نشان جدید شرکت زیرساخت/تحولات جدید پستی در کشور/مجلس همچنان عضو کارگروه تعیین مصادیق

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۲

نرخ استفاده از پست تلفنی ۱۹۳/ راه‌اندازی سرویس تعیین زمان ارسال مرسولات

مدیرعامل شرکت پست از راه‌اندازی سرویس پست تلفنی با شماره ۱۹۳ در تهران خبر داد و گفت: هزینه ارسال مرسولات با پست تلفنی از هر نقطه‌ای از تهران ۶ هزار تومان و در سایر استان‌های کشور ۴ و ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است. به گزارش مهر، محمد حسن کرباسیان امروز سه‌شنبه در نشست خبری در آستانه ۱۷ مهرماه روز جهانی پست از برنامه‌های ۱۰۰ روزه این شرکت برای تحول در حوزه پست خبر داد و اظهار داشت: ایجاد سرویس پست تلفنی در ۹ استان بزرگ کشور طی ۱۰۰ روز محقق خواهد شد.

ارسال سریع مرسولات با ۶ هزار تومان/ وی با بیان اینکه این سرویس در اصفهان، خوزستان و قم راه‌اندازی شده و فردا همزمان با روز جهانی پست در کرمانشاه آغاز به کار می‌کند ادامه داد: هفته آینده این سرویس در استان تهران و با هدف جابجایی سریع و دست به دست -Hand to Hand- مرسولات آغاز به کار می‌کند. کرباسیان در پاسخ به مهر، در مورد نرخ استفاده از خدمات پست تلفنی که تقریبا مانند پیک‌های موتوری عمل می‌کند، افزود: تعرفه استفاده از سرویس ۱۹۳ در تمامی نقاط تهران ۶ هزار تومان است که این نرخ براساس درجه‌بندی ۱، ۲ و ۳ استان‌ها شامل ۶هزار تومان، ۴ و ۲ هزار تومان خواهد شد. مدیرعامل شرکت پست با تاکید براینکه ارسال تمامی مرسولات با این قیمت توسط نامه‌رسان‌های پستی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد این سرویس، ارائه بستری امن و سریع برای ارسال مرسولات درون شهری و کاهش ترافیک و هزینه‌های ارسال است که براساس برنامه‌ریزی‌های مدنظر در آینده ساعت کار آن به صورت شبانه‌روزی خواهد شد.

تحول سرویس‌های پست ظرف ۱۰۰ روز/ کرباسیان با اشاره به دیگر سرویس‌های در دست انجام شرکت پست طی برنامه ۱۰۰ روزه گفت: سرویس قبول تا توزیع مرسولات ویژه پست ظرف ۲۴ ساعت و ارسال کالاهای خرید و فروش اینترنتی در مدت ۷۲ ساعت از دیگر خدمات مدنظر در این بخش است. وی با بیان اینکه در همین حال ایجاد مراکز تماس -کال سنتر- پست در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: این مرکز با شماره تماس ۸۴۴۷۰۰۰۰ پاسخگوی تماس تلفنی مردم برای ارائه اطلاعات مدنظر در زمینه پست و ارسال و دریافت مرسولاتشان است. مدیرعامل شرکت پست از ارائه خدمات کارت هوشمند ثبت احوال در استان‌های قم و البرز خبر داد و گفت: در حوزه خرید و فروش اینترنتی نیز روزانه ۳هزار کالا از سوی شرکت‌های ارائه‌کننده این خدمات به پست واگذار می‌شود و پست آن‌ها را ارسال می‌کند. وی با اشاره به راه‌اندازی فاز آزمایشی سرویس وب آگهی پستی در استان خراسان جنوبی تصریح کرد: این سرویس امکان خرید و فروش کالاهای روستائیان و مردم شهرها را فراهم می‌کند.

ارسال ۸۴۲ میلیون مرسوله پستی و رشد ۵درصدی/ به گزارش مهر، کرباسیان در مورد استفاده مردم از سرویس‌های پستی از رشد ۵ درصدی مرسولات خبر داد و گفت: در سال ۹۱ بالغ بر ۸۴۲ میلیون مرسوله توسط پست ارسال شده که این رقم در سال ۹۰ حدود ۸۱۰ میلیون مرسوله برآورد شده است؛ همچنین سرویس پست مستقیم حدود ۶ میلیون ترافیک داشته است. وی با تاکید براینکه ترافیک پستی کشور از سال ۵۷ تاکنون از ۷۰ میلیون مرسوله به ۸۰۰ میلیون مرسوله افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: نامه‌رسان‌های پست روزانه ۳۰۰ مرسوله پستی را توزیع می کنند. مدیرعامل شرکت پست از راه‌اندازی سرویس تعیین زمان ارسال مرسولات -آن تایم دلیوری- خبر داد و گفت: در این سرویس که ظرف چند ماه آینده راه‌اندازی می شود گیرنده مرسوله می‌داند دقیقا در چه مدت زمانی این مرسوله را دریافت می‌کند.

استفاده ۱۵۰ هزار نفر از پست الکترونیک بومی/ کرباسیان با اشاره به آخرین وضعیت سرویس پست الکترونیک شرکت پست گفت: ایمیل پستی مورد استقبال قرار گرفته و به طور متوسط به صورت روزانه ۵۰۰ تا هزار نفر مشترک این سرویس می‌شوند؛ هم اکنون نیز حدود ۱۵۰ هزار نفر عضو این شبکه هستند و قرار است سرویس ایمیل گروهی را نیز برای استفاده سازمان‌ها راه‌اندازی کنیم.

 

۹۳ درصد هزینه شرکت پست مربوط به کارمندان است/ پست تلفنی احیا می‌شود

مدیرعامل شرکت پست گفت: یکی از مشکلات پست کمبود نیروی انسانی است. در سال ۵۷ پست ۸ هزار کارمند انسانی داشت و سالی ۷۰ میلیون مرسوله را جابه‌جا می‌کرد؛ اما اکنون ۱۶ هزار پرسنل دارد و در سال ۸۰۰ میلیون مرسوله را جابه‌جا می‌کند. به گزارش فارس، محمدحسن کرباسیان امروز در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست با اعلام آمارهایی از فعالیت‌های این شرکت، اظهار داشت: روزانه ۴ تا ۵ هزار کارت پستال الکترونیکی از طریق شرکت پست به فروش می‌رسد. مدیرعامل شرکت پست افزود: هم اکنون با ارائه ۱۰ سرویس الکترونیکی، روزانه ۷۰ هزار مراجعه به سایت شرکت پست می‌شود. مدیرعامل شرکت پست همچنین از افتتاح سرویس پست تلفنی ۱۹۳ در هفته آینده در تهران خبر داد و گفت: با این سرویس تمام خدماتی که شرکت پست ارائه می‌دهد در محل به متقاضیان ارائه خواهد شد. وی تاکید کرد: این سرویس از گذشته نیز وجود داشته اما آن زمان مورد استقبال قرار نگرفته بود که اکنون تصمیم گرفتیم این سرویس را مجدداً فعال کنیم و به تازگی با این سرویس ۱۶۰ هزار خدمت ارائه کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت پست یادآور شد: نرخ خدمات پست تلفنی ۱۹۳ نصف قیمت‌های رقبای دیگر است. کرباسیان همچنین با بیان اینکه همواره قیمت کرایه پستی برای محصولات فرهنگی نیم‌بها بوده است، گفت: در سال ۹۰ حدود ۱۷ میلیارد سوبسید (کمک) برای جابه‌جایی محصولات فرهنگی پرداخت کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت پست تصریح کرد: بودجه امسال شرکت پست ۴۷۳ میلیارد تومان است که احتمالاً به ۵۰۰ میلیارد تومان تغییر خواهد کرد. کرباسیان با اشاره به ترافیک پستی کشور گفت: در سال ۵۷ ترافیک پستی کشور ۷۰ میلیون مرسوله در سال بوده است که این رقم در سال ۹۲ به ۸۰۰ میلیون مرسوله رسیده است. بنابراین با توجه به اینکه هنوز بسیاری از مسائل در کشور پستی نشده است، پست در ایران جای کار بسیار دارد. کرباسیان همچنین یکی از مشکلات پست را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: در سال ۵۷ پست ۸ هزار نیروی انسانی داشت و در سال ۷۰ میلیون مرسوله را جابه جا می‌کرد؛ اما اکنون ۱۶ هزار پرسنل دارد و در سال ۸۰۰ میلیون مرسوله را جابه جا می‌کند. وی یادآور شد: گردش مالی شرکت پست در سال ۹۱ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۹۳ درصد آن هزینه‌های کارمندان است. ۹۰ درصد هزینه‌ها را از درآمد به دست می‌آوریم و سعی می‌کنیم با سرویس جدید درآمد را افزایش دهیم.

 

مخالفت مجلس با حذف عضویت نمایندگان از کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جرائم رایانه‌ای

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۳۵ رای از ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه پیشنهاد کمیسیون‌های قضایی و صنایع و معاونت نظارت مجلس مبنی بر تداوم حضور دو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه موافقت کردند. به گزارش ایسنا، محمدعلی اسفنانی در توضیح پیشنهادش گفت: در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جرائم ریاست کارگروه با دادستان کل کشور و ۱۲ معاون وزیر عضویت دارند. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: وظیفه این کارگروه سیاست‌گذاری در عرصه مجازی است که دنیایی متفاوتی با دنیای حقیقی دارد. این کارگروه هر سه ماه یک بار باید به مسوولان عالی سه قوه گزارش دهد. بنابراین وظایف مهمی بر عهده این کارگروه است. نماینده مردم فریدن افزود: وظیفه فیلترینگ و رفع فیلترینگ میلیون‌ها سایت و حفظ حریم حقوق شهروندی در فضای مجازی بر عهده این کارگروه است. بنابراین حضور نمایندگان مجلس در این کارگروه باید تداوم یابد. موسی غضنفرآبادی درمخالفت با این پیشنهاد گفت: نمایندگان کمیسیون‌های صنایع و معادن و قضایی و حقوقی در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جرائم عضویت دارند. عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جرائم در مجلس هشتم با بیان اینکه حضور نمایندگان مجلس در برخی مجامع و کارگروه‌ها کسر شان مجلس است، خاطر نشان کرد: حضور یا عدم حضور نمایندگان در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جرائم مشکلی از مشکلات این کارگروه را دوا نکرده است. نماینده مردم بم در مجلس افزود: اعضای این کارگروه عمدتا افراد متخصص و حقوقدان هستند و نیازی به حضور نمایندگان کمیسیون‌های صنایع و قضایی در این کارگروه نیست. حجت‌الاسلام سید موسوی لارگانی در موافقت با این پینشهاد گفت: نماینده کمیسیون قضایی یک قاضی متخصص که توان تشخیص محتوانی مجرمانه فضای مجازی را دارد، است. نماینده مردم فلاورجان افزود: استدلال طراحان حذف عضویت نمایندگان از برخی کارگروه‌ها و مجامع، دور از شان دانستن حضور نماینده در این کارگروه‌ها است. در حالی که برخی از این کارگروه‌ها از جمله کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جرائم شان سیاست‌گذاری در عرصه فضای مجازی را داشته و حضور دو نماینده مجلس در این کارگروه ضروری است. سپس این پیشنهاد کمیسیون قضایی که مورد تایید کمیسیون صنایع و معاونت نظارت مجلس قرار داشت به رای نمایندگان گذاشته شد که از ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه ۱۳۵ نفر با تداوم حضور دو نماینده مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه جرائم موافقت کردند.

 

مشخصات نشان جدید شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام شد

ارتباطات زیرساختهمزمان با نخستین روز تله‌کام واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آرم جدید این شرکت پرده‌برداری کرد و به این ترتیب آرم شرکت ارتباطات زیرساخت تغییر یافت. به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت بخش‌های مختلف این آرم نمادی از شبکه وسیع ارتباطات و اطلاعات است و نقش شرکت ارتباطات زیرساخت را در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورمان تعریف می‌کند. خطوط و نوارها در این آرم سمبلی از ارتباطات است و سفیدی رنگ یادآور فیبرنوری است و مجموعه خطوط سمبلی از شبکه ارتباطی است . استفاده از فرم‌های سه‌گانه مربع‌گونه، نشان از داده‌ها (Data) است وهم راستا بودن خطوط با مربع‌ها در این آرم نیز نشان از مانوس بودن اطلاعات و ارتباطات دارد. استفاده از کادر دایره‌ای که خطوط و فرم‌های مربع‌گونه داخل آن قرار دارد دو مفهوم دارد:که مفهوم نخست به معنی محافظت از شبکه ارتباطات و اطلاعات و امنیت آن‌ها است و مفهوم دوم سمبلی از کره زمین است که بیان‌گر جهانی بودن حیطه ارتباطی و گسترش آن در دنیاست. علاوه براین حرکت خطوط حرکتی رشدگونه و به سمت بالا را دارد که نشان از رشد و پیشرفت شبکه ارتباطات و اطلاعات در دنیا را دارد. حرکت خمش خطوط و در امتداد آن نقاط در جهت عقربه‌های ساعت بیانگر همزمانی این رشد و پیشرفت شبکه با پیشرفت زمان دارد. عدد سه در خطوط و مربع‌ها نشان تکمیل است (درفرهنگ ایرانی عدد ۳ نشانه کامل شدن است). از آنجا که رنگ سازمانی شرکت ارتباطات زیرساخت آبی است از رنگ آبی در پیکره آرم استفاده شده است.

 

تبلیغات گسترده پستی برروی آنتن سیما

به مناسبت روز جهانی پست و در راستای ترویج و گسترش فرهنگ پستی و آشناسازی هموطنان با خدمات و فعالیت‌های پست پخش گسترده تبلیغات پستی از رسانه‌های مختلف سیما آغاز شده است. به گزارش ایسنا، ترابی -مدیرکل روابط عمومی شرکت پست- اظهار کرد: با عنایت به فرارسیدن هفدهم مهرماه، روز جهانی پست با حمایت‌های ویِژه مدیر عامل شرکت پست و موافقت اعضای هیات‌مدیره پخش مرحله سوم تبلیغات پستی و معرفی سرویس‌های پست ویژه، بازار الکترونیک، تمبر اختصاصی، کارت پستال و سرویس پست الکترونیک از شبکه‌های یک،‌ دو،‌ سه،‌ پنج و شش سیما به صورت آرم آگهی و تیزر آغاز شده است. وی افزود: همکاران می‌توانند نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را درخصوص کیفیت و اثربخشی تبلیغات در حال پخش از طریق پست الکترونیکی pr@post.ir به این دفتر منعکس کنند تا در نوبت‌های آتی بهترین شیوه‌های تبلیغاتی در جهت معرفی خدمات پستی اتخاذ شود. ترابی در ادامه از همکاران شبکه خواست به صورت چهره به چهره سرویس‌های پستی را به خانواده خود معرفی کنند.

 

واگذاری خدمات ویدئو کنفرانس به شرکت ارتباطات ثابت

ارائه خدمات ویدئوکنفرانس از ابتدای آبان‌ماه ۹۲ به شرکت ارتباطات ثابت ایران واگذار می‌شود. به گزارش ایسنا، براساس دستور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، از ابتدای آبان‌ماه ۹۲ ، هرگونه درخواست در زمینه برقراری سرویس ویدئوکنفرانس و سایر هماهنگی‌های لازم از قبیل رزرو سالن و ... از طریق شرکت ارتباطات ثابت اقدام و پیگیری می‌شود. همچنین شیوه‌نامه جدید اجرایی در این زمینه متعاقبا توسط شرکت ارتباطات ثابت ایران اعلام خواهد شد.

 

تعیین تعرفه‌های حوزه ICT از وظایف کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است

مدیر کل بررسی‌های فنی و اقتصادی رگولاتوری اعلام کرد: براساس قانون، تصویب جداول تعرفه‌‎ها و نرخ‌های تمامی خدمات ارتباطی از وظایف کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. به گزارش ایسنا، حسین فلاح جوشقانی افزود: در شرایط کنونی که این کمیسیون به دلیل شرایط اقتصادی و نظر دولت مبنی بر عدم تحمیل هزینه اضافی به مردم، مصوبه خود را لغو می‌کند، شورای رقابت براساس چه مجوزی به دنبال افزایش تعرفه‌هاست. وی با اظهار امیدواری درباره اینکه شرکت مخابرات ایران با رعایت مصوبه، خود را در مقابل مردم قرار نداده و با عدم تغییر تعرفه همراهی کند، گفت: تعرفه‌گذاری خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات یک بحث کاملاً تخصصی است که لازم است در آن علاوه بر جنبه‌های اقتصادی موضوع، جنبه‌های فنی آن از قبیل هزینه‌های تجهیزات مورد استفاده، ساختار شبکه، فناوری مورد استفاده، استفاده بهینه از منابع و تجهیزات، نوع خدمت ارائه شده و تاثیر آن بر سایر خدمات، میزان بهره‌وری و مواردی از این قبیل و همچنین جنبه‌های اجتماعی آن مدنظر قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه در تعیین تعرفه سایر حوزه‌های تخصصی مانند آب، برق و ... نیز این موضوع کاملاً صادق است، افزود: به عنوان نمونه چنانچه یک ارائه‌کننده خدمت برای ارائه خدمات مورد نظر خود از فناوری منسوخ استفاده کند و ساختار شبکه خود را طوری طراحی کند که در آن تجهیزات و منابع به صورت بهینه استفاده نشوند، نه تنها هزینه‌های پیاده‌سازی شبکه بلکه هزینه‌های نگهداری آن نیز به مراتب بسیار بالا و غیر واقعی خواهد بود که در این صورت چنانچه تعرفه‌ها بدون در نظر گرفتن این ملاحظات تعیین شود، به هیچ عنوان برای مصرف‌کنندگان قابل پذیرش نبوده و این کار منجر به کاهش ترافیک و درآمد ارائه‌کننده خدمت می‌شود. مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی رگولاتوری تصریح کرد: تکیه بر یک خدمت پایه و تامین درآمد فقط بر اساس این خدمت و تامین هزینه‌ها فقط با روش افزایش تعرفه‌های خدمت مورد نظر، در عصر فعلی ارتباطات فاقد توجیه است و ارائه‌کنندگان خدمات باید با لحاظ‌کردن این موضوع ضمن کاهش هزینه‌های شبکه و افزایش بهره‌وری با استفاده از طیف وسیعی از خدمات متنوع، درآمدهای خود را کسب کنند و روند نزولی تعرفه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات در دنیا نیز ناشی از همین موضوع، یعنی استفاده از ساختارهای درست، فناوری‌های به روز و ارائه خدمات ارزش افزوده متنوع توسط ارائه‌کنندگان خدمات است. وی اظهار کرد: چنانچه شورای رقابت براساس قانون در حوزه‌هایی که می‌تواند در آن‌ها دخالت کند، دستورالعمل قیمت را ارائه کند و نهاد تخصصی، فنی و قانونی مانند کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و رگولاتوری که مطمئناً در آن علاوه بر متخصصین فنی، دانش‌آموختگان و صاحب‌نظران اقتصادی نیز حضور دارند، براساس این دستورالعمل، موضوع را بررسی کنند، پارامترهای دستورالعمل طوری تعیین می‌شوند که قیمت نهایی تعیین شده، منافع ارائه‌کننده خدمت و مصرف‌کننده را بطور همزمان در نظر گیرد و شرایط را برای توسعه متوازن بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور فراهم سازد. فلاح عنوان کرد: با توجه به این موضوع، قانون‌گذار، تعیین و تصویب جداول تعرفه خدمات ارتباطی در حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات را از وظایف کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که یک کمیسیون تخصصی در این حوزه است، تعیین کرده، تا کمیسیون با مد نظر قراردادن ملاحظات فنی، اقتصادی و تاثیرات اجتماعی موضوع، نسبت به تعیین تعرفه اقدام کند که تاکنون نیز رویه همین بوده است. وی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به عنوان دبیرخانه تخصصی و بازوی اجرایی مصوبات کمیسیون، آمادگی کامل برای تعامل با همه نهادهای قانونی از جمله شورای رقابت را دارد تا در صورت ارائه دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری از سوی این شورا، در چارچوب قانون و با در نظر گرفتن همه ملاحظات نسبت به تعیین قیمت و پیشنهاد به کمیسیون برای تصویب اقدام کند.

 

برگردان ترافیک شبکه سیار اپراتور اول

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اعلام کرد: تمامی ارتباطات تلفنی شبکه سیار استان ایلام به سمت اصفهان و تبریز و استان بوشهر به سمت شیراز و اصفهان از شب چهارشنبه، هفدهم مهر از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت و پروتکل IP/MPLS برقرار می‌شود. به گزارش ایسنا، حسن رضوانی افزود: برگردان ترافیک این استان‌ها به منظور به روزرسانی سیستم‌های ارتباطی و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر و گسترده‌تر به مشترکین و دستیابی به سرویس‌های جدید و مطلوب انجام می‌شود. وی درباره احتمال بروز برخی اختلالات در شبکه همزمان با برگردان ترافیک گفت: درصورت کاهش کیفیت سرویس برای کمک به بهبود وضعیت شبکه مشترکین می‌توانند موارد را از طریق سامانه رسیدگی به شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به آدرس www.cra.ir، سامانه رسیدگی به شکایات شرکت مخابرات ایران به آدرس www.tci.ir و شرکت ارتباطات سیار به آدرس www.mci.ir اعلام کنند. رضوانی اظهار کرد: همچنین مشترکین می‌توانند موارد کاهش کیفیت سرویس را از طریق تلفن‌های شبکه ثابت به شماره ۹۹۹۰ و یا از طریق تلفن همراه به شماره ۰۹۱۲۹۹۹۰ به شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کنند.

 

56503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =