محققان پارک فناوری تهران مشغول به طراحی آینه انعطاف پذیر در ابعاد نانو هستند. این نوع آینه ها در تجهیزات پیشرفته نوری کاربرد دارد.

ایرنا نوشت:

محققان پارک فناوری تهران در یک طرح علمی مشغول به طراحی آینه انعطاف پذیر در ابعاد نانو هستند. این نوع آینه ها در تجهیزات پیشرفته نوری از جمله تجهیزات نجوم، تصویربرداری ماهواره ای و لیزر کاربرد دارد.

ˈامیر مقدمˈ مدیر یک شرکت دانش بنیان تولید کننده این نوع آینه ها در پارک فناوری تهران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: آینه انعطاف پذیر در ادوات اپتیکی و نوری مانند تجهیزات ستاره شناسی و نجوم، لیزر، تصویربرداری ماهواره ای و نظامی کاربرد دارد.

وی گفت: تقریبا در دنیا موسسات تحقیقات فضایی این آینه ها را تولید می کنند. البته این فناوری انحصاری و غیرقابل خرید و فروش است؛ و یا درصورت نیاز با قیمت هنگفتی عرضه می شود. برای مثال یک آینه با چنین فناوری به قطره پنج سانتیمتر 130 هزار دلار به فروش می رسد.

مقدم ابراز امیدواری کرد که اولین آینه انعطاف پذیر نانویی قابل کنترل قبل از اتمام سال جاری توسط این شرکت دانش بنیان تولید شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان درباره کارکرد این دستگاه گفت: براساس قوانین فیزیک نور در اثر عبور از جو دچار ابیراهی(اعوجاج نور) می شود و این دستگاه قادر است میزان ابیراهی را اندازه گیری و آن را رفع کند.

این کارشناس فیزیک در توصیف پدیده ابیراهی گفت: برای مثال در روزهای گرم تابستان می توان امواجی را از سطح آسفالت خیابان مشاهده کرد که این نشان دهنده ابیراهی نور بازتاب شده از سطح آسفالت است زیرا که ضریب شکست در لایه های مختلف هوا متفاوت است؛ این اصلاح ضریب شکست نور با استفاده از علم اپتیک تطبیقی صورت می گیرد.

به گفته این مخترع، اندازه گیری میزان ابیراهی در تجهیزات پیشرفته در کاربرد آنها موثر است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره عملکرد این آینه انعطاف پذیر نانویی گفت: در این دستگاه، لایه نازک کاملا صیقلی و انعطاف پذیر نانو به عنوان پایه های آینه قرار قرار می گیرد.

مقدم اظهار داشت: این پایه ها در ابعاد مختلف (بلند و کوتاه) زیر آینه قرار می گیرد و باعث می شود تا آینه و عدسی ها به راحتی با تغییر ضریب شکست نور تغییر اندازه دهد و به این ترتیب آینه نیز تغییر وضعیت می دهد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    12 4
    اگه این فناوری ها بیاد تو صنعت و زندگی روزمره مردم که عالی میشه
  • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    11 4
    آفرین آفرین ،