۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۲

وزیر تعاون در نشست خبری خود با رسانه های گروهی، آماری از گرایش تعاونی های کشور ارئه داد که با یک حساب سر انگشتی مشخص شد که آمار وزیر اشتباه است.

گروه اقتصادی:  وزیر تعاون در نشست خبری خود با رسانه های گروهی، آماری از گرایش تعاونی های کشور ارئه داد که با یک حساب سر انگشتی مشخص شد که آمار وزیر اشتباه است.

 به گزارش"خبرآنلاین"محمد عباسی؛وزیر تعاون دولت نهم گفت:"56 درصد تعاونی‌ها در گرایش‌های صنعتی، کشاورزی، صنایع دستی، فرش دستباف هستند، دو درصد تعاونی‌های عمرانی و 10 درصد مسکن و 30 درصد خدماتی هستند."

 وقتی که این آمار ارائه شد خبرنگار "خبرآنلاین" از وی پرسید که مجموع آمار ارائه شده 98 درصد است،دو درصد دیگر تعاونی ها چه گرایشی دارند؟

 محمد عباسی با نگاهی با آمار خود گفت:"برای اینکه آمار را گرد کنم اینطور آمار دادم و الا دو درصد دیگر هم تعاونی های فعال هستند." وزیر تعاون دولت نهم با ارائه آماری در خصوص متوسط اشتغال‌زایی در هر تعاونی گفت: متوسط اشتغال‌زایی در هر تعاونی 19 نفر است،درحالیکه در یک بنگاه اقتصادی این رقم معادل 2.2 نفر شاغل است، در بخش تعاون موضوع ایجاد اشتغال حائز اهمیت است و به طور متوسط 19 نفر شغل جدید را در بر می‌گیرد.

 عباسی همچنین از تشکیل بیش از 45 هزار تعاونی با عضویت سه میلیون و پانصد هزار نفر و اشتغال‌زایی 450 هزار نفر خبر داد و افزود: به مناسبت دهه‌فجر 900 طرح تعاونی با عضویت 38 هزار نفر و سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریالی افتتاح می‌شود.

 وی در خصوص یکی از طرح های اساسی بخش تعاون که تاسیس بانک توسعه تعاون است گفت:"در حال حاضر موضوع سرمایه اولیه 500 میلیارد تومانی بانک را دنبال می‌کنیم که توسط بانک مرکزی باید لحاظ شود که مکاتبات آن انجام شده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی بانک باشیم."

 وی درباره‌ی حضور تعاونی‌ها در فعالیت‌های بانکی و بیمه‌ای اظهار کرد: مطابق صدر اصل 44 بخش‌های تعاونی و خصوصی که قبلا نمی‌توانستند در برخی فعالیت‌ها وارد شوند به موجب قانون سیاست‌های اصل 44 از این پس مجوز ورود به این بخش‌ها را به دست آورده‌اند که از آن جمله بانک‌ها و بیمه‌ها است.

عباسی ادامه داد: در بخش بانک، تعاونگران با ائتلاف تعدادی از تعاونی‌های اعتباری وارد عمل شده‌اند و تقاضای خود را برای ایجاد یک بانک غیر دولتی با سرمایه تعاونی‌های اعتبار به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند.

وزیر تعاون تصریح کرد: در قانون تعاون درباره‌ تعاونی‌های اعتبار پیش‌بینی شده که یک ضعف و مجموعه را برای اعضای خود تحت عنوان تعاونی‌ قرض‌الحسنه تشکیل بدهند که صرفا در اختیار اعضای تعاونی باشد.

وزیر تعاون در ادامه درباره‌ وضعیت بودجه بخش تعاون در لایحه‌ی بودجه سال 88 اظهار کرد:"دولت رویکرد خوبی را در جریان اعتبارات هزینه‌ای اتخاذ کرده است و همه دستگاه‌ها موافقند تلاش کنند تا اعتبارات هزینه‌ای کاهش یابد اما در مجموع اعتبارات بخش تعاون امسال در پیشنهادات حدودا 2 برابر شده است."

وی در توضیح دلیل افزایش بودجه تعاون گفت:"اجرای سیاست‌های اصل 44 دلیل اصلی آن بوده است که البته ممکن است در برنامه عین همان جداول مراعات نشود ولی در برآیند کلی اعتبارات دو برابر شده است و موضوع توانمندسازی تعاونی‌ها در قالب بودجه دیده شده است."

عباسی گفت: اگر همه ابعاد و مفاد مورد نیاز در سنوات بودجه رعایت شود، اعتبارات توانمندسازی تعاونی‌ها باید بیشتر شود و برای تامین و جبران کسری سهم 25 درصدی نیز باید اعتبارات بخش تعاون افزایش یابد تا به نسبت چند سال کسری و عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وزیر تعاون در عین حال با اشاره به واگذاری 40درصد از سهام شرکت‌های دولتی به بخش تعاون تاکید کرد: این موضوع به منزله آن است که باید شرکت‌هایی واگذار شوند که سه سال تراز مثبت داشته باشند تا شائبه واگذاری شرکت‌های ورشکسته‌ی دولتی مطرح نشود.

وی در خصوص توانمندسازی افراد برای حضور در جریان نیز گفت: بخش تعاون برای رسیدن به سهم 25 درصدی خود باید همه ظرفیت‌ها را به‌کار بگیرد و وزارت تعاون در این راستا بسترهای شناسایی این ظرفیت‌ها را برای حضور و مشارکت آحاد مردم در جامعه باید فراهم کند.

وزیر تعاون درباره آخرین اخبار از تاسیس پارلمان تعاون اظهار کرد:"پارلمان بخش تعاون در حال شکل‌گیری است و موضوع تاسیس آن مشارکت تمام کسانی است که در اتحادیه‌ها، تعاونی‌های موفق، بنیادهای توسعه کارآفرینی و اتاق‌های تعاون فعالیت دارند. "

وی ادامه داد: هم‌اکنون در مراحل مقدماتی کار هستیم و مشکل خاصی برای تشکیل آن نداریم ولی باید ساختار پارلمان تعاون را منضبط‌ تر کنیم تا شبهات و جلسات راه‌اندازی شود.

وزیر تعاون به طرح مسکن مهر و روند اجرای آن اشاره کرد و گفت: مطابق تبصره شش قانون بودجه سال 86 وظیفه پالایش، ساماندهی و معرفی افراد برای عقد قرارداد زمین‌های 99 ساله توسط وزارت تعاون، تاکنون سه میلیون و 850 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که دو میلیون و200 هزار نفر پالایش شده‌اند.

وی تصریح کرد: پالایش این افراد از طریق مراجع متعدد و دارای شرایط لازم به ویژه ادارات کل تعاون انجام شده است و یک میلیون و چهارصد هزار نفر به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی شده‌اند.

عباسی پیش‌بینی کرد: با توجه به آنکه نمودار مسکن مهر تقاضای اندک را نشان می‌دهد تا پایان طرح دو میلیون و پانصد هزار نفر در کل کشور داوطلب این طرح باشند.

وزیر تعاون در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دلیل انصراف و کناره‌گیری برخی اعضا از طرح مسکن نیز:"دلیل اینکه عده‌ای از افراد و داوطلبان تقاضای خود را پس گرفته‌اند، ناشی از کاهش قیمت زمین و به تبع آن مسکن بوده است."

 عباسی ادامه داد:مقوله مسکن در ایران همواره حالت پله‌ای داشته و پس از توقف رشد، مسکن سیر نزولی را طی می‌کرد ولی این طرح سبب شد تا بازار مسکن تا مدتی در حالت رکود به سر ببرد و همین امر موجب کاهش قیمت زمین شده است که متقاضیان مسکن مهر نیز در محاسبات خود به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی با این روند کاهشی می توانند خود زمین خریداری کنند ضرورتی برای سرمایه‌گذاری در این طرح ندیده‌اند.

وزیر تعاون درباره علل کندی شتاب تزریق تسهیلات مسکن مهر نیز گفت: در طرح مسکن مهر موضوع وام‌دهی در مقایسه با مراحل پالایش، ثبت نام، تخصیص زمین و آماده‌سازی در مرحله آخر بوده است و اگر رتبه شتاب را برای آن در نظر بگیریم، نظام بانکی دیرتر به این شتاب پیوست.

وی ادامه داد: ما توقع داشتیم که از یکسال گذشته که هفتصد هزار نفر از مردم یک میلیون تومان آماده‌سازی را پرداخته بودند بانک‌ها نیز همراهی و همکاری لازم و شایسته را از خود نشان می‌دادند که متاسفانه این انتظار برآورده نشد و پروژه مسکن مهر اخیرا تحویل گرفته شده است.

وی گفت: خوشبختانه با اختصاص خط اعتباری به این طرح شاهد سرعت روند ساخت و سازها در مسکن مهر هستیم به نحوی که هفته گذشته در استان سیستان و بلوچستان برخی از واحدهای مسکونی پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که 2 طبقه ساخته شده و کار نازک‌کاری در حال انجام بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =