«جادوی صحنه» عزت‌الله انتظامی بعد از 9 سال

ایبنا گزارش داد: چهارمین انتشار «جادوی صحنه؛ زندگی تئاتری عزت‌الله انتظامی، تالیف و تدوین اعظم کیان افراز، منتشر شد.

 نخستین انتشار «جادوی صحنه» در سال 1383 روانه کتابفروشی‌ها شده بود. مقدمه این کتاب به قلم حمید سمندریان، کارگردان و مترجم فقید ایرانی است.

کتاب «جادوی صحنه؛ زندگی تئاتری عزت‌الله انتظامی» پنج بخش دارد: «جادوی صحنه»، «یک گفت‌وگو»، «پیش پرده خوانی در ایران»، «نگاه منتقدان» و «نمایش نگاری».

در بخش نخست کتاب زندگی و چگونگی شروع فعالیت هنری عزت‌الله انتظامی و پیوستن او به تئاتر فردوسی زیر نظر عبدالحسین نوشین مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم گفت‌وگوی مفصل، نویسنده کتاب با آقای بازیگر است. انتظامی در این بخش خاطرات خود را از زندگی تئاتری‌اش با ذکر دقیق جزییات بیان می‌کند.

بخش سوم کتاب به پایان‌نامه‌ تحصیلی دوره‌ کارشناسی عزت‌الله انتظامی در رشته‌ هنرهای نمایشی با عنوان «پیش‌پرده‌خوانی در ایران» اختصاص دارد. انتظامی این پایان‌نامه را در سال 1351 با راهنمایی دکتر پرویز ممنون نوشت و از آن دفاع کرد. متن این پایان‌نامه نیز یکی دیگر از مطالب این بخش است.

کیان افراز در بخش چهارم کتاب سه عنوان از نقدهای چاپ‌شده بر نمایش‌های انتظامی را آورده است. این سه نقد به ترتیب توسط رضا براهنی، جواد مجابی و پرویز ممنون نوشته شده بودند. آخرین بخش کتاب نیز به معرفی نمایش‌های صحنه‌ای و تلویزیونی انتظامی اختصاص دارد.

نقاشی روی جلد این کتاب اثری از آیدین آغداشلو، نقاش و هنرشناس بین‌المللی ایرانی است.

حمید سمندریان، مترجم، مدرس و کارگردان فقید تئاتر ایران در مقدمه‌ این کتاب نوشته است: « وقتی به زندگی بازیگر بزرگی چون عزت‌الله انتظامی فکر می‌کنی، به زندگی پرتب و تاب او، به آغاز راهش در وادی هنر، به شروع «پیش‌پرده‌خوانی»، به بردباری و تحمل انواع سرزنش‌های اجتماعی- که رایج مردم آن روز و نسل قبل از او بود - به قضاوت‌های بی‌رحمانه و بازدارنده اکثر مردمی ‌که آن روزها برای هنر بازیگری جز ابتذال و انحراف اخلاقی معنای دیگری قایل نبودند و به هنر به چشم دیگری جز وسیله تفریح نمی‌نگریستند و آن وقت نوجوان پرشوری را می‌بینی که یک تنه تمام ضربت‌های سنگین و‌ متلاشی ‌کننده را تحمل می‌کند و بالأخره قدم در راهی می‌گذارد که او را به رشد و تعالی می‌رساند...»

«جادوی صحنه» نخستین کتاب از سری کتاب‌های تئاتر ایران در گذر زمان است که با هدف مکتوب کردن تاریخ شفاهی تئاتر ایران در انتشارات افراز منتشر می‌شود. از دیگر کتاب‌های منتشر شده در این مجموعه می‌توان به؛ «تئاتر ایران در گذر زمان؛ از 1342 تا 1357»، «اکسیر نقش؛ زندگی هنری محمدعلی کشاورز»، «کارگاه نمایش از آغاز تا پایان»، «غریبه‌ای در تئاتر ایران؛ زندگی و آثار مایل بکتاش » و «ستیغی در مه؛زندگی هنری و ادبی دکتر حسن ره‌آورد» اشاره کرد.

چاپ چهارم «جادوی صحنه؛ زندگی تئاتری عزت‌الله انتظامی» پژوهش و نگارش اعظم کیان افراز با شمارگاه هزار نسخه، 352 صفحه و بهای 22 هزار تومان از سوی نشر افراز روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نخستین انتشار این کتاب در سال 1383 با شمارگان سه هزار نسخه و بهای سه هزار و 800 تومان منتشر شده بود.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =