شروط غرب برای دعوت ایران به ژنو 2 و امتناع ایران برای حضور مشروط/ اخضر ابراهیمی به تهران آمد

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه وارد تهران شد تا رسما از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 دعوت کند.

سیدصادق روحانی: ابراهیمی به منظور فراهم کردن مقدمات نشست بین المللی ژنو -2 که قرار است در ماه نوامبر (آبان ماه) برگزار شود، به ایران سفر کرده است. پیش از این اعلام شده بود که قرار است اخضر ابراهیمی به تهران بیاید تا رسما از ایران برای حضور در مذاکرات ژنو دو دعوت کند.(ایــنـــجـــا) مسئله حضور ایران در مذاکرات ژنو از آنجایی حساس شد که دور پیشین این مذاکرات بدون حضور ایران بدون نتیجه ملموس به پایان رسید و خیلی​ها علت آن را عدم حضور ایران به عنوان یکی از حامیان مهم حکومت سوریه در منطقه عنوان کردند.

اما حالا هم که به نظر می​رسد طرف​های غربی تمایل دارند ایران در این مذاکرات حضور داشته باشد برای این حضور پیش شرط اعلام کرده​اند. مهمترین پیش شرطی که طرف​های غربی تا کنون اعلام کرده اند پذیرش بیانیه پایانی نشست ژنو یک است. (ایــنـــجــا) اما این موضوع مورد پذیرش ایران نیست و آنچنان که رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است ایران برای حضور در این نشست شیفتگی ندارد.(ایـــنـــجـــا) پذیرش بیانیه پایانی ژنو1 به معنی پذیرش دولت انتقالی و سرنگونی بشار اسد است. علی لاریجانی رئیس مجلس در این باره گفت: در روزهای اخیر برخی مقامات ایالات متحده مطالبی را مطرح کردند و در مسئله سوریه و تشکیل کنفرانس ژنو 2 برای ایران شروطی را گذاشتند. از جمله اینکه ایران باید نتایج ژنو 2 را بپذیرد و دولت گذار را قبول کند و بشار اسد هم نباید برای دولت دوره بعد کاندیدا شود. به نظر می‌رسد رجال سیاسی آمریکا یا دچار بیماری فراموشی ذهنی شدند یا تمارض به این کسالت روانی می‌کنند. شرکت‌کنندگان در کنفرانس ژنو1 باید جواب دهند که چرا مصوبات کنفرانس ژنو یک را دنبال نکرده‌اند و دنبال راه حل دیگری رفتند. آمریکا با برخی کشورهای منطقه که با سر و صدا در کنفرانس شرکت کردند باید پاسخ دهند چرا دنبال راه حل نظامی رفتند و این کشتار مسلمانان را باعث شدند.

با وجود اینکه ایران همچنان بر این موضع خود که نباید پیش شرطی برای آینده سوریه تعیین کرد و سرنوشت این کشور باید به دست مردم این کشور رقم بخورد تاکید دارد اما طرف های غربی بر آینده سوریه بدون بشار اسد اصرار می​ورزند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از نشست دوستان سوریه در لندن گفت: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه همچنان به استقرار موشک‌های دوربرد و سلاح‌های کلاسیک می‌پردازد و از نیروهای هوایی خود برای ایجاد ترس و وحشت بین مردم استفاده می‌کند.(ایــنــجـــا) از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در پایان نشست لندن عنوان داشت که شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند که بشار اسد نباید هیچ نقشی در آینده سوریه ایفا کند.

مسئولان ایرانی آمادگی خود را برای حضور در ژنو دو اعلام کرده اند. البته همانطور که حسن روحانی رئیس جمهور گفته است : در همه مذاکرات از جمله «ژنو 2» اگر بدون شرط باشد، جمهوری اسلامی ایران حضور خواهد داشت. (ایـــنــجـــا)

اگرچه در داخل کشور برخی معتقدند که این طرف های غربی و مخالفان حکومت بشار اسد هستند که باید نیاز به حضور ایران در مذاکرات ژنو را احساس ​کنند و حتی فرش قرمز هم بیاندازند(ایـــنـــجـــا) اما خود مخالفان چنین نظری ندارند. اصرار برخی از آن ها به برکناری بشار اسد به عنوان پیش شرط مذاکرات به حدی بود که اعلام کردند در مذاکرات ژنو شرکت نخواهند کرد.(ایــنـــجــا)

به نظر می رسد آنچه که دو طرف بر آن توافق دارند این است که مسئله سوریه راه حل نظامی ندارد اما رسیدن به راه حل سیاسی داشتن اعتماد متقابل است که گذاشتن پیش شرط این اعتماد را از بین می​برد.

 

219219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    39 9
    اخضر ...! مردو مردونه كلاتو قاضي كن .
  • حمید IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    34 10
    دیگه وقتی خودشون میبرن خودشون میدوزن و باهم توافق میکنن برگزاری کنفرانس موضوعیت نداره چه برسه به شرکت در اون
  • ... توسی A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    58 22
    بشار به نفع ملت کوتاه بیاد تا محبوب ملت شده و درگیریها پایان
    • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      3 2
      به نفع سلفی های تند رو؟
  • باقر A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    10 58
    ما نياز به شركت نداريم. هركونه سازش ممنوع است. حجاب ديانت ارزشها شعار امت ماست
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    37 3
    موضوع بحث به کنار، این الفاظی که آقای لاریجانی بکار میبره سعی میکنه خاص باشه و مثلا تاثیرگذار. اما اصلا قشنگ نیست. آقاجان میخوای از موضع اقتدار صحبت کنی دلیل نداره از کلمات کسالت روانی و کندذهنی و این قبیل اسم ببری. این طرز حرف زدن با فرهنگ غنی ما همخوانی نداره و متاسفانه آقای لاریجانی سابقه طولانی هم داره.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    38 8
    صلح کنید
  • ایمان IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    45 9
    ابتدا باید تروریست ها نابود شوند تا در جریان مخالفان قرار نگیرند بعد بشار اسد کناره گیری کند.
  • عزيز A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 3
    من نمیدونم چرا اینجایی که به بشار گیر میدن و میگن بشار. بده و دیکتاتور و... چرا به پادشاه عربستان و پادشاه بحرین و پادشاه اردن گیر نمیدن؟ واقعا چرا؟
    • ali IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      2 1
      شما باید دنیا را از دید صهیونیست ها ببینی تا تشخیص بدهی کی خوبه و کی بد.