آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره زنده شدن شخص پس از اعدام اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ متن پرسش و پاسخی که در سایت ایشان منتشر شده، چنین است؛

پرسش: چنانچه فردی به عنوان یکی از جرائم عمومی اعدام گردد و سپس در سردخانه علائم حیات در او مشاهده گردد آیا حکم اعدام به قوت خود باقی است؟ حکم خسارتی که در هنگام اجرای حکم اعدام به او وارد شده چیست؟

پاسخ: دلیلی بر سقوط اعدام وجود ندارد، ولی خساراتی که در نخستین اجرای حکم اعدام بر آن شخص وارد شده باید به نظر کارشناسان تعیین و از بیت المال به ورثه او پرداخت گردد و اگر نحوه اجرا به صورت ناقص بر اثر سهل انگاری انجام شده خسارت‌ها را باید مجریان بپردازند.

گفتنی است پیش از این آیت الله صافی گلپایگانی هم اعدام دوباره را جایز ندانسته بود. (اینجا)

بحث ها درباره زنده شدن پس از اعدام، بعد از اعدام یک قاچاقچی مواد مخدر در بجنورد و زنده ماندن او پس از اجرای حکم مطرح شده است.

۴۷۴۷

کد خبر 319207

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    خدا رو شکر. واقعا چه کسی پاسخگویی آسیب جسمی و روحی به این بنده خداست؟؟ باید دیه این فرد را نیز پرداخت کنند
    • مرتضی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      آیا این شخص هم پاسخگوی آسیب جسمی و روحی تمام کسانی که از ایشان مواد مخدر تهیه و مصرف کرده اند هستند؟ آیا تمام خسارتها را به آنها و خانواده شان پرداخت نموده است؟
    • محمد US ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      80 48
      پاسخ آقای مرتضی: چه خسارتی بالا تر از اینکه مرگ رو لمس کنی میتونه وجود داشته باشه. چه خسارتی بالاتر از اینکه تا آخر عمر کابوس لحظه ادام رو باید داشته باشی وجود داره دیگه از این فرد بنظر من چیزی نمونده که بخواهیم مواخذه اش کنیم خدا خواست و او هم زنده ماند زیرا خدا عادلترین قاضی است.
    • سعید1 IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      این آقا شانس آورد رسانه ای شد وگرنه الان دوباره بالای دار بود بعضی ها عشق اعدام کردن دارن!
    • یک مشاور A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      30 25
      درپاسخ به اقا محمد ایا این قاچاقچی میداند با معتاد ذشدن یک نفر چند نفر در یک خانواده و گاها چندین خانواده از دست یک معتاد و توهم های اون دچار کابوسهای شبانه میشوند من یک مشاور هستم در مدرسه ای که کار میکردم دختری بود که خودش مادرش و برادرش از دست کتکهایی که پدر معتادشان میزد در امان نبودند واین دختر همیشه با چشم گریان و بدن کبود در مدرسه حاضر میشد وبرادرش از ترس لکنت گرفته بود ایا این اعدامی و امثال او خسارت این افراد را میپردازد من که یک مشاور بودم هر روز نگران ان دختر و خانواده اش بودم ایا میتواند دلمشغولی من و امثال من را پاسخگو باشد این مرد اگر صد بار دیگر اعدام وزنده شود باید بازهم اعدام شود خدا تمام قاچاقچیها را لعنت کند
    • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      25 10
      ببینم مگه تمام مشکلاتی که از مصرف مواد ناشی میشه تقصیر تولید کننده یا فروشنده هست ؟ مگه اون آدم هایی که مواد مصرف می کنن خودشون عقل ندارن. چرا تمام کاسه کوزه ها سر این بد بخت میشکنه ؟ یک بار اعدام شده، زجرشو کشیده حالا زنده مونده. گناه داره به خدا.
    • امیر IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      10 8
      10 بار دیگه هم بگو من یک مشاورم!
    • saeed A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      4 1
      یه سوال استاد دقیقا چه خسارتی میشه برای یکبار اعدام شدن و الان دباره اعدام کردنش پرداخت کرد؟
    • شاهین IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      0 0
      آقا مرتضی .... این آدم با جان دادن در اعدام، تاوان آسیبی که به اجتماع زده رو می ده. اما اینکه یه بار باید تاوان بده یا بیشتر، موضوع بحثه!
  • رضا A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    میگم چطوره بهش جایزه هم بدیم .
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    آقا دیگه نمیخواد اعدامش کنین مگه چیکار کرده یک کیلو شیشه مگه چیه فوقش چندصدتا خانواده رو باهاش به خاک سیاه میشونده دیگه حالا یه خونه و ماشین و یه کاری که در خور شأن این قاچاقچی عزیز باشه بهش بدین زندگیشو بکنه ولی قول بدید اگه دوباره خلاف کرد بگیرید دعواش کنید
    • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      13 5
      قبول دارم این فرد مجرم بوده اما همه گناه بدبخت شدن یه عدن عرضه مواد نیست .... بالاخره فرق من و شمایی که خودمون بدبخت نمیکنیم با کسی که بدبخت میکنه خودش در چیه؟ به زور که شیشه به خورد کسی نمیدن .... بالاخره متقاضی بازار عرضه رو داغ میکنه دیگه!!!
  • تقي A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    168 6
    سقوط اعدام يعني چه.. فارسي بگوييد مردم بفهمند
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      82 10
      سقوط از سقط مياد يعني عدم. سقوط اعدام يعني افتادن يا عدم اعدام... اما " دلیلی بر سقوط اعدام وجود ندارد " يعني دليلي بر عدم و از بين رفتن اعدام وجود ندارد. فارسيش يعني بايد اعدام بشه...
    • بی نام US ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      20 1
      من از آقای بی نام تشکر می کنم که زحمت ترجمه این جمله به فارسی را کشیدند.
  • سامیه IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    75 40
    دوباره اعدامش نکنید خسارت پیشکشتون!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    25 48
    حداقل براش حبس ابد ببرن بیچاره بچه هاش چه گناهی کردن؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    71 7
    دلیلی بر سقوط اعدام وجود ندارد يعني اينكه دوباره اعدام بشه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    16 28
    از کجا معلوم مأموران با اخذ رشوه یا سهل انگاری طناب را به گونه ای نیانداخته باشند که سبب مرگ نشود. در این موارد با یک روش علمی محکوم را از مرگ نجات داده اند و حالا طرف طلبکار نیز گردیده است !!
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    37 8
    بابا چي ميگي خداروشکر... آيت الله فرمودن دوباره اعدام بشه ولي بايد خسارتي که واسه اعدام اولي بهش وارد شده بهش بدن !!!!!!!
  • راستین IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    19 5
    باید آسیب هایی هم که وارد گردیده جبران گردد
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    8 19
    اگر جرمش واقعا زیاد است اعدام شود اگر خرده پاست مهم نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    35 12
    چه حرف عجیبی! هم اعدام بشه هم به خانوادش خسارت داده بشه!
    • karim-borazjan IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      11 6
      پرداخت خسارت از پول بیت المال !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از کجا معلوم که مردم راضی باشند از حقشان به این بنده خدا پول بدهند؟؟؟؟؟؟؟
  • دبیر IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    11 28
    ازنظرقانونی حکم هنوزاجرانشده .این جوری مجازات عدام هم اعتبارشو ازدست میده .حکم بایداجرابشه.قاچاقچی قاچاقچیه خرده پا وگنده پانداره.
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    29 41
    این آدم و امثال این باید مجددا و اینبار در ملا عام اعدام گردد و انقدر اون بالا بمونه تا از راه دور هم معلوم بشه به درک واصل شده. شما روشنفکر ها هم اگه یه دونه شیشه ای تو خونتون می داشتین بیخودی رجز نمی خوندین...
    • محمد A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      19 9
      تا تقاضا نباشه قاچاقچی هم در در کار نیست. باید اون کسی رو که شیشه مصرف می کنه مواخذه کرد. کسی که شیشه می فروشه هم دنبال منافع خودشه. آدم باید چشمش رو باز کنه و ببینه داره چیکار می کنه. اون آدمای ضعیف النفسی که شیشه و مواد مصرف می کنن خودشون مشکل دارن. گرچه اونی هم که میفروشه بذهکاره ولی قرار نیست آدم هرچی می بینه و به دستش می رسه رو مصرف کنه! خدا عقل رو واسه همین چیزا داده.
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      28 4
      لابد تا درس عبرت بشه!!! واقعا خسته نشدین از اینهمه اعدام !!! میدونی همه ساله چند نفر برای مواد مخدر دارن تو این کشور اعدام میشن و به نظرت چقدر تاثیر داشته؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    39 11
    ما نظرمًون همون نظر ایت الله العظمی صافی است که گفتند اعدامش جایز نیست.حالا اقای مکارم میگن باید دوباره اعدام شه!!!!!!!
    • محمد IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      4 2
      بهتره بگی ما نظرمون اون چیزیه که از وجدان و عقل آدم نشات می گیره! اینکه فلانی چی میگه هم فقط واسه خودش محترمه. همونطور که نظر من هم فقط واسه خودم محترمه. حالا اگر عقلانی بود بقیه هم تاییدش می کنن.
  • یغما IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    4 14
    اصلآ چی کاریه به مسولین اعدام اونجا جایزه بدید این قاچاق چی محترم هم به شغل بدبخت کردن خانواده ها ادامه بدن
  • رضا A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    34 4
    کسی جرمی مرتکب شده است..حکمی را گرفته است.. حکم اجرا شده است...مرگ تایید شده است.. به سردخانه رقته است تا فردایش به خاک سپرده شود و خداوند او را به زندگی بازگردانده است. خدا بخشیده،حال شما از خدا بزرگتر شده اید؟؟ واقعا که.. اگر این آدم مواد فروش بوده است و زندگی کسانی را خراب کرده است ، چرا زندگی امثال من را خراب نکرده؟؟؟ من نخواسته ام و دنبال اعتیاد به مواد مخدر نرفته ام..مگر خانواده ای که درگیر مواد مخدر شده است حق این را دارد که این آقا را مسئول معتاد شدن خود یا خانواده اش بداند؟؟چرا من و امثال من معتاد نشدیم؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    18 2
    رافت اسلامی کجا رفته؟؟؟
  • احسان RO ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 12
    من به اعدام مجدد اين بنده خدا كاري ندارم چون در حيطه كاريم نيست اما اينو مي دونم كه به دزد، به قاتل، و از اونا بدتر به قاچاقجي مواد مخدر كه با توزيع اين مواد هزاران خانواده رو بدبخت مي كنه نبايد مدارا كرد و بايد اشد مجازات رو براشون در نظر گرفت...كي پاسخگوي هزاران خانواده‌اي هست كه جوانهاشون به خاطر مواد مخدر از دست رفتن؟ البته اينكه چرا يكي ميره به سمت مواد هم خودش داستاني داره كه بدون شك جامعه در قبالش مسئوله و اگه جامعه سالم باشه و اقتصاد به راه كسي سراغ دزدي و خلاف نمي ره اما به هر حال اشد مجازات اين افراد بهترين راه براي كاهش جارئم است. وقتي هزينه خلاف بالا بره كمتر كسي حاضره ريسك كنه و خلاف كنه!
    • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      10 2
      چقدر هم این بهترین راه که از نظر شما همون اشد مجازات یا اعدام هست تا حالا تاثیر داشته!!!!!!!!
  • مشهدی A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    11 1
    دوستان مثل اینکه دقیقا نخوند که آیت ا... چی گفتن ایشون گفتن باید دوبار اعدام بشه ولی دیه خسارت وارد شده به بدن این بنده خدا رو بدن به خانوادش. من اصلا به این موضوع کاری ندارم ولی خداوکیلی مراجع تقلید که تعدادشون هم خیلی زیاد نیست نباید در مورد همچین موضوع مهمی که به مرگ وزندگی یک انسان مربوط میشه با هماهنگی هم به یک نقطه مشترک برسن بعد اعلام مواضع کنن ، اگر موضوع نحوه وضوع گرفتن بود، اختلاف نظر قابل درکه به هیچ کس هم برنمی خوره ولی این آقا رو با همین نظرات یا دارش می زنن یا زنده می مونه، این برای من سواله که چرا فقهای ما در این چنین مسائل مهمی با هم اختلاف نظر دارن!!
  • شهرام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    9 0
    خود مسئولین هم خوب میدونند که نمیشه این فرد رو اعدام کرد چون خداوند خواسته که این فرد زنده بمونه در ضمن حتی باید این فرد رو آزاد کنند چون حکم براش کاملا اجرا شده . به هیچ عنوان این حق رو ندارند که حتی بخوان این فرد رو حتی به 1 روز زندان هم محکوم کنند . بهتره به جای اعدام به این فرد راه درست زندگی کردن رو یاد بدهند و همیشه تحت نظر باشه .
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    18 2
    انقد اعدام اعدام نکنید؛ طرف مغزش شش درصد بیشتر فعال نیست فلج مادام العمر اینبار اعدامش هم کنید نمی فهمه
  • عرفان A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    13 2
    با اعدام مجدد وجهه ایران تو جامعه بین المللی زیر سوال خواهد رفت.و باز هم ملت ما هزینه های بیشتری بخاطر ندانم کاری آقایون بپردازند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    11 0
    تفاوت نظر در مورد اعدام مجدد این بنده خدا توسط مراجع بزرگوار خیلی زیاده ، اصلا نمی شه قبول کرد، چون منابع، کلیات و حتی بخش عظیمی از جزئیاتی که این بزرگوارها ازش استفاده می کنن کاملا مشابه، اگر اختلاف در میزان آب کر باشه قابل درکه،ولی اختلاف در مورد زنده بودن یا نبودن یک انسان چطوری از منابع دینی برداشت شده ، خدا عالمه
  • آرش IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    16 0
    بخشش لازم نيست اعدامش کنيد (برداشت با خود شما دوست عزيز)!
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    28 0
    «دلیلی بر سقوط اعدام وجود ندارد» یعنی اعدام به قوِت خود باقی است.پس این نظر با این جمله که «گفتنی است پیش از این آیت الله صافی گلپایگانی «هم» اعدام دوباره را جایز ندانسته بود.» در تعارض است.یعنی نظر آقایان مکارم و صافی متفاوت است نه اینکه هم نظرند!
    • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      7 0
      آي حرف دل منو زدي...
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    20 0
    من موندم چرا برای اینجور ادم ها اینقدر راحت حکم صادر و اجرا میشه ولی در مورد بعضی ها که خون مردم و تو شیشه می کنن و پول بیت المال بالا می کشن هیچ پرونده ای به نتیجه نمی رسه؟؟ حکم راحت صادر نمیشه اگه بشه هم خنده داره و تازه حتی اسمشونم عنوان نمیشه که مبادا حقشون ناحق شه. گناه اونا کمتره؟ یا خونشون رنگین تر؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    10 0
    ایشون که میگن دوباره اعدام کنید!
  • م رعيت IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    10 0
    اولا براي اعدام مجدد اين فرد؛ او بايد كاملا بهبود بيابد. قاعدتا اگر حتي بار اول هم باشد؛ محكوم بايد كاملا سالم و هوشيار باشد در حالي كه اين فرد علايم حياتي اش نزديك به صفر است! بعيد هم هست كامل شود پس حكم ناقص نبايد اجرا شود. دوم! سعدي ميفرمايد: امير غافله را هم تغافلي بايد/ كه نااميد نگردند قاطعان طريق! سوم! هيچ قاچاقچي "بزور" به كسي مواد مخدر نداده و نميدهد! پس اگر فروشنده مواد تا سرحد اعدام مقصر باشد همه ي علل و اسباب ديگر (از جمله همان پدر و مادرهايشان) و ديگران بايد مجازات بشوند. موضوع دفاع از قاچاقچي نيست دفاع از "عدالت" است!
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    6 0
    بنظرم بخداتوكل كنن
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    15 2
    من مخالفم. یک حکم را نمی شود دوبار اجرا کرد. مثلا حکم شلاق بدهیم و بعد بگوییم چون بدنش مثلا ده سانت کبود نشده و پنج سانت کبود شده باید دوباره شلاقش بزنیم؟؟؟خواست خدا بوده که پس از مرگ زنده شود. طبق نظر پزشکی قانونی 24 ساعت مرده بوده. البته جرم حمل مواد مخدر و اسیب به اجتماع هنوز برایش صادق است ولی نه با اعدام.
  • لیلی A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    6 1
    حالا که تو کماست بذارید به هوش بیاد بعد یه فکری براش بکنید
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 2
    این فرد بطور قطع و یقین با تمام وجودش آرزوی مرگ میکرده اما تاریخ ثابت کرده همیشه اون چیزی ک میخای برعکس میشه :)
  • شهروز IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    7 2
    بابا جان حالا که خواست خدا بوده زنده بمونه حبس ابد براش حکم صادر کنن این حبس ابد از صد بار اعدام واسش بدتره (کابووووووووووووس)
  • شایان A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 5
    چه خوب از فردا یه بابی شروع می شه که طرف تبانی می کنه با مامورا و ضمن فرار از مرگ تازه پول هم می گیره
  • وطن پرست A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 1
    جالبه!!! یکی از مراجع گفته محکوم به اعدام نجات یافته از مرگ نباید برای مرتبه ی دوم اعدام شود، این یکی مرجع عظام عالیقدر گفته باید اعدامش کنید و خسارت نمردن مرتبه اول اعدام شدنش رو به خانوادش بدین!!! من موندم: یعنی اینقد احکام اسلامی ما دچار نقص و تناقضه که دو مرجع تقلید در مورد یک مسئله دو حکم 100 درصد متفاوت صادر کنند. یکی حکم به گرفتن جان یک انسان و دیگر حکم به زنده ماندن میدهند!!!! خدا بخیر کند بر همه ما که قرار است ظهور امام زمان را درک کنیم: هر مقلدی بنا به حکم مرجع خود رفتاری متفاوت با قضیه ی ظهور خواهد داشت. امیدوارم خدا خودش ما رو حفظ کنه از شر شیطان رجیم......
  • محمد IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    4 3
    به ياد داشته باشيم كه او قاچاقچي يك كيلو شيشه بوده و البته اينكه يك كيلو شيشه چند خانواده و جوان را بدبخت كرده و اين افراد باغچقي به دنبال راحت ترين راه كسب درآمد مفتي هستند و بايد به مجازات اصلي خودشان برسند تا درس عبرت ديگران شده و كسي جرات اين كارها را به راحتي نكند
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    2 0
    اولا که طرف حتما نیازمند پول بوده که دست به این کار خطرناک زده (مشکلات اقتصادی) ثانیا آدم عقل داره میتونه معتاد نشه سهل الوصول بودن مواد مخدر دلیل اعتیاد نیست مسئولین باید فرهنگ سازی کنند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین