ایرنا در گفت و گو با سیدرضا اکرمی رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری نوشت:

*ما بعد از سی و اندی سال می‌خواهیم رابطه ایران و آمریکا بر اساس احترام و منافع متقابل برقرار شود. بالاخره این کار باید از جایی شروع شود که عبارت است از مذاکره. حالا چه مذاکره وزیر خارجه ایران با وزرای ۱+۵ باشد، چه مذاکره تلفنی و غیره.

*به نظر من، دستگاه دیپلماسی ایران در سفر به سازمان ملل، در تحقق این هدف هم موفق بوده است. بالاخره آقای اوباما خواستار ارتباط تلفنی شده و کار به این جا رسیده است. حتی اگر درخواست گفتگوی تلفنی از طرف ایران هم بود، به نظر من منعی نداشت؛ چونکه کوه‌ یخ بین ایران و آمریکا باید آب شود. ما باید به تدریج این مشکلات فعلی را برطرف کنیم؛ چون تحریم‌ها که هر ماه هم در حال تشدید است، بر کشور فشار می‌آورد. چقدر باید این فشارها را تحمل کنیم؟

* نظرات متفاوتی در کشور وجود دارد. اکثر مردم ما رای و شیوه دولت جدید را پذیرفته اند و ممکن است اقلیتی هم آن را نپذیرند. ما باید این مخالفت‌ها را تحمل کنیم و اگر توضیح و توجیهی برای مذاکره دولت جدید با آمریکا داریم، نظرمان را برای این اقلیت بیان کنیم. شاید آن‌ها هم قانع شوند و نظر خودشان را تغییر دهند. ما نباید خیلی به این موضوع بها دهیم که برخی افراد مخالف مذاکره دولت آقای روحانی با آمریکا هستند. نظرات گوناگون را باید تحمل کرد.

*فرمانده سپاه از واژه اشتباه تاکتیکی استفاده کرده است. ایشان این تعبیر را به کار برده و باد هم آن را به گوش همه رسانده است.

*اگر روابط ایران و آمریکا برقرار شود، تاسیس سفارتخانه هم جزو لوازم آن است دیگر. بالاخره باید سفارت باز شود و دفتر حفاظت از منافع تبدیل به سفارتخانه شود. ما الان با روسیه و عربستان رابطه داریم. آمریکا هم یک کشور است مثل همین کشورها. اگر با آمریکا رابطه داشته باشیم، سفارتخانه آمریکا هم مثل سفارتخانه روسیه و عربستان در ایران تاسیس می شود.

*{در پاسخ به اینکه با این نیروهای خودسر چه باید کرد؟} این‌ها اگر اکثریت آراء را قبول داشته باشند و ما هم بنشینیم منطقی با آنها حرف بزنیم، حتماً قانع می‌شوند و همراهی می‌کنند. فعلا باید مشکلات ایران و آمریکا حل شود. لازم نیست نگران این عده قلیل بود.

*{در واکنش به اینکه کسانی که به سمت ماشین آقای روحانی لنگه‌کفش پرتاب کردند} من در مجلس هشتم مواردی از این قبیل دیدم و می‌دانم که از یک جایی سوت می‌زنند و این‌ها را فرامی‌خوانند. اما اینکه این دفعه سوت زده‌اند یا نه، خداوکیلی من نمی‌دانم!

*{در پاسخ به اینکه آیا در آینده نزدیک یا دور، اوباما و روحانی با یکدیگر مذاکره می‌کنند؟}  نمی‌دانم. من علم غیب ندارم. به من نه وحی و الهامی شده، نه هاله نوری دیده‌ام و نه هیچ! به هر حال باید رابطه بین دو کشور برقرار شود و مشکلات مردم و کشور کاهش یابد. این آرزو و ایده ماست.

/232929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    42 3
    قربون دهنت اقا روحانی روشن فکر به شما میگن
  • اکبر IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    63 1
    بلا خره ، یکی یه حرف حساب زد ! بنده خدا دکتر روحانی هم همین ها رو میگه ولی عده ای نمی فهمن ، ایشون هم که میگن باز اون عده نمی فهمن ، فکر نکنید نفهمن ، نمیخوان که بفهمن ، بلاخره ، دلار 2500 رو میفروشن 3000 تومن ، داروی چینی رو هم که وارد می کنن ، برنج درجه 5 هم که ماشاالله ، خوب خدایی ، حضرت عباسی ! چرا باید بفهمن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهرداد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    41 1
    نه هاله نوری دیده‌ام و نه هیچ! :))
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    33 1
    خیلی رک صحبت کرده
  • افشین IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    33 1
    گروه های خودسر را نمی شه قانع کرد. از نظر اونا مرغ یه پا داره و همیشه هم خواهد داشت. پیشنهادم اینه که با یه خورده بی محلی به این طیف اندک، روی مسیری که در پیش گرفتید تمرکز کنید.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    22 1
    بله نازنینان بپذیرید.
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    32 2
    ممنونم انشالا که در این راه موفق باشید
  • سیدعباس A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    6 2
    اکرمی , مچکریم .
  • حميد IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    8 2
    احسنت بر آقاي اكرمي . اكثريت مردم خواهان بهبود روابط با آمريكا هستند. اقليت بايد به اكثريت احترام بگذارند.
  • حسن IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    2 3
    ان شاءالله ارزوی سپردن مملکت به دست امریکا را به گور خواهید برد!!!
    • علی A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      0 0
      حسن اقای گل خیلی تند نرو!! گفتن رابطه با آمریکا. مواظب باش یه وقت از اونور بوم نیوفتی پایین!!!!