تسنیم نوشت:

به گزارش رویترز، سنای آمریکا روز چهارشنبه برای انجام آخرین تلاش جهت جلوگیری از پایان مهلت استقراض دولت آماده می شود. به گفته اوباما اتمام زمان حق استقراض دولت، می تواند منجر به نکول دولت در پرداخت بدهی ها و لطمه دیدن اقتصاد جهانی شود.
پس از یک روز مذاکرات بین دو طرف، اعضای ارشد دموکرات و جمهوری خواه کنگره گفتند که با بررسی موضوع توسط کل سنا در روز چهارشنبه، به توافق بر پیشنهادی برای افزایش محدود سقف بدهی ها و بازگشایی دولت فدرال نزدیک خواهند شد.
سرنوشت این پیشنهاد در مجلس نمایندگان که اکثریت آن را جمهوری خواهان در اختیار دارند و روز سه شنبه دو مرتبه موفق به ارائه طرح خود نشد، نامشخص است.
قرار است سنا ظهر امروز و مجلس نمایندگان در ساعت 10 صبح تشکیل جلسه بدهند.
کریس وان هولن، از دموکرات های ارشد عضو مجلس نمایندگان اواخر سه شنبه شب گفت، با توجه به نزدیک شدن مهلت اتمام زمان حق استقراض دولت در روز پنجشنبه، هری رید، رهبر اکثریت سنا و سناتور میچ مک کونل، رهبر جمهوری خواهان به یک توافق «بسیار نزدیک هستند.»
سناتور دموکرات هیدی هیتکمپ نیز روز سه شنبه پس از یک روز مذاکره که بسیاری از اعضای کنگره و بازارهای مالی جهان را عصبی کرد گفت: «اکنون وضعیت تحت کنترل است.»
پس از یک هفته جدال بین دموکرات ها و جمهوری خواهان، مرخصی اجباری صدها هزار کارمند فدرال و وضعیت پریشان بازارهای بورس، توافق مورد بحث در صورت تصویب نهایی، بصورت اساسی آنچه را که اوباما ماه ها به دنبال آن بود تامین خواهد کرد. یعنی افزایش سقف بدهی ها و تصویب بودجه دولت.
بر اساس این توافق، اختیار استقراض دولت تا 7 فوریه تمدید خواهد شد، هرچند که در صورت عدم تصمیم گیری در کنگره در اوایل سال آینده،  وزارت خزانه داری آمریکا اختیاراتی را برای تمدید اختیار استقراض به صورت موقف تا بیش از آن زمان نیز را خواهد داشت.
با وجود اینکه جزئیات این توافق هنوز نهایی نشده است، اما ظاهرا این توافق بودجه نهادهای دولت فدرال را تا 15 ژانویه تصویب خواهد کرد و به تعطیلی بخش هایی از دولت که از ابتدای اکتبر به وقوع پیوسته بود، پایان خواهد داد.
بازارهای بورس کشورهای آسیایی روز چهارشنبه در ساعات اولیه فعالیت خود توجه چندانی به چشم انداز حصول توافق بودجه ای در آمریکا نشان ندادند و ترجیح دادند در انتظار نزدیک تر شدن واشنگتن به توافق مذکور بمانند.
دستیاران سنا گفتند، رهبران دو حزب رقیب به دنبال دو راه موجود تسریع در تصویب این توافق هستند که به صورت عادی اغلب فرآیند تصویب آن چند روز به طول می انجامد.
سناتور دموکرات دیک دوربین گفت: «برای تصویب سریع این توافق، فردا و یا در زودترین زمان ممکن، ما به همکاری اعضا نیاز داریم. اگر آنها بخواهند از همه فرصت های خود برای ابراز مخالفت استفاده کنند، این روند چند روز طول خواهد کشید.»
بر اساس یک سناریو، تمامی 100 سناتور سنا توافق خواهند کرد که به دموکرات ها اجازه دهند رای گیری سریع برای تصویب این طرح را زمان بندی کنند.
به گفته یکی از دستیاران سنا که نخواست نامش فاش شود، بر اساس سناریوی بعدی، مجلس نمایندگان باید  پیامی رسمی به سنا ارسال کند تا مسیر را برای تصمیم گیری سریع  هموار کند.
هنوز مشخص نیست که آیا مجلس نمایندگان به این گزینه تن خواهد داد یا نه.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    4 0
    هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و جمهوریخواهان و دموکراتها صد در صد باهم توافق خواهند کرد اما نکته عجیب اینکه با وجود این همه سروصدا و هیاهو ارزش دلار امریکا پایین نمی اید اگر به فرض این اتفاق در ایران می افتاد سرنوشت ریال عزیز ما نمیدانیم چه سرانجامی خواهد داشت !!!