خبرگزاری تسنیم:

مقامات روسیه و آمریکا اعلام کردند، شورای امنیت سازمان ملل متحد، عصر روز جمعه، درباره پیش نویس قطعنامه خلع سلاح های شیمیایی سوریه رای گیری می کند.



به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «رویترز»، یک مقام ارشد دولت آمریکا، روز گذشته، به خبرنگاران گفت:« شورای امنیت سازمان ملل عصر روز جمعه پیش نویس قطعنامه خلع تسلیحات شیمیایی سوریه را به رای خواهد گذاشت.»
«ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت:« امیدوار است شورای امنیت، عصر جمعه، رای گیری پیش نویس قطعنامه مربوط به پاکسازی زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه را انجام دهد.»
چورکین با بیان اینکه احتمال می رود این راگیری حدود ساعت 8 عصر جمعه به وقت نیویورک انجام شود، عنوان داشت، وزرای خارجه برخی کشورها به خاطر مشارکت در این رای گیری، مدت اقامت خود در نیویورک را تمدید کردند.
در حالیکه در دو سال و نیم گذشته روسیه و چین سه بار مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه شده بودند، گزارش رسانه ها حاکی است آمریکا و روسیه بر سر پیش نویس قطعنامه ای در سازمان ملل متحد به توافق رسیده اند که سوریه را موظف به از میان بردن تسلیحات شیمیایی خود می کند.
«سرگئی لاروف» وزیر خارجه روسیه توافق با آمریکا را تایید کرده و در عین حال گفته است، بر اساس آن، استفاده از زور طبق ماده هفت منشور شورای امنیت بلافاصله نخواهد بود.
برای استفاده از اقدام نظامی علیه سوریه به تصویب قطعنامه دیگری در شورای امنیت نیاز خواهد بود.
«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز گذشته، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «با روسیه توافق شد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به صورت قانونی، سوریه را ملزم به تحویل تسلیحات شیمیایی اش کند.»
نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد نیز این قطعنامه پیشنهادی را الزام آور و قابل اجرا توصیف کرده است.
برخی از رسانه ها، روز گذشته، گزارش کرده‌اند که در این پیشنویس به وضع تحریم های جدید و همچنین مداخله نظامی علیه سوریه مستقیما اشاره ای نشده و این دو اقدام به تصویب قطعنامه هایی جداگانه منوط شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    14 1
    چندتا از این قطعنامه ها بر ضد مـا تصویب شد و هی خندیدیم و مسخره کردیم؟؟
  • مهدی A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    مشتی کاغذ پاره!!!!!