فارس نوشت:

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه که در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران در نشست اخیر ژنو سرپرستی هیئت روسی را به عهده داشت گفته است ممکن است طرفین مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای تهران به توافقی دست یابند که به این کشور اجازه غنی‌سازی 5 درصدی اورانیوم می‌دهد.

طبق گزارش شبکه خبری بلومبرگ، «سرگئی ریابکوف» امروز در مصاحبه‌ای تلفنی در مسکو گفت: «در شرایطی که اعتمادی بین دو طرف وجود ندارد، ما مجبوریم روی چیزی تمرکز کنیم که بیشترین منشأ نگرانی است. در میان 6 کشور، غنی‌سازی بالای 5 درصد همواره اصل محوری بوده چون برنامه هسته‌ای ایران در حال گسترش است.»

وی اظهار کرد ایران به دنبال پایان دادن به تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکاست؛ و افزود: «در صورتی که پیشرفتی در این گفت‌وگوها حاصل شود، دلیلی وجود ندارد ما درباره رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه توافق نکنیم. جدول زمانی این موضوع، مسئله‌ای است که باید درباره آن بحث کرد.»

آقای ریابکوف ادامه داد در حالی که ممکن است ایران و گروه 1+5 در دور بعدی این مذاکرات هم به توافق نرسند، اما نگرش «سازنده» مذاکره‌کنندگان ایران به این معنی است که انتظار می‌رود این گفت‌وگوها نتایجی در بر داشته باشد «به‌ گونه‌ای که مسیر مصالحه برگشت‌ناپذیر باشد.»

تاکید پوتین و سینگ بر حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای

به گزارش «نووستی»، روسیه و هند نگران اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران بوده و از مقامات تهران خواستند تا همکاری کامل را با سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد.

مواضع واحد دو کشور در این خصوص در بیانیه مشترکی که در پایان مذاکرات "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه و "مان موهان سینگ" نخست وزیر هند به امضاء رسید، مورد تاکید قرار گرفته است.

در این سند در این مورد آمده است: مقامات مسکو و دهلی نگران روند اوضاع پیرامون ایران و برنامه هسته‌ای این کشور هستند. روسیه و هند از حل و فصل تمام و کمال و نهایی مسائل موجود در این رابطه طرف‌ها بر اساس راه‌های سیاسی-دیپلماتیک و از طریق ادامه مذاکرات حمایت می‌کنند.

در این بیانیه همچنین دو طرف بر حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای در اهداف صلح آمیز و بر اساس تعهدات بین المللی که این کشور عهده دار شده است، تاکید کردند. آنها همچنین از طرف ایرانی خواستند تا برای رفع مشکلات موجود همکاری کامل را با سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    4 0
    مسئولین لطفا"بخاطر حال دل مردم مسئله هسته ای رو هر چه زودترتموم کنید و همگی بفکر پیشرفت در زمینه های مختلف علمی دیگر باشیم.
  • حمید IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    3 4
    اینهمه تحریم و بد بختی کشیدیم تا از 20 درصد به 5 درصد برگردیم
  • حسین A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    2 0
    روسها در طول تاریخ دو دوزه بازند . حالا که ایران مذاکرات را مستقیم کرده .مبخواهند مثبت شدن مذاکرات را به اسم خودشان تمام کنند .روسها هیچ وقت کار مفیدی نکردند .ونخواهند کرد
  • كارمند A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 0
    واقعا دنياي جالبي است روسيه با حذف زائده هاش همان اتحاد شوروي سابق كه اروپاي شرقي وقفقاز واسياي ميانه را اشغال وتحت استيلاي خود داشت و هزاران سلاح اتمي دارد وهند كه عضو ان پي تي نيست وتمام فعاليتهايش مخفيانه و دور از دسترس بازرسان است ومعاهده منع گسترش سلاح هاي اتمي را امضاء نكرده ومقادير زيادي موشك وسلاح اتمي در اختيار دارد.ما را نصيحت ميكنند .كه همه روزه مورد تهديد غرب واسرائيل هستيم وچند هزار ساعت بازرسي ازايران انجام شده رو كه نيست سنگ پاي دهلي است.