بر رفتار قضات، گزارشاتی که حکایت از تخلفات قضات دارد در این دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته و برایش حکم صادر می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: اگر حکمی صادر شود متهم حق اعتراض دارد و در صورت اعتراض حکم به دادگاه عالی انتظامی قضات می‌رود تا صلاحیت قضات رسیدگی شود.

وی گفت: این جلسات در حضور رئیس قوه قضاییه برگزار می‌شود و وقتی حکم دادگاه عالی صادر شود رئیس قوه دستور اجرای آن را صادر می‌کند.

یکی از خبرنگاران خطاب به رئیسی گفت: مگر نه اینکه بعد از قطعی شدن احکام می توان اتهام و نام افراد را قید کرد چرا در این خصوص قوه قضاییه اتهامات قضات را مطرح نمی‌کند؟ معان اول قوه قضاییه در پاسخ گفت: به اندازه کافی در این خصوص اطلاع رسانی شده است.

یکی از خبرنگاران هم خطاب به رئیسی پرسید آیا این قضات در پرونده‌های مهم و مطرح نقشی داشته‌اند که رئیسی پاسخ داد نه ربطی به آن پرونده‌ها ندارند.

معاون اول قوه قضاییه همچنین درباره پرونده مواد شوینده که منجر به مرگ چند نفر شده بود نیز گفت: در مورد پرونده مواد شوینده هم راهکار قانونی برای رسیدگی به آن وجود دارد.

وی گفت: در مسایلی که مربوط به زندگی مردم می‌شود دستگاه انتظامی نقش اساسی دارند و باید به این موضوع رسیدگی کنند و به خصوص در پرونده‌هایی که با سلامت مردم ارتباط دارد.

قضات می‌توانند با آرای خود اضطراب‌ها و نوسانات را به امنیت اجتماعی تبدیل کنند
معاون اول قوه قضائیه گفت: قضات می‌توانند با آرای خود تمامی اضطراب‌ها و نوسانات اجتماعی را به آرامش و امنیت اجتماعی تبدیل کنند.

 حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که صبح امروز برگزار شد اظهار داشت: کارها و مشاغل زیادی وجود دارد اما تنها برخی از آنها مقدس تلقی شده و جزء فعالیت‌های قدسی است.

وی افزود: خیلی افراد در کره زمین به دادرسی و قضاوت مشغول هستند اما باید ببینیم که آیا کار همه آنها قدسی و خدایی است.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: ما باید ببینیم که قدسی شدن یک فعل در گرو چه چیز‌هایی است؟

وی افزود: آنچه قضاوت را قدسی می‌کند اجرای عدالت، دفاع و حضور جهادی در صحنه است و بدون شک بدون ارتباط با مقام قدسی نمی‌توان فعالیت‌های مقدس را انجام داد.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه قضاوت جایگاه و شأن انبیاست گفت: هر ساعت و دقیقه احکام زیادی صادر می‌شود اما به راستی کدام یک از این اهداف قدسی است.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: حکمی جز حکم خدا وجود ندارد چرا که حاکمی جز خدا وجود ندارد و این مسئله بسیار مهم است.

وی افزود: آنچه جایگاه قضاوت را مقدس می‌کند حکم به انزالله است.

معاون قوه قضائیه تاکید کرد: شناخت حکم، شناخت موضوع، تناسب حکم و موضوع و تصمیم و اراده بر اینکه قاضی چیزی جز خدا نبیند و هیچ قدرتی حتی حب و بغض شخصی وی در قضاوت تاثیری نداشته باشد از نکته‌های ویژه برای اجرای عدالت و قضاوت است.

رئیسی علم و تقوا را دو شرط اساسی برای قضاوت دانست و گفت: برای قضاوت حتی اگر فردی غیرمجتهد باشد و آشنا به موازین قضایی باشد می‌تواند حکم صادر کند اما در صورتی که شرط عدالت را رعایت نکند باید گفت: منعزل است.

وی افزود: از فردا پرونده‌های قضایی به دست شما می‌رسد و من در همین جا می‌گویم که برای شناخت حکم و موضوع تنها نباید به آموزش‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد اکتفا کرد بلکه باید یک قاضی خود را نیازمند دانش و آموزش بداند و همواره دانش خود را به روز کند.

وی افزود: آراء صادره در دیوان عالی کشور اسناد ارزشمندی است که اگر بتوان آنها را مطالعه کرد نکات خوبی را برای حضور در میدان عمل به ما آموزش می‌دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر توجه به عدالت در امر قضاوت گفت: یک قاضی باید حق را از باطل بشناسد و از جو‌سازی‌هایی که باطل را حق جلوه می‌دهد خودداری کند.

معاون اول قوه قضائیه در پایان تاکید کرد: قضات می‌توانند با آراء خود اضطراب‌ها و نوسانات اجتماعی را به یک آرامش و امنیت اجتماعی تبدیل کنند، تحلیف، تشریفات نیست بلکه یک انشاء در برابر قرآن، خدا و مردم است تا به عهد خود پایبند باشیم.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =