سیدعباس عراقچی، عضو تیم مذاکرهکننده هستهیی کشورمان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه نسبت به حسن نیت کشورهای 1+5 در مذاکرات ژنو امیدوار هستید که با رویکردی متفاوت از قبل به گفتوگوها وارد شوند؟ تصریح کرد: قرار است ما وارد یک مسیر اعتمادسازی با غربیها شویم. از نظر آنها اعتمادسازی یعنی انجام برخی اقدامات در رابطه با برنامه هستهیی ایران و از نظر ما اعتمادسازی با رفع تحریمها صورت میگیرد.
او درباره حضور یک کارشناس امور تحریمها در هیات آمریکایی، اظهار کرد: نمیدانم فردی که به این هیات اضافه شده است به منظور جلب اعتماد ایران با رفع تحریمهاست یا خیر، اما اگر اینگونه باشد نشان دهنده اراده 1+5 به ویژه آمریکاییها برای اعتمادسازی است که طبعا حسن نیت آنها را در مذاکرات نشان خواهد داد.
این عضو تیم مذاکرهکننده هستهیی ایران در پاسخ به این که بسته جدید ایران که قرار است در مذاکرات ژنو ارائه شود چه تفاوتی با بستههای قبلی ایران دارد؟ گفت: بسته جدید کل مسیری را که باید طی شود روشن میکند و به جای این که صرفا به گام اول بپردازد به تمامی گامها میپردازد. شاید یکی از دلایلی که ابتکارات گذشته ایران را در ارائه بستهها پیش نبرد این مساله بوده است که پایان مسیری که باید ایران و 1+5 طی کنند روشن نبوده است.
عراقچی توضیح داد: در بستههای گذشته ایران مشخص نبود که ما به سمت مسیر واحدی حرکت میکنیم یا خیر و هر طرف مقصدی جداگانه در ذهنش بود. از این رو ایران با توجه به تجربه مذاکرات قبلی با سه کشور اروپایی حاضر نیست در مسیری حرکت کند که ابتدا و انتهای آن روشن نباشد؛ بنابراین تفاوت بسته جدید ما با گذشته این است که قبل از هر چیز یک پرژکتور بر آینده و مسیر پیشرو بیندازیم و بعد از آن گامهایی که باید به سمت هدف مشخص شده برداریم تعیین میشود.
وی تاکید کرد: اگر به دنبال بازی برد - برد هستیم دو طرف باید هدف مشترکی داشته باشند نه این که یک طرف برد خود را در یک چیز بداند و طرف دیگر در چیزی دیگر.
دیگر اظهارات عراقچی را به نقل از ایسنا به شرح زیر است:
تفاوت دیگر بسته جدید ایران با بستههای قبلی
*تفاوت بسته جدید ایران مشخص بودن گام اول تا گام نهایی است. در گامهای پیشبینی شده گام اول برای اعتمادسازی بسیار مهم است و میتواند در صورت توافق، فضای تقابل میان دو طرف را به تعامل تغییر دهد. همچنین در این بسته در گام آخر مشخص شده است که وقتی به مراحل پایانی رسیدیم با چه صحنهای مواجه خواهیم بود؛ اگر درباره دو گام اول و آخر به تفاهم برسیم برداشتن گامهای میانی با وجود پیچیدگیها و سختیهایی که دارد سهل خواهد بود.
*تفاوت کلی بسته جدید ایران که قرار است به 1+5 ارائه شود رویکرد جدیدی است که نسبت به نفس مذاکرات ارائه میدهد. این بسته همچنین به لحاظ شکلی و چارچوب نقشه جامعی را برای پیشبرد حل و فصل مساله هستهیی ارائه میدهد و همچنین برخی پیشنهادات عملیاتی خاص ارائه کرده است که در مذاکرات بر روی آنها بحث خواهیم کرد.
تفاوت عمده مذاکرات ژنو با مذاکرات دو سال گذشته
* تغییر اصلی از سوی ایران در نوع رویکرد هیات ایرانی است که رویکردی عملگرایانه را دنبال میکند. قبلا هم صحبت از بازی برد - برد میکردیم اما چنین بازی و چارچوب و مشخصات جزییاش را تعریف نمیکردیم و روی کاغذ نیاورده بودیم که در این بازی در نهایت هر کدام از دو طرف چه چیزی را خواهند برد.
* طرح ایران در مذاکرات مسکو پنج مرحله ای بود. مهمترین طرح ایران طرح مسکو بود اما این طرح هیچ چشمانداز نهایی را در خود مشخص نکرده بود و فقط گامهای مرحله اول در آن تعریف شده بود. از این رو معتقدم که طرح جدید ایران عملگرایانه و واقعبینانه و فاقد نکات مبهم است و مانع پیشرفت مذاکرات نمیشود.
*طرف ایرانی میخواهد به یک راهحل واقعی بر اساس بازی برد - برد برسد و 1+5 این جدیت را در مذاکرات ژنو مشاهده خواهند کرد. طراحی عملیاتی بسته پیشنهادی ایران به گونهای است که مانع عمدهای بر سر راه ایجاد نشود البته همه اینها بستگی به آن دارد که طرف مقابل حسن نیت داشته باشد. ما معتقدیم مذاکرات ژنو و پاسخ 1+5 به بسته ایران آزمون بزرگی برای نشان دادن حسن نیت آنهاست.
حسن نیت می بینید؟
*ما این حسن نیت را در نیویورک و در نحوه پاسخ آنها به وزیر خارجه کشورمان که کلیاتی از ایدههای جدید ایران را مطرح کرد دیدیم و مذاکرات ژنو و نشانههای بعد از آن به ما خواهد گفت که رویکرد آنها برای رسیدن به تفاهم واقعی هست یا خیر؟
* عمل آنهاست که مشخصکننده میزان ارادهشان برای حل و فصل مساله هستهیی است نه موضعگیریها و حرفهایشان.
*ما در بسته خود طرح عملیاتی واقعبینانهای ارائه دادیم که قابل اجراست و اگر طرف مقابل پیش نیاید حسن نیت خود را زیر سوال برده است.
*روند مذاکرات هستهیی دشمنان مختلف دارد و بزرگترین دشمن هم رژیم صهیونیستی است که خواهان حل و فصل عادلانه این موضوع نیست و طبیعی است برای جلوگیری از حل این مساله تلاش کند.
*این به عهده کشورهای مقابل است که چقدر در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی مقاومت کنند و به خواسته این رژیم که همیشه در منطقه تنشآفرین بوده است گوش ندهند.
چرا ایران اصرار دارد سطح مذاکرات به سطح وزیران خارجه دو طرف ارتقا یابد؟
*ما معتقدیم وزیران خارجه از توان تصمیمگیری سیاسی برخوردارند که ردههای پایینتر این توان را ندارند به همین دلیل اصرار داریم مذاکرات هستهیی در این چارچوب برگزار شود.
*در نیویورک ایران درخواست خود را مبنی بر ادامه مذاکرات در سطح وزیران خارجه مطرح کرد که خانم اشتون اصرار کرد همان شکل گذشته ادامه پیدا کند و از نظر ایشان شکل پیشین به نتیجه میرسد اما از نظر ما اینگونه نیست. تصمیم در نیویورک این شد که یک بار به شیوه ما مذاکرات برگزار شود و بار دیگر به شیوه آنها، بنابراین مذاکرات نیویورک در سطح وزیر خارجه و مذاکرات ژنو به شکل گذشته برگزار میشود، از این رو آقای ظریف در مذاکرات ژنو در نشست افتتاحیه شرکت میکند و ادامه بحث از سوی معاونان وزیران خارجه دو طرف دنبال میشود.
* اگر 1+5 طالب مذاکرات جدی هستند این مذاکرات باید بین همتایان اتفاق بیفتد. ما اصرار داریم و پیشنهاد جدی و قطعیمان این است که دور بعدی مذاکرات در سطح وزیران خارجه باشد.
تعلیق غنیسازی 20 درصد، تعطیلی فردو
*آخرین بار آنها بسته پیشنهادی را ارائه کردند و موضعشان همچنان بر این است که طرحشان را ارائه کرده و بر روی آن تاکید دارند اما از آنجایی که ما طرح آنها را کافی نمیدانستیم بنابراین طرح جدیدی را ارائه خواهیم کرد که در شکل و محتوا با طرح 1+5 در آلماتی متفاوت است و امیدواریم این طرح به عنوان مبنای مذاکرات مورد پذیرش قرار گیرد.
* البته توقع نداریم در همان مذاکرات ژنو 1+5 به ما پاسخ بدهد؛ حتما با توجه به حضور شش کشور در مذاکرات آنها نیازمند بحث و بررسی و اجماع میان خود هستند.
* در مذاکراتی که باید دیدگاه شش گروه از کشورها را دریافت کنیم و با آنها مذاکره کنیم نمیتوانیم انتظار پاسخ و تصمیمگیریهای سریع داشته باشیم و این واقعیتی است که عوامل فنی به ما تحمیل میکند.
*هر کدام از کشورهای عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) باید نظراتشان را در کشورهای خود بررسی و بعد شش کشور به یک اجماع برسند و از همین رو است که ما معتقدیم حضور وزیران خارجه در مذاکرات این روند را تسریع میبخشد.
*( آیا بستهای که قرار است به 1+5 در ژنو ارائه شود رفعکننده نگرانیهای فوری غرب درباره برنامه هستهیی ایران است) تلاش میکنیم اینگونه باشد. البته این تلاش را درباره نگرانیهای معقول که پایه و اساس داشته باشند خواهیم داشت.
نسبت به صلحآمیز بودن برنامه هستهییمان مطمئن هستیم
عراقچی درباره نگرانیهای مورد ادعای غرب بر روی غنیسازی 20 درصد، فعالیت سایت فردو و یا مواد هستهیی، گفت: در هر قسمتی از برنامه هستهییمان که کشوری یا کسی نگرانی منطقی داشته باشد بحث میکنیم و برای رفع نگرانیها تلاش میکنیم چرا که نسبت به صلحآمیز بودن برنامه هستهییمان مطمئن هستیم. ما آماده پاسخگویی به هر سوالی که منطقی باشد هستیم.
در چشمانداز نهایی مذاکرات هیچ تحریمی وجود نخواهد داشت
این عضو تیم مذاکرهکننده هستهیی ایران درباره نگرانیهای فوری ایران در ازای رفع نگرانیهای فوری غرب، خاطرنشان کرد: قطعا مهمترین نگرانی ما بازگرداندن اعتماد به مردم ایران با رفع تحریمها است. البته رفع نگرانیهای دو طرف میتواند پله پله و گام به گام صورت گیرد اما در چشمانداز نهایی هیچ تحریمی وجود نخواهد داشت.
ورود مجلس به مذاکرات
*مجلس شورای اسلامی هر جا که لازم بوده و هست دخالت کرده و میکند و قطعا مجلس یک سازمان و نهاد کوچک نیست که در هر مورد جزیی وارد شود. کما این که یک بار این اتفاق افتاد و بعد از این که پرونده به شورای امنیت ارجاع شد جلوی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را گرفت که اقدامی بهجا و درست بود بنابراین ما از نقشآفرینی مجلس استقبال میکنیم اما در موارد مهم که به منافع ملی مربوط است.
* فکر نمیکنم ورود مجلس در بحث میزان غنیسازی و یا تعیین سطح آن به لحاظ اجرایی امکانپذیر باشد.
تاثیر مذاکرات هستهیی ایران و 1+5 بر سوریه
*در عالم سیاست هیچ چیز بیتاثیر نیست اما هیچ ارتباط مستقیمی بین مذاکرات ایران و 1+5 و مذاکرات ژنو درباره سوریه وجود ندارد. در عین حال همکاریهای بینالمللی در صورت گسترش میتواند ابعاد مختلف داشته باشد.
/17212
نظر شما