ایسنا نوشت:

یک جامعه‌شناس راه‌حل برون رفت از بحران افزایش سن ازدواج را خواستگاری دختران از پسران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فاصله سن بلوغ تا ازدواج 15 الی 17 سال شده است و با توجه به تغییرات جامعه و حرکت به سوی مدرنیته برای کم کردن این فاصله سنی، دختران نیز در صورت لزوم باید بتوانند از پسران خواستگاری کنند و این مسئله باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

مجید ابهری  افزود: در حال حاضر از موانع ازدواج می‌توان به سه عامل اشاره کرد؛ یکی موانع محیطی و عوامل بازدارنده اقتصادی مانند بیکاری، کافی نبودن حقوق یا گرانی مسکن و عامل دوم سنت‌های غلط خانوادگی مانند مهریه‌های غیرمتعارف و هزینه‌های وحشتناک مراسم ازدواج است که باعث می‌شود پسر تا پایان عمر در حال پرداخت اقساط یک شب عروسی باشد.

وی افزود: عامل سوم به مسائل تربیتی و علل رفتاری برمی‌گردد که امروزه 70 درصد از جوانان از پذیرفتن مسئولیت و اداره یک خانواده وحشت دارند و زندگی‌های مجردی آنان را بد عادت کرده است و در این میان والدین مقصران اصلی هستند.

ابهری با بیان اینکه از کودکی باید مسئولیت‌پذیری را به کودک آموخت، اظهار کرد: مسائل بسیار کوچکی در تربیت کودکان می‌تواند در مسئولیت‌پذیری جوانان در آینده موثر باشد. به طور مثال سپردن وظیفه آبیاری و رسیدگی به یک گلدان می‌تواند در مسئولیت‌پذیری کودک موثر باشد.

45232

کد خبر 315418

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 240
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    احسنت . بیکاری رو خوب گفتی . مسکن هم که دیگه هیچی . کافیه روزنامه رو باز کنی قیمت هارو بپرسی حالا چی میشه یه دختری که پول داره و سرکار میره خواستگاری کنه که بتونه حس مادر شدنو تجربه کنه و زندگی کنه
    • م IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      196 7
      اینایی که شما گفتی یه طرف قضیس.جالبه کسی صحبتی از عدم زیربار رفتن مسئولیت در قبال همسر نمیکنه..که این مسئله بیشتر به اخلاقیات مربوطه تا بقیه چیزا..مخصوصا در وضعیت کنونی جامعه.
    • سینا A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      مهریه رو هم باید پسر تعیین کنه دیگه اونم عندالمطالبه
    • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      کلا مسیله خواستگاری که بی اهمیته اون هم در دنیای امروز دو نفر که همدیگه رو میخوان یه جوری به هم میفهمونند دیگه خواستگاری یعنی چی؟
    • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      39 13
      فرهنگ قناعت و گذشت رو در جامعه ترویج بدید تا ادما به دنبال ساختن زندگی خودشون باشند تا اینکه کس دیگری زندگی را براشون بسازه
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      42 8
      مسئولیت و وفاداری جزء اصلی همسرداری هم برای دخترها و هم پسرهاست و ربطی به مشکلاتی که الان گریبانمون رو گرفته نداره . فقط اینکه بالا رفتن سن ازدواج وضعیت رو بدتر و بدتر و فرهنگ و تربیت رو دچار خدشه کرده و میکنه .
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      13 15
      تنها راه برون رفت از مشکل جمعیت ایجاد اشتغال برای مردان و بیرون کردن زنان از محیط جامعه و اختلاط با مردان و جلوگیری از اشغال شدن صندلی های دانشگاه و موقعیت های شغلی توسط جنسیت مونث است تا هم جای یک مرد اشغال نشود تا بتواند تشکیل زندگی بدهد و هم بخاطر حفظ شغل و جلوگیری از محدودیت های حاملگی، از ازدواج و یا حاملگی خود داری نکند و هم زمینه ساز نشوز و انحرافات اخلاقی نگردد. راه آن به هیچ وجه خواستگاری زن از مرد نیست
    • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      266 7
      آق من روم نمیشه چای بیارم
    • مازیار A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      96 1
      مشکل اصلی جوونها نداشتن چشم اندازی 15 یا 20 ساله برای زندگیشونه. بیشتر اونهایی هم که کار می کنند نمی دونند آیاسال بعد کارفرما قراردادشونو تمدید می کنه یا نه؟ کارفرماها هم بدبخت تر چون نمی دونند می تونند در ایران بیشتر سرمایه گذاری کنند یا نه؟ وقتی همه چیز در نوسان شدید باشه ریسک هر حرکتیزیاد می شه! خیلی ها مثل پدر و مادر من با هیچی زندگیشونو شروع کردند نه اینکه توقعشون پایین بود چون می دونستند اوضاعشون با کار و تلاش بهتر میشد! خوشبختانه الان سطح توقع دختر خانمها خیلی منطقی تر از قبل شده اما مشکل نداشتن چشم انداز روشن از آینده ست؟ نه اینکه اول کدومشون به خواستگاری بره!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      37 9
      شما لازم نيست نگران حس مادر شدن خانوما باشي....
    • آرمان IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      130 7
      خانه از پای بست ویران است . خواجه در بند نقش ایوان است!!! اگر مشکل اقتصادی حل بشه مشکل ازدواج هم حل میشه.
    • اميد A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      81 9
      دوستان لطفا برداشتتون رو از خاستگاري دختر از پسر تصحيح بفرماييد...قرار نيست دختر باخانوادش برن خونه پسر باگل و شيريني خاستگاري کنن!!! منظور اينه که بايد فرهنگ ما جوري بشه که دختر بدون خجالت و درکمال آرامش ازطريق خانوادش يا يه شخص مورداعتماد به خانواده پسر بفهمونه که بله... اصلا خاستگاري مستقيم دختر از پسر مطرح نيست که بخاد باعث مشکلات در آينده بشه...شرايط خيييلي ويژه ميخاد...
    • مهربان توسی A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      16 13
      انشاا... بشه جالب میشه کاش مجرد بودم ؟
    • دلال مرکزی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      5 4
      حرفهای داماد به خانواده عروس هنگام بله برون: بابا اصرار نکنید ، مادر و پدرمان هم خونه نیستن رفتن مسافرت ، منم میخوام ادامه تحصیل بدم ، راستی عاشق مسافرت خارجه هم هستم ، وای نمیدونید ظرف شدن تو خونه چه حالی میده و ....
    • علی A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      15 0
      اصل و اساس زندگیم زیر سواله آقا30سالمه هنوز نمیدونم از این دنیا چی میخوام و دنبال چی باشم هیچ معنی و هدفی نتونستم برای زندگیم دست و پا کنم با اینکه برادر 5سال بزرگترم هم مجرده و با ما زندگی میکنه روزی نیست خاواده گیر ازدواج ندن میبینم کوچکتر از خودم که سالهاست ازدواج کرده حتی صاحب بچه شده اما تنها خودم را با این ایده قانع میکنم که یک ازدواج دیرهنگام اما با بینش لازم بهتر از.... آقا اصل و اساس زندگی برامون بی معنی شده بی هدفیم
    • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      13 8
      واقعا نظر غیر کارشناسی بوده.خواستگاری دختر از پسر از اون حرفاست. حرفهای دیگش درسته
    • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 7
      من شخصا از آقای بی نامی که نوشته: "تنها راه برون رفت از مشکل جمعیت ایجاد اشتغال برای مردان و بیرون کردن زنان از محیط جامعه و اختلاط با مردان و جلوگیری از اشغال شدن صندلی های دانشگاه و موقعیت های شغلی توسط جنسیت مونث است تا ..." دعوت می کنم تا درباره برون رفت از سایر مشکلات کشور هم حتما نظریه دهند. مطمئن هستم با نظرات ناب ایشان، یک روزه کل مشکلات مملکتمان حل می شود و همه چیز گل و بلبل می شود. به خصوص تجویز ایشان برای جلوگیری از انحرافات اخلاقی، چشم مرا گرفت!
  • مازيار IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    سري را كه درد نميكنه دستمال نمي بندند،چه كاره آخه برم زن بگيرم كخ چي بشه،اون هم دختر هاي امروز كه توقعات زياد دارند،تازه اگر خوب باشه مهريه اش را به اجرا نگذاره!
    • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      حالا شما بگو دخترا توقع شون زیاده قبول!آقایون که میل به تنوعشون زیادرو کجای دلمون بزاریم؟!هه والااااا
    • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      18 1
      پارازیتها نتیجه عکس داشته برای این تنوع طلبی :)))))
    • پسر 28 ساله IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      متاسفانه فرهنگ جامعه ما بیشتر به نفع خانم ها بنا شده است. من شک دارم که در دنیا جوامع زیادی مثل ایران وجود داشته باشند که با این شدت مسولیت ها و مشکلات اساسی زندگی را به گردن مردها قرار دهد. فراهم کردن مسکن، مواد مورد نیاز منزل، درآمد قابل قبول، ایجاد امنیت، تکیه گاه بودن برای تمام اعضای خانواده، داشتن مهارت های فنی لازم، سپر بلا شدن و ... به طور سنتی بر عهده مردان است. در کنار این مسائل، پذیرش دین مهریه و برگزاری عروسی همراه با هدیه های جانبی نیز از طرف فرهنگ به مردان به ارث رسیده است. در کنار همه این موارد، مشکلات جدید سیاسی-اقتصادی کشور سختی حل این مسائل را دوچندان کرده است؛ به نحوی که حتی پدری با 50 سال زندگی مشترک از ادامه ایفای این نقش برای خانواده اش خسته شده است و لب به شکایت میگشاید
    • پسر 28 ساله IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      8 4
      ....... این درست نیست که بگوییم پسرهای امروزی مسولیت پذیر نیستند. در حقیقت آنها را از پذیرش مسولیت فراری داده شده اند. شاید در این میان دخترها بتوانند کمک بزرگی در حل این مسائل داشته باشند. من معتقد نیستم که خاستگاری دخترها مشکلات را حل می کند، چرا که حل کیفیت زندگی از پایین آوردن سن ازدواج به هر قیمتی مهمتر است. ولی به عنوان مثال همه میدانند که تعداد دختران امروزی که از حق مهریه و تشریفات عروسی میگذرند، بسیار کم و نایاب است، اگرچه این رفتار از دید جامعه مورد احترام هستند.
    • احسان A1 ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      6 2
      عزيز من مهريه 5 سكه بزن كافيه بگو رسممون همي قدره . ديگه اگه دختر خيلي عالي و خوب بود 14 سكه بزن . اگر قبول نكردن بگو به درك دختر ريخته فت و فراوون ميرم جاي ديگه خواستگاري
    • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 0
      احسان خان! این رسم مهریه مال دو جور خانواده است: 1- خانواده های بسیار متدین که قطعا جایشان توی این بحث ها نیست و به خاطر توکل عمیقشان به خدا و معنویات و عدم وابستگی به مادیات دنیوی، گرفتار این دست مشکلات یا نمی شوند یا بسیار کمتر می شوند؛ 2- خانواده های حاصل از ازدواج های موقت یعنی صیغه!
  • غضنفر IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    از همین الان گفته باشم من قصد ادامه تحصیل دارم ، خانوم آیندم باید خونه و ماشین هم داشته باشه ، دماغ جراحی شده هم قبول نمی کنم. بعدی لطفا
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      233 4
      نکنین بابا این کارا رو ...اون موقع کدوم دختری میاد منو بگیره ....می ترشم آبروم میره....
    • مری IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      19 36
      آقایون چرا انقدر هول شدین؟؟؟؟؟
    • مهسا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      16 4
      یکی از فانتزیام اینه که برم خواستگاری پسر مورد علاقم بعد وقتی که بعلرو داد براش یه جین جوراب مارک دار به عنوان نشون ببرم...بعد اون در حالیکه اشک شوق میریزه و میخواد بیاد دستمو ببوسه تو غروب محو شم...
    • محمد A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      16 2
      بدبخت اون خواننده خوش صداهه که باید دوباره کاری کنه و بخونه : واسه پسر شما ، واسه پسر شما . خواستگارا اومدن ... یکیشون خانم دکتره و ... -------- بیچاره هنوز 2 روز نشده گیتارشو پیدا کرده ، حالا یه گرفتاریه دیگه.
  • پریسا IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    دختر از پسر خواستگاری کنه، اونوقت حق طلاق هم با پسر باشه؟! واقعا که!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      انصافا راست ميگه. ما پسرا بينهايت انتخاب براي ازدواج ميتونيم داشته باشيم (هر چند كه ممكن است جواب رد بدهند) ولي دخترا بايد بشينن تا يك پسر بياد خواستگاريشون.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      65 5
      می شه حق طلاق رو برای دو طرف گذاشت و مهریه مسخره هم جمع بشه مثل همه جای دنیا در صورت طلاق مالی که در طول زندگی مشترک جمع آوری شده به نسبت مساوی تقسیم بشه
    • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      46 7
      حق طلاق باید از هر دو طرف به صورت آزاد باشه ، ضمنا مهریه هم حذف بشه ، یا سقف پائیینی واسه اون تعریف بشه
    • جيمي جامپ IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      16 4
      من به خودم اين جرأت رو ميدم و از طرف تمام مردان اعلام ميكنم اصلا حق طلاق با زنان بشه و حق مهريه با مردان اقا ولش كن اصلا حق مهريه نه براي شما نه براي ما!من همه امكانات اوليه رو دارم ولي ازدواج نميكنم چون همون روز اول زندكي مشترك مرد بدبخت يه عدد صد ميليوني الي پانصد ميليوني خودشو به دختر خانوم و خانواده بزركوارشون بدهكار كرده.مهريه نبايد بيشتر از چهارده سكه باشه.
  • زهرا IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    اوه اوه چه پیشنهادی این پسرا همین الانشم فکر میکنن از دماغ فیل افتادن وای به وقتی که یه دختر بخواد بره خواستگاریشون گذشت اون موقع که مردا ، مرررررد بودن نه بچه مامانی!
    • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      نشخصه دور و ورتون مرد ندیدید اینجا دور و ور ما مرررررررررررررررررد زیاد هست بفرستم خواستگاری!
    • نسرین IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      71 94
      عالی گفتی
    • محمد هادی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      حالا خودتون چی هستین، خیلی زور بزنید املت بلدید درست کنید
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      اگه پسرا از دماغ فیل افتادن چرت مهریه دخترا کم کمش 500 میلیونه؟!
    • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      از تهران بزن بیرون،مرد هم می بینی.
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      74 22
      پسرای ایرانی اگه جنبه داشتن این تا الان باید فرهنگ سازی شده بود و در حال انتقال به نسل بعدی بود...
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      چون کسی شما رو نمیگیره مردا مرد نیستن آره؟؟
    • موافق با زهرا IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      28 26
      خانم زهرا موافقم. بچه تر از این پسرا پیدا نمیشه. وقتی با چند تار مو، ناخن، مژه و ابرو مصنوعی اسیر یه دختر می شن، دیگه مردانگی کو؟؟؟؟؟؟؟
    • احسان A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      6 1
      چند تار مو ناخن و مژه مصنوعي ؟ آره درسته پسرا زود تحريك ميشن خدا مرد رو اينجوري خلق كرد كه زود بره ازدواج كنه .شما دخترا چي كه با 2 تا دوست دارم و قربونت برم پسرا وابستشون ميشين . اگرم اون پسر نياد خواستگاريتون رگتونو ميزنيدو دچار افسردگي ميشين كه پسره ولم كرد و رفت . حالا كو زنانگي ؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 0
      با نظر شما موافق هستم. ضمنا جهت اطلاع دوستان؛ مردی به قلدری، صدای کلفت و نعره زدن نیست! مولفه های زیادی دارد که به ندرت در پسربچه هایی که فقط ظاهر مرد را دارند، پیدا می شود. یکی از این مولفه ها، احساس مسئولیت در برابر همسر و خانواده ای که تشکیل دادی و پس زدن حس تنوع طلبی است.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    لطفا با تابوها بدون در نظر گرفتن عواقب ان به بازی نپردازید.
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    باور كنين واسه خود دخترها هم بهتره، بخصوص كه الان شوهر هم كمه، : دي
    • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      شوهر کم نیست، یکی که هم مـرد باشه و هم بتونه شوهر خوبی باشه کم گیر میاد
    • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      70 78
      شترررررررر در خواب بیند پنبه دانه! عمرا همچین کاری بکنیم ما !
  • مجرد ماندگار IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    98 38
    فکر خوبی است شاید پسرها یه تکونی به خودشون بدن
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    من زن جوانی هستم که بیش از سه ساله بصورت سنتی ازدواج کردم ...... شوهرم مرد خیلی خوبیه و زندگی خوبی داریم ولـــــــی زود عصبانی میشه !هر بار دعوایی هم میشه میگه خودت خواستی و انتخابم کردی میخواستی نکنی!........بهش میگم از بس رفتی و اومدی( خدا شاهده التماس کرد خودش و مادرش تا قبول کردم چون پول نداشت و از نظر تحصیلی هم من خیلی بالاتر بودم و چند تا چیز دیگه ) میگه نه دنبالم افتادی!!!!!!!!!!!)(البته تو دعوا که حلوا خیر نمی کنن اما این حرفش منو میسوزونه) این وضع منی هست که سنتی و با کلی التماس شوهر و مادر شوهر بله گفتم .....حالا شما فکر می کنید تو ایران خواستگاری خانم از آقا امکانپذیره؟ فکر 5 - 6 سال بعدش رو کردید که آقا طلبکارانه خواهد گفت خودت منو خواستگاری کردی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      همین طرز فکر بالاتر دونستنه که باعث شده شوهرت این حرفو بهت بزنه!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      94 51
      خانم هیچ جای دنیا زن ها از مردها خواستگاری نمیکنن
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      25 3
      جناب بی نام اتفاقا من اصلا به شوهرم سرکوفت نمی زنم که من بالاترم . مثلا داره رانندگی می کنه هی پشت هم خلاف رانندگی می کنه .( سوار ماشین که میشه میخواد مثل باد از همه جلو بزنه و تحمل چراغ قرمز و ترافیک رو نداره متاسفانه ) بهش میگم آروم باش و چرا تند میری و ..... چون زود عصبانی میشه یه هو با من شروع به دعوا میکنه که نمی تونی پیاده شو و ..... و این میشه یک دعوا ............البته بگم مرد بسیار خوبیه ولی زود عصبانی میشه . من با توجه به روحیه همسر خودم و تجربه ای که از همسران دوستان و آشنایان دارم میگم خواستگاری زن از مرد در ایران جواب نمیده و رواجش خوب نیست.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      21 11
      خانم جوان همه مثل شوهر شما نیستند؛ و هم چنین مثل شما!
    • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      16 4
      خب خانم محترم شما حتما خواستگارای خوب و با تحصیلات بالا رو رد کردین که حالا گیر این آقا افتادی.یکی از آشنایان هم خیلی بلند پرواز بود و پسرای لیسانس و حتی فوق لیسانس رو رد میکرد آنهم به دلایل واهی که نمیدونم از قیافه این خوشم نیومد و اون یکی سرش کم مو هست و این یکی چاقه و اون لاغره و از این بهانه ها رد میکرد.آخرش متاسفانه چون سن ازدواجش هم داشت میگذشت به یک شاگرد مغازه فرش فروشی بله گفت(انهم از روی ناچاری).من نمیدونم چرا دختر خانومها خیلی دوست دارند خواستگاران زیادی رو رد کنند و بعد بله بگن.خب شاید شانس شما در همون خواستگار اول یا دومی باشه حالا شاید یه عیب کوچیک مثل چاقی و کم مویی و قد کوتاهی داشته باشه.بجز قد اینا رو که بعدا میشه تا حدودی رفع کرد ولی اخلاق بد داشتن خیلی سخته که عوض بشه.
    • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      3 0
      خوب، مثل این که دیگران بیشتر از خود این خانم به جزییات زندگی شان آگاه اند که همه جور حدس و گمان را چسباندند به قضیه!
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    هميجوريش هم پسرا پررو هستند واي به حال اينكه بري خواستگاريشون !!! يكي يه دونه پورشه مهريه ميگيرن !!!
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    واااااااااای خدا به داد دخترها برسه... همینجوریش پسرا پر رو و از خود راضی هستن... اینجوری که دیگه به خودشون مشتبه میشن فکر میکنن چه خبره... من که اینو کلا ردش میکنم...
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    70 6
    عامل چهارم : به دلیل بالا بودن هزینه جاری پسر ها و الزام به فعالیت های انتفاعی در جامعه و پرداخت هزینه های تحصیلی توسط خانواده ها و داشتن اوقات فراغت بیشتر و فرصت تحصیل در خانم ها عمدتا خانم ها از لحاظ تحصیلات دانشگاهی از آقایان جایگاه بالاتری دارند که خانمی که آلان با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد می باشد حتما توقع داشتن خواستگاری دکتر و استاد دانشگاه دارند که این موضوع نیز خود یکی از موانع ازدواج می باشد.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      12 1
      میشه توضیح بدید هزینه های جاری پسرها و الزام به فعالیت های انتفاعی یعنی چی ؟! با مثال لطفا
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    ما جنبه نه شنیدن نداریم !!! گفته باشم :)
    • بی نامتر از بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      24 1
      جالب بود. به قول آقای مهران مدیری: می خندیم!
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    من که خودم از شوهرم خواستگاری کردم الان هم زندگی خوبی داریم . هیچ ایرادی نداره این پیشنهاد از طرف دختر مطرح بشه .
    • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      96 19
      همسر شما جنبه داشتن ، اکثریت جامعه این جنبه رو ندارند! این ماجرا پیش زمینه ی فرهنگی میخواد برای اینکه فراگیر بشه...
    • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      82 3
      چي بهش گفتي؟
    • زهرا IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      15 6
      اگه نه می شنیدی، نظرت فرق نمی کرد؟ واقعا چرا به این فکر نمی کنین که اگه یه دختر خواستگاری کرد و نه شنید، اونوقت حالش چه جوری میشه؟ واقعا به تفاوت روحیه آقایون و خانم ها فکر کردیم؟ خانمها خیلی حساس ترند، باور کنید!
  • همايون IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    60 20
    به نظر من هم كم كم مسئولين بايد در اين زمينه كار كنن و فرهنگ سازي كنن. كه دختر ها هم از اين حق طبيعي شون كه انتخاب هست بهره مند بشن. طوري نباشه كه هميشه منتظر باشن تا كسي انتخابشون كنه يا اينكه از بين چند نفر محدود انتخابشون رو انجام بدن.
  • بانوی ایرانی... IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    88 24
    بنظرم ایده ی خوبیه.الان تو کشور هند این خانواده ی دختر هستن که برای دخترشون خواستگاری میرن و انتخاب معقولانه ای هم دارن ،تو ایتالیا هم دختران براحتی ابراز علاقه و خواستگاریشون رو از پسران دارند.تو ایرانم باید فرهنگ سازی بشه هم از طرف دخترا که قدرت " نه " شنیدن داشته باشند و هم از طرف پسرا که هزار جور فکر منفی درمورد دختر نکنند و خودشون رو در موضع قدرت نبینن.اینجوری دایره ی انتخاب دخترا وسیع تر میشه و ضمنا دختر هم میتونه برای علاقه ش تلاشش رو نشون بده و انتخاب بهتری داشته باشه...
  • مهدی EU ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    همین حالا هم بیشتر دخترا اصرار می کنن به پسرا که ازدواج کنیم
    • پسر 25ساله A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      عمرا ما پسرها قبول کنيم . آخه مي خواهيم درس بخونيم!!!
    • استاد دانشگاه A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      69 17
      من از این نظر تعجب میکنم.الان مشکل جامعه ما بیکاری تورم هست که مطمئنا اگر رفع بشه 90 درصد از افراد که در سن ازدواج هستند مشکلشون حل میشه .مسولیت پذیر نبودن نسل جوون هم هست .اما خواستگاری دختر از پسر واقعا جای تامل داره. اصلا این رفتار نه در طبیعت مرد هست نه در طبیعت زن .توی آمریکا و اروپا هم همیشه مرد باید پیشگام باشه این نظر اصلا کارشناسی نیست.یعنی الان اگر دخترها بتونند خواستگاری کنند مشکلات حل میشه؟
    • پسرم(فوق لیسانس) A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      23 8
      استاد دانشگاه نکته بسیار خوبی گفتند، من با ایشان صددر صد موافقم.خواستگاری دختر از پسر اصلا کار خوبی نیست.
    • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      3 1
      پسر 5 ساله، کی جلوی درس خواندن پسرها را گرفته است!
  • کاظم IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    خیلی خوبه که این فرهنگ جا بیفته اما مطمئنا را حل برای پایین اوردن سن ازدواج این نیست . باید مشکلات اقتصادی حل بشه
  • محمدجواد A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    70 13
    کاملا درست است. عدم مسئولیت پذیری یکی از مشکلات نسل ما است که ناشی از تربیت غلط پدران و مادران ماست
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    113 7
    پسر تا پایان عمر در حال پرداخت اقساط یک شب عروسی باشد !!! آخه چقدر یک مرد تا این حد میتواند بی عقل باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • با نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    85 25
    با طلا باید نوشت: در این میان والدین مقصران اصلی هستند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    درست نیست . پسرها و خانواده هاشون جنبه ندارن برای این کار . دختران متلک باران خواهند شد در اینده!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      35 3
      بله این خیلی درسته تعریف از خود نباشه ما این جوری نیستیم ولی همه که اینقدر با جنبه نیستن. ما یه همچین آدمایی هستیم!!!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      19 3
      خب دوست عزیز, "فرهنگ سازی" که می گن برای همینه دیگه
  • 123 IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    53 18
    كاملا موافقم
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    64 55
    خدا کنه فرهنگ نشه چون واویلا میشه. خواهشا نگید حضرت خدیجه چون طرف ایشون پیامبر خدا بود . رفتار مردهای ما کجا و رفتار کریمانه و انسایت و بزرگواری و مردانگی و عدالت رسول خدا کجا؟
    • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      23 24
      زنهای این دور وزمونه هم که حضرت خدیجه نمیشن
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    98 29
    باشه . من مجرد از یک مرد حداقل دکترا با وضع مالی مناسب و قد بلند و خانواده کم جمعیت و دارای خانه و ماشین خواستگاری می کنم!
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      17 6
      راست میگی من هستم
    • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      24 0
      باشه بهش میگم!
    • پسر تهرانی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      25 2
      آخه آن مرد دکترا وقد بلند که به هر کسی جواب بله نمی گه اونم دخترهای این دوره و انتظارات بالا
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      25 0
      زرشك
  • مجتبی IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    36 19
    موافقم و این کار میتونه به خیلی از مسائل روحی و روانی که دخترو پسر در مورد انتخابشون درگیرش هستند کمک کند
  • محمد A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    100 8
    بنده خدا مثل اینکه خبر نداری بسیاری از دوستی های خیابانی دختران با پسران در همان هفته دوم منجر به درخواست ازدواج از سوی دختران منتهی می شود فقط خواستگاری به طور رسمی صورت نمی گیرد در ضمن صحبت از مسئولیت پذیری نمودید فقط یک مسئله ساده را اگر می شود حل نمائید با این همه هزینه های زندگی و گرانی مسکن و نبود کار مناسب چگونه یک پسر بایست جرا کند و تا آخر عمر زیر فشار سنگین اقتصادی برود و همیشه هم اول به همسر و بعد به بقیه اعضای خانواده بدهکار باشد و سرزنش شود شما انتظار دارید با یک خواستگاری از سوی دختران این مسئله حل شود !
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    اگر من خانم رفتم جلو و خواستگاری کردم و آقا گفت نــــه چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اعتماد به نفسم به زیر خط فقر سقوط خواهد کرد - افسردگی حاد خواهم گرفت - ضایع خواهم شد و ... وووووووووو . الکی چی میگید شما؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      :))) قربون افسردگی حادت بشم! حالا شما جلو نرو با این حالت!
    • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      60 20
      این همه آقایون که به خواستگاری می روند و جواب رد می شنود چه؟ آنها هم افسردگی بگیرند و اعتماد به نفسشان به تحلیل برود؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      38 16
      روحیه مرد و زن مگه با هم یکیه؟؟؟؟؟؟؟؟ زن جواب نه بشنوه چون عاطفی و احساسی هست بیشتر ضربه میخوره
    • بانام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      39 8
      عاطفه تون منو کشته جدیدا
    • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      14 0
      من آقا رفتم جلو و خواستگاری کردم و طرف گفت نه. الان دیگه غلط میکنم برم خواستگاری. تازه این رو بگم من کار دارم و خونه هم دارم .
    • احسان A1 ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      11 0
      چطور وقتي حرف نياز جنسي مرد و زن ميشه خانم ها ميگن آقايون خودشون رو كنترل كنن مثل زن ها كه خودشون كنترل ميكنند . مگه حالا نياز جنسي زن و مرد يكي هست ؟ زن ها هر جا به نفعشونه ميگن ما احساسي هستيم و تحمل نداريم . اينو بدونين مردا خيلي زودتر از زن ها تحريك جنسي مي شوند
  • بابک IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    126 2
    من 26 سالمه هنوز دارم درس می خونم. 2 سال هم سربازی دارم. هیچ سرمایه ای هم نه خودم نه پدرم نداریم. در 28 سالگی تازه سربازیم تموم میشه باید بیام دنبال کار بگردم. در 30 سالگی شاید ... شاید بتونم ازدواج کنم. پس عوامل غیر از مسائل اقتصادی تاثیرشون در حد صفره و حتی نباید ازشون نام ببرید.
  • بي نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    75 13
    سلام درزماني كه پسرها به همراه خانواده خود رسما" و به طور سنتي از دختر خواستگاري ميكنند و به اصطلاح با عزت و احترام عروس آن خانواده ميشود ، كلي حرف و حديث و بي احترامي را تحمل ميكند . حالا فكر كنيد دختر از پسر خواستگاري كند ديگه واويلا . با خانم و يا آقاي بي نام موافقم بعضي خانواده ها و بخصوص پسرها خودبين و خودخواه هستند و جنبه ندارند
  • حمید ایرانی A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    98 1
    اصلا نگرش ما نسبت به ازدواج درست نیست..ازدواج یعنی چی؟یعنی دو نفر در کنار هم با هم برای یک زندگی مشترک تلاش کنن و یک زندگی رو بسازند .اما اصلا این طور نیست.خیلی ها توقع دارند همه چیز زندگی از همون اول ساخته شده باشه با هم تلاش کردند خیلی کم شده.
    • بانوی ایرانی... IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      20 1
      دقیقا با شما موافقم...اصلا یادمون رفته که دو نفر تو این زندگی سهم دارن و هر دو برای حفظش باید تلاش کنن...ازدواج و انتخاب رو در قبضه ی مرد فرض کردیم و اصلا نابرابری رو نمیبینیم...
    • hra A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      12 0
      دقیقا موافقم،هزاران مثبت، متاسفانه ازدواج به عنوان یک شب و یک مراسم بیشتر نگاه می شود تا ایجاد یک زندگی مشترک و دنبال نمودن یک هدف مشترک بین زن و مرد. متاسفانه فرهنگ سازی در مورد هدف زندگی برای بسیاری مطرح نشده است و زندگی مشترک که به سان نهالی نیازمند مراقبت می باشد در طوفان زندگی رها می گردد. خواهشمندم گزارشاتی از زندگی های موفق و ناموفق با ذکر عوامل حداقل در این رسانه شروع شود تا قسمتی از گوشه کار برای همگان معلوم گردد.
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    بعد مادرشوهر هی راه میره میگه پسرم خواستگار زیاد داشت !!!!!! لطف کرده به تو بله گفت !!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 1
      چه افتضاحی.
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    94 39
    خب . ولی به شرطی حاضرم به خواستگارم جواب موافق دهم که خانه و ماشین هم داشته باشد . یک پسر
    • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      76 12
      رو دل نکنی !!!
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      37 4
      حالا وقته انتقام از دختراست :))))
    • نگین A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      32 3
      شما جهیزیه ت کامل هست؟!
  • داروین IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    36 8
    ابهری جان، قانون طبیعت رُ که نمیشه به هم زد! ☺
  • اقا داماد A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    70 5
    داماد رفته گل بچینه
  • پسر ایرانی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    28 40
    حرف این جامعه شناس را باید طلا گرفت توصیه می کنم در ایران سربال های متعدد در رابطه با خواستگاری دختران از پسران ساخته شود تا این فرهنگ در کشور باب شود.
  • ماهان CZ ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    41 14
    فایده نداره آقا بنده خودم رو مثال بزنم تا حالا چند تا خانم ازم خواستگاری کردن ولی چون اون مشکلاتی که فرمودید سر جاش باقیه بنابر این نمیشه
  • عليرضا IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    42 11
    خيلي خوبه...ولي منم شرايط خودمو دارم..طرفم بايد با اسب سفيد بياد..خونه داشته باشه..ماشين داشته باشه..استخدام باشه..پولدار باشه..
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    27 1
    آقای دکتر دیدن عواقب سنگین ازدواج موثرتره تا حمایت خانواده. الان خیلی از مجردها(خانم و آقا) برای خودشون خونه و زندگی دارن اما از ترس اون عواقب( شامل هزینه های ازدواج و زندگی، آمار طلاق بالا و ...) جرات ازدواج ندارن.
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    49 1
    ابهری، سیخ به لونه ی زنبور زدی، الان 23 میلیون مجردِ در سن ازدواج میریزن اینجا. بیکاری شما؟!
  • سحر IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    43 5
    هر وقت خانومها و آقایون به حقوق برابر در همه زمینه ها بصورت عملی اعتقاد پیدا کنن هیچ اشکالی نداره اصن بحث مهمی نیست !
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    69 1
    «زندگی‌ های مجردی آنان را بد عادت کرده»؟!!! عزیز من ما چهار تا پسر بالای 28 سالیم و هنوز از فقر اقتصادی مجبوریم با پدر و مادر زندگی کنیم. ی جوری حرف می زنید که انگار سرخوش و سرمستیم و خیلی از این وضعیت راضی!!!
    • سعید IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      11 0
      دمت گرم ما مجردها میفهمیم چی میگی.مثل اینکه اینهایی که هر بحثی میشه میگن جوونای امروزین دیگه
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 0
    خدای من ! طرح این مسائل اصلا به یکباره در رسانه ها صحیح نیست. چون مثلا 1- آقایانی که برای ازدواج مناسب هستند به یکباره از طرف چندین خانم مورد خواستگاری قرار میگیرند و با توجه به جنس و ذات مرد خودتان پیش بینی کنید چه اتفاقاتی خواهد افتاد 2- اگر آقایانی که متاهل هستند و از ظواهر شان مشخص نباشد و مورد خواستگاری چند خانم قرار گیرند چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 3- خانمهایی که جواب نه می شنوند آیا برایشان مشکلاتی ایجاد نخواهد شد؟و غیره...................ما مردمی هستیم که نه گفتن را بلد نیستیم ...............بخصوص برخی آقایان نمی توانن به خانمها نه بگویند .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    16 12
    خوبه اما خیلی سخته تا وقتی فرهنگش اصلاح نشه
  • افشین IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    27 6
    تا یارانه ها هست از زن و بچه نترس که ضریب بچه و زن یارانه دهند و ربع تعداد هزینه است...
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    24 5
    حرفشم نزن
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    12 4
    تصور کنید یک دختر به یک پسر پیشنهاد ازدواج بده و طرف نپذیره. به خاطر ساختار عاطفی خانم ها دختر مذکور چنان ضربه روحیی خواهد خورد که تا اخر عمر عزابش خواهد داد. نه من با این طرح مخالفم. دختر باید با دلربایی پسر رو وادار به خاستگاری کردن کنه. روال طبیعی.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      2 8
      اتفاقا از نظر عاطفی زنان محکمتر از اقایان هستند. من این را از روانشناسها شنیده ام و خودم دیده ام زنان هیچ وقت به خاطر مسایل عشقی خودکشی نمی کنند ولی مردان این کار را می کنند و تحمل کمتری برای ضربه های عاطفی دارند. در ضمن در عصر شکار و زمان زن سالاری زنان از مردان خواستگاری می کردند
  • ممد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    50 11
    من يك پسرم 24ساله بعد مهريه ام 3000سكه بهار آزادي عروس خانم قبوله!!!
  • مریم A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    40 25
    یا خدااا!!!!!!!! زشته! حالا هیچی و فرهنگ سازی نکردین این یکو هم نکنین!!
    • علی آقا IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      32 29
      خانم محترم ازدواج پیامبر هم به همین صورت بوده .
    • مریم A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      17 6
      شما الان در زمان پیامبر زندگی میکنید آیا؟
    • علی آقا IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      7 2
      ای به نفع خودتونه وقتی به کسی علاقه پیدا کردید و نتونستید این موضوع را عنوان کنید بعد متوجه میشید .
    • مریم A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      13 3
      متاسفانه جنبه ش وجود نداره. این فرهنگ حتی تا 50 سال دیگه هم جا نمیوفته مطمئنا.جز اینکه آمار طلاق و به مراتب بیشتر میکنه!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    73 9
    این کارشناسای ما هم واقعا شورشو در آوردن ، بالا بودن سن ازدواج به خاطر خاستگاری نیست که ، پسر اگه شرایطش فارهم بشه خودش تو همون سن پایین میره خاستگاری
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      6 0
      درود بر شرفت بی نام عزیز موضوع خاستگاری دختران از پسران قرن هاست که جز فرهنگ مردم خاورمیانه(اعراب و بخش هایی از هندوستان است) قطعن شما هم نمونه هایی معروف مانند خاستگاری حضرت خدیجه از حضرت محمد(ص) که البته با شرایط خاص ان زمان بود شنیدید هم چنین نمونه های زیادی هم در زمان ما وجود دارد که احتمال زیاد به گوش شما خورده اما من فکر نمیکنم فرهنگ در چند سال جابجا شود به خصوص اگر از فرهنگی بخواهد وارد مردم دیگری شود
  • محمـد A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    69 9
    هر کی اومد خواستگاری من خونه ماشین نداشته باشه عمرا اگه بله بگم
    • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      3 2
      کار چی؟ می خواهی خرجت را هم بدهد؟
  • آهو IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    68 5
    چه فرقی میکنه کی از کی خواستگاری کنه وقتی که خونه ندارن !کار ندارن!سرمایه ندارن!
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    51 9
    نه؛من فعلا قصد ازدواج ندارم لطفا اصرار نکن
  • آرام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    37 18
    غرور یک دختر هیچ وقت اجازه چنین کاری رو نمیده. کم نیست تعداد دخترایی که عاشق پسری شدند و سالها صبر کردند تا پا پیش بذاره، اما نگذاشت و دختر خانم هم یا با کس دیگه ای ازدواج کرده و یا اصلا قیدش رو زده. سؤال من اینه که اگر تعداد کنونی پسرها برای ازدواج با دخترها کمه، خوب چه فرقی می کنه کی خواستگاری کنه؟ در هر حال عده ای قربانی این شرایط میشن. در ضمن این جناب جامعه شناس بهتره نگاهی به این کامنت ها بندازن تا جنبه آقایون دستشون بیاد، بعد از این حرفا بزنند.
  • عبداله A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 11
    امیدوارم آقای نویسنده این مطالب را بخوانند البته مشکلاتی که در خواستگار ی رفتن پسران پیش می آید در خواستگار ی دختر ازپسر هم هست پس بهتره فرهنگ ازدواج را اسلامی کنیم خیلی مشکلات حل میشه اگر به اندازه اعتقاد به کمک خدادرمشکلات در ازدواج به او اعتماد میکردیم سن ازدواج بالا نمیرفت
  • ایرانی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    50 9
    من هین جا اعلام میکنم که فعلا"قصد ازدواج ندارم
  • محمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    30 11
    ایووووووووووووول
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    58 12
    فک کن .. دختره با مامان باباش بیاند خواستگاری .... پسره یعنی باید چایی بیاره دیگه ؟؟؟ :)))) آقا این پیشنهاد رو لطفا فرهنگ سازی کنید ..
  • نام دار IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    7 1
    همینجوریش اگه دختر یه همچین قصدی داشته باشه و بخواد با کسی که دوسش داره ازد کنه ...پسره میگه آویزونه و فلانه و عشق شوهره و .....موندم اینایی که الان کلی استقبال کردن با این فرهنگ جزو کدوم اقلیت ها هستن؟؟؟؟!!!!
  • نگار IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 3
    عواقبش رو هم در نظر بگیرید. خواستگاری دختر از پسر یعنی از بین رفتن شخصیت و ارزش دختر. طبق گفته روانشناسان مردهای اولیه شکارچی بودن و همین باعث شد حس شکارچی گری به روابط اونا نیز وارد شه و همه مردا دوست دارن دل جنس مخالف شکار کنن و به دنبالش باشن. اگه برعکس اتفاق بیفته و زن به دنبال مرد باشه و خواستگاری کنه، مرد نسبت به او سرد میشه و شروع زندگی با این شرایط اشتباه محض است و آمار طلاق رو بالا میبره
  • اصفهان A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    30 32
    پسری 29 ساله هستم و شخصیتی دارم که زیر بار هر دختری نمیرم و پا پیش نمیزارم اما اگه دختری پیش قدم بشه... شاید باسطح پایین تر از ذهنیاتم هم باشه..بش نه نمیگم کلا" شاید پسرایی باشن که مال پا پیش گذاشتن نیستن و خوششون هم نمیاد خانواده هم پیش قدم بشه اونموقع هست که این راهکار شما..عملی بنظر میاد
    • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      3 1
      شما زحمت میکشید!!! اتفاقا همسن شماها که عارشون میاد خاستگاری کنند بعدا کلی هم میزنند تو سر دختر.
  • م A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    60 12
    من مهریه هم نمی خوام
    • روانشناس تجربی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      10 5
      بیشتر از این ارزش خودتونو پیش پسرا نیارید پایین. اینجوری بیشتر فراریشون میدین. یک عمر بی شوهر زندگی کردن بهتر از یک عمر با ذلت زندگی کردن در خانه شوهر!!! مردا زن قوی نیاز دارن نه ضعیف و بی اعتماد به نفس. برید کتابای اعتماد به نفس بخونید و در دوره های اعتماد به نفس شرکت کنید. اونوقت بسیاری از پسرها جذب شخصیتتون میشن...
    • حمید IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      20 1
      درود بر تو .جنبه داری
    • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 0
      بارک الله!
  • نام دار IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    18 1
    همینجوریش اگه دختر یه همچین قصدی داشته باشه و بخواد با کسی که دوسش داره ازد کنه ...پسره میگه آویزونه و فلانه و عشق شوهره و .....موندم اینایی که الان کلی استقبال کردن با این فرهنگ جزو کدوم اقلیت ها هستن؟؟؟؟!!!!
  • بی نام NL ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    28 24
    موافقم. تابوها را باید شکست. هر چند این اتفاق در جامعه داره میفته.
  • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    18 10
    این جامعه شناس از دنیا بیخبره ، الان هم قضیه همینطوره منتها پسرها جرات اینکه جواب مثبت بدهند را ندارند مگر اینکه مشکل مهریه حل بشه وبجای اون اگر طلاقی صورت گرفت زن تحت تکفل مرد بماند تا ازدواج بعدیش یا پیدا کردن شغل.
  • koresh A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    13 4
    اقایون ظریف وحساس نیستن که بانه گفتن دختر خانوما دنیا روسرشون خراب نمیشه ولی اگه یه دختر خانو م جواب رد بشنوه این تحمل داره
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    29 11
    سه روز پیش با یه خانمی به مدت 30 دقیقه صحبت کردم اون روز هم روز اول آشناییمون بود حالا اس داده کی میای خواستگاری ؟؟؟؟؟؟ تو نیم ساعت به این نتیجه رسیده ؟؟؟؟؟ برای بعضی از خانمها از خدای بزرگ تقاضای شوهر عاجل دارم ....... آمین
    • رضا A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      17 1
      خوشم باشه حالا با دخترا هم صحبت می کن؟
  • اباد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    5 4
    به نظر من فکر خوبیه جنبه های مثبتش بیشتره امیدوارم اینطور بشه که خواستگاری دو طرفه باشه وقتی فرهنگش جا افتد نتایج خوبی میدهد .روابط بهتر میشه طلاق کمتر میشه هر کی به خواسته اش میرسه دوام زندگی هم بالاتر میره امیدوارم مردم خوب ما عمیقا به این مسئله فکر کنن و نتایج حاصل از ان رو ببینن.
  • ایمان IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    8 0
    کلا این موضوع اشکال ندارد ولی معمول نیست. مشکل این نیست، هستند کسانی که مسئولیت پذیرند ولی شرایط فعلی و بد اقتصادی و جامعه و آینده نگری باعث شده که آمار ازدواج بشدت پایین بیاید. باید به اصل مسئله پرداخت نه اینکه میانبر زد .
  • علي A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    9 2
    حاجي جان تو خودت بيا پارتي من بشو يه كاري پيدا كنم هر جا ميرم پارتي ميخواد..غصه خوردي 4 تا ميگيرم
  • محمد A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    5 4
    با خاستگاری دختر از پسر مخالفم ولی بقیش کاملا موافقم
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    16 1
    خخخخ باعث میشه سن ازدواج آقایون بره بالاتر . چون فکر می کنن ممکنه خواستگار خانم بعدی بهترباشه
    • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 1
      اینو خوب اومدی!
  • رهگذر IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    28 1
    به نظر من اصلا صورت مسئله اشکال داره- به جای اینکه بشینیم فکر کنیم که کی باید بره خواستگاری کی، بشینیم فرهنگ سازی رو درست کنیم که چطور میشه یه خانواده ها آموخت تا فارغ از جنیست فرزند، به بچه هاشون حق انتخاب کردن و نهایتا پذیرش نتیجه انتخابشون رو آموزش بدن- یاد بدن که چطور بتونند ارتباط یسالم بادختر یا پسر که منجر به شناخت بشه را انجام بدن- مسولیت پذیری و احترام به حق حقوق خود و دیگران (حتی طبیعت و حیوانات) را آموزش بدن. اگر اصول اولیه درست شه بقیه چیزای دیگه خود به خود درست میشه و لازم نیست کارشناس ها وقتشون را بیهوده تلف کنند. که کی باید بره خواستگاری کیه
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 13
    متاسفانه دولت دهم قانون بازنشستگی پیش از موعد که گام و اقدام راهبردی برای استخدام بجای افرادی خروجی بود در 2 سال اخیر آن را ملغی کرد حال باید پرسید چه طرح دیگری است تا 8 میلیون تحصیلکرده شغل مناسبی پیدا کنند وازدواج و تشکیل خانواده نمایندگان لازم است هر چه سریعتر نسبت اجرای ضربتی طرح بازنشستگی پیش از موعد با 10 سال ارفاقی اقدام وبجای آنها تحصیلکردگان بیکاراستخدام شوند
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 2
    کاملا مخــــــــــــــــــــــــــــــــالفم . فرهنگ جامعه ما اجازه این کار را نمی دهد . خانواده پسرها این کار را دوست ندارند و بعدا موجب ایجاد تنش در زندگی خواهد شد .
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      5 1
      حالا نه اینکه الان که خودشون میرن خواستگاری بعدش کلی تنش خلق نمیکنن در زندگی عروس و پسرشون؟!! ....شما هر جوری که بزنی طرفت اگر ایراد داشته باشه یه جوری میرقصه ....
  • محسن A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    3 1
    میشه بگین تو این فاصله 15 تا 17 سال بین بلوغ تا ازدواج دختر یا آقاپسرا انرژی و هیجان انگیزشونو چیکار میکنن؟ بلغوه همه هم اگیزه دارن و هم نیاز به ازدواج ولی تا وقتی بجای تربیت این انگیزه و انرژی بلغوه اونو منکر یا سرکوب بکنی نتیجش میشه این بدبختی جوونای نسل دهه شصتی ازدواج یک نیازه با ابعاد و ویژگیهای متعالی که براورده کردنش نیاز به زمینه سازی داره . داشتن ثبات شغلی و درامدی دادن آموزش تربیتی در سطح جامعه و خانواده و بخصوص مدارس و امید به داشتن یک آینده روشن در جامعه
    • بی نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 1
      به جز "بلغوه" بقیه رو خوب اومدی. "بالقوه"! مگه مجبوری واژه عربی که نوشتار درستش را هم نمی دانی استفاده کنی؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    61 4
    بعد این جوری میشه که پسرها به هم که میرسند از هم می پرسند خواستگار نداری؟ و مجبور میشن الکی برای هم قمپز در کنن ههههه
  • مهدی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    37 11
    خواستگاری دختر از پسر در قرآن هم آمده در سوره قصص آیه 26 تا 28 ماجرای شعیب وحضرت موسی وهیچ مانعی از لحاظ شرعی ندارد
    • امیر A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      10 1
      قبل و بعد از سوره رو بخون، خبر انلاین اگه نظرم رو نزاری تو گناه تحریف قرآن شریکی بابای دختره از موسی خواستگاری کرد در ازای ده سال کار کردن مجانی. برو بخون بگو خب. دختر هم نباید خواستگاری کنه. اینم نظر خودم
  • رها A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    12 16
    این مسئله رویایی بیش نیست هرگز غرور دخترانه ام رو زیر پا نمیزارم حتی اگه عاشق بشم و میدونم خیلی از دخترا مثل من فکر می کنند لطفا" از خواب خرگوشی بیدار شید!
    • فرخ IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      12 3
      می دونم ولی ما پسرها هم غرور داریم. غرورتون فقط جلوی ماست؟ پس حوش باشید با این غرورتون
  • مادر قلی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    13 2
    مادر قلی: نمیدونم از دست خواستگارای پسرم چکار کنم ؟ دم در صف کشیدن ! قلی میگه میخوام درس بخونم هنوز زوده !باباشم میگه هنوز زوده . چند تا خواستگار فرنگی هم داره . نمیدونم ببینم قسمت چی میشه . به کس کسونش نمیدم ....به همه کسونش نمیدم .
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 1
      یک اسفند برای قلی دود کن، ننه قلی! خیلی لازم است.
  • انساني IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    48 3
    آدم بايد انسان باشد چه دختر چه پسر. انشالله خدا را ما انسان كند. جنبه داشته باشيم فرقي نداره كي از كي خواستگاري كنه.
  • امین IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    71 1
    اون وقت ما پسرها جهیزیه از کجا بیاریم
  • علیرضا IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    8 0
    اول معیشت مردم را درست کنید. تا بحرانهای فرهنگی که در آینده فجایع های عظیمی خواهد داشت را بتوان کنترل کردد.
  • g A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    42 27
    اخه چرا ازدواج؟ که چي بشه بريم زير سقف؟ کدوم سقف؟ همون سقف که ......يار داره. دختر خوب بساز پول دار خانواده دار که قر نزنه و ماهي 5ميليون بده اگه بياد خواستگاري من شايد جواب مثبت بدم. شايد.......
    • سرد A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      7 0
      راست میگه الان اگه زلیخا هم از من خواستگاری کنه جوابم منفیه، مگه اینکه باباش همین اول کاری یه اپارتمان به نامم کنه یه پیکان هم بخره. خیلی کم توقعم ها، پسرای دیگه اینجوری نیستن ها، از ما گفتن بود.
    • فک افتاده! IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 1
      مرده ی اعتماد به نفس جفتتان هستم!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    3 3
    واقعا متاسفم برای مسئولین که به عواقب این مطالب فکر نمیکنند و هرچه به دستشان رسید چاپ می کنند. همین الان بی بندوباری در جامعه فریاد میزنه..وای بحال اون موقع که بهشون مجوز خواستگاری بدن واقعا جامعه رو به کدوم سو دارن میبرن؟؟ لطف کنید بزارید همین یه ذره حیایی که واسه خانمهای ما مونده باقی بمونه
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      3 0
      بی بند و باری چه ربطی به خواستگاری دارد؟ درباره زنان و مردان خیابانی که حرف نمی زنیم. درباره دختران و پسران مجرد و در سن ازدواجی که می خواهند ازدواج کنند ولی مشکلات متعدد به ویژه اقتصادی مانعشان است، حرف می زنیم.
  • بهزاد A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 4
    واااای خدا یعنی میشه دخترا هم خواستگاری کنن....منکه فکر نکنم با این دک و پز و افاده و ......بیان خواستگاری ....
    • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 0
      ای آقا! شما کجای کار هستی؟
  • fateh 24 sale A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    7 2
    ازدواج کنیم که چی بشه. من دانشجوی بدبخت تو هزینه های خودم موندم با اینکه ارشد دانشگاه دولتی می خونم. کو کار......؟ همه برای مسئولیت خلق نشدن...
    • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 0
      کسی التماس ادم نمی کند که تو را به خدا ازدواج کن. الان دیگر مادر و پدرها هم گوشی دستشان آمده است.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    4 0
    آبياري گلدون رو خوب اومدي، اما اين آبياري كجا و اون آبياري كجا؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      1 0
      کجایی شما؟!
  • صادق IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    37 17
    من مخالفم ميدونين اگه اينطوري باشه برا خود من هر روزچند تا خواستگار مياد؟ نميشه جمعش كرد بابا
    • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      12 10
      باش تا صبح دولتت بدمد!
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      1 2
      هستم صبح دولت؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخ ببين من لب وا كنما .....
    • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 1
      چیه؟ لب واکنی لابد آسمان و زمین را یکی می کنی. توی زندگی مشترک هم همین طوری هستی؟
  • حمید رضا A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    2 0
    برای فرهنگ سازی و تنظیم روابط زناشویی نیازمند به روز شدن قوانین جاری هستیم شمای جامعه شناس بایستی در این حوزه ابراز نظر بفرمائید در حال حاضر هم فرهنگ عمومی خصوص در شهرهای بزرگ از قوانین پیش هست که ثمره اش شده مهاجرت به خارج از کشور
  • مقدم A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 0
    هفته پیش مطلبی در همین خصوص برای سایت شبکه ایران فرستادم که متاسفانه هیچ بازخوردی نداشت. رسم خواستگاری دختران از پسران بسیار دیرینه است حتی در ادبیات فارسی هم مواردی وجود دارد مثلا تقاضای ازدواج تهمینه از رستم. اگر شرایط ضمن عقد تعدیل شوند و همه بار زندگی بدوش مردان نباشد دیگر مفهوم خواستگاری توروخدا از من حمایت کن و مرا پوشش بده نیست میشود یک زندگی سرشار از عشق متاسفانه با مسئولیتهایی که بعد از ازدواج بدوش مردان می افتد پیشنهاد ازدواج از سوی زن یعنی مرا با خودت بکِش ولی با تعدیل این شرایط میشودمیخواهم با تو همراه باشم بهمین خاطر است که ازدواج پسران با زنان بزرگتر از خوشان معمول شده چراکه این زنان مسئولیت پذیرترند. درضمن من یک زن متاهل و دارای فرزندم نه دختر در خانه مانده ام و نه مرد.
  • آرام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 5
    خیلی خوبه اونوقت دخترا هم شرایط پسرها رو درک میکردند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    13 2
    آقایون باید چایی هم بریزین و تو خواستگاریشون؟
    • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 0
      پـ نـ پـ!
  • ع A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    4 1
    عیچی نشده پسرا ترسیدن دخترا حق انتخاب داشته باشن یه وقت بمونن بترشن. هر دو طرف باید بتونن خواستگاری کنند حقوق برابر و فرصتهای برابر داشته باشن
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 7
    خانمها بنده آماده هستم لطفا رزومتون رو ایمیل کیند
    • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      3 1
      نشانی ندادی "بی نام" و نشان!
  • محمد IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    21 5
    حالا که این طور شد ، تا شغل درست و حسابی و ماشین و خونه نداشته باشه جواب من منفیه آخیش حالا نوبت ماست انتقام بگیریم خخخخخخ
    • يه دختر A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      9 2
      ببخشيد ولي خيلي خودخواهيد(اگه جدي گفته باشيد!) فقط به خودتون فكر ميكنيد و به خواستگاريهايي كه رفتيد و جواب رد شنيديد. ولي به اين فكرنميكنيد كه شايد همون دختر هم عاشق كسي(يا كساني) بوده ولي هرگز نتونسته ازشون خواستگاري كنه و تنهاكاري كه ازش براومده اين بوده كه دعاكنه اون اشخاص به خواستگاريش بيان. همونقدر كه احتمال شكستن دل يه پسر درزمينه ي عشق و ازدواج وجود داره احتمال شكستن دل يه دختر هم وجود داره؛ حتي بيشتر(چون شما حداقل تونستي شانست رو امتحان كني ولي اون دختر همين رو هم نتونست)
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      6 1
      حرف از انتقام(هرچند كه شوخي كرديد!) نشون ميده فقط به خودتون فكر ميكنيد و به خواستگاريهايي كه رفتيد و جواب رد شنيديد. ولي به اين فكرنميكنيد كه شايد همون دختر هم عاشق كسي(يا كساني) بوده ولي هرگز نتونسته ازشون خواستگاري كنه و تنهاكاري كه ازش براومده اين بوده كه دعاكنه اون اشخاص به خواستگاريش بيان. همونقدر كه احتمال شكستن دل يه پسر درزمينه ي عشق و ازدواج وجود داره احتمال شكستن دل يه دختر هم وجود داره؛ حتي بيشتر(چون شما حداقل تونستي شانست رو امتحان كني ولي اون دختر همين رو هم نتونست)
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 12
    جمعیت پسرا رو به رشده به زودی دختر پیدا نمی شه بجنبید پسا همه اینها یخه نقشه اشت
  • مهربان توسی A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 5
    خوشبحال پسران مجرد اینده میتونند از بین خانم ها به خوبترینش بله بگن!!
    • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 0
      منظورتان از "آینده" همین چند سالی که "گذشته" است، می باشد؟
  • داود RS ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    9 1
    به حال من که اصلا فرقی نمیکنه من خواستگاری کنم و یکی دیگه از من - چون در نهایت ازدواج با توافق دو طرف انجام میشه و من بعدش نمی تونم ادعا کنه که تو اومدی خواستگاری و... اونم میگه می خواستی قبول نکنی... در نهایت منم ضایع میشم بیشتر ( میگن پسر مردم حــــــول بوده حتما)
  • سامان IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 6
    من خودم همین طوریش صدتا خواستگار دارم.
    • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 1
      با کمالاتی دیگه!!
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    10 5
    من نمیتونم به عنوان یه دختر بپذیرم که برم از فرد مورد علاقه ام خواستگاری کنم !!!! به نظرم این جوری شان و غرورم رو زیر پا گذاشتم ...
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      2 7
      ولي من ميتونم بپذيرم(و مطمئن باش پسري كه من حاضر بشم ازش خواستگاري كنم اونقدر خِرَد داره كه اين مسئله رو پذيرفته باشه)
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    15 5
    حاضرم تا وقتی مو هام رنگ دندون هام سفید میشه خونه بابام بمونم اما از یه پسر خواستگاری نکنم ، بگو خب ...
    • احسان IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      3 1
      پس بمون تا سفيد شه . چون هر كي هم بياد خواستگاريت با اي غرور بي جايي كه داري ردت ميكنه و ميره
  • علی-نارمک IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 8
    اگه مهریه ، شیربها و .... میدن قبول ...
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      3 1
      البته که می دهند. دقیقا به همان سبکی که شما مردها تا حالا داده اید!
  • حسن IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 1
    آیا مهریه در کشورهای دیگر هم وجود دارد؟ لطفا مطالبی در این باره چگونگی و مقدار عرف مهریه در آن کشورها، ارائه نمایید. مهریه و بیکاری مهمترین عوامل کاهش رغبت جوانان به ازدواج است.
  • نگین A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 1
    وقتی پسرا کار ندارن.قیمت خونه بالاست و مخارج زندگی گرونه چه فرقی میکنه کی پا پیش بذاره؟ خانه از پای بست ویران است دوست عزیز
  • خر نشو IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    11 0
    ازدواج اش دهن سوزی نیست که پسر بره یا دختر خواستگاری . می دونید طبق آمار 4 ازدواج یکی طلاقه و 2تا طلاق عاطفیه و 1 ی هم وضعش مشخص نیست . اونی که من می بینم مجرد ها منتظر ازدواجند و متاهلها بیشتر پشیمانند . فرهنگ و اقتصادا درست کنید عمو حسن .
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    13 2
    میخایم بریم سربازی بعدشم میخایم درس بخونیم خواستگار نیاد لطفا
    • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 1
      چشم! امر دیگر؟!
  • آرمین A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    8 6
    آخ جـــــــــــــــــــــــــــــون ... چه شود ..
    • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 1
      هول نکن! یک وقت سنکوب می کنی اول جوانی.
  • سلمان IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 3
    امان از جامعه شناس امشب قرار برام خواستگار بیاد.
    • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 1
      شما که دیگر از همه قانون ها و عرف ها و این بحث ها هم سبقت گرفتی! چپ نشوی!
  • کیوان IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    16 1
    طبیعت اینه که نر میره سمت ماده اینا هم همه حرفه.دختر ناز داره و غرور. و هرگز نمیاد غرورشو بشکونه و ناز بکشه بلکه ما پسرا این وظیفه رو داریم. اما دیگه دخترای این زمونه هم شورشو درووردن از توقع.با توقعات بالا و یکجانبه و همه چی را در پول دیدن مهریه بلا و غیره، باعث شده اند پسرا کمتر به ازدواج فکر کنند.
  • حمید IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    12 4
    من هم فقط گفته باشم اولا شرطم اینه که ادامه تحصیل بدم. دوم اینکه خانه و ماشین و ... به اسم من بشه.
    • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 1
      قبول است! مبارک باشد!!!!!!!!!!!!!!!!
  • iceflower IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    6 3
    واقعا جالبه جای حل کردن یسری مشکلات جامعه میان پیشنهاد چیزی میدن که خودش باب شده لارم به پیشنهاد نداره.حالا نه به شکل خوستگاری رسمی اما به اشکال خاص خودش ... !نمیدونم این پیشنهادا چرا در برابر این همه حقوق اضافه ای که آقایون دارن داده نمیشه؟!
    • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 0
      حقوق قانونی زنان نصف مردان است و در برخی موارد اصلا هیچ حق قانونی ندارند. چرا؟
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    7 2
    اگر این کار انجام بشه دلمون خنک میشه .یه شرایطی برای دختر خانمها ایجاد کنیم که از خواستگاری پشیمون بشن(مثل خودشون رفتار کنیم) من از الان گفته باشم خواستگار با قد زیر 170 سانت قبول نمی کنم. تیپ عجیب و غریب داشته باشه!مدرک تحصیلی کمتر از فوق لیسانس قبول نیست.شغل هم آزاد و کارمند فرقی نداره ولی نباید زیر 5 میلیون حقوق داشته باشه.ماشین فقط شاسی بلند (چینی قبول نیست).خونه هم داشته باشه ولی بزرگ باشه.مهریه 1000 تا کمتر نمیشه.عروسی باید تو فامیل تک باشه.ویزای اقامت یک کشور اروپایی رو هم بتونه جور کنه.غذا هم هر روز باید بریم رستوران!لباس هم کت و شلوار زیر یک میلیون نمی پوشم اونم از بهترین فروشگاهها.(خانمها بهتون برنخوره ،اینا رو در خواستگاری خودم یا دوستان تک تکشون رو شماها مطالبه کردین)
    • نگین IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      2 1
      شما جهیزیه ت آماده ست پسرم؟
    • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 2
      با این شرایطی که گفتی احتمالا شما و دوستانتان به خواستگاری هایی رفته بودید که لقمه گنده تر از دهانتان بوده اند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    8 4
    قابل توجه خانمها:آیا میدونستید پولدارتین مرد ایران با ثروت 25 هزار میلیارد تومن هنوز در سن 43 سالگی پسره و ازدواج نکرده.میدونید چرا؟چون میدونه که سراغ هرکی بره بخاطر پول بدون استثنا بهش جواب مثبت رو میدن و حتی اگر دختر خانم هر شرایطی که بالاتر و برتر از پسره باشه بازهم جواب مثبت میده (حتی اگر 20 سال از پسره کوچیکتر هم باشه).منم تصمیم گرفتم اگر پولدار بشم هیچگاه با دختر ایرانی ازدواج نکنم چون فقط براشون پولت مهمه نه مدرک نه شخصیت نه اخلاق نه خانواده نه خوب بودن.در سریال "ویلای من" هم سرایدار خونه برژیت رو خواستگاری کرد ولی دختره با فیس و افاده گفت خدایا ببین کی اومده خواستگاریم ولی وقتی پسر پولدار شد دختره فورا اومد گفت جوابم مثبته! و سرایدارحالش رو اساسی گرفت و گفت نه دیگه قصد ازدواج ندارم
    • سلام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      10 6
      خوب پسرها هم فقط قیافه براشون مهمه! این به اون در!
  • یک جوان IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    16 1
    این حقیر به عنوان یک پسر که یک بار از سوی یک دختر مورد خواستگاری قرار گرفتم این نکته را یادآور می شوم که جامعه شناسان عزیز شما که تنها به صورت تئوری این نظریه ها را اعلام می دارید و رسانه ای می کنید بدانید که با توجه به اینکه بارها اعلام کردم که خانم! پاسخ من نه خواهد بود او مرا رها نمیکرد و تازه در سن بسیار پایین قرار داشت و .......... در نهایت از طریق مشاور توانستم او را مجاب کنم که ما بدرد هم نمی خوریم.... بنابر این خواهشمندم این تز ها را ندهید تا دختران جوان زیر بیست سال که گوله احساسات هستند این تزها را عملی نسازند... حتما یک حکمتی در این مهم بوده که باید مردها در سنت ایرانی از زن ها خواستگاری کند.یاعلی
    • میثریداث IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      1 0
      «یک جوان» عزیز ضمن آنکه با نظر شما موافقم خواهش می کنم توجه کنید که ایشان روان شناس هستند!جامعه شناسان هرگز چنین تصورات تک بعدی و سطحی از امور اجتماعی ندارند
  • يه دختر A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    5 2
    خب مگه الان خلاف قانونه؟منظورم اينه كه اين از معدود حقوقي هست كه اَزَمون گرفته نشده(هنوز!). و هركس كه واقعا دوست داشته باشه ميتونه اين كار رو انجام بده. اگه كسي واقعا فكرميكنه كاري كه انجام ميده درسته نبايد به خاطر انجام دادنش خجالت بكشه(درضمن دختري كه اونقدر شجاعت داره كه ازحرف ديگران خجالت نكشه قطعا پسري رو انتخاب ميكنه كه داراي همين طرزفكر و همينقدر شجاعت باشه) بارِ دومه كه مينويسم لطفا نظرم رو كامل منتشر كنيد
  • فروید IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    12 2
    ■ با توجه به اینکه «تحمل پذیریِ» پسر از دختر بیشتر است، در صورت «نه» گفتن خانواده ی دختر، پسر واقعیات (نداشتن شغل، درآمد، خانه و ...) را براحتی می پذیرد هرچند اگر از طرف چندین دختر رد شود. اما در مورد دختر چنانچه جواب رد را از طرف پسر یا خانواده او بشنود دچار «تخریب روانی» می شود و تنها به مقوله ی زیبایی یا جذابیت خود فکر می کند (که همین الان نیز فکر می کند). بنابراین این پیشنهاد چیزی جز «افسردگی» را برای دختران به ارمغان نخواهد آورد ■
  • محسن IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 0
    مشکل فعلی و آینده جوانان ما فقط ازدواج بصورت سنتی یا مدرن نیست ، فقط این نیست که اول دختر بره خواستکاری یا پسر ، هرکسی عواطفی داره.زن حس مالکیت داره.مرد هم غرور.هرکدوم طرز فکری دارن.اگر این فرهنگ جا بیافته که دختر خانم ها هم آزادنه عواطف خودشونو بیان کنن موردی ندار، ولی آیا مشکل فعلی ازدواج ما واقعا این مساله است که کی اول بره خواستکاری ؟؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین