جلسه علنی امروز مجلس به منظور بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی رئیس جمهور با حاشیه​هایی همراه بود.

رضا الیاسی: سرانجام زمان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و همچنین ورزش و جوانان فرا رسید و حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز برای دفاع از فرجی دانا، فانی و صالحی امیری از پاستور به بهارستان آمد.

او که سخنرانی خود را از ساعت 8:10 آغاز کرد از تمام زمان قانونی خود استفاده کرده و ساعت  9:10سخنرانی خود را به پایان رساند. رئیس جمهور در این سخنرانی 60 دقیقه ای درباره برنامه های سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، مذاکرات هسته ای، شرایط کنونی کشور و همچنین برقراری وحدت میان قوا اظهارنظر کرد.{اینجا}

همراهان رئیس جمهور

صحن پارلمان صبح امروز علاوه بر روحانی میزبان تعداد دیگری از اعضای هیات دولت نیز بود. محمد نهاوندیان، اسحاق جهانگیری، مجید انصاری، حسام الدین آشنا، محمدباقر نوبخت، مصطفی پورمحمدی، محمدرضا نعمت زاده و علی طیب​نیا افرادی بودند که روحانی را در جلسه رای اعتماد امروز همراهی می کردند.

طبق روال معمول امروز جایگاه خبرنگاران مجلس نیز قابل مقایسه با روزهای دیگر نبود و خبرنگاران و عکاسان بسیاری برای ثبت اخبار و تصاویر مربوط به جلسه رای اعتماد به بهارستان آمده بودند.

زمانی که رئیس جمهور در حال سخنرانی و دفاع از وزیران پیشنهادی خود بود در صحن مجلس تعدادی از نمایندگان در حال رایزنی و بحث درباره رای اعتماد به وزیران پیشنهادی بودند. در همین رابطه زاکانی، توکلی، نادران، نجابت، نبویان و کوثری در کنار حدادعادل حاضر شده و برای مدت زمانی طولانی به بحث پرداختند.

دو رئیس گل

اما پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور بازار اخطار و تذکر داغ شد و تعداد زیادی از نمایندگان خواهان ارائه تذکر و اخطار شدند. نخستین فردی که پس از سخنرانی روحانی تذکر داد کمال الدین پیرموذن نماینده اصلاح طلب مجلس بود. تذکر نماینده اردبیل درباره انتشار شب نامه علیه یکی از وزیران پیشنهادی بود که پس در خواست لاریجانی مبنی بر اعلام ماده مورد تذکر اعلام کرد که دو رئیس گل در صحن علنی مجلس حضور دارند، یکی رئیس جمهور و دیگری رئیس مجلس است و پس از این موضوع ماده مورد نظر را اعلام کرد.{اینجا}

چرا جلسه امروز از رسانه ملی پخش نشد؟

از نکات جالب توجه جلسه امروز این بود که با توجه به اعلام قبلی توسط اعضای هیات رئیسه جلسه،رسانه ملی به صورت زنده به پخش این جلسه نپرداخت و این موضوع موجب انتقاد نمایندگان قرار گرفت. یک عضو جبهه پایداری نیز در تذکری اعلام کرد که با موافقت رئیس جمهور و رئیس مجلس این اتفاق صورت گرفته که لاریجانی در پاسخ به وی گفت چنین موضوعی صحت ندارد و تصمیم مسئولان صدا و سیما بر این اساس بوده است. {اینجا}

حضور 120 دقیقه ای رئیس جمهور در صحن مجلس

رئیس جمهور که از دقایق اولیه جلسه رای اعتماد در صحن مجلس حاضر شده بود ساعت 10 و با آغاز سخنرانی موافقان و مخالفان صحن مجلس را با بدرقه محمد نهاوندیان، مجید انصاری و تعدادی از نمایندگان مجلس همچون نادر قاضی پور ترک کرد.

همچنین دقایقی بعد از ترک جلسه توسط روحانی رئیس مجلس نیز به همراه نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور صحن را ترک کرده و ابوترابی فرد ریاست جلسه را بر عهده گرفت.

رایزنی​های صالحی امیری در صحن پارلمان

از نکات جالب توجه جلسه علنی امروز مجلس گفت و گوهای نمایندگان با وزیران پیشنهادی و نمایندگان دولت بود که در جایگاه نمایندگان دولت صورت گرفت. اما گفت وگو ها به اینجا ختم نشد و صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش وجوانان جایگاه خود را برای دقایقی ترک کرده و به میان نمایندگان آمد. او در شرایطی که در کنار جایگاه نبویان در حال گفت و گو با وی بود تعدادی از نمایندگان نیز خود را به آن محل رساندند.

باز هم صندلی​های خالی

موضوع صندلی های خالی در پارلمان یک موضوع تکراری شده است و امروز نیز شاهد بروز این اتفاق بودیم. در حالی که نمایندگان موافق و مخالف در حال سخنرانی بودند، بسیاری از نمایندگان صندلی خود را ترک کرده و در حال گفت وگو با سایر نمایندگان و یا نمایندگان دولت بودند.

نطق یک نماینده زن برای اولین بار

در جریان بررسی صلاحیت وزیران هیات دولت در مردادماه انتقادهای فراوانی به سکوت نمایندگان زن در مجلس می شد. نمایندگان زن مجلس به این انتقادها پاسخ دادند و برای نخستین بار یک نماینده زن در مخالفت با یک وزیر کابینه یازدهم سخنرانی کرد. زهره طبیب زاده نماینده ای بود که پشت تریبون قرار گرفت و به مخالفت با فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم پرداخت.

سرانجام پس از حدود 4 ساعت بحث نمایندگان با استراحت 2 ساعته موافقت کرده و مقرر شدساعت 14 بررسی صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی را ادامه دهند.

/29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    65 1
    ای کاش این بار هم سکوت میکرد که در مخالفت با انتخاب رییس جمهور حرف نزدنش مناسبب تر بود
  • جمال IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 4
    خدا كنه نمايندهها دقت كنن و اين 3 نفر مانند وزير صنعت اقاي نعمت زاده نباشند كه مردم را ناميد كرده
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    2 0
    بهتر نیست به جای لغت گعده، کلمه نشست رو به کار ببریم؟
  • mohsen A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    6 0
    من فکر میکنم دلیل اینکه امروز از رسانه ملی پخش نشد این بود که دفع قبل یک موجی بین مردم علیه نمایندگان پایداری و اصولگرا مبنی بر ناهماهنگی های بی مورد و سنگ اندازی هایی که صورت میگرفت علیه وزرای پیشنهادی اینها نگذاشتن که مستقیم پخش بشه تا کارهی اونها برای مردم روشن شود که چجوری با حرف های بی مورد در کار دولت و مردم سنگ تندازی میکنند از حرف دروغ نماینده پایداری در همین مطلب کاملا مشخصه