تورم روستایی به 42.6 درصد رسید/ توزیع یارانه نقدی تورم روستایی را شتاب داد

براساس گزارش تازه مرکز آمار ایران نرخ تورم در مناطق روستایی کشور به 42.6 درصد رسیده است.

علی پاکزاد: مرکز آمار ایران که چند روز پیش نرخ تورم شهریورماه سال 92 را برای مناطق شهری رقمی معادل 36 درصد اعلام کرده بود، از رسیدن نرخ تورم روستایی به رقمی معادل 42.6 درصد خبر می دهد.

مقایسه روند نرخ تورم روستایی وشهری طی یک دهه اخیر نشان می دهد طی سالهای 82 تا 87 نرخ تورم روستایی و شهری بسیار نزدیک بوده اند ولی از سال 89 به بعد، همزمان با اجرای قانون هدفمندی نرخ تورم روستایی شتاب بیشتری گرفته است و هر ساله با فاصله بیشتری نسبت به شهرها قیمت کالاها و خدمات را در روستاها بالا برده است.

مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس این وضعیت را ناشی از بیماری هلندی در اقتصاد ایران می داند، وی می گوید: افزایش سهم روستاهای کشور از پول نفت همزمان با توزیع نقدی یارانه اتفاق افتاده و این مسئله با توجه به آنکه سهم تولید در روستا به ازای توزیع نقدی یارانه افزایش پیدا نکرده، باعث رشد تورم شده است.

وی در ادامه توضیح می دهد: دلیل رشد بیشتر تورم در روستاهای کشور نسبت به شهرها را نیز در سطح پایین درآمد روستاییان نسبت به شهرها باید جستجو کرد، رقم یارانه پرداختی به افراد شهری روستایی ثابت بوده ولی چون این یارانه نسبت به میزان درآمد افراد روستایی رقم بزرگتری بوده فشار تورمی بیشتری به جوامع روستایی وارد کرده است.

مقایسه تورم شهری و روستایی طی یک دهه گذشته

عزتی معتقد است این روند تورمی در شهرها و روستاها در مورد شکاف طبقاتی بین شهر روستا به یک شکل عمل کرده است، وی می گوید: توزیع نقدی یارانه و فشار تورمی که در پی آن ایجاد شده در پایین ترین دهک های جامعه اندکی بهبود ایجاد کرده است. در مورد اقشار پردرآمدی که مزد بگیر هستند بیشترین فشار را وارد کرده و دهکهای میانی و اقشار متوسط را فقیر تر کرده است ولی در وضعیت اقشاری که مشاغل آزاد داشته اند، تاثیری نداشته وحتی به به بهبود وضعیت مالی آنها منجر شده است و در مجموع می توان گفت بازنده اصلی در اجرای قانون هدفمندی اقشار متوسط جامعه در شهرها و روستاها بوده اند.

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    11 3
    اینم دلیل برای اینکه یارانه ی نقدی مشکل سازه!! نمیگم یهو هیچی ندید و هیچ کاری هم نشه منظور اینه این یارانه ها باید بطور غیر مستقیم به مردم داده بشه. قبلن صحبت شده و کارشناسا میتونن جزئیاتشم بگن. اینطوری اتفاقن خودبخود به سمت افراد کم درآمد جامعه میره
  • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    14 1
    بازم بگید یارانه روستایی زیاد بشه. یارانه روستایی زیاد بشه روستایی تو خونه میشه و کار نمیکنه. بعد محصولات کشاورزی و دامداری کشور از کجا باید تامین بشه خدا میداند!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      1 2
      دوست عزیز:می خواستم در جوابتون بگم حالا که اونا تو خونه نشستن خودت برو کشاورزی کن تا بفهمی چه خبره اماده خور
  • مهدی A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    2 28
    خدا وکیلی دولت نهم داشته خوب جلو میرفته
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      28 0
      به سمت پرتگاه البته!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    7 1
    ببخت کشاورز قشر نابود مملکت
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    2 18
    دولت نهم را صد رحمت به دولت فعلی سال دیگه گرونی کمر همه را خواهد شکست چون هی عزل و نصب میشه و افراد بی تجربه را میارن سر کار هنوز سه ماه نشده دم از گرونی و افزایش قبض و حذف دهک های یارانه ای می زنند . حالا باز بگین به سمت پرتگاه
    • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      6 0
      یعنی شما میگی تو دولت نهم بل و بلبل بود؟ قیمتها در طول یک سال حداقل سه برابر شدن و البته بعضی از اجناس یک شبه! دولت نهم نفت 110 دلاری فروخت. براساس اعلام اوپک، طی هشت سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، کشور از طریق صادرات نفت بیش از 578‌میلیارد‌دلار درآمد داشته است! شما یه سرچی در مورد تفاوت درآمد نفتی سه دولت بزن بعد اظهار نظر کارشناسانه کن