جمشید پژویان

جایگاه شورای رقابت بر اساس نظرات اقتصاددانان مختلف نظارت و تعیین دستورالعمل قیمت در بازارهای انحصاری است و از یکسال قبل به واسطه بروز مشکلات فراوان در بازار خودرو شورای رقابت برای تعیین قیمت ها و حل مشکلات وارد بازار خودرو شده است.

در تمام کشورها وجود بازارهای انحصاری باعث شده تا نهادهای مستقلی نظارت آنها را به‌عهده گیرند، بر همین اساس شورای رقابت بر اساس اصلاحات وارده در قانون اصل 44 وظایفی برای آن تعیین و به حوزه قیمت‌گذاری خودرو ورود پیدا کرد حتی این وظیفه در تبصره 2 ماده 48 قانون نیز به‌طور جدّ تأکید شده است.

شورای رقابت در سالهای گذشته نیز به بازار سرمایه خودرو ورود پیدا کرده بود اما این امر سروصدای زیادی را در جامعه به وجود نیاورده بود، طی سال‌های گذشته در بازار سرمایه خودرو نظارت لازم  انجام و حتی مصوباتی را نیز برای جلوگیری از تغییرات مدیریتی در شرکت‌های خودروساز صورت گرفت که بر همین اساس تصاحب صندلی‌های مدیریت در شرکت‌های خودروساز با نظارت و قوانین بیشتری همراه گردید.

در راستای ورود به بازار سرمایه خودرو از اسفند سال گذشته به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو نیز ورود پیدا کردیم، رئیس‌جمهور نیز صراحتاً وظیفه شورای رقابت را تعیین دستورالعمل قیمت خودرو دانسته و حتی در سخنرانی‌های متعدد خود بر این نکته تأکید داشت که مسئول قیمت‌‌گذاری خودرو شورای رقابت است.

بر همین اساس شورای رقابت در فاصله 20 روز دستورالعمل قیمت را تعیین و به خودروسازان ابلاغ نموده است، حتی دستورالعمل را به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال و در سایت خود شورای رقابت نیز قرار دادیم تا مردم با مراجعه به سایت از چند و چون قیمت‌گذاری خودرو مطلع و بررسی‌های لازم را انجام دهند. دو خودروساز بزرگ با مشاهده دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مشکلی با آن نداشته و حتی در جلسه کمیسیون صنعت نیز موافقت خود را اعلام نموده بودند.

حتی برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس بر این نکته تأکید داشتند که ای‌کاش شورای رقابت 5 سال پیش به حوزه قیمت‌گذاری خودرو ورود و اقدامات لازم را در این رابطه انجام می‌داد.

تعیین دستور العمل برای کنترل قیمت‌ها انجام شده و در مراحل بعد به سراغ موارد دیگری از جمله شناسایی عوامل گرانی می‌رویم که کارگروه‌های شورای رقابت در حال حاضر دنبال این هستند.

قیمت خودرو در سالی ملاک تعیین دستور‌العمل شورای رقابت قرار گرفته است که در آن مقطع خودروسازان با کاهش قیمت روبرو بوده و حتی با ارائه جوایزی اقدام به فروش محصولات خود می‌کردند، به اعتقاد ما نباید برخی از هزینه‌های خودروسازان به مصرف‌کننده تحمیل گردد به نحوی که سال پایه دستور‌العمل معیار مناسبی برای تعیین قیمت‌گذاری خودرو بوده و نباید انتقادی به آن از سوی خودروسازان مطرح شود.

شورای رقابت در تعیین قیمت گذاری خودرو به موقع عمل کرده و حتی مهرماه سال گذشته از خودروسازان و معاونین وزارت صنعت دعوت کردیم که در جلسات این حضور پیدا کنند و اعلام کردیم که قیمت‌گذاری خودرو به عهده ما است ولی خودروسازان برعکس عمل کردند و به سمت وزارت صنعت رفتند و شورای رقابت را برای قیمت‌گذاری نپذیرفتند.

این شورا در مسیر بررسی دستور العمل قیمت گذاری خودرو برای تامین منابع مالی خود با مشکلات زیادی همراه بوده و بر اساس گزارشات دریافتی از شرکت‌های خوروساز در سال 89، 3882 میلیارد و در سال 90، 3843 میلیارد سود شرکت ایران خودرو و در سال 89، 3539 میلیارد و در سال 90، 506 میلیارد سود شرکت‌ سایپا از فروش محصولات بوده است.

شورای رقابت در زمانی‌که اختلال‌های متعددی در بازار خودرو بوجود آید ضمن رد سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروساز در مسیرهای خارج از هزینه‌های تولید با آنها برخورد جدی نموده و به هیچ عنوان زیان آنها را در این سرمایه‌گذاری‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌دهد.

با تمام این مسائل همه مشکلات در بازار خودرو ناشی از آن است که نظارتی در صنعت خودروی ما وجود نداشته و در اینجا است که منافع مصرف‌کننده به صنعت خودروسازی منتقل می‌شود.

*رییس شورای رقابت

3939

کد خبر 316892

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    45 0
    نمیدونم چرا به اصل مطلب کسی توجه نمیکنه؟؟!! بازار انحصاری!!! این انحصار به نفع کیه؟؟ اگه تولید کننده که تا حالا بعد از اینهمه سال نه تنها پیشرفت نکرده پسرفتم کرده!! مصرف کننده هم 100 درصد ناراضی. الان خودروی تولید داخل از معادل صفر کیلومتر تولید اروپا گرونتره (مقایسه کنید قیمت مگان هچ صفر با 17 هزار پوند با مگان داخلی)!!!! این یعنی چی؟؟!! کدوم کشور دنیا با وضع تعرفه ی سنگین و بازار انحصاری پیشرفت کرده که ما دومیش باشیم؟؟!!! خبرجان زود نشون بده پلیز تا یکی جواب بده
    • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      8 0
      ما مردم تا کی باید تاوان این مونتاژکاران را بدهیم.بخدا آرزو به دل ماندیم. مردم ما لیاقت بهترینها را دارند.پژو و پراید الان 15 یا 20 سال هست که همین شکله فقط قمتش افزایش پیدا می کنه.اجازه ورود خودرو را بدهید و دکان این مونتاژکاران را ببنیدید
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    31 0
    آقای جمشید پژویان واقعا چه کاری برای کاهش نرخ انجام دادند؟!!! فقط حرف و حرف و حرف !!!!
  • هاشم حكمه IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    17 0
    آقاي پژويان نمي دانم با كدام دليل و به استناد به كدام اتفاق ميمون و مبارك اينگونه از ورود شوراي رقابت به قيمت گذاري خودرو ياد مي كني و به به و چه چه راه انداخته ايد؟يك سوال اصلي و اساسي وجود دارد كه كاش به جاي داستان سرائي هاي بالا به آن پاسخ مي داديد: ورود شوراي رقابت به مقوله قيمت گذاري، كدام خودرو را يك ريال ارزانتر كرد؟ آيا شما و رئيس جمهوري كه شما مجوز ورود شما را داد، قبول نداريد كه با سبك و سياق طراحي شده توسط شما اندك نظم و قانوني كه شهر بي در و پيكر بازار خودرو داشت هم از ميان رفت؟ غير از اين است كه ابتدا با تاخير چند ماهه و بعد با فرمول محيرالعقول خود فضا را براي دلالي و بي بند و باري در اين بخش آماده كرديد؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    31 0
    خسته نباشی انسان فقط خدا بداد مردم برسد
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    41 0
    اینجا تنها کشوریه که به مصرف کننده اهمیتی نمیدن
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    23 2
    خواهشنا اینقدر مردمو مچل خودتان نکنید.شورای رقابت شما که تعیین قیمت کردید مگه چه اتفاقی افتاد نمیدونم تورم بخشی رو ضرب در تورم منطقه ای تقسیم بر تورم سال فلان کردید چه اتفاقی افتاد قیمت نهایتا 100 تومن ارزون شد .خواهشا ول کنید این بحثها رو بزارید خودروسازها هر ............می خواهند بکنن .گرانی خودرو هم مثل سایر گرانی ها مردم باید باهاش کنار بیان
  • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    113 0
    فکر میکنین چند تا شرکت خودروسازی در جهان مثل این دو عزیز وطنی ما هستن که از زمین و زمان طلبکارن ؟!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    69 0
    میشه کلاًبیخیال تولید خودرو بشین از یک جا دیگه..... اره دستت درد نکنه
  • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    69 0
    برای خودت اسفند دود کن یک موقع چشم نخوری حتماً یادت نره ها
  • احسان IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    40 0
    اینجا تنها کشوریه که بخاطر بیکار نشدن یک میلیون نفر مستقیم و جند میلیون غیر مستفیم که بیکار نشن 70 میلیون دیگه باید کشته بشن و خودرو بی کیفیت سوار بشن و با آشغالای ایرانی که پول خونمونو واسش پرداخت میکنیم عمرمونو بگذرونیم خوبه دوساله نه چهارساله نه 10 ساله که اینقد تحریما سنگین تر شده 20 سال قبلش چه جور ماشینایی تولید یا مونتاژ کردیم؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    6 0
    در ایران مصرف کننده ( مردم عادی) باید تاوان ندانم کاری مدیریت محترم ! که منجر به ضرر و زیان کارخانه خودرو ساز میشود و دیگه بابت حق فلان و بهمان ... را بپردازد و این قصه همچنان ادامه دارد
  • ماجد A1 ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    6 0
    فیلم امروز و هر روز خیابانهای تهران "" بازگشت به عصر پیکان """" خداییش ماشینهای امروز تولید سایپا و ایران خودرو را با خودروهای هم عصر پیکان مقایسه کنید ! بازگشت دایناسورها ( تفاوت بین محصولات این دو شرکت بزرگ و محصولات خارجی در مقایسه با زمان پیکان و محصولات هم عصر خود بسیار فاجعه آمیز تر است ) حداقل پیکان یک حسن بزرگ داشت . ارزان و مقاوم بود. حمایت از مصرف کننده ؟!؟!!! ماشینهای گرانقیمت ما را بخرید تا شما را به سفری در آنسوی مرزها ببریم. ( سفر به بهشت زهرا با سرعتی باور نکردنی ) از شمیرانات تا بهشت زهرا را فقط طی چند ثانیه بپیمایید. ماشینهایی همگی به رنگ سفید . آماده برای سفر به آخرت. ( کفن و دفن رایگان )
  • مهرداد A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    9 0
    صنعت خودرو سازی یک صنعت مادر نیست بلکه محل تجمیع توان تکنولوژیکی یک کشور است چرا ما باید نقش کبک را بازی کنیم در جایی که از لحاظ صنعتی در حد صفر هستیم این کار (تولید خودرو) فقط باعث اتلاف منابع و جان ایرانیان است
  • علی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    6 0
    در جواب اقا احسان بیکار نشدن یک میلیون نفر بهانه است بلکه بزرگان آنها دلیل جمع نشدن و یا رقابتی نشدن این شبهه صنعت بیمار است چرا که ما دراین 8 سال دیدیم که بیشتر از یک میلیون به بیکاران اضافه شد و هیچ اتفاقی نیفتاد مهم آن است که بزرگان از کار بیکار نشن آنهم از کاری که حقوق و مزایای آن با کارهای دیگرشان تفاوت از زمین تا آسمان است.
  • محمد A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 4
    ریس شورای رقابت میگه شرکتهای خودرو ساز سود داشتند ولی شرکت سایپا در اطلاعات eps ضرر پیشبینی کرده ما سهامدارها این شرکت سرمایه مون از نصف کمتر شده سال 90سهم خریدیم 400تومان حالا شده 170تومان مگه سازمان بورس نظارت نداره ما چه گناهی داریم چوب اختلافات اینها را بخوریم
  • امین A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    3 0
    نه تنها به مصرف کننده بلکه به جان انسانها هم هیچ ارزشی قائل نیستند
  • امین A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    2 0
    تو انجام دادن کارهایی که به ضرر مردم هست در هر زمینه ای استاد کامل هستن مسئولان این مملکت
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    4 0
    اگه قدرتی داشتم اول این پژویان اخراج می کردم تا دلم خنک شه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین