راسپوتین؛ ابلیس یا قدیس؟/ اجازه می‌فرمایید گاهی خواب‌تان را ببینم؟

مجموعه داستان‌های کوتاه محمد صالح‌علا، مجموعه شعرهای جدید سیدعلی صالحی، جلد سوم مقاله‌های مهدی اخوان ثالث با کتاب «راسپوتین؛ ابلیس یا قدیس» در راه بازار کتاب هستند.

به گزارش ایسنا، «اجازه می‌فرمایید گاهی خواب‌تان را ببینم؟» عنوان مجموعه داستان‌های کوتاهی است که صالح‌علا آن‌ها را در سال‌های 91 و 92 نوشته و انتشارات پیوند آن را منتشر می‌کند. این کتاب دربردارنده دو روایت با عنوان‌های «تابستان جان» و «از ذایقه‌ای جغوربغوری تا شرمی گل‌بهی» است که در روایت دوم، نویسنده به بحث پیش پاافتادگی در موسیقی پرداخته و به انتقاد از برخی کج‌سازی‌های موسیقی می‌پردازد.

این بازیگر سابق سینما و برنامه‌ساز باسابقه تلویزیونی در این روایت میل به موسیقی را به مثابه ذائقه آدمی قلمداد کرده و با اشاره به سفر خودش از موسیقی پاپ به موسیقی کلاسیک بیان می‌کند: این هنر قدرت دارد تا آدمی را گاه تا حوالی بهشت نیز بدرقه کند.

«بن‌بست آیینه»، «جلال‌آباد»، «پشت پلک تر پاییز» و «به حجله رفتن زن بیوه» از جمله داستان‌های کوتاهی هستند که همراه این دو روایت در این مجموعه به زودی منتشر خواهند شد.

پیش‌تر صالح‌علا به صورت پراکنده داستان‌هایی را در کتاب هفته و داستان همشهری منتشر کرده بود و این برای نخستین‌بار است که مجموعه داستان‌های کوتاهش در قالب یک مجموعه منتشر می‌شود.

بنابرگزارش این خبرگزاری، همراه با بازنشر چند مجموعه شعر، شعرهای تازه سیدعلی صالحی در مجموعه‌ای به نام «آغوش» منتشر می‌شود.

این شاعر پیشکسوت درباره مجموعه شعر تازه خود به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: به زودی نشر نیماژ مجموعه شعر تازه من را با نام «آغوش» منتشر می‌کند. این شعرها در زبان ساده‌ای اتفاق می‌افتند، اما در یک افق تازه. نگاه من هم در این مجموعه مثل همیشه تغزلی و اجتماعی است. او همچنین درباره بازنشر کتاب‌هایش گفت: مجموعه شعر «عاشقانه‌های بعد از گرگ» در نشر مروارید در 2000 هزار نسخه به چاپ دوم رسیده است. همچنین گزینه شعرهای من در همین نشر در 2000 هزار نسخه به چاپ نهم رسیده است.

صالحی افزود: چاپ چهارم «عاشق شدن در دی ماه‌، مردن به وقت شهریور» نیز در نشر دارینوش و با تیراژ 3000 نسخه و چاپ پنجم «زرتشت و ترانه‌های شادمانی» در 3300 نسخه منتشر و روانه بازار شده است.

خبر دیگر از حوزه کتاب اینکه جلد سوم مجموعه‌ مقاله‌های مهدی اخوان‌ ثالث همراه با مجموعه مقاله‌ای درباره شاعری او در راه نشر است. زردشت اخوان‌ ثالث، پسر مهدی اخوان ثالث، به ایسنا گفت: «حریم سایه‌های سبز» دو جلد از مقالات اخوان همراه با تغییرات تجدید چاپ می‌شود که جلد اول آن به چاپ دوم و جلد دوم به چاپ سوم می‌رسد. همچنین جلد سوم این مجموعه برای اولین‌بار به زودی منتشر می‌شود.

او همچنین گفت: مجموعه‌ای هم شامل مقاله‌هایی درباره کار شاعری اخوان منتشر می‌شود که توسط نویسندگان مختلف نوشته شده و مقاله‌ها به ترتیب سال در کتاب آمده‌اند.

به گفته زردشت اخوان، کتاب «گفت‌وگوی شاعران» شامل گزارش نشست اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، م. آزاد، احمد شاملو و سهراب سپهری نیز به چاپ دوم می‌رسد. این کتاب‌ها در انتشارات زمستان منتشر می‌شود.

همچنین کتاب «راسپوتین؛ ابلیس یا قدیس» منتشر شد. این کتاب نوشته ادوارد راژینسکی با ترجمه بیژن اشتری در 810 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 50هزار تومان از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

در مقدمه مترجم بر این کتاب آمده است: «فهرست کتاب‌هایی که طی یکصد سال گذشته درباره راسپوتین چاپ و منتشر شد‌ه‌اند، بسیار مفصل و بلندبالاست. راسپوتین همیشه سوژه بسیار مناسب و جذابی برای رمان‌های تاریخی مبتذل و قصه‌پردازی‌های عامیانه و سطحی بوده است. در یک کلام، بیش‌تر کتاب‌هایی که درباره راسپوتین چاپ و منتشر شده‌اند، مبتذل و بی‌ارزش‌اند و مطلقا سندیت تاریخی ندارند. به همین دلیل، نام راسپوتین روی یک کتاب زندگی‌نامه‌یی خودبه‌خود موجب نوعی واکنش منفی یا تدافعی بین کتاب‌خوانان جدی می‌شود. اما نام ادوارد راژینسکی به عنوان نویسنده کتابی درباره راسپوتین، پیشاپیش نویدبخش آن است که این کتاب با انبوه دیگر کتاب‌هایی که تاکنون درباره راسپوتین چاپ شده‌اند، تفاوت اساسی دارد. راژینسکی گرچه به عنوان نمایشنامه‌نویس شهرت بسیاری دارد و نمایشنامه‌هایش پس از نمایشنامه‌های آنتوان چخوف بیش‌ترین تعداد اجرا را در روسیه داشته‌اند، اما تحصیل‌کرده رشته تاریخ است و یک مورخ حرفه‌یی نیز به شمار می‌رود.

راژینسکی اولین‌بار با کتاب «آخرین تزار: زندگی و مرگ نیکالای دوم (1992)» به عنوان مورخ مطرح شد. این کتاب چندین سال در رده پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ در روسیه قرار داشت و به چندین زبان نیز ترجمه شد. اثر بعدی راژینسکی، زندگی‌نامه‌ای دباره استالین بود. این کتاب نیز در کنار کتاب دوجلدی سایمن مانتیفوری، از جمله بهترین کتاب‌هایی است که تاکنون درباره زندگی استالین به رشته تحریر درآمده است. (ترجمه فارسی کتاب استالین راژینسکی سال 1386 توسط انتشارات روزنامه اطلاعات چاپ و منتشر شد.) «راسپوتین» سومین کتاب راژینسکی است که به اذعان غالب کارشناسان، بهترین کتابی است که تاکنون درباره زندگی گریگوری راسپوتین نوشته شده است.»

این کتاب با بخش‌های «پیش‌گفتار؛ معما»، «پرونده؛ در جست‌وجوی اسناد»، «آواره مرموز»، «مسیر کاخ»، «در انتظار راسپوتین»، «همراه تزارها»، «همزاد ملکه»، «چای با راسپوتین: محفل دهقان»، «بازی‌های نفسانی»، «اولین خون»، «راسپوتین نو»، «برد بدتر از باخت»، «نبرد توطئه‌گران»، «خداحافظی با تزار و ملکه»، «شب یوسوپف (راز جنایت)» و «حقایقی درباره آن «شب کابوس‌زده»» به بررسی زندگی و شخصیت راسپوتین پرداخته است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    0 0
    راسپوتین بی شک یک ابلیس قدیس نما بوده