کاربران خبرآنلاین نظر دادند:زایمان طبیعی خوب است اما بیمارستان خوب نداریم

آمار سزارین در کشور ما بالا رفته و تقریبا کمتر زنی را در شهرهای بزرگ می توان پیدا کرد به شیوه طبیعی زایمان کند.

زهرا تالانی:با وجودیکه بررسی ها نشان می دهد 85 درصد زایمان ها به شیوه طبیعی امکان دارد اما الان برعکس شده و زنان حاضر نیستند به طور فیزیولوژیک زایمان کنند.ناهید خدا کرمی رئیس انجمن علمی مامایی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در میزگردی که به همین منظور برگزار شد معتقد است که زایمان طبیعی را باید ماماها انجام دهند و تنها متخصصان زنان باید برای زایمان های سخت به اتاق زایمان مراجعه کنند و در این زمینه باید تعرفه ماماها را بالا برد.اما افسانه محمد زاده متخصص زنان و زایمان و مسئول کلینیک زنان پژوهشگاه ابن سینا می گوید:چون الان بیمارستان های ما امکانات کافی برای زایمان طبیعی را ندارند،مادران می ترسند که به طور طبیعی زایمان کنند.
کاربران خبرآنلاین هم نظرات مخالف و موافق داشتند که در جدول زیر آمده است:

موافقان سزارین:

نام شرح نظر
بی نام
من تجربه هر دو رو دارم و واقعن زایمان طبیعی حماقت محضه من در کلاس ها شرکت کرده بودم شوهرم هم وقت زایمان پیشم بود ولی منجر به سزارین شد که خیلی شسته رفته بچه تو بغلته.. پس چرا این همه زحمت و اذیت خودت و اطرافیانت..دیگه این اشتباه رو نمی کنم و به بقیه هم سزارین رو توصیه می کنم هیچ عوارضی هم نداره و خدا رو شکر سالم زندگیمونو می کنیم
دکتر محمد
شما اطلاعات دقیقى ندارید .اندیکاسیون هاى علمى زیادى براى سزارین در کتابها وجود دارد که امروزه بیشتر هم شده مثلا زایمان با فورسپس که تا ٢٠سال پیش براى موارد پرخطر انجام مى شد امروزه به علت خطراتى که براى نوزاد دارد تقریبا حذف شده ضمن اینکه امروزه در ایران با توجه به تعداد کم زایمانها و سن بالاى اولین زایمان براى مادر و آمار ١٥درصدى نازایى ،تعداد زایمانهایى که بچه اصطلاحا golden baby است درصد بالایى از زایمانها را تشکیل مى دهد که بر اساس متون علمى این موارد هم (باید)سزارین شوند. کلا همه کارشناس پزشکى (از نوع تهمت زدن به پزشکان )هستند...متاسفانه
بی نام
کاملا با شما موافقم. علت اینکه در کشورهای اروپایی سزارین کم است، مراقبتهای دوران بارداری و رعایت اصول صحیح زایمان طبیعی است. ولی در ایران بسیار ضعیف است و بسیاری از کسانی که زایمان طبیعی می خواهند ، سرانجام مجبور به سزارین می شوند و یا مشکلات بعدی دیگر که قابل ذکر نیست. من با زایمان طبیعی در ایران مخالفم. تاکید می کنم در ایران مخالفم.
بی نام
خدایی من الآن دخترایی رو می بینم که جسه بسیار ریزی دارن. اینا چطوری می تون زایمان طبیعی کنند؟ در ضمن مادر من بخاطر فشار و استرس زایمان طبیعی موهاش ریخت. برای همین نمی گذارم همسرم طبیعی زایمان کنه.
بی نام
لطفا به مسئولان بگین به جای حرف زدن عمل کنن خطرات زایمان طبیعی اونقدر در ایران زیاده که اصلا به ریسکش نمیرزه اینجا دکتر حوصله نداره روش یه تنفس صحیح رو هم برا آدم توضیح بده چه برسه به اینکه نه ماه قدم به قدم زائو و همراهی کنه!!

 

مخالفان سزارین :

نام شرح اظهار نظر
سحر چون دکترها به فکر پول و جیب خودشون هستن وگرنه چرا تو بیمارستانهای مثلا کشورهای اروپایی به ندرت شاهد عمل سزارین هستیم و آخرین راه چاره برای بدنیا اومدن نوزاد سزارین هست ولی تو ایران بدون هیچ دلیل کارشناسی و منطقی فقط سزارین توصیه میشه !!! مطمئنا روش طبیعی در اکثر موارد جواب میده ولی به ضرر جیب دکترها تموم میشه !!!!!!!
بی نام
چرا نمیشه اموزش داد؟ همه ی خانومها دردوران بارداری به طوردوره ای به پزشک زنان و زایمان مراجعه میکنن و تحت نظارت هستن میتونید همونجا بهشون اموزشهای لازم جهت امادگی برای زایمان طبیعی رو بدین از جمله ورزشهای دوران بارداری و غیره مساله اینه که دکترها وزیت رو میگیرن اما فقط چند دقیقه به مریض میپردازند با دقت کم تا بتونن مریض بیشتری ببینن وپول بیشتری دربیارن باید مثل کانادا برای دکترها سقف تعیین بشه مثلا جراح درهفته از یه تعداد بیشتر حق جراحی نداره نه مثل اینجا که جراح از 6 صبح تا شب 10 20تا عمل انجام میده(خط تولیده انگار) تکون میخورن هم از وضعیت معیشت مینالن ببخشید چقدر دربیارین راضی میشین؟اگه مساله معیشت بود چرا دکترهایی که معروفن و درامد چند ده میلیونی دارن باز بیشتر و بیشتر میخوان؟
بی نام
دقیقاً به نکته خوبی اشاره کردید. در کشور ما اولاً ماماها نقشی در روند بارداری و زایمان ندارند و بیشتر پزشکان متخصص اینکاررا به عهده دارند.آنها هم بدلیل ریسک زایمان طبیعی و دلهره ای که مادران دارند(هردو به شدت ازسوی پزشکان تلقین و تشدید میشوند) و دریافت دستمزد بالاتر مادران را آگاهانه به سمت سزارین سوق میدهند.توجه داشته باشد برای سزارین معمولی و حداکثر زمان 50 دقیقه دستمزد جراحی میگیرند ولی کدام متخصص ایرانی حاضر است با دستمزد کم چندین ساعت به وضع زائوی طبیعی رسیدگی کند و یا حتی برای وی آن کال باشد.توجه داشته باشید که دیگر متخصصین ما و پزشکان تربیت یافته دانشگاههای قدیم نیستند و خود یک پا رانت خوار و سرمایه دار و تاجر شده اند و اخلاق پزشکی و قداست و شان این حرفه به شدت پایین امده است.
بی نام
چند وقت پیش ی ویدیو از اینترنت گرفتم که همه مراحل سزارین رو نشون میداد . اگر هر دختری این ویدیو رو ببینه عمرآ دیگه سزارین کنه .
امیررضا شما یه نگاهی به تفاوت هزینه سزارین و طبیعی بندازید متوجه موضوع میشید! دکترا سزارین و باب کردن بخاطر اینکه پول بیشتری تو جیبشون بره!
بی نام
این چه تفکری هست؟ چیزی که طبیعی هست چرا باید مصنوعی اش کنیم؟ دختران چرا نمی تونن مثل مادرانشون فکر کنند و مادر شدن را از راهش یاد بگیرند؟؟ کشورهای توسعه یافته آمار سزارین به مراتب از ایران پایین تره نسبت به جمعت. ما تو هر چیزی افراط کردیم.. نگاهبه زایمان هم مثل نگاه به جراحی زیبایی و مصرف لوازم آرایشی هست بین دختران و البته پزشکان !!
سارا مرسی از توضیحات مفیدتون. من به زایمان طبیعی معتقدم چون بچه سر تایم به دنیا میاد. در ضمن زایمان سزارین به دلیل مصرف داروی بیهوشی عوارض زیاد داره و مادر درست لحظه تولد که بچه نیاز داره تا در آغوش گرفته شه ، از این حق محروم می شه . اما اگر در ایران هم اجازه می دادن تا پدر هم هنگام زایمان طبیعی کنار مادر باشه خیلی بهتر بود و تعداد زایمان طبیعی در کشورمان بیشتر می شد.
بی نام هیچ می‌دونید ترشحات بدن در هنگام زایمان و حتی درد اون چقدر برای بدن و بازگشت بدن به حالت قبل از زایمان مفیده؟ سزارین فقط برای موارد خاص تجویز میشه. نکته بعد اینکه چرا زنان امروز نمی‌توانند مثل مادرهایشان زایمان کنند؟ فیزیولوژی بدن که در یک نسل دچار تغییر نمیشه و اگر فرهنگ‌سازی صورت بگیره، شدنیه. زیاد هم نیازی به آموزش‌های عجیب و غریب نیست.
متاسفانه تمام دکترای متخصص اولین چیزی که به بیمار خود پیشنهاد میکنن عمل سزارینه که بتونه در شبانه روز چندین عمل انجام بده تا پول هنگفتی نسیبشان بشه غیر از اون قبل از عمل مبلغ هنگفتی به عنوان زیر میزی از بیمار خود دریافت میکنن تا به موقع در موفع عمل در بیمارستان حاضر شوند
پریا عجب!!! خانم دکتر اینو نگن چی بگن!!!!!؟؟؟؟ پول سزارین کجا و پول زایمان طبیعی کجا؟!! اتفاقا آمار سزارین تو کشورها اروپایی و پیشرفته خیلی خیلی خیلی کمتر از کشورهای عقب مانده یا در حال توسعه هست . والا انجلینا جولی طبیعی زایمان کرده .لابد اونم بخاطر بی پولی و ناچاری این کارو کرده دیگه!!!!
بی نام مشکل درد زایمانه طبیعی که اگر مادران هنگام بارداری به ماما مراجعه کنن و زیر نظر ماما دوران بارداری را بگذرانند ، هم درد کمتری خواهند داشت هم استرس کمتری، اما متاسفانه دقیقا موقعه زایمان میرن سراغ ماما بعد انتظار دارن دردی نداشته باشن
مادر من هر دو فرزندم را طبیعی بدنیا آوردم در ضمن تحصیلکرده هم هستم. درد زیادی داره باید تحمل کرد. الان خیلی راضیم . در ضمن رفتار ماما ها خیلی خوب بود و این بی انصافیه که همه رو بیرحم بدونیم در حالیکه خیلی زحمتکش و دلسوزند.
حسین قطعاً نمیشه با نظر یک نفر و دونفر قضاوت کرد آنچه مسلمه هر چیزی بطور طبیعی باشه بهتره و باید دید علم چی مشگه و علم میگه زایمان طبیعی بهتره اما باید شرایط هم فراهم شود.و هر کجای دنیا که باشی زایمان توسط ماما انجام بشه بهتر و کم خطر تره .ایشون راست گفتند ما متخصص تربیت می کنند برای بیماری نه برای زایمان ماما برای زایمان است.کمی هم با انصاف نظر بدهید .
فاطمه من سه زایمان طبیعی داشتم اتفاقاً ماما ها خیلی مهربان و صبور بودند و همین رفتارشون باعث شد که من سه تا فرزند بیارم، اتفاقاً خیلی هم جای بخیه هام خوبه و اصلا مشکلی ندارم .

در این میان برخی از کاربران هم در زایمان به مشکلات بیمارستان ها اشاره کردند:


مشکلات بیمارستان ها:

نام شرح اظهار نظر
بی نام حرف شما درسته. زایمان سزارین شده کلاس گذاشتن و یه جور تجملات . اما در کنار اون باید توجه کرد که رفتار و اخلاق پزشکی در زایمان های طبیعی رعایت نمیشه. رفتار ماماها خیلی وحشیانه هست و اصلا رعایت اصول زایمان طبیعی نمی کنند.. محیطهای بیمارستانی واقعا زجراور هست و به جای آفریدن خاطره خوش میشه زجر.. کشورهای تدسعه یافته همه چی شون درسته و نگاه انسانی دارن به آدمها نه نگاه محاسبه ای و چند میارزه ... پول اخلاق را به اضمحلال کشیده. هم اونا که دارن هم اونا که ندارن
سارا من یکی از کسانی بودم که حماقت کردم و به طور طبیعی زایمان کردم. چون خیر سرم کلی تحقیق کرده بودم و خام همین حرفهایی که نمونه اش را در بالا میبینید شدم. ای کاش این کار را نمی کردم. در یک بیمارستان دولتی زایمان کردم. از دکتر که خبری نبود. رفتار ماماهای اونجا خیلی وحشیانه و بی ادبانه بود. فکر کنید به زنی که درد میکشه فحش می دهند و حرفهای رکیک میزدند. درد بسیار زیاد زایمان به کنار، درد حرفها و رفتارهای بد اینها هم یک طرف. خیلی از این ماماها حتی یک بخیه ساده هم نمی توانند انجام بدهند. بعد از زایمان هم مریض را در اتاق ریکاوری رها می کنند و اصلا با او کاری ندارند. کلی هم عوارض گرفتم که اینجا قابل عرض نیست. بعد از آن خودم به همه خانمهای بارداری که میشناختم سزارین را توصیه می کنم.
پانی من با سزارین تو ایران موافقم...موقع بارداریم تقریبا از همه زنانی که زایمان طبیعی داشتن میشناختم پرس و جو کردم تا ببینم زایمان طبیعی بهتر هست یا نه...به این موارد برخوردم ک دچار وحشت شدم:بدرفتاری شدید ماماها.نبود پزشک موقع زایمان.کشیدن سر بچه موقع زایمان و آسیب دیدن چشم نوزاد.اصلا ناوارد بودن ماما که منجر به ایجادعوارض برای مادر شده.خواهش میکنم اینو منتشرکنید...زایمان به شیوه سزارین هم اصلا خوب نیس و واقعا سخته وای من شخصا بین بد و بدترمسلما بد رو ک همون سزلرین باشه انتخاب کردم.
بی نام
الان هیچکدام از دکترهای خوب قدیمی سر زایمان طبیعی نمی آیند و شما مادر حامله میفتین زیر دست یکسری ماما کم تجربه که خداینکرده ممکنه سر خودتون یا فرزندتون در زمان زایمان مشکل بوجود بیاد ... من اینو از دوستانی که پرستار بودند زیاد شنیدم چون ما مثل مادرهامون هم توان اونا رو نداریم هم اینکه دکترهای متبحر اونا رو... پس توصیه میکنم اگر از توان بالای جسمی خودتون مطمئن نیستید برید سراغ سزارین . فعلا که توی ایران اینطوریه و امکانات خوبی برای زایمان طبیعی ندارند پس خودتون و فرزندتون به خطرهای خیلی بد نندازید
یه مامان
من سزارین کردم و واقعا از انتخابم راضیم. چون دخترخاله خودم توی یک بیمارستان دولتی ساعتها درد کشید و به سختی پسرش رو به دنیا آورد. بعد از یک هفته متوجه شدند که عصب دست بچه موقع زایمان آسیب دیده و هیچ کس هم مسءولیتی قبول نکرد. حالا یک عمر باید بچه به خاطر سهل انگاری ماماها اذیت بشه.
سایه من از موافقان زایمان طبیعی هستم اما تو ایران خانوما رو سلاخی می کنن تا زودتر تموم بشه! وقتی پرستار تو بیمارستان خصوصی با هزینه هنگفت حتی حوصله نداره به مادر بگه برای بار اول چطور نوزاد رو بغل بگیره و شیر بده دیگه از بیمارستان دولتی و زایمان طبیعی کم هزینه تر چه انتظاری میشه داشت؟!‌اکثر دکترا خودشون سهام دار بیمارستانی هستن که توش سزارین می کنن. به نفعشونه که بیمار به جای اتاق زایمان بره اتاق عمل و هزینه عمل بده!
آهو من مطمئنم که الان هیچکدام از زنان باردار به خاطر درد زایمان طبیعی نیست که میرن سراغ سزارین بلکه بخاطر خطرات و ناتوانی های جسمی هستش که خیلیها با اینکه دردش را هم تحمل کردن از آخر سزارین شدند و هم بخاطر خطراتی که ممکنه موقع زایمان طبیعی به بچه ها و مادرها برسه که الان شدیدا هم شایع شده و کسی هم جوابگو نخواهد بود و خدای ناکرده بخاطر این سهل انگاریها و عدم تخصص کامل ماماها بچه ها تا آخر عمر رنج میبرند.
آرش نه عزیزم شما توجه نکردی. زایمان طبیعی مسلماً بهتر از سزارین است اما نه با امکانات و تعهدات جامعه پزشکی حال حاضر ایران! زایمان طبیعی به شکلی که در ایران انجام میشه نرخ ریسک بالاتری نسبت به سزارین داره. در اروپا زایمانهای طبیعی در آب یا با ماساژهای مخصوص داریم و پزشکان و ماماها برای این نوع تکنیک ها کاملاً ورزیده هستند. اما در ایران زایمان طبیعی به شیوه 30 سال پیش انجام می شود و فقط یکی دو تا بیمارستان هستند که زایمان در آب دارند آن هم با نرخ بالا. خب معلومه مادرها ترجیح می دهند ریسک کمتری خودشون و نوزادشون رو تهدید کنه

 

45232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سایه A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    10 3
    خیلی ممنون که نظرات کاربران رو منعکس می کنید. امیدوارم که این اقدامات مؤثر باشه.
  • بانوی ایرانی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    16 8
    من اولین زایمانم طبیعی ودرشهرستان بدون هیچ مشکلی انجام شددردومین زایمان تحت نظر دکتر(باصطلاح)معروفی دربیمارستان جم تحصیلکرده فرانسه بودم خیلی وسواس به خرج دادم که زایمانم طبیعی وبدون دردباشه دکتر هم بدلیل خانمهای بسیارزیادی که هرروز معاینه می کردبرای من خیلی وقت نزاشت وحتی ماه آخر یه سونوگرافیم نداد یه نصف قرص دادکه شبی که می خوام برم بیمارستان بخورم بلافاصله نیم ساعت بعدازخوردن قرص کیسه آبم پاره شدووقتی رسیدم بیمارستان گفتن بچه اصلاًنچرخیده منو سزارین کردن ولی بعدش متاسفانه رحمم اینرسی کردودکترا منو از مرگ نجات دادن.اینه تواین مملکت دکترمعروفم که بری بخاطر ویزیتهای زیاد این همه اشتباه می کنه.بعدشم که نظام پزشکی فقط توبیخش کردوگفتن اینرسی رحم ربطی به کارای اون نداره وحرفای بی اساس دیگه
  • بانوی ایرانی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    26 7
    ادامه از بالا...درصورتی که به نظر من مشکل اون قرص لعنتی(فکرکنم اسمش میزوپریستول بود)بودکه بعدها فهمیدم برای سقط جنین استفاده میشه که اینقدرروندزایمان منو سریع کرد(که حتی بچه درشکمم مدفوع کرده بود) وحتی نگفت بیا بیمارستان بعداون قرصو بخور و سونوگرافی هم ماه آخر انجام نداد...اینن دکترای معروف ما(البته نه همه)که اینقدرویزیت می کنن که چیزهای به این مهمی وپیش پاافتادگیم فراموش می کنن مخصوصاً اگه بگی می خوام زایمانم طبیعی باشه
  • من A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    2 0
    این دیگه چه مسخره بازیه اخه من یه زن باردارم که بخاطراینکه توی شهرم سزارین غیرقانونی شده دیگه میخوام پشت دستمو داغ کنم بچه بیارم چون واقعا میترسم و خوشم نمیاد اخه چرا با روحیه مردم اینجوری بازی میشه از وقتی دکترم گفته برو طبیعی استرسی که گرفتم بچم اصلا رشد نکرده