فارس نوشت:

رئیس سازمان انرژی اتمی معتقد است که موضوع هسته‌ای کشورمان در زمان دکتر جلیلی از نظر «سیاسی» به اوج خود رسید و اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی که در این زمان رخ داد نیز کار را سخت‌تر کرده بود.
«علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در جمع خبرنگاران، تعاملات و تغییر حاصله در موضوع هسته‌ای کشورمان را ثمره فعالیت‌ مدیران پیشین دانست.

*کمیته‌ای نظرات را جمع‌بندی می‌کند

وی با اشاره به پیشبرد مذاکرات هسته‌ای از سوی وزارت امور خارجه گفت که مجموعه نهادهای ذیربط در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های موضوع هسته‌ای کشورمان دخالت دارند و زمانی که نهادهای مربوطه به جمع‌بندی می‌رسند نظراتشان به مسئولین مذاکره کننده اعلام می‌شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی نیز عضوی از این کمیته تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر است، افزود که در کمیته مربوطه مسائل فنی، حقوقی و سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد و سازمان انرژی اتمی نظرات فنی و حقوقی، محدودیت‌ها را بیان می‌کند.

*مدالیته در دور بعدی مذاکرات با آژانس مورد بحث است

صالحی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین که چندی پیش برگزار شد، افزود: آقای نجفی به عنوان نماینده سازمان انرژی اتمی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم نماینده وزارت امور خارجه نزد سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین در این دور از مذاکرات حضور داشتند، ایشان به عنوان مسئول مذاکرات کارشناسی با آژانس در خصوص ابعاد محتمل نظامی برنامه هسته‌ای کشورمان و مدالیته پیشنهادی کردند که یکسری مورد توافق قرار گرفته بود و هنوز هم قابل مذاکره است.

صالحی در خصوص اینکه آیا در بندهای مدالیته تغییری ایجاد شده است، اظهار داشت: در این دور از مذاکرات ورودی به بحث مدالیته نشد و قرار بر این شد تا در دور بعدی مذاکرات این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

*تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای در کشور

وی با بیان اینکه چرخه سوخت هسته‌ای در کشورمان کامل شده است، افزود: ما در چرخه سوخت هسته‌ای در اکتشاف، استخراج، فرآوری، ساخت سوخت و رآکتورهای هسته‌ای و پسمانداری فعالیت داریم، همچنین در نظر داریم که سند خط مشی مدیریت پسماند سوختهای مصرف شده را طراحی کنیم.

*تدوین کتب هسته‌ای در دستور کار است

صالحی درباره فعالیت رآکتور اراک نیز یادآور شد: رآکتور اراک تمام اجزای یک رآکتور قدرت را دارد و برای اولین بار در ایران کار ساخت و محفظه فلزی سخت فشار را انجام می‌دهیم، البته کتمان نمی‌کنم که برخی تجهیزات را از خارج وارد کرده‌ایم. در بحث تدوین علم هسته‌ای ما به سمتی پیش می‌رویم که مراجع درسی متعلق به تاسیسات خودمان است و امیدواریم در چند سال آینده تمامی کتب دانشگاهی مربوط به صنعت خودمان باشد.

*فعالیت 13 هزار نفر در سازمان انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه صنعت هسته‌ای کشورمان بومی شده است، یادآور شد که بالغ بر 13 هزار نفر در سازمان انرژی اتمی مشغول به کار هستند که بخش عمده‌ای از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا هستند، در واقع باید گفت بهترین مهندسین در صنایع دیگر افرادی هستند که از سازمان انرژی اتمی به این صنایع رفته‌اند، آنها در شرایط سختی کار کرده‌اند و الان هم از افراد موفق و پیشرو در صنایع دیگر هستند.

*«ما» تعیین کننده هستیم

وی اضافه کرد: در عین حال ادعا نمی‌کنیم که به بلوغ فناوری رسیده‌ایم و هنوز نقاط بهبود داریم بنابراین چیزی نداریم که در صنعت هسته‌ای از دست بدهیم، ملاحظات و هوشمندی و هوشیاری در مذاکرات وجود دارد. به طور مثال اگر آنها در مذاکرات بگویند که سطح غنی‌سازی را در حدی نگه دارید، موضوعی مهم نیست چون ما اکنون دانش ساخت ماشینهای سانتریفیوژ و دانش غنی‌سازی را داریم لذا ممکن است خودمان بگوئیم که سطح را در چه میزان نگه می‌داریم.

*گارانتی بوشهر 2 سال یا 7 هزار ساعت

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا واحد اول نیروگاه بوشهر به صورت آزمایشی به متخصصان ایرانی سپرده شده است؟ گفت: تحویل موقت یکی از مقاطع مهم یک پروژه فنی و عظیم مانند نیروگاه اتمی بوشهر است. با تحویل موقت بهره‌برداری تجاری از نیروگاه توسط متخصصان و اپراتورهای ایرانی انجام می‌شود و دوره گارانتی روس‌ها که 2 سال یا 7 هزار ساعت است، شروع می‌شود. طی این مدت تا تحویل قطعی در صورت بروز مشکل، روس‌ها طبق قرارداد مسئول رفع آن هستند.

*امضای پروتکل همکاری با روسیه برای ساخت نیروگاه جدید

وی درباره قرارداد ساخت نیروگاههای جدید با روسیه نیز اظهار داشت: در اوایل هفته جاری ملاقاتهایی در خصوص امضای پروتکل نیروگاههای بعدی داشتم، اگر این پروتکل آماده شود روسیه ساخت نیروگاه بعدی را در سایت بوشهر آغاز می‌کند. نیروگاههای بعدی طراحی شده و آماده ساخت است و زیرساختهای سایت بوشهر برای احداث نیروگاه بعدی نیز آماده است چون در ساخت نیروگاه آماده‌سازی مکان سایت هم بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد که ساخت یک نیروگاه جدید 1000مگاوات 5 تا 6 سال زمان خواهد برد.

*تجربه نیروگاه بوشهر «ویژه» بود

صالحی با بیان اینکه نیروگاه اتمی بوشهر تجربه ویژه‌ای برای ایران بود، گفت: در واقع نیروگاه بوشهر یک دوره آموزشی ویژه بود و به نفع ما شد زیرا ما در حین بروز مشکلات متعدد و تکمیل آن چیزهای بسیار زیادی را آموختیم.

*پرونده به حالت عادی بازگردد، غرب هم مشارکت می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است در مذاکرات با غربی‌ها ساخت نیروگاه در ایران از سوی غربی‌ها مطرح شود؟ اظهار داشت: بله، این احتمال وجود دارد اما این در مرحله پایانی مذاکرات قرار می‌گیرد.

*برای کاستن فشارهای سیاسی با روسیه همکاری نمی‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امضای قرارداد جدید با روسیه برای ساخت نیروگاه به این معناست که ما به حمایت روسیه در موضوع هسته‌ای برای کاهش فشارهای سیاسی نیازمندیم؟ خاطرنشان کرد: ما با روس‌ها کار کردیم و این فرصت خوبی است زیرا کار ما را به جلو می‌اندازد و برای کاستن فشارهای سیاسی نیست.

وی درپاسخ به سوالی درباره اظهارات هانس بلیکس مدیرکل پیشین آژانس مبنی بر اینکه توافق‌های احتمالی ایران و 1+5 جایگزین قطعنامه‌های شورای امنیت می‌شود؟ گفت: توافق با 1+5 یعنی توافق 5 عضو دائم شورای امنیت و این موضوع از این جهت حائز اهمیت است.

وی با یادآوری این که موضوع هسته‌ای ایران بیش از بحث فنی و حقوقی جنبه سیاسی پیدا کرده است، گفت: از نظر فنی و حقوقی مسائل روشن و به راحتی قابل اثبات است اما از نظر سیاسی اثبات موضوعات چندان راحت نیست.

*موضوعات هسته‌ای کشور در «مدالیته اول» حل شده بود

رئیس سازمان انرژی اتمی  گفت: موضوع هسته‌ای کشورمان به موضوعی سیاسی تبدیل شده است زیرا در مدالیته اول که در زمان آقای لاریجانی شروع و در زمان آقای جلیلی به پایان رسید، موضوع هسته‌ای حل شده بود.

وی افزود: در این مدالیته 6 سوال اساسی درباره موضوع هسته‌ای ایران مطرح شد و آژانس نسبت به پاسخ‌های ایران قانع شد و بحث هسته‌ای از لحاظ آژانس تمام شد، اما در زمان آقای آمانو موضوع PMD(ابعاد محتمل نظامی) که مطرح شد ایران از جهت اینکه حسن نیت خود را نشان دهد و شفاف‌سازی کند اعلام کرد که در چارچوبی برای حل مسئله آمادگی دارد.

*اشراف کاملی بر خرابکاری‌ها داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی هر گونه نفوذ بیگانگان و خرابکاری‌ها را با هوشیاری رصد و در موقع مناسب اقدام لازم را انجام می‌دهد.

*انسجام و تطابق فکری در موضوع هسته‌ای ایجاد شده است

صالحی در خصوص اینکه آیا محول کردن مسئولیت پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه را نشانه تحول در نحوه پیگیری موضوع هسته‌ای کشورمان می‌دانید؟ گفت: این نشانه تحول است از این جهت که یک انسجام و تطابق فکری و همپوشانی بیشتر بین مجموعه دست اندرکاران شده است. جناب آقای دکتر روحانی و دکتر ظریف، بنده و دیگران سالها با هم در مورد این موضوع کار کرده‌ایم.

*رآکتور اراک در مراحل نهایی است

وی درباره فعالیت رآکتور اراک با یادآوری این که انجام عملیات اجرایی در این رآکتور با قوت به پیش می‌رود، درباره اینکه چه زمانی این رآکتور راه‌اندازی می‌شود؟ گفت: مطابق زمانبندی به محض آماده شدن رآکتور جهت ورود به مراحل پیش‌راه‌اندازی اعلام خواهیم کرد.

*تفاوت تیم لاریجانی، جلیلی و ظریف

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده که دوره‌ای هم به عنوان وزیر خارجه فعالیت داشتید چه تفاوتی بین تیم دکتر لاریجانی، دکتر جلیلی و دکتر ظریف در مذاکرات می‌بینید؟ اظهار داشت: آقای روحانی از ابتدای طرح موضوع هسته‌ای تمام سعی‌شان این بود که پرونده ایران به شورای امنیت نرود که این داستان مفصلی دارد، زمانی که پرونده از وزارت خارجه به شورای امنیت منتقل شد پایگاهی به نام جنبش عدم تعهد در وین ایجاد شد و وقتی این اتفاق افتاد غربی‌ها در جلسه اول هجمه‌ای به ما وارد کردند که ما آن موقع در شورای حکام بودیم، و زمانی که از این شورا بیرون آمدیم از این موضوع واهمه داشتیم که چگونه نظراتمان را در شورای حکام بیان کنیم که با سفیر مالزی به عنوان یکی از اعضای تروئیکای عدم تعهد صحبت کردیم و توانستیم دفتری ایجاد کنیم. از آن زمان به بعد جنبش عدم تعهد به پایگاهی برای بیان نظرات ما تبدیل شد.

*اوج سیاسی شدن موضوع هسته‌ای در دوران «جلیلی» بود

وی افزود: در دوران آقای لاریجانی که پرونده به شورای امنیت رفت، من توفیق همکاری با ایشان را نداشتم ولی مطلع هستم که در آن زمان بحث مدالیته پیش آمد و 6 مورد مطرح شد که در زمان آقای جلیلی خاتمه یافت، باید عنوان کنم که موضوع هسته‌ای در زمان آقای جلیلی از نظر سیاسی به اوج خود رسید و اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی که رخ داد، کار را سخت‌تر کرد.

*دوران روحانی «دوران تحول» است

صالحی اظهار داشت: در دوره دکتر روحانی فضا مجددا تغییر کرد و تحولی ایجاد شد، مدیریت تغییر کرد و این موجب شد که طرف مقابل هم شیوه تعامل را در پیش بگیرد.

219219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • از طرف یک بسیجی معدل IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    4 1
    خدا رحم کرد جلیلی رئیس جمهور نشد.بیچاره میشدیم به خدا.....
  • بی نام GB ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    4 1
    موضوع هسته‌ای در زمان آقای جلیلی از نظر سیاسی به اوج خود رسید. زیر آقای جلیلی به هیچوجه مناسب برای این گار نبود.
  • علی A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    5 9
    انرژی هسته ای حق مسلم ماست. ولی به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      1 1
      حق با هیچ قیمتی به فروش نمیرود. چون فروختنی نیست
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      4 1
      به هر قیمتی حق ماست. تو حقتو چند میفروشی؟
    • علی A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      2 0
      حق این جوونای بیکارن. حق داشتن ضروریات اولیه ی زندگیه که نداریم. حق داشتن یه جامعه ی سالم و بدون معضله. حق ..... من که نگفتم انرژی هسته ای حق نیس ولی چیزای دیگه هم حقه و به هیچ وجه فروختنی نیس!! پس میرسیم به همون حرف خودت....
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    0 0
    خیلی ذوق زده نشوید جوجه را آخر پاییز مشمارند اسراییل نخواهد گذاشت این کار سر انجام پیدا کند انموقع با چه بهانه ای از امریکا باج بگیرد ضمنا یک نسل باید فدا شود تا نسل بعد راحت باشد شما انقلاب میجی را در ژاپن که هفده سال بعد از امیر کبیر شروع شد مطا لعه کنید ما با امیر کبیر چه کردیم وآنها چه کردند