آمارهایی که امروز از مصرف مواد مخدر و دخانیات منتشر شد، از دو تغییر حکایت دارد؛ افزایش مصرف کننده های کم سن و سال قلیان و اقبال دوباره به هرویین.

به گزارش خبرآنلاین؛ این دو آمار را دو مسوول مبارزه با دخانیات و مبارزه با مواد مخدر داده اند.

همچنین طه طاهری، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با رییس کمیته مبارزه با مواد مخدر ایتالیا گفته: برآوردها حاکی از آن است که هروئین به زودی به چرخه مصرف مواد مخدر باز می‌گردد و بازار مصرفی اروپا را نیز فرا می‌گیرد.

اما فرید براتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه میانگین تماس‌گیرندگان درباره موضوع "شیشه" با خط ملی اعتیاد 42.37 درصد بوده است، به ایسنا گفت: شیشه علاوه بر اینکه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، از ابتدای فروردین امسال نسبت به شهریور ماه نیز دچار کاهش شده، چرا که میانگین تماس‌گیرندگان شیشه در فروردین ماه سال جاری 48.43 درصد و در شهریور ماه 39.26 درصد رسیده است. 15.37 درصد تماس‌گیرندگان در ارتباط با تریاک، 5.3 درصد در ارتباط با هروئین، 2.22 درصد در ارتباط با کراک و 1.75 درصد در ارتباط با حشیش با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از افزایش روند مصرف هروئین نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: این در حالی است که هروئین در سال‌های گذشته پس از کراک رتبه چهارم را داشت، اما در شش ماهه اول سال جاری جای خود را با کراک تغییر و به رتبه سوم رسیده است.

براتی سده در مورد میزان مصرف‌ مواد مخدر توسط زنان و مردان هم گفت: 6.52 درصد مصرف‌کنندگان زن و 93.48 درصد مصرف‌کنندگان مرد بوده‌اند.  72.7 درصد تماس‌گیرندگان زن و 23.3 تماس‌گیرندگان مرد بوده‌اند، 12.47 درصد تماس‌گیرندگان خودشان مصرف‌کننده بوده‌اند و 87.53 درصد تماس‌گیرندگان غیر مصرف‌کننده بوده و در ارتباط با کسانی که مواد مخدر مصرف می‌کردند، با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند.  69.92 درصد تماس‌گیرندگان همسر، مادر یا خواهر معتادان بوده‌اند که از این میزان 31.71 درصد همسران مصرف‌کنندگان، 27.73 درصد مادران مصرف‌کنندگان و 10.48 درصد خواهران مصرف‌کنندگان بوده‌اند.

به گفته او تهران، اصفهان، البرز، همدان و فارس به ترتیب بیشترین تماس را با خط ملی اعتیاد و کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان شمالی، قم و زنجان نیز به ترتیب کمترین تماس‌ها را با این خط در شش ماهه اول سال جاری برقرار کرده‌اند.

 

افزایش مصرف کننده‌های کم‌سن و سال قلیان

از سوی دیگر دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات هشدار داد؛ تغییر موج مصرف‌کنندگان دخانیات در ایران در حال وقوع است. آمار مصرف‌کنندگان بالای 40 سال در حال کاهش و مصرف‌کنندگان 12 تا 14 سال در حال افزایش است.

محمدرضا مسجدی دراین باره به خبرگزاری نسیم گفت: آمار و گزارشات به طور واضح حاکی از پایین آمدن سن مصرف قلیان و سیگاردر کشور است و در برخی از مناطق کشور 40 درصد پسران و 30 درصد دختران تجربه کشیدن قلیان را دارند و این آمار بسیار خطرناکی است و تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.
۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مقني A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    26 5
    براي درك شرايط جامعه نياز به آمار گيري عيني نيست، شما فقط به منفي و مثبتهاي نظرات زير اين خبر توجه كنيد تا متوجه بشيد كه جامعه رو آنچنان رخوت اعتياد به اين مخدر مجاز(قليان) گرفته كه خيلي ها متوجۀ عمق اين فاجعه خاموش اجتماعي نيستند وقتي از خرد و كلان همه آلوده اند چه كسي قراره به پاكسازي وضع موجود كمك كنه يا حتي بهش فكر كنه
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    28 15
    قلیان نقطه شروع اعتیاد است. ایکاش هر کس قلیان میکشید درست مثل یک فرد معتاد باهاش برخورد میشد.
    • مجید10 IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      10 10
      جو نده بابا!اگه همه قلیونیها معتاد بودن الان نصف مردم باید توی جوب بودن!
    • مریم A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      9 7
      یعنی شما هم توی جوب هستی آقا مجید ؟!!
  • رضا A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    24 21
    دقت کردید اکثر افرادی که در قلیان خانه ها، قلیان میکشند بسیار بی بند و بار و بی حیا هستند ؟
  • سمناني IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    20 24
    سلام.آخه خبر جان چكار داري با قليون؟؟؟؟وقتي جوونها جاي ندارن واسه سرگرمي معلومه ميرن قهوه خونه تا سرشون گرم بشه.ميخواي همين يك سرگرمي هم بگيرن ازشون؟؟؟؟عشق است دوسيب
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      17 6
      فقط یک دقیقه ؛ فقط یک دقیقه با سرعت تمام بدو ؛ بعد عشق دو سیب یادت میره . . . فقط یک دقیقه .
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    13 16
    يك سوال دارم.چرا هيج حاي دنيا نميگن قليون بيشتر از سيگار ضرر داره؟؟؟؟؟؟يعني ايران فهميده و دنيا نفهميده؟؟؟؟
  • amir A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    5 9
    ادم وقتی جایی برای تفریح نداشته باشه میره قهوه خونه یه قلیون با چای و تخته بازی می کنه که حوصله اش سر نره.مواد مخدر هم دیگه از آدامس فراون تر شده بعد اونوقت یه مش بخوای باید یه صبح تا ظهر دنبالش باشی
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    21 4
    جالبتر اینکه در این چند سال اخیر دختران سیگاری خیلی زیاد شده اند.
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    8 9
    قلیون میکشیم...به خودمون ربط داره...سلامتی خودمونه آقااا
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    9 7
    با دود قلیان مردن به از حرص خوردن و دود گازوییل و آلودگی هوای تهران
  • مهدی از سمنان IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 7
    همه قلیون کش هل رو عشقه