ایسنا نوشت:

مجید تخت‌روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته​ای خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت آقای دکتر روحانی بر اساس این شکل گرفته است که روابط خوبی با کل دنیا داشته باشیم. روابطی که بر اساس احترام متقابل و مبتنی بر رویکرد برابری کشورها باشد و هیچ کس برتری بر دیگری نداشته باشد. طبیعی است در این رویکرد کشورهای همسایه جایگاه خاصی دارند و می‌خواهیم با کشورهای همسایه روابط سالم و از موضع برابر و دوستانه داشته باشیم. هر کشوری در اطراف خود سعی می‌کند با همسایگانش روابط خوبی داشته باشد و ایران هم در این زمینه مثل سایر کشورهاست.

اهم سخنان معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در ادامه می آید:

  • ‌آماده‌ایم بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر با کلیه کشورهای اروپایی رابطه داشته باشیم. طبیعی است گذشته‌ای در رابطه‌ی ایران با بعضی از این کشورها وجود داشته است وآن‌ها مشکلاتی هم ایجاد کردند. معتقدیم باید از گذشته برای آینده درس بگیریم و در گذشته متوقف نمانیم. اگرچه در موارد مختلف شاهد هستیم که این کار به این سادگی امکان‌پذیر نیست. اما در مجموع قصد دولت این است که روابط خارجی‌اش را با تمامی کشورهای اروپایی گسترش دهد.
  • سیاست تنش‌زدایی دولت جدید شامل تنش‌زدایی با ایالات متحده آمریکا هم می‌شود. ما نمی‌خواهیم در روابط ایران و آمریکا تنش‌ها افزایش پیدا کند، بلکه خواهان کاهش تنش‌ها هستیم.
  • آمریکا پس از جنگ رویکردهای خود را علیه ایران ادامه داد که به صورت واضح در تصویب تحریم‌ها علیه ایران نشان داده شد و تا امروز هم ادامه دارد. این شرایط را مردم ما به راحتی نمی‌توانند فراموش کنند و صرف این که جملاتی از زبان افراد مختلف و با کلماتی زیبا بیان شود، کارگشا نیست.
  • سیاست ما نسبت به ایالات متحده این است که نمی‌خواهیم تنش‌ها افزایش یابد، اما در عین حال می‌خواهیم آن‌ها در صحبت‌های‌شان و مطالبی که بیان می‌کنند و مدعی‌اند رویکرد جدیدی دارند، در عمل هم شاهد تغییر رویکردهای‌شان باشیم. آیا واقعا به آن‌چه می‌گویند اعتقاد دارند یا این‌که سیاست‌های گذشته‌شان را ادامه می‌دهند و صرفا لحن‌شان تغییر کرده است؟
  • روابط ایران با انگلیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی متفاوت است، زیرا تاریخچه‌ای در پشت روابط حدود صد سال گذشته ایران وجود دارد که ذهنیت منفی‌ای از آن ساخته شده است که به راحتی قابل پاک شدن نیست و این ذهنیت در کاری که می‌خواهیم انجام دهیم نشان داده می‌شود. ما به طور قطع نمی‌خواهیم اسیر گذشته باشیم، اما واقعیت‌هایی به هر حال وجود دارد. در عین حال رابطه ایران و انگلیس هیچ‌ گاه در دو سال گذشته قطع نشد.
  • ایرانیان زیادی در انگلستان حضور دارند و تلاش دولت آقای روحانی همواره این است که به وضع ایرانی‌ها و مشکلات‌شان رسیدگی شود. ایرانیان خارج از کشور بخشی از ملت ایران هستند و این دولت توجه خاصی به تسهیل تردد آن‌ها و استفاده از تجارت و تخصص‌شان دارد. آن‌ها سرمایه‌های این کشور هستند که باید از دانش آن‌ها استفاده کرد، ضمن این‌که آن‌ها خانواده‌هایی در ایران دارند که باید بتوانند به راحتی با آن‌ها ارتباط داشته باشند و رفت و آمد کنند.
  • متاسفانه دولت کانادا مواضع تندی علیه ایران اتخاذ کرده است که از واقعیت‌های کشورمان به طور کامل به دور است. وقتی اظهارات آن‌ها را بررسی می‌کنیم گویا در دنیای دیگری زندگی می‌کنند و متاسفانه دولت کنونی کانادا این سیاست‌ را در پیش گرفته است.
  • دولت سوییس حافظ منافع آمریکا است و آقای روحانی از سفیر سوییس خواستند که فضای داخل کشور به آمریکایی‌ها منتقل شود. آن‌ها از واقعیت‌های ایران به دور هستند. نوع نگاه آن‌ها چندان مبتنی بر واقعیات نیست. آقای روحانی تاکید دارد که آمریکایی‌ها باید متوجه شوند که در ایران چه می‌گذرد و در عمل سیاست‌های خود را تغییر دهند و تغییر رویه نیز صرفا در حد حرف نباشد، بلکه باید در عمل نشان داده شود.
  • پذیرش پروتکل الحاقی بر عهده‌ دولت نیست و این موضوع را به طرف مقابل هم گفته‌ایم که این موضوع از اختیارات مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که این موضوع را مجلس تصویب نکند، هیچ کس نمی‌تواند تعهدی در این‌باره دهد و ما به عنوان دولت نمی‌توانیم خود را در مقابل هیچ کس نسبت به این موضوع متعهد کنیم، زیرا از عهده‌ ما خارج است.
  • آن‌چه که درباره‌ ژنو می‌توان گفت، این است که مسیر ما مسیری صحیح است، مثل قطاری که تاکنون بر ریل خاصی نبوده است اما امروز بر روی ریل قرار گرفته و شروع به حرکت کرده است. این‌که چقدر طول می‌کشد تا این قطار به انتهای کار و مقصد برسد و آیا در طول مسیر با موانعی مواجه می‌شود، روشن نیست. ممکن است موانع وجود داشته باشد و نمی‌توان سرعت آن را پیش‌بینی کرد. اما می‌توان گفت قطار در مسیر صحیحی در حال حرکت است.

/29295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    2 0
    احسنت...
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    1 0
    خوهش دارم این "قطار هسته ای" رو دیگه بکار نبرید!!! حساسیت داریم بهش!!!!
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    4 0
    یکی ترمزشو کنده بود وصل کردین
  • بی نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    1 0
    ازمحبت خارها گل میشود
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    2 1
    فقط باید مواظب بود تاسیسات فردو و دانش هسته ای بار قطار نباشه