بالاخره سازمان تامین اجتماعی نخستین قدم را برای تشویق مردم به زاد و ولد برداشت. هرچند که البته این قدم برای تغییر در روند رشد جمعیت بسیار کوچک و ناچیز است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور محدودیت‌های مربوط به ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی به فرزند یا فرزندان چهارم به بعد بیمه‌شدگان را برطرف کرد.

این بخشنامه البته اجرای بخشی از اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده است که اردیبهشت ۹۲ گذشته مجلس شورای اسلامی آن را پس از یکی دوباره رفت و برگشت به شورای نگهبان تصویب کرد. (اینجا و اینجا) البته بخش مهمتر این قانون، افزایش مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه و ۲ هفته مرخصی تشویقی به پدران است که هنوز تامین اجتماعی آن را اجرا نکرده است. 

حتی در بخشنامه سید تقی نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی اشاره شده که فقط فرزندان چهارم و چهارم به بعد بیمه شوند و اشاره ای به اجرای بخش دیگر این قانون نشده است. 

روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی این بخشنامه را چنین منتشر کرده است:

"نظر به اینکه به استناد «قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» مصوب 20/3/1392 مجلس محترم شورای اسلامی مقرر شده «از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 26/2/1372 و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود» لذا از تاریخ 29/4/1392 وصول حق‌سرانه درمان برای فرزند یا فرزندان چهارم و به بعد کلیه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و مقرری‌بگیران فاقد موضوعیت خواهد بود.

ضمناً از تاریخ مذکور (29/4/1392) اجرای آن بخش از مفاد بخشنامه‌های شماره 618 مورخ 15/12/1372، 1/618 مورخ 27/9/1374 و 2/618 فنی مورخ 11/6/1388 و دستورهای اداری مرتبط که مغایر موضوع این بخشنامه است، متوقف می‌شود."

درواقع بخش اصلی قانون اصلاحیه قوانین تنظیم جمعیت و خانواده که بار مالی برای تامین اجتماعی دارد، فعلا اجرایی نشده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    الان همین بچه ها خیلی وضعشون خوبه بازم به تعداد بیکارن و فقرا و معتادان و... اضافه کنید
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      190 3
      فقط آمار برایتان مهم است؟؟؟ کیفیت زندگی مردم را دیده اید فقط نشستین و میگین جمعت افزایش پیدا کند مگر مردم کارخانه آدم سازی هستند؟؟؟ ببینید برای همین تعداد چه کرده اید کدام استاندارد و دلخوشی را تامین کردید؟؟ می خواهید مثل هندوستان شویم؟؟ امروز می گوید افزایش فردا دیدید اشتباه کردین کدامتان جوابگو است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      184 2
      شرمنده قدری دیر شده چون مردم آگاه تر و عاقل تر از این حرفها هستند
    • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      110 2
      از خنده روده بر میشم مسولان این کارها رو میکنند جوونها پول ندارن زن بگیرن اینها دارن میگن بچه بسازید .سال دیگه هم صدا سما میگه جمعیت 1 درصد رشد داشته
    • مریم IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      13 0
      این مسولان تامین اجتماعی فقط حرف می زنند ولی عمل نمی کنند . سال قبل هم اعلام کردند به ازائ هر فرزند (حداکثردو سال )مادران شاغل به سوابق بیمه شان اضافه می شود .
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    330 3
    شما بهتره جلو مرگ و میر های غیر معمول را بگیری
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    324 8
    با این نرخ تورم ازدواج هم اشتباه هست؛ دیگه بچه دار شدن افتضاحه !
    • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      شما فكر زمان پيريت را بكن كه تنها هستي و هيچ كس نيست ازت نگه داري كنه.
    • روانپزشک IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      76 1
      الان کمبودها مشکلات زیادی درخانواده ها بوجودآورده وهرچه خانواده هاپرجمعیتترندمشکلات خانواده بیشترمیشود
    • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      49 1
      دوستی که گفتی فکر پیریت را بکن: مگه ما جوونا با این اوضاع اقتصادی چه گلی به سر پدر مادرمان زدیم که بچه ما بخواد به سر ما بزنه؟
    • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      36 1
      به نظرم آدم باید خیلی خود خواه باشه که برا پرستار داشتن تو پیری بچه دارشه. در ضمن با این وضعیت خراب اقتصادی و افتضاح فرهنگی اجتماع تربیت یک فرزند خلف که تو پیری به قول شما آدم رو از تنهایی در بیاره دور از ذهنه. اصلا چه تظمینی وجود داره که تربیتش خراب نشه؟ یا اگرم خوب تربیت شد بتونه کار پیدا کنه؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      21 4
      تا زمانیکه دختر خانمها به 14 سکه مهریه راضی نباشند و با کم و کاستیهای پسران و زندگی ساده بدون خونه ویلایی و بدون شاسی بلند و بدون حقوق میلیونی و بدون بازوهای پفکی (با قرص و آمپول) کنار نیایند باید دختر خانمها همچنان منتظر خواستگار و دولت منتظر افزایش جمعیت بمانند!حالا دولت میتونه براشون فرهنگ سازی کنه یا مثلا بگه تا شوهر نکنی از ادامه تحصیل و کار خبری نیست یا پسران رو برای کار در اولویت قرار بده یا هر راهکار دیگه که بتونه آمار بله گفتن دختر خانمها بدون توقعات زیاد رو افزایش بده تا پسران جرات خواستگاری رفتن پیدا کنند.
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    265 6
    جمعیت زیاد یعنی فقر بیشتر
  • milad IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    220 5
    متاسفم واقعا. یه عده فقط حرف خودشونو میزنن و اصلا براشون مهم نیست جمعیت که زیاد شد آیا امکانات آموزشی و بهداشتی وشغلی و غیره کاملا فراهم هست؟! که این جمعیت ول معطل نمونن! آیا اصلا زندگی افرادی که ناخواسته به زور سیاستهای غلط بدنیا میان هیچ ارزشی نداره؟؟! اینا بدنیا که اومدن فردا یقه ی کیو بگیرن ؟ و به چه جرمی باید زجر بکشن؟!
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    210 7
    من يک کارمند هستم مستاجر هم نيستم با شغل دوم مسافرکشی و يارانه چيزی حدود 1ميليون درآمد دارم که با کسر قسط ها 800 می ماند ولی با يک فرزند هميشه کم می آورم دوست دارم يک بچه ديگه داشته باشم اما از آينده خود بچه می ترسم مدرسه بهداشت آينده شغلی و کاری مرا می ترساند..................
    • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      97 1
      خوبه دیگه یه بچه داری همین رو خوب بزرگ کن،حسرت چیزی به دلش نباشه، دومی اشتباهه
    • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      76 1
      به نظر من احساس درستی دارید اگر تواناییی تهییه امکانات را ندارید بچه اضافه به دنیا نیارید، هم خودتان آرامش بیشتری دارید هم تک فرزند به دنیا آمده تان و هم فرزند به دنیا نیامده تان.
    • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      80 2
      خیلی مواظب باش اشتباه نکنی بچه بی گناه دیگری را وارد این جامعه و سیستم اداره اش کنی که چیزی جزء بدبختی نخواهد کشید
  • پیمان A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    74 2
    خداروشکر دیگه اون زمان گذشت همه آگاه شدن
  • مرضیه IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    67 3
    فرزند کمتر ... زندگی بهتر مامان بابا دوتا بچه کافیه!
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    66 2
    عزيزم منطقه 5 تهران پسرم كلاس اول در مدرسه نمونه مردمي دو شيفته است شيفت بعد از ظهري كلاس اولشان 39 نفر است و اقعا يك معلم چگونه به 39 نفر سال اولي برسد ؟؟بهتر نيست زير بنا هايتان را درست كنيد افزايش جمعيت پيش كش
  • احمدی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    71 2
    دوست عزیز گول این حرفها را نخوری انها صدایشان از جای گرم در می اید بعدا هیچ کس جواب گوی مشکلات اینده تو وفرزندان تو نخواهد بود پس عاقل باش وبه اینده ان یک نفر فکر کن همان یکی برای تو وپدر مادر تو کافیست دوست 62 ساله تو
  • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    61 0
    شما مشكلات ازدواج رو حل كنيد زوجها خودشون بلدن چه جوري بچه درست كنند. تا امروز اعلام شده بيش از 900 هزار نفر در صف وام 3 ميليوني ازدواج هستند . وامي كه حتي با اين تورم هيچ دردي را دوا نميكند.
  • حرف حساب GB ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    52 3
    درسته که الان همه سیر و غرق خوشبختی هستیم ولی اگر جمیعت دو برابر شد ایا تضمینی هم هست که فرزند من هم مانند من بتونه از این امکانات فراوان فعلی استفاده کنه ؟ همان که دندان دهد نان دهد ولی برای برای دندان درآوردن شیر و کلسیم کافی نیاز هست که طبق آمار وزارت بهداشت اکثر ایرانی ها از کمبود کلسیم رنج میبرند !
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      12 0
      شير و كلسيم پيشكش , الان مملكت آب نداره ,‌ بحران آب يه خطر كاملا جديه
  • سعيد A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    22 0
    چنين تشويقات و تسهيلاتي به صرف خود انتشار خبرش( و نه حتي قدرت ذاتي اي كه ممكنه داشته باشه و مهم هم نيست) چه چيزي را براي چه اقشاري( دنبال چهارمي و بيشترند) داره تبليغ ميكنه؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    27 4
    بازم که به بی راهه داریم میریم. بجای این کارها انگیزه جوانان برای ازدواج را زیاد کنید. حقوق و مزایای کارمندان متاهل و داری فرزند را بیشتر کنید.
  • وحید A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    49 1
    واقعا خسته نباشید... علت کم شدن زاد و ولد همین بود که خدا را شکر حلش کردید!!!
  • امیر A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    46 0
    دوستان واقعاً مرحمت کردند!!! آقای رئیس تامین اجتماعی تو که می دونی مردم سراغ دومی هم به زور می روند، بعد میای در مورد چهارمی که احتمال یک به صد هزار دارد صحبت می کنی!!!! خجالت داره به خدا
  • بی نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    37 2
    این کار خیلی اشتباهه. خانواده های پرجمعیت نتیجه ای جز بیسوادی و فقر و فلاکت نداره میتونن به کسانی که کمتر از 3 بچه دارن تسهیلات بدن تا به سقف 2 یا 3 فرزند برسن نه اینکه از 3 فرزند بیشتر بشن
  • بیژن A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    56 2
    این فرضیه که جمعیت یک کشور زیاد باشه اون کشور قدرتمند تر است اشتباه محض است افزایش جمعیت نیاز به گسترش زیر ساختهای مربوطه هم داره که تا الان همجی چیزی دیده نشده و اینکه این طرحها مانند مرخصی زایمان تاثیری بر افزایش جمعیت نخواهد داشت تا زمانیکه اقتصاد درست نشه که باعث رونق و ایجاد شغل و در نتیجه آن تمایل جوانان به ازدواج و فرزند آوری میگردد هیچ کدام از این طرحها سودی نخواهند داشت.
  • ماهان A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    76 2
    متاسفانه ما دهه شصدی ها با افزایش جمعیت پدرانمان سوختیم ولی نمی گذاریم که نسل آینده بسوزد. من مطمئنم که جمعیت ایران رو به کاهش می رود تا جایی که کارفرما التماس کند نه اینکه ما دنبال کار بگردیم. البته مطمئنم که منتشر نمی کنید!!!
  • سی ساله قوق لیسانس بیکار و مجرد IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    54 3
    آخه کی باید جمعیت کشور رو افزایش بده ؟ ما دهه شصتی ها دیگه باید این کار رو بکنیم: خوب به نظرتون ما چه دلیلی داره که این کار رو بکنیم ؟ من سی ساله قوق لیسانس بیکار و مجرد اگه بتونم زن بگیرم شاهکار کردم اونم واسه اینکه تنها نباشم و تو پیری همدم داشته باشم تازه 4-5 سال دیگه اگه جور شه .
  • س A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    38 2
    باید سر کیسه رو بیشتر از اینا شل کنید... این روش ها جواب نمبده. مردم آگاه شدند
  • حسین IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    4 11
    خبر آنلاین، خواهشمنديم موضوع افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه را پيگيری کنيد که خيلی بيشتر به درد خانواده ها و مراقبت از فرزندانشان می خورد. با تشکر
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    33 2
    بدون زیر ساخت یعنی بنکلادش یعنی فقر و بد بختی هندوستان
  • علی A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    25 2
    من متولد دهه 60 هستم همان دوره افزایش جمعیت قبلی، مدارس سه شیفته، کنکور وحشتناک، بیکاری بعد دانشگاه ، حالا با ماهی 600هزارتومن کار پیدا کردم . خرج خودم رو نمیتونم بدم جوانیم که گذشت و پرپر شد حالا هم بیام یکی مثل خودم رو دنیا بیارم تا یه دنیا حسرت به دل بمونه و هر روز مثل یه متهم تو چشام نگاه کنه، فردا مسئولین حال حاضر هستن که جواب بدبختیهای اونو بدن،مسولین عزیز 600 تومن یعنی فقر مطلق نه رفاه
  • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    23 2
    من 8سال ازدواج کردم هر دو نفر هم شاغل هستیم ولی بازم 8 گرو 9 هست و هیچ لذتی به جز کار کردن از زندگی مون نمی بریم بعد با چه منطقی یه انسان دیگه را وارد این چرخه بیمار بکنیم !!!!!!!!!!!! ؟
  • ک A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    17 1
    مردم تو فرزند دوم و سوم موندن،انوقت میگید فرزند چهارم؟
  • امير IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    17 0
    چه قدم بزرگي ! ! ! فكر نميكنيد با اين اقدام فوق العاده مهم ممكنه مردم از فرط ذوق زدگي سكته بزنن ، واقعا فكر مي كنيد (به اصطلاح ) خدمات فشل اين سازمان در زندگي مردم اينقدر ارزش داره كه انگيزه باشه
  • عبدالرضا A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    1 16
    با سلام بسياري از گله هاي دوستان از نبود كار و مشكل اشتغال، در واقع به دليل كاهش ناگهاني جمعيت در دهه قبل است و دليل آن از آفتاب روشن تر است زيرا در الفباي رونق اقتصادي چه به صورت كار توليدي چه خدماتي اين مشتري يا بهتر بگوييم انسان است كه خريدار شماست و اگر به طور ناگهاني جمعيت كم شود آنگونه كه فاجعه كاهش جمعيت در دهه گذشته اتفاق افتاداين نسل،مشتري و خريدار خدمت براي خود پيدا نمي كند و بيكاري به شدت رشد كرده و فقر افزايش مي يابد.اگر نسل كنوني تا دير نشده حداقل براي حفظ خود يعني دو بچه و افزايش آن تا سه فرزند به دليل مرگ و مير و حوادث اقدام نكند وضعيت نه تنها براي خودش بهتر نخواهد شد(چون دهها صنعت درگير توليد و دادن خدمات به نوزادان هستند)بلكه براي نسل بعد ما بسيار وخيم تر هم خواهد بود سپاس
    • رحمان SE ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      8 1
      مواردی را که نام بردید به هیچوجه از عوامل فراگیر و تعین کننده نیستند. از آنها مهمتر قابلیت های محیط زیست و سیستمهای بنیادی کشورهای مختلف هستند که نقش تعیین کننده دارند. برای رد ادعای شما اشاره میکنم به سطح استاندارد زندگی در کشورهای پر وسعت و کم جمعیت استرالیا و کانادا در مقایسه با کشور های پرجمعیت فقیر و فلاکت زده پاکستان و بنگلادش.
    • عبدالرضا A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      1 3
      با سلام و تشكر از سايت وزين خبرانلاين جهت تبادل و تضارب آرا. دوست عزيزم جناب رحمان، ضمن تشكر خواهش ميكنم بكبار ديگر نظر من را بخوانيد تا ببنيد در عين سادگي من فقط به يك مورد ازدهها مورد موجود اشاره كردم و آنهم اصل علمي و خدشه ناپذير توليد و عرضه خدمت در ازاي وجود مشتري است و منظور شما از اينكه فراگير نيست را نمي فهمم. يعني چه فراگير نيست؟ به عنوان متخصص مهاجرت به طور خاص كشور كانادا عرض مي كنم فرموده شما ارتباطي به بحث بنده ندارد و جالب اينجاست كه بر خلاف تصور شما دقيقا در همين كشورها به دليل همان بلايي كه ما تحت عنوان فاجعه كاهش "شديد" جمعيت از آن نام ميبريم مجبور شده اند براي برقراري همين توازن ميان توليد و عرضه خدمت و وجود مشتري يعني انسان روند مهاجرت را به اعتراف خودشان افزايش دهند.
  • حسن IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    19 1
    بازنشسته هستم.بنا به دستورداری چهارفرزندشدم.باگرفتن ازهزینه پوشاک وخوراک هرچهار فرزندلیسانس وبیکارکه متاسفانه بیکارونمیتوانندازدواج کنند.من هرروزخوراکم غصه خوردنه واقعا نسل دهه شصت سوخت وفنا شد.اگرمسولین مسلمان هستند اول فکری به حال این بیجارهها بکنند.بعدآیندگان.///////
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    12 1
    شرمنده قدری دیر شده چون مردم آگاه تر و عاقل تر از این حرفها هستند
  • امیر IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    7 0
    هدف توزیع هرچه بیشترفقردرجامعه بارقیق سازی هرچه بیشترثروت مردم است وبس.
  • مینا IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    5 0
    من و شوهرم دو نفری کار می کنیم خونه هم داریم یه بچه هم داریم دهم برج خرجیمون تمومه اونی که گفته فکر پیری رو بکن تو پیری اگه پول باشه بیشتر از بچه به درد می خوره می ری سالمندان بهترین شکل زندگی می کنی یا یکی رو هفته ای یه بار میاری زندگیت رو تمیز می کنه با آژنس همه جا می بردت اما بچه چی خودما بچه آخه کی وقت می کنیم به پدر و مادرمون برسیم صبح تا شب سگ دو می زنیم برای حقوقی که کفاف 10 روزمون رو می ده خسته از را می رسیم به زندگی خودمون نمی رسیم تا چه برسه پدرو مادر آهای اونایی که نشستید با حقوقای سه چهار میلیونی فتوا می دید بچه بیاریم به فکر خورد و خوراک و پوشاک هم باشید نه فقط هزینه درمان مگه بچه فقط مریض می شه ؟؟؟؟
  • خورانی A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    6 0
    ما و همسرم با دو حقوق تأمین اجتماعی و پول مسافر کشی و یارانه نمی توانیم قسط خرید خانه و ماشین را برسانیم حالا هم که بچه دار شدیم با پول مهد و پوشک و شیر و خشک و .... ماندیم چکار کنیم . بچه دوم وای ..............خدای من اصلاً
    • مهدی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      0 0
      ما و همسر!!! منظورت من بوده!!!