فانی: خدا لطف کرد در دولت نهم وزیر نشدم/  حقوق معلمان زیاد هم شود،‌ در بوق و کرنا نمی‌کنیم

سرپرست آموزش و پرورش روزیکشنبه به مجلس می رود تا برنامه های خود را برای وزارت بزرگترین وزارتخانه کشور ارائه دهد. پیش از این اعلام شده بود که قرار است رییس جمهور 15 مهر ماه او را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند او در گفتگو با خبرآنلاین از برنامه ها و شیوه مدیریتش گفت.

مریم صدرالادبایی، امید کریمی: دفتر ۶۰-۷۰ متری خوش رنگ و لعاب و خوش عکس وزیر آموزش و پرورش برای دومین بار است است که علی اصغر فانی را به عنوان سرپرست به خود می بینید. یک بار سال ۸۴ که علی‌اکبر اشعری از مجلس هفتم رای اعتماد نگرفت و فانی شد سرپرست وزارت آموزش و پرورش دولت نخست محمود احمدی نژاد. یک بار هم پس از رای ناپلئونی عدم اعتماد مجلس نهم به محمدعلی نجفی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای آموزش و پرورش. در سال ۸۴ به هرحال فانی به عنوان وزیر معرفی نشد، اما خبرهایی که در چند هفته گذشته از دولت منتشر شده، او را گزینه نهایی رییس دولت یازدهم برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده است. 

هفته گذشته نیم ساعتی میهمان فانی در وزارت آموزش و پرورش بودیم. او از برنامه هایش،‌ شیوه مدیریتی اش و البته نگاهی که به اقتصاد آموزش و پرورش و محتوای آن دارد گفت. ضمن اینکه گفت خدا او را دوست داشته که در سال ۸۴ وزیر دولت نهم نشده است. 

گفت و گوی خبرآنلاین با سرپرست وزارت آموزش و پرورش را می خوانید؛

دولت آقای روحانی وعده داده است در ۱۰۰ روز برنامه ای برای تغییر داشته باشد. عمده وزارتخانه ها هم این برنامه را دارند. اما به نظر نمی رسد برنامه های آموزش و پرورش ۱۰۰ روزه باشد. برای سال آینده باید منتظر چه تغییراتی در آموزش و پرورش باشیم؟

ما باید تغییراتی که در آموزش و پرورش می‌دهیم، خیلی جامعه را متاثر نکند. به هر حال بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت، آموزش و پرورش است. هر تحولی که در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. من خودم برداشتم این است که جامعه بیشتر از این تحمل تغییرات تند به تند را ندارد. البته به این معنی نیست که ما در برنامه هایمان تغییر و تحول نداریم. اما تحولاتی که می خواهد جامعه را متاثر کند را به حداقل می‌رسانیم. ما برای سال آینده در سه حوزه حرکت می کنیم؛ یک حوزه نیروی انسانی آموزش و پرورش است که خیلی به جامعه تاثیر ندارد. نیروی انسانی ما خوب توزیع نشده است. در همین شهر تهران حدود ۷۵ درصد معلمانمان خانم هستند، ۲۵ درصد آقا. اما ۵۱ درصد دانش آموزان پسر و ۴۹ درصد دختر است. توزیع دانش آموز از یک طرف و توزیع نیروی انسانی از سوی دیگر مشکلاتی برای ما ایجاد می کند.
یک مقدار که ریزتر بشویم؛ در برخی از رشته‌ها و درس‌ها فراوانی معلم داریم و در برخی کمبود داریم. در برخی دوره های تحصیلی هم همین شرایط وجود دارد. کاری که امسال شروع کردیم بعد از بازگشایی مدارس، برنامه ریزی برای سال تحصیلی سال ۹۳-۹۴ بود. یک کمیته ای را مامور کردیم که در مدت ۳ ماه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش را دنبال کند. ببینیم که چگونه عدم تناسب در توزیع نیروی انسانی را ساماندهی کند.


علی اصغر فانی

رتبه بندی معلمان هم در همین راستا است؟
نه، این موضوع جدای از رتبه بندی است. اما دومین برنامه ما بحث توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است. توسعه مشارکت فقط در حد این نیست که مردم بیایند به ما کمک مالی کنند، یا مدرسه ای را احداث کنند. ما اعتقاد داریم که باید زمینه هایی را ایجاد کنیم معلم ها و مردم و اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان باید در نحوه اداره مدرسه مشارکت کنند.

در چه زمینه هایی این امکان وجود دارد؟ همیشه ذهن به سمت کمک مالی می رود.

یک کمیته ای برای این گذاشته ایم تا به این سوالات پاسخ دهد. کمیته ای با عنوان توسعه مشارکت عام؛ معلم، دانش آموز، اولیا و مردم. هم در زمینه های برنامه ریزی های مدرسه و هم در زمینه های اقتصاد آموزش و پرورش. مثلا حرف ما این است که فقط ۸.۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی درس می خوانند و بقیه در مدارس دولتی. چه بسا با یک سیاست های مناسب تر و حمایت های بیشتر بتوانیم درصد مشارکت بخش غیردولتی و خصوصی را در آموزش و پرورش افزایش دهیم. متاسفانه از روز شکل گیری این مدارس غیرانتفاعی یعنی از سال ۱۳۶۸ تا الان فقط ۸.۵ درصد در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند. به نظر می رسد اگر برنامه های حساب شده تری را دنبال می کردیم، وضعیت بهتری داشتیم.

یعنی فکر می کنید با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد،‌ امکان توسعه مدارس غیرانتفاعی وجود دارد؟

این نکته را باید توجه داشته باشید که مدارس یا صددرصد دولتی هستند یا صددرصد غیردولتی. یعنی یا همه هزینه ها را دولت می دهد یا همه هزینه ها را مردم. درحالی که می شود مدارس بینابین تصور کرد،‌ یا ۳۰-۷۰ باشند، با ۲۰-۸۰ باشند. این فضا هنوز باز نشده است.

یکی از نمایندگان مجلس در مجلس تذکر داده است که خدمتگذار را فرستاده اید سرکلاس که درس بدهد. ما معلم کم بیاوریم ممکن است که همین کار را هم انجام دهیم. یک آموزش و پرورشی بیاید خدمتگذار را که دوره لازم را ندیده است؛ سر کلاس بفرستد. اجرای آگاهانه و با برنامه سند تحول می تواند بحث محتوایی و روشی را حل کند.

زمانی هم مدارس نمونه دولتی و نمونه مردمی به این سمت رفتند، اما اکنون اثری از آنها نیست.
درست است که پول از مردم می گیرند، اما به هر حال ماهیت اینها دولتی بود.

خب نمی شود این مدل را توسعه داد؟

مدارس هیات امنایی همان نمونه مردمی‌هاست، فقط آزمون ورودی ندارد.

در همین حضور بخش خصوصی در آموزش و پرورش یک معضلی که وجود دارد، توزیع نامناسب است. درست که فقط ۸.۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی درس می خوانند،‌ اما فقط در تهران و شهرهای بزرگ توزیع شده است. در شهرهای کوچکتر کمتر مدرسه غیردولتی می بینیم. نهایتا یک دبیرستان با ۱۰۰ تا ۱۵۰ تا دانش آموز وجود دارد. فکر نمیکنید توسعه مدارس نمونه مردمی و نمونه دولتی در شهرهای کوچک کمکی به توسعه مشارکت مردمی در آموزش و پرورش باشد؟

این یک راه حل است. احساس ما این است که راه های زیادی را می شود پیدا کرد برای توسعه مشارکت مردمی. مثلا در برخی مدارس غیردولتی، کمبود دانش آموز وجود دارد. ظرفیت خالی دارد. در این فکریم که چطور ما می توانیم ظرفیت خالی را ما بخریم. ما دانش‌آموز معرفی بکنیم، بگوییم هر دانش‌آموزی که معرفی می کنیم، فلان قدر تومان ما می‌دهیم. این ها همان کارهای ریزی است که باید کمیته ها جواب بدهند. این بحث های اقتصادی است که جامعه را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما در مدیریت ما تحول ایجاد می کند.

بحث سوم چیست؟

بحث سوم ما، بحث بودجه ریزی آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش یک بودجه ریزی سنتی از سالها قبل داشته است. تلاشمان این است که ببینیم چطور می شود نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش را طوری تغییر داد که ما بهره وری بودجه ای که دولت در اختیارمان می‌گذارد را افزایش دهیم. این خیلی کار سنگینی است. چندین بار وزرای پیشین خواسته اند وارد این حوزه شوند، اما با موانعی دچار شده اند،‌عقب نشینی کرده اند. اما می خواهیم امسال بخشی از کار را ببریم جلو. اگر این سه کار را بتوانیم در این یک سال انجام دهیم، کار بزرگی انجام داده ایم.

 

درمورد این بودجه که گفتید؛ عمده بودجه آموزش و پرورش برای حقوق معلمان هزینه می شود؛ حدود 98درصد. بحث هایی بود که بخشی از هدفمندی یارانه ها به سرانه دانش آموزی اختصاص پیدا کند و ... راهی وجود دارد که امسال و یا سال آینده بتوان سرانه دانش آموزی را بالا برد؟

این که گفتید که حدود 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود و با آن دو درصدی که می ماند خیلی کارهای تحولی نمی توان انجام داد. روزهای اولی که من آمدم یک مشاور اقتصادی آموزش و پرورش منصوب کردم و حتی ممکن است بعدا بشود معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش. همین همکار عزیز ما در همین 35 روز اخیر بیش از 40 جلسه با افراد مختلف از صاحب نظران داشته است و به یک راه حل های خیلی خوبی رسیده است. ما با ایشان امشب جلسه داریم تا ببینم دستاوردهایشان چه بوده است. به هر حال آموزش و پرورش باید کاری کند که منابعش را افزایش دهد. صرفا به بودجه دولتی متکی نباشد. اگر بتواند این شعار را محقق کند، می توان به آینده آموزش و پرورش امید داشت. ما از روز اول فهمیدیم داریم چکار می کنیم.

 

علی اصغر فانی

به منابع انسانی اشاره کردید که یکی از برنامه سه گانه شما برای سال آینده است. یکی از مشکلاتی که وجود دارد قانونی است که آموزش و پرورش موظف است طبق مصوبه مجلس انجام دهد استخدام معلم های پیش دبستانی است. برای این چه برنامه ای دارید. 

تمام قوانینی که تا به حال تصویب شده است، ما مکلف هستیم اجرایش کنیم. شکی نیست. من قبلا هم اعلام کردم . ممکن است بعضا مورد تایید من نباشد، اما باید اجرایی شود. اما من خودم شخصا عقیده ام بر این است که من بعد نیرویی را وارد آموزش و پرورش کنیم که دوره های لازم را برای کار معلمی طی کرده باشد. معلمی کاری فنی و تخصصی است و هر کسی به صرف این که لیسانس و فوق لیسانس در یک رشته ای را دارد نمی توان گفت که لزوما معلم هم هست. باید دوره های لازم را دیده باشد. دانشگاه فرهنگیان که الان 16 ماه است تاسیس شده است و در حال شکل گیری آن هستیم. آقای دکتر نورمحمدی که بنده از ایشان خواهش کردم و ایشان ریاست این دانشگاه را پذیرفته اند. ایشان صاحب نظر سطح بالایی هستند که امیدورایم که نیروی انسانی جدید آموزش و پرورش را از طریق برنامه ریزی های این دانشگاه وارد سیستم گنیم. کار دومی که از این دانشگاه مورد انتظار است، بهسازی منابع انسانی است. نیروی انسانی موجود ما که بیش از یک میلیون نفر است باید با توجه به تحولات علمی و کتاب های درسی مرتب آموزش ببینند و ما این را به عهده این دانشگاه گذاشته ایم. دانشگاه فرهنگیان یک ساختمان مرکزی در تهران دارد و در هر استانی حداقل دو پردیس دارد. حداقل 64 پردیس دارد. این پتانسیل خیلی خوبی است

چیزی که شاید نیاز بیشتر مردم جامعه باشد تغییرات ماهیتی در آموزش و پرورش است. ما روشی را داریم به کار می بریم که شاید 40 سال پیش هم همینطور بوده است. کتاب ها تغییر کرده اند اما نه تغییرات آنچنانی. این که ما بتوانیم آموزش و پرورشی داشته باشیم که خیلی به روز و کارآمد بچه های ما را آموزش بدهد و نیازی نباشد که بچه های ما به غیر از آموزش و پرورش در سیستم دیگری هم آموزش ببینند. بر فرض زبان انگلیسی و یا کامپیوتر را که جای دیگری آموزش ببینند یا بعضی از دروسی که الان وارد درس های بچه ها در تمام دنیا شده است. اما برای تغییر ساختار ماهیتی و ماهوی شما چه برنامه ای دارید.

همانطور که اشاره کردید 6-3-3 ای که اجرا شد در واقع ساختار سند تحول است. سند تحول می گوید 6 سال ابتدایی، سه سال متوسطه اما همانطور که اشاره کردید اصل آموزش و پرورش محتوایش است. روش ها، رویه ها، مقررات ومحتوایش است که کمتر به آن توجه می شود. طرح 6-3-3 ای که اجرا شده است را ما باید مراقبت کنیم و مقدمات ادامه اش را فراهم کنیم باید همزمان در حال تبیین نقشه راه برای عملیاتی کردن سند تحول نظام آموزشی هستیم. سند تحول یک سند ارزشمند بالادستی است که جامع همه سندهای تحولی است که برای سندهای بالادستی برای ما مطرح است. از قانون اساسی، سند چشم انداز ایران 1404، قانون برنامه پنج ساله، سیاست های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور همه این سندها سند های بالادستی ماست که همه اینها خوشبختانه در سند تحول دیده شده است. سند تحول فرصتی است برای آموزش وپرورش و من خودم را مکلف می دانم که این سند تحول را دنبال کنم؛ منتها یک نکته ای را همه جا گفته ام این که هر سندی سه فاز دارد، فاز اولش طراجی و تصویب است؛ یک فاز 3 دارد که اجرای سند است، یک فاز دومی دارد که بعضی جاها مغفول واقع می شود که از آن تحت عنوان عملیاتی کردن سند نام می برم. امکان سنجی که در اصطلاح مدیریتی می گویند ؟ و بعد تمهید مقدمات، تشخیص اولویت ها، تشخیص پیش نیاز هاو آماد ه سازی فرهنگی، اجتماعی، بودجه ای، محتوایی، برنامه ای، تجهیزاتی و .. که باید اول اینها را ببنیم و بعد برویم سراغ اجرا و کلید اجرا را بزنیم. شما یک بحث کلاس ششم را دیدید بدون مطالعه انجام شده است و چه مشکلاتی را ایجاد کرده است.
یکی از نمایندگان مجلس در مجلس تذکر داده است که خدمتگذار را فرستاده اید سرکلاس که درس بدهد. ما معلم کم بیاوریم ممکن است که همین کار را هم انجام دهیم. یک آموزش و پرورشی بیاید خدمتگذار را که دوره لازم را ندیده است؛ سر کلاس بفرستد. اجرای آگاهانه و با برنامه سند تحول می تواند بحث محتوایی و روشی را حل کند.

کارهای شتابزده، کارشناسی نشده و بدون تمهید مقدمات در مشی من وجود ندارد. من اعتقاد دارم که ما هر فکر نویی را بخواهیم در آموزش و پرورش اجرایی کنیم باید مقدماتش را فراهم کنیم. باید فرهنگ سازی کرد، زمینه های اجتماعی اش را آماده کرد و نیروی انسانی، مقرارت، بودجه لازم و فضای مناسب کار را پیش برد. متاسفانه در سال های اخیر شاهد بودیم که بعضی از کارهای خوب به دلیل عدم زمینه سازی لازم به بدترین وجه اجرا شد. همین سال 6 که اجرایی شد

یکی از مشکلاتی که دو سال است بوجود ، تعطیلی پنج شنبه هاست. ما پیام های مردمی داشتیم که یک سری از ادارات آموزش و پرورش به برخی از مدارس اجازه داده اند که پنج شنبه ها باز باشند. برای تعطیل نبودن پنج شنبه ها از امسال آغاز می کنید؟ تا آنجایی که متوجه شده ام شما مخالف تعطیلی پنج شنبه ها هستید. 

من مخالف نیستم. من گفتم که این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درست اجرا نشده است. این شورای عالی آموزش و پرورش نهاد قانونگذاری آموزش و پرورش است. حدود بیش از 90 سال قدمت دارد و هر تصمیمی که آموزش و پرورش بخواهد اجرایی کند باید در این شورا تصویب شود. این شورا نگفته است پنج شنبه ها تعطیل باشند، گفته است فعالیت های فوق برنامه، تربیتی، پرورشی و آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان.

از همین مصوبه وزیر قبلی برداشت تعطیلی داشته اند؛ یعنی می گوید اجباری به حضور دانش آموز و معلم و کادر آموزشی در این روز نیست.
بحثی که کردیم این بود که ما اگر بتوانیم به شکل اختیاری بعضی از مدرسه ها را با محتوای حساب شده راه اندازی می کنیم؛ اجباری هم در آن نیست. اگر ولی دانش آموزی نخواست فرزندش را در این مدرسه ثبت نام کند می تواند. هزینه هایش را هم باید خودش بدهد؛ ما بودجه نداریم. من دیروز با هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلسه ای داشتم و مکلفشان کردم که مطالعه کنند روی 6 ساعت فعالیت پنج شنبه ها. ما به دنبال برنامه ریزی اش هستیم و به مجرد این که بتوانیم برنامه ای جاذب و دوست داشتنی برای دانش آموزان فراهم کنیم می توانیم پایگاه هایی را ایجاد کنیم نه این که همه مدارس را.

پس نتیجه می گیریم که مدارس امسال تعطیل هستند و اتفاق خاصی در آنها نمی افتد.
بله، تعطیل است.

از طرف دیگری بعضی از معلم ها می گویند که تعطیلی پنج شنبه ها باعث شده است که زمان آموزشی این روز سرشکن شود در روزهای دیگر و این آسیب زیادی را به دانش آموزان می زند. برای افزایش ساعت کاری مدارس فکری نشده است؟ این که زمانی برای استراحت وجود داشته باشد و بعد زمان ادامه داشته باشد.

بحث ناهار پیش می آید. اینها همان حرف هایی است که من گفتم کارشناسی نشده است. من تا 4 ماه پیش در دبیرستان درس می دادم. با این که استاد دانشگاه هستم؛ در سال سوم و چهارم دبیرستان درس می دادم. من خودم در کف مدرسه هستم. دقیقا می دانم که وقتی ما یک روز را تعطیل می کنیم، روز بعد بچه ها باید تا ساعت 4 در مدرسه باشند. وقتی قرار باشد که تا این ساعت در مدرسه بمانند؛ نمی توانندبروند و ناهارشان را در خانه بخورند. مدرسه باید ناهار خوری داشته باشد؛ ندارد. حالا باید ساندویچ بیاورند. ساندویچ را چطوری بیاورند. داستان هایی دارد. خیلی ها می گویند این فانی چرا اینقدر کند حرکت می کند. من می گویم من کند حرکت نمی کنم، من حساب شده حرکت می کنم. هر پیشنهادی که مطرح می شود، تا همه ابعادش را ندانم و همه پیش نیازهایش را مطالعه نکنم، به هیچ وجه وارد اجرایش نمی شوم.
ماده 4 مصوبه در مورد ابتدایی: سامان دهی زمان آموزشی؛ مدارس ابتدایی می توانند روزهای پنج شنبه برای طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، تربیتی از قبیل فعالیت های مکمل و فوق برنامه، اردوها، بازدیدها، فعالیت های ورزشی، شرکت معلم ها در دوره های آموزشی ضمن خدمت، ارتباط با خانواده ها و نظایر آن دایر باشند.
یک مصوبه هم هست که برای دوره راهنمایی و متوسطه است که در ماده 6 گفته شده است که برنامه های آموزشی و تربیتی رسمی مدارس راهنمایی و متوسطه با جداول مواد و ساعات تدریس هفتگی منحصرا در 5 روز اول هفته سامان دهی و اجرا می شود. این مدارس می توانند روزهای پنج شنبه برای طراحی و اجرای فعالیت های فوق برنامه دایر باشند.

علی اصغر فانی

 

به عنوان آخرین سئوال؛ قرار است که 15 مهر ماه رئیس جمهور وزیر آموزش و پرورش را معرفی کند. به نظر شما این بار طلسم سرپرستی شما می شکند؟
یک دوره سال 84 بود که خداوند به من لطف کرد که وزیر نشدم و خداوند من را دوست داشت. آن داستان دیگری بود و در این زمان هم هیچ چاره ای جز اینکه که یک سرپرست تعیین شود وجود نداشت.

حقوق معلم ها اضافه می‌شود؟
سئوال شما واقعا جوابی ندارد. به این خاطر که تابع وضعیت اقتصادی کشور است که خود شما می دانید. اما ما یک کارهایی داریم برای معلم ها می کنیم.

خبرش را می توانید زودتر به ما بدهید.

نه؛ این از همان حرف هایی است که تا اجرانشود. به نظر من اصلا این حرف ها را نباید مصاحبه کرد. ما کاری نمی کنیم؛ حالا یک کار کوچکی برای یک همکار فرهنگی که ثقل اصلی آموزش و پرورش روی دوش آنهاست؛ اگر کار کوچکی هم برایشان می کنیم نباید در بوق و کرنا کنیم. اگر اقدامی شده است خودش می بیند در فیش حقوقی اش و یا در خدمات جنبی ای که برایش هست. انشالله اگر این طلسم شکسته شد من آن کارگاه را می گذارم و خودم هم در آن درس می دهم که نباید این چیز ها را در رسانه ها مطرح کرد.

عکس‌ها: لیلا افشار

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    66 9
    یعنی باید روزی هزار مرتبه سجده شکر بجا بیاری که سابقه وزارت در دولت اوس محمود رو پیشونیت نخورد .
    • امین1 IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      17 23
      اگه خدا دوستت داشت وزیر آموزش وپرورش نمی شدی .حاجی بابایی که 4سال شبانه روزی وبا تمام قدرت وباکلی طرح وبرنامه کار کرد وزحمت کشید آخرش بخاطر حادثه شین آباد که بدلیل مشکلات شدید مالی آموزش وپرورش وقصور یک معلم ومدرسه خطاکار تمام خدمات بی نظیزش نادیده گرفته شد وهرکسی به هربهانه ای اونرا زیر سئوال برد .شما که دیگه خدا بفریادتان برسد.
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      15 1
      مگه كسي به شما پيشنهاد وزارت داده بوده اون زمان؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    36 3
    فعلا كه حقوق معلمان و مشاورا و معاونا كم شده
    • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      17 5
      نه فقط حقوق معلمها کم شده نه معاون های دفتر نشین
  • خسرو علیجانی A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    22 0
    نمی دونم آقای فانی می دونین یا نه؟ همین الان که شما سرپرست آموزش پرورش هستین در شهر ما بابل در مهمترین هنرستان فنی حرفه ای شهر (هنرستان امام خمینی) دستور دادن کلاسهای عملی باید 30 نفره برگزار شه!!!! حالا اگه وزیر بشین کیفیت آموزش چی میشه؟؟؟؟؟؟
  • سعید A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 0
    نام رییس دانشگاه فرهنگیان دکتر مهرمحمدی است که اشتباها نورمحمدی نوشته شده است.
  • علي A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    14 1
    در همين جايي که وزير هست در طبقات پايين ساختمان اصلي هستند کساني که با بخشنامه يکي از مديران به مناطق رفتند وبا پارتي همين اقاياندر حالي که از قراردادي به پيماني تبديل شده بودند با سلام و صلوات برگشتند وبقيه که ماندند کلاه سرشان رفت وتغييري در وضعيتشلان داده نشد
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    50 3
    معلم ها از زحمت کش ترین قشر های جامعه هستند ... ولی همیشه مظلوم واقع شدن
  • معلم IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    6 4
    خواهش می کنم به فکر معلمانی که سالهاست نیروی آزادند بکنید.آیا رسمی می شوند یا نه؟ اگر سن این معلمان همین طور بالا برود و دست رد به سینه آنان بخورد.باید چگونه امرار معاش کنند. نگرانی و نداشتن امنیت شغلی در بین معلمان مشکل بزرگی است که امیدواریم با آمدن وزیر جدید حل شود
  • یک معلم! A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    29 3
    حق التدریس ملمان حدود 5 هزارتومن ساعتی! یابو سواری در ساحل هم 5هزارتومن البته با این تفاوت که این 2 تا 3سه دقیقه!!!!!
  • مریم A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    24 9
    آقای فانی ما دبیران مشتاقانه منتظر هستیم که شما وزیر آموزش وپرورش بشین هرچند رای ندادن نمایندگان مجلس به آقای نجفی ما رو خیلی ناراحت کرد ولی شماهم با نجفی فر قی نمی کنید، لطفا بعد از رای گرفتن از مجلس ، اولین گام ، برداشتن کلیه کادر آموزش وپرورش باشد چون همه تندرو و ....... هستن و ما معلمان دل خوشی ازشون نداریم
  • يك معلم IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    13 0
    شما كه دستتان به وزيران مى رسد، درخواست نماييد بخشى مانند اين نظر سنجى ها وكامنت ها قرار دهند تا ما هم بدون واسطه با انها در تماس باشيم.
  • اکبری IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    16 1
    ... در روز پنج شنبه تعطیل باشند بایستی دانش آموزان سایر روزها را تا ساعت 4 بعد از ظهر در مدرسه باشند،!!! شما در کدام مدرسه و در چه پایه ای تدریس داشته اید ؟!!!! اولیاء محترم هم، معلمان و مدرسه را به چشم عوامل و مکانی که از بچه هایتان نگهداری می کند ، قلمداد نفرمایید!! حناب فانی در حال حاضر حادترین مسئله آموزش و پرورش نارضایتی شغلی فرهنگیان می باشد . نه احساس خوبی از معلم بودن ، نه انگیزه کافی برای خدمت !! چهره های فرسوده و پژمرده و ... شاید استنباط جامعه این باشد که معلمان زیاده خواهند و دیگر چه می خواهند و ... بشخصه من در موقعیت دیگر به عنوان ولی دانش آموز نگران تربیت روح و روان بچه ام در جایی هستم که تمام کارهای معلمش از سر ناچاری و روزمرگی باشد . البته اگر با خود صادق باشیم وشعار ندهیم !!
    • مدیرمدرسه IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      8 0
      سلام.همه اون چیزهایی که گفتین درسته و تا وقتی مسئولین و کل آحاد جامعه دریافت روشنی از تعلیم و تربیت و معلم نداشته باشند حتی اگسال ها هم بگذرد اتفاق خاصی نمی افتد ... هرکس به خاطر شغل معلم شده حتی اگر سال ها هم خدمت کنه موفق نیست معلم شدن و معلم ماندن فقط عشق می خواهد و عشق و ایثار و لاغیر ... معلمان بیشتر به منزلت و شان اجتماعی بالا نیاز دارند که فقط بخش کوچکی از آن معیشت است ... با آرزوی سربلندی برای همه همکاران
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    19 1
    اموزش و برورش تهران هنوز حق التدریس اردیبهشت و خرداد معلمان را نداده.خدا را خوش می آید آقای وزیر
  • یک مربی پیش دبستانی IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 2
    باسلام .اقای فانی ایا اطلاع دارید که اقای حاج بابایی کلیه نیروهای خدماتی وقرانی راباکمترین سابقه خدمت جذب وسپس پس ازمدت کمی این نیروهای خدماتی راکه صرفا جهت کادرخدماتی استخدام نموده بودیکشبه باطرح غیزقانونی مهرافرین به اموزگاری پیمانی تبدیل وضعیت نموداقای فانی ایا جنابعالی حاضرهستید فرزندخودتان رادرکلاس یکی ازهمین نیروهای خدماتی که باطرح مهرافرین به اموزگاری تبدیل وضعیت شده اند جهت اموزش بسپارید .اقای فانی شما می دانید اقای حاج بابایی وخانم قربان روزگار وجوانی وخانواده مامربیان پیش دبستانی رابابیش از8سال سابقه تدریسوگذراندن بیش از200ساعت دوره های ضمن خدمت باوعده وفریب وتبعیض وبی عدالتی خودتباه ونابودنموده است .فریادمامربیان پیش دبستانی ازاین همه ظلم وجفا وبی عدالتی به اسمان رسیده ا
  • فرهنگ A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    18 11
    به عنوان یک فرهنگی با 15 سال سابقه اعتقاد دارم که تعطیلی روز پنج شنبه مدارس بر روی کیفیت آموزشی حداقل در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان تاثیر نامطلوبی دارد چرا که برنامه روزهای دیگر مدارس برای جبران این تعطیلی اغلب هفت ساعته و هشت ساعته می شود.
  • حسین A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    44 2
    چرا مسئو لین به یکی از مهمترین موضوعات آموزش و پرورش که حل مشکل معیشت معلمان است با جواب اما و اگر پاسخ می دهند و توقع از بهبود روند تعلیم تربیت دارند؟
  • معلم مظلوم IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    26 7
    معلم مظلوم بوده ومانده وخواهد ماند حاج بابایی بلایی بر سر آموزش وپرورش آورده از مجتمع های کذایی وعنوانهای کذایی معاون احرایی... وتبعیض در پرداختها بطوریکه دفترداری ماهی 400 هزار تومان بیشتر از معلم گچ خور می گیرد حالاهم شخص نا توانی چون ایشون خدا حافظی معلمین با رفع تبعیضها
  • محمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    10 4
    نامردي نكن سال پيش هم ميتونستي اين حرف بزني خدا رحم كرد در .....
  • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    2 0
    کارشناسان نظر و ملاکشان به یکی از چیزهای که در جهت پیشرفت یک کشور نگاه می کنند پیشرفت در اموزش وپرورش ان کشور است نه به کارخانه موشک و هواپیمای اون کشورها راه پیشرفت از اموزش وپرورش که متاسفانه در این کشور به ان توجه چندانی نشده و کاری هم اگر شده سطحی و بی محتوا بوده که با جاروجنجال می خواستن اون رو بزرگ جلوه بدهند که امیدواریم در دولت جدید از گذشته درس گرفته باشند و چراغ راه اینده بکنند انشالله همش حرف نباشه و عمل هم دیده شود قشر کم توقعی که واقعن مظلوم واقع شدن وبا سیلی در این شرایط صورت خود را سرخ نگه داشته اند.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    11 3
    واقعا شانس آوردی
  • sepide IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    6 5
    ببخشید یعنی هنوز معلمان مشکل دارن باز؟! بعدش همه ی ارگان ها مثلا تو رفاهن؟ تا اینجا از عملکرد آقای فانی زیاد راضی نیستم!!
  • دوست EU ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    9 0
    سلام .کاش صدایم به گوش مدیر خبر آنلاین میرسید. نامه ای مهم ازطرف 2000 نفر را برای سایت شما فرستادم اما ایمیل سایتان خراب است....کاش به ایمیلم پیام می فرستادید. تامن هم نامه ای بسیار مهم از طرف جوانان کشور در مورد آموزش وپرورش را برایتان بفرستم.
  • کارمند آ پ IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    2 14
    سلام الان 5ماه است که اضافه کار کارمندان اداری را قطع کرده اند و کارمندان دیگر انگیزه کار در ادارات با آن همه کار و بدون تعطیلی ( 44ساعت)را ندارند. جالب اینکه حقوق کارمندان آ پ از معلمان کمتره آیا این از عدالت است.؟
  • معلم IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    5 1
    کاش یکی به داد معلم هایی که به شهرستانهای اطراف فرستاده شدن مکردین که 60 درصد از سرویسهای اباب ذهابشون برداشته شده 10:30 صبح راه می افتن که 1 مدرسه باشن از اون طرف ساعت 8 شب میرسن خونه. اونوقت حقوقشونم هیج فرقی با کسانی که مدرسشون نزدیک خونشونه نمیکنه چون مناطق محروم حساب نمیشن
  • مجید A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    6 1
    آموزش و پرورش بایستی خصوصی بشه و دولت خودش رو از شر این بدنه لخت و غیر منعطف خلاص کنه. معلمها هم واقعا بتونن به حق و حقوق خودشون در یک سیستم عادلانه برسن و در یک رقابت کاری کیفیت مناسب ارائه بدهند. این راهکار نجاته این سیستم هست .
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    9 0
    دکتر فانی من فرهنگی امیدوارم به تحولات سیستم آموزشی کتب درسی تحصیلات تکمیلی معلمان تشکیل پارلمان معلمان و حقوق معلمان(رتبه بندی) توجه جدی شود انشاا...
  • نگار A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    6 2
    آقای فانی ما مربیان پیش دبستانی سالهاست با آموزش و پرورش کار میکنیم و الان مقطع پیش دبستانی جز پایه رسمی و غیر اجباری است . قانون تعیین تکلیف ما در مجلس 19 مهرماه 1391 تصویب شده و ما منتظر اجرایی شدن ان هستیم . ما 18 ساعت تدریس در هفته در پرونده خود داریم . دوره های ضمن خدمت گذرانده ایم و آزمونهای خود آموخت داده ایم . پس چرا باز می گویید باید از نیروهای اموزش دیده اشتفتده شود ؟ به خدای احد و واحد چه سالهایی از عمر و جوانی مان را در این راه گذاشته ایم . ما دوره دیده و اموزش دیده هستیم . استخدام مربیان پیش دبستانی مدارس دولتی خواسته تمامی ماست .
  • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    12 1
    سلام من یک معلم هستم...خداحافظ
    • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      2 0
      م ع ل م
  • كمال IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    30 0
    مشكل ما معلمان تبعيض حقوقي است. والسلام
  • مهربان توسی A1 ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    11 1
    امیدوارم در دولت جدید معلمان به جایگاه خوبی برسند
  • غلامرضا عبداللهی IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    10 3
    خواهشا فکری برای معلمان با مدرک معادل بکنید که بتونن ادامه تحصیل بدن
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    8 0
    انشاءالله اگر وزیر شدید م فکری به حال بازنشستگان آموزش و برورش هم بکنید که زیر بار فشار تورم کمر خم کرده اند.
  • جمعی ازمعلمان اسلامشهر وبهارستان ورباط کزیم IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    3 0
    آقای وزیر سلام جهت اطلاع حق التدریس فروردین 92معلمان شهرستانهای تهران را با حکم سال91 پرداخت کردند ، یعنی بدون اینکه معلم متوجه شود 25درصد کمتر ، آخه انصاف هست که حداقل حقوقی که معلم دریافت می کند با هزار ترفند کمتر پرداخت بشه . الان 14 مهر 92 هست هنوز خبری از حق التدریس با قیمانده فروردین ، اردیبهشت وخرداد نیست . آقا وزیر کجایی .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    3 0
    آقاي وزير خواهشمندم و عاجزانه از شما ميخواهم اين سيستم توصيفي را برداريد تا سطح علمي بچه ها بهتر شود تا شايد انگيزه در آنها بوجود آيد و حس رقابت و پيشي گرفتن در دانش آموزان زنده شود واقعاً بچه هاي ما دارند بي سواد بالا مي آيند آخه انصافاً وقتي يك نفر مي بيند فرقي بين 17 و 20 وجود ندارد و هردو بسيار خوب هستند ديگر براي چي بايد تلاش كند ولي وقتي ببيند براي 25% ممتاز نخواهد شد به تلاش خود اضافه خواهد كرد.خيلي ممنون
  • a:gh A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    2 0
    سلام؛ آقای وزیر ! ما دانشجومعلمان از شما افزایش حقوق نخواستیم ولی حقوق ما را که در بدترین شرایط اقتصادی دولت دهم دریافت میکردیم نصف نکنید!!!
  • مربی پیش دبستانی A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 3
    الهی ای فانی رای نیاوری
  • معلم بازنشسته A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    2 3
    انشاله اقای فانی رای بیاوریدوفکری به حال ما بازنشستگان هم بکنید ضمنا اقای فانی روز پنجشنبه را لااقل برای اداره های اموزش وپرورش تعطیل نکنید تا ما بتوانیم برای انجام کار در ابن روز به ادرات مراجعه کنیم وسعی کنید این همه تبیعیض بین شاغلین و باز نشسته نباسد
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 1
    ارمغان وزیر سابق کلاس های 40 نفری برای ما بود
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    10 0
    لطفا اگر حقوقا زیاد شد رسانه نکنید چون خبرش قبل از اینه به گوش ما برسه به گوش بازاریها میرسه
  • میلاد l IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 1
    با عرض سلام لطفا اگر میتوانید قانون مصوب مجلس پیش از موعد بازنشستگی اموزش وپرورش 25 سال به بالا را که یکسال اجر ا شد 5 سال باید اجرا میشد حداقل برای مقاطع متوسطه به کارمندان دیپلم و فوق دیپلم به مرور اجرا نمایید هم قانون اجرا وهم تبعیض نشود ومن ا .. التوفیق
  • معلم A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    6 2
    سلام اگر میشه تعطیلی پنج شنبه ها را بلند کنید. چون به خاطر تعطیلی پنچ شنبه باید دو روز در هفته تا ساعت 14 دانش اموزان بخونند . و تدریس در این ساعت تاثیری بر دانش اموزان نداره . وامسال هم به خاطر اینکه تا ساعت 14 نخونند ساعت درس ها را کم کرده اند. مثلا علوم تجربی سال هفتم که تغییر کرده و مبحثی به ان اضافه شده و باید این درس ساعت ان را اضافه کنند ولی یک ساعت از این درس کم کرده اند و نمیشه به صورت کیفی به دانش اموزان تدریس کرد و مثلا ریاضی یک ساعت کم شده و -- به خاطر اینکه پنج شنبه ها تعطیل باشه و به فکر این نیستند که به دانش اموز فشار وارد میشه من که معلم هستم برام بهتر ه که تعطیل باشه ولی برای دانش اموزان خسته کننده است و باید پنچ شنبه ها تعطیل نباشه و ---
  • تعدادي از معلمان اهواز IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    5 0
    اقاي فاني اگر سيستم 6.3.3 را برنداريد هيچ تحولي ايجاد نخواهد شد. اگر با محافظه كاري و روزمرگي حاضر به ادامه اين سيستم فشل و عهد بوقي بشويد ،مطمئن باشيد كه وضع ما بدتر و بدتر خواهد شد. امروز به داد اموزش پرورش برسيد ،فردا دير است .
  • حسین A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    2 0
    اضافه کار بعد از عید ومعوقه هارا بدهید افزایش حقوق پیش کش
  • مهدی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    4 0
    زمانی که بانکهای خصوصی پاسارگاد و سامان و... تاسیس شد صندوق ذخیره فرهنگیان چندبرابر آنها پول درکیسه داشت ولی امان از بودن مدیری لایق وکارآمد تا بتواند ازاین امکان بنفع آموزش وپرورش استفاده کند .
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    6 2
    حقوق مد يران ومعاونان مدارس از آموزگاران زحمت كش خيلي بيشتر است اين تبعيض وبي عدالتي است
  • بازنشته IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    4 0
    ایابه فکر حقوق بازنشته های تازه دراین اوضاع اقتصادی هستید.
  • امید A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    6 0
    یه سوال؟ بنظر کمی تا قسمتی محترم شما حضرات وزیر وزرا، یه معلم رسمی با هفت سال سابقه و حقوق نجومی هفتصد و پنجاه و شش هزار تومن ............................................... الف)خوش بحالش ب) خوش بحالتون که اینطور سواری میکنید ج) حرفای منشوری د)خب دیگه خفه شین
  • یک دلسوز IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    5 0
    وقتی این همه نطر رو خوندم بیشترین دغدغه حقوق معلمان است وقتی به معلم میرسه 11تمن بیمه تکمیلی بدقولی میشه بعد از معلم انتطار داریم معجزه کنه چون کارش ثواب داره
  • سعید A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    16 0
    با سلام و خسته نباشید اقای وزیر به فکر معیشت معلما باشید نه اینکه همین نیومده بخوای تعطیلی 5 شنبه ها رو برداری هیچ کار وزیر قبلی خوب نبوده باشه حداقل این کارش خوب بوده اقای دکتر فانی خوب فکر کنید
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    بیمه طلایی را هم تمام کمال ازحلقوم بچه هامون در آوردین و هرجا میریم هزینه پزشکی میکنیم بیمه ایران یک سومش رو میده تو. هم مثل و یران قبلیمیای وبعد هم بدون سرو صدا میری تو دبیرستانت. مثل فرشیدی
  • یک مدیر A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    باسلام جناب آقای فانی باعرض تبریک خالصانه وآرزوی توفیق جنابعالی ، درسنوات گذشته معلمان باسنوات ارفاقی بازنشسته می شدند .آیابه نظرشمادرست است که عده ای ازاین مزایااستفاده کنند ودرحال حاضرمانتوانیم استفاده کنیم . شمابیشترازماآگاه هستیدکه خانم هاعلاوه برکاربیرون مسئولیت خانه وخانواده وتربیت فرزندان رابه عنوان مادربرعهده دارندوداشتن بازنشستگی باسنوات ارفاقی به سلامت خانواده ودرنهایت جامعه کمک می کند. چراکه مادران فرصت می یابنددرخانواده حضورپیداکنندووقت وانرژی بیشتری برای تربیت فرزندان بگذارند اگرجنابعالی اعتقادداریدکه ازدامن زن مردبه معراج می رودلااقل قانون باز نشستگی باسنوات ارفاقی رابرای خانم ها اجراکنیدیامدت سنوات ارفاقی راکاهش دهیدبه طورمثال 27 سال با 3 سال سنوات ارفاقی رااجراکنید.
  • سکینه انزلی آذراز ارومیه EU ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    1 0
    اولا یک بیمارصعب آللاج ازکارافتاده بازنشسته هزینه سنگین داروودرمان بادریافتی 500تومان بااین تورم سنگین وبدون هیچ کمکی وامکانات و...هنوزاین حقوق ناچیزپرداخت نشده
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام آقای وزیر لطفا هر چه سریعتر برای ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادلچاره ای بیندیشید تا بتوانیم ما هم ادامه تحصیل بدهیم چه فرقی بین مدارک سال 77تا 81 است که در شرایط یکسان مدرک اینها معادل ولی قبل از ان مدرک خود به خود رسمی شد
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 0
    تعطیلی 5شنبه ها بهتراست از دایربئدن مدارس وغیبتها و خیابان گردی دختران و موبایلها و همه انچه می دانید مطمئن باشیدفعالیت پرورشیوپزوهشی و......هیچ درکارنخواهدبودجز بیکاری ومکافات خانواده ومدارس
  • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 1
    با سلام آقاي وزير خواهشمنديم در مورد تفاوت حقوق معاونان بيكار ودفتر نشين ومعلمان رنگ پريده وگچ خوررادرنظر بگيريد.وهمچنين مهاذتهاي هفتگانه كامپيوتر راازدانشگاه فني وحرفهاي ودانش پزوهان گرفته ام ولي هيچكدام در امتياز بندي معلم نمونه حساب نمي شود چه قدر بايد ما دنبال مدرك بدويم