۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۴
کارگردان معروف فرانسوی درگذشت

پاتریس شرو کارگردان مطرح سینما و تئاتر فرانسه در 68 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پاتریس شرو غروب دوشنبه هفتم اکتبر بر اثر سرطان ریه در پاریس درگذشت.

شرو برای کارگردانی «ملکه مارگو» و «صمیمیت» شهرت داشت که هر دو در زمان اکران با جنجال‌هایی همراه شدند. او «صمیمیت» را براساس داستان‌هایی از حنیف قریشی ساخته بود.

ژیل ژاکوب در صفحه توئیتر خود شرو را کارگردان بزرگ سینما، تئاتر و اپرا خواند و مرگ او را فقدانی بزرگ برای جامعه هنری توصیف کرد.

این کارگردان فرانسوی فعالیت خود در سینما را در سال 1975 با فیلم «گوشت ارکیده» با بازی شارلوت رمپلینگ شروع کرد و با بازیگران معروف فرانسوی چون ایزابل اوپر و ایزابل آجانی نیز همکاری کرد.

«ملکه مارگو» شاید معروف‌ترین فیلم شرو باشد، این فیلم نامزد اسکار طراح لباس بود و پنج جایزه سزار (معادل فرانسوی اسکار) نیز به خانه برد. امسال به بهانه 20 سالگی این فیلم، نسخه تدوین کارگردان آن در جشنواره فیلم کن پخش شد.

«آن‌هایی که دوستم دارند سوار قطار شوند»، «برادر او» و «شکنجه» از دیگر آثار این کارگردان هستند.

شرو برنده جوایز متعددی از جشنواره‌‌های و جوایز مختلف سینمایی شده بود. او برای «مرد مجروح» برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جوایز سزار، برای «ملکه مارگو» برنده جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم کن، برای «آن‌هایی که دوستم دارند سوار قطار شوند» برنده جایزه سزار بهترین کارگردان، برای «صمیمیت» برنده خرس طلای جشنواره فیلم برلین و برای «برادر او» برنده خرس طلای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین شد.

شرو جدا از سینما در کارگردانی اپرا و تئاتر نیز بسیار فعال بود و اولین نمایش خود را در 22 سالگی روی صحنه برد.

معروف‌ترین کار شرو در اپرا اجرای جنجالی اپرای «پادشاهی نیبلونگن» واگنر بود که در فاصله 1976 تا 1980 روی صحنه رفت و شرو را به عنوان یکی از کارگردان‌های پیشرو اپرا معرفی کرد.

شرو از سال 2009 و ساختن «شکنجه» با بازی شارلوت گینزبورگ فیلمی نساخته بود.

لیبراسیون / هشتم اکتبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =