مهر نوشت:

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جدیدترین مطلب خود در فیسبوک نوشت:

دیروز چند جلسه داشتم که طولانی ترین و جالب ترین آنها حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس بود. حدود 3 ساعت طول کشید و باعث شد که 90 دقیقه به جلسه دولت دیر برسم. جلسه کمیسیون امنیت ملی در فضایی جدی ولی صمیمانه برگزار شد. تقریبا همه نمایندگان محترم حاضر در جلسه از تلاش های انجام شده در سفر نیویورک تقدیر کردند. انتقادهایی هم داشتند که سعی کردم به آنها پاسخ دهم. نقد سازنده برای یک نظام مردم سالار حیاتی است و لذا باید از آن استقبال کرد. آنچه من در کمیسیون دیدم بیشتر نقد خیرخواهانه بود و به همین دلیل حتی یک ساعت از وقت تعیین شده بیشتر ماندم تا هم از نظرات نمایندگان استفاده کنم و هم دیدگاه های خودم و دولت را توضیح دهم.

اما در برخی رسانه ها و سایت ها، انتقادات شکل دیگری به خود می گیرند. فکر می کنم باید در اظهارنظرهای عمومی بین نقد و تخریب تفاوت قائل شد. مخصوصاً وقتی تخریب برخاسته از ملاحظات جناحی باشد و هدف آن (خواسته یا ناخواسته) نه یک شخص و گروه، بلکه سیاست خارجی کشور. فکر نمی کنم اگر در رسانه ها سیاست خارجی عزتمند کشور را واداده معرفی کنند، خدمتی به کشور یا نظام کرده اند. زمانی که دنیا در برابر عظمت مردم ایران و منطق قوی و همراه با اعتماد به نفس و خودباوری نمایندگان این ملت در صحنه جهانی با احترام برخورد می کند، چرا باید این سیاست خارجی را واداده معرفی کرد؟ آیا قدرقدرت نشان دادن بدخواهان این مردم و جنگ طلبان و در نهایت ریختن آب به آسیاب آنها نیست؟ آیا این برخواسته از تفکر انقلابی است که آمریکا را قدر قدرت بدانیم و حتی اذعان به توان و موفقیت دیپلماتیک رییس جمهور انقلابی کشور توسط دوست و دشمن را نتیجه طراحی و توطئه همان قدرقدرت تلقی کنیم؟

من در مذاکرات متعددی بوده ام که طرف غربی در جلسه هیچ موفقیت و دستاوردی نداشته ولی فردای آن روز بیشتر رسانه های آن کشور ارزیابی کاملا مثبتی از جلسه ارائه داده اند تا دیپلماسی کشورشان را شکست خورده معرفی نکنند. جالب اینجاست که در اکثر این موارد همین دوستان همیشه منتقد رسانه ای خودمان نه تنها از این روش استفاده نکرده اند، بلکه به جای باور کردن حرف طرف خودی، به ادعاهای هدایت شده رسانه های غربی استناد نموده و دیپلماسی موفق کشور را ناکارآمد معرفی نموده اند. یعنی دقیقاً همان خط دروغ تبلیغاتی که رسانه های غربی به صورت هدفمند و هدایت شده در صدد القای آن بوده اند را دنبال کرده و تازه ادعای انقلابی بودن هم داشته اند. به هرحال، با کمال احترام و تواضع، فکر می کنم ضرورت دارد برخی دوستان مختصر تجدیدنظری در روش خود داشته باشند.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    152 7
    ما پشت شماییم . خیلی دوستتون داریم همین طوری ادامه بدید ولی اونا نمی تونن تجدید نظر کنن . اونا اینطورین دیگه
  • ساره A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    45 1
    دقیقا" اینها خط فکری اسراییل رو دنبال میکنن...آقای ظریف نشون دادید که دیپلمات قهاری هستید ودر جهت منافع مردم وایران حرکت میکنید .پس حمایت مردم فهیم رو با خودتون دارید
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      1 0
      اين يه دونه راي منفي مال كيه ! ؟
  • اميد IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 1
    هرچند نظرات من پخش نميشه ولي بعضي فقط متظاهرند و فكر منافع خودشون به اسم ارمانهاي انقلاب و نظام فقط شيره سر مردم ميمالن و خودشون از همه بدتر هستند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    30 0
    آقای ظریف اون افراد که شما می فرماییئ همون هایی هستند که فقط بلند تخریب کنند و به قول امام راحل ارزه اداره یک نانوایی را ندارند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    27 0
    اخی! طفلی ظریف هم داره با افراطیون خارجی دست و پنجه نرم میکنه هم با افراطیون داخلی.
  • حميد IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    24 0
    حسين آقا همينه ديگه
  • امین A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    18 0
    امیدواریم با سیاست جنابعالی کشور از این وضعیت بیرون بیاد
  • محمّد IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    28 1
    ما پشتیبانِ شما هستیم.
  • تال IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    14 0
    شمانگران نباش اگر مسئولين ما مثل زمان دفاع مقدس يك دل باشند نه تنها پشت شمارا خالي نمي كنند بلكه باعث مي شود دنيا به حرفهاي شما اعتقاد پيدابكند وتسليم شو ولي چون اين اتفاق نمي افتد وهركس حرف حزب وگروه خود رامي زند اين دوگانگي وچنگانگي باعث مي شود ......ولي باز ميگم چون رهبر فرزانه انقلاب كاملا برهمه امور احاطه دارند شما با استعانت از خداوند منان وپشتيباني رهبر وريس محترم جموهر وملت قهرمان ايران درچارچوب حركت بكن كه خدا با شما هست
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    21 0
    جناب ظریف بزرگوار مهم اینه که اکثریت مردم شما و رئیس جمهور بزرگوار و نازنین را قبول دارند و می دونند که شما به فکر مردم و منافع مردم هستید. این مسئله کاملا از صبحتهای شما و رئیس جمهور عزیز مشخص است. که برخلاف رئیس قبلی دولت که همیشه از روی توهم می گفت مردم وضعشون خوبه، مردم در رفاه هستند و ... و خزعبلاتی از این دست؛ دولت شما کاملا مردمی و راستگوست. ما از شما متشکریم تندروها رو بی خیال شید. بگذارید هر چی می خواهند بگویند تا جانشان درآید. ما هم از دست آنها به ستوه آمده ایم و به خدا واگذارشان کردیم. انشاءالله خداوند خودش جواب تندروها و خیانتهایی که به مردم کردند و می کنند را بدهد. دوستتون داریم خیلی زیاد. ممنون ممنون ممنون.
  • سهیل IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    22 0
    خسته نباشید به آقای ظریف. ظریفانه بگذارید و بگذرید. رای و امید من و تدبیر شما و اعتدال ما راهگشاست...
  • غلام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    22 2
    کیهان که اصلا اینجوری نیست !!!!!!!!
  • حسین.ش A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    8 51
    چهار تا جوون دانشجو توی فرودگاه یه نظر متفاوتی با آقای خاتمی داشتن و آقای خاتمی سریع برافروخته شد و این دانشجوها را اهل ترور دونست وقتی میگیم دیکتاتوری اصلاحات یعنی همین
    • سعيد A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      40 5
      فقط نميدونم چرا بعضياشون اينقدر سن شون بالا بود. شايد استاد بودن، نه؟
  • امید و تدبیر IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    11 0
    ظریف مچکریم ، آفرین بر این همه درایت و کیاست . خداوند منان یارت باد
  • d A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 1
    فعلا که همه دروغ گوها دورمون جم ان
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 1
    آقای ظریف نسبت به مقاله کیهان در مورد جلسه کمسیون امنیت ملی نظر بدهید آیا به واقع شما تایید کردید که از جمله خطاهای سفرتان مذاکره شما و آقای روحانی با طرف خارجی بوده است؟ اگر این طور بگویید تا ما هم بدانیم و تکلیف مان با خودمان روشن شود اگر نه تکلیف کیهان را معلوم کنیم هر چند این رافع سرک کشیدن کیهان از یک جلسه خصوصی آن هم در سطح امنیت ملی نیست