فارس نوشت:

سرانجام پس از گذشت ۵۰ روز از تصادف دلخراش جاده تهران - قم، کمیسیون ایمنی راه‌ها در گزارشی علت قطعی بروز این حادثه را اعلام کرد.
 کمیسیون ایمنی راه های کشور، با هدف شفاف سازی و ایجاد دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و همچنین دفاع از حقوق شهروندی، گزارش تصادف دلخراش مورخ 18/06/1392 اتوبوس‌ها در آزاد راه قم- تهران را که طی آن جمعی از هم میهنان کشته شدند، پس از انجام بررسیهای دقیق و مبسوط کارشناسی در 7 کارگروه تخصصی و سه نشست کمیسیون در تاریخ های 01/07/1392، 15/07/1392 و 06/08/1392، این کمیسیون جمع بندی نهایی گزارش را منتشر کرد.
کمیسیون ایمنی راه‌های کشور اعلام کرد: پیرو ابلاغ کمیسیون ایمنی کمیته های کارشناسی با برگزاری بیش از 25 جلسه اصلی و فرعی گزارش خود را ارائه و جمع‌بندی گزارشات در تاریخ 06/08/1392 به کمیسیون ایمنی راهها ارایه شد.
در این گزارش در خصوص علت تامه تصادف آمده است: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره 1 به علت بروز نقص فنی(دو پوست شدن و ترکیدن لاستیک) منجر به تغییر مسیر و تجاوز کامل به چپ شده است و در ضمن در این تصادف ایجاد حریق در هر دو اتوبوس پس از برخورد و همچنین باز نشدن دربهای اتوبوسها و نیز عدم امکان خروج اضطراری آسان، باعث افزایش تلفات و مجروحین شده است.
در گزارش نهایی کمیسیون ایمنی راه های کشور پیشنهاد شده است: وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری در سرعت مجاز اتوبوسها در آزادراه های کشور اقدام نماید. در این خصوص مقرر شد کمیته ای با مشارکت دستگاه های ذیربط در سازمان راهداری و حمل و نقل تشکیل و تصمیم سازی شود.
همچنین پیشنهاد شد فعالیت‌های ایمنی و برگزاری مستمر کمیسیون های ایمنی راه های استانی به صورت ماهانه و به طور ویژه در اولویت اقدامات استانداران قرار گیرد.
همچنین در کمیسیون مقرر شد که بیمه مرکزی ایران در زمینه تحلیل سانحه از منظر بیمه و نیز نحوه مشارکت در امر ارتقای ایمنی حمل و نقل و همکاری با دستگاه های مسئول گزارش لازم را به کمیسیون ارائه نماید.
ذکر این نکته ضروری است که گزارش کمیته های کارشناسی به همراه پیشنهادات برای بهبود امور در هفت محور تعیین شده توسط کمیسیون ایمنی راه‌ها شامل نحوه اطلاع رسانی در حوادث مهم سوانح رانندگی، بررسی علل تصادف و رسیدگی به وضعیت لاستیک در کشور، بررسی وضعیت آموزش رانندگان و آموزش مسافرین در زمان وقوع حوادث، ساماندهی نحوه بازرسی کنترل وضعیت ایمنی خودروهای حمل ونقل عمومی مسافربری در جاده های کشور، تقویت وضعیت امداد و نجات، فوریتهای پزشکی و ساماندهی سیستم اطفاء حریق در جاده های کشور ، بررسی وضعیت ایمنی اتوبوس اسکانیا و بررسی وضعیت گاردریل ها در جاده ها ارائه شده است.
47282

کد خبر 319810

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    292 7
    من که نفهمیدم ! عامل اصلی چی بود بالاخره ؟!
    • خزاعي A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      128 0
      عامل اصلي مافياي خودرو - حمايت كننده هاي مافيا - وضعيت گراني و معيشت مردم كه حواس خيلي ها را در حين رانندگي و پيشگيري از حوادث پرت كرده
    • محمد IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      8 0
      چرا مدیر شرکت عقاب مورد بازجویی قرار گرفت وبازداشت شد اما علیه عامل قتل این همه انسانی که در سال زنده زنده گوشت و پوست وخونشان با آهن در تصادفات پراید ادغام میشود هیچگونه حتی بیانیه نیز صادر نمیشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      33 1
      همون روز اول هم گفته شد. لاستیک چینی که عین نسخه اصلی کپی شده و مالک خودرو از آن استفاده کرده بدلیل ارزان بودن لاستیک
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      16 12
      دلیل بعدی هم پیک نیک داخل اتوبوس و نیز بنزین قاچاق داخل اتوبوس ها بوده است
    • احسان A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      29 0
      این قضیه هم مثل بقیه فراموش میشود!!!!
    • اهوازی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      8 0
      راننده است دیگه اول اینکه چرا رفته لاستیک دو پوسته گرفته دوم اینکه چرا نتونسته کنترلش کنه و سوم اینکه چرا با یک اسکانیا تصادف کرده مگر نمیدونسته که اسکانیا استانداردش اینه که بعد از تصادف خودش را از بین میبرد و چهارم چرا اسکانیا خرید میرفت هوو میگرفت
    • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      0 0
      چرا این قدر زحمت کشیدند. خجالتمان دادند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    90 0
    جالبه که آمار کشته های جاده ای ما از آمار کشته های تروریستی عراق بیشتره !
    • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      5 1
      با این وضع فرهنگ رانندگی در خیابانها و جاده های بین شهری آمار کشته شدن 23000 نفر در سال بسیار آمار خوبیه.
  • مهدی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    88 3
    اولین علتش ترکیدن لاستیک بوده بعدش عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس
    • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      142 4
      واقعا اگه لاستیک بترکه راننده چطور یاسد اتوبوس 30 تنی رو کنترل کنه؟ اصلا شدنیه!؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      64 2
      ماست مالي كه شاخ و دم نداره ......... آخه اينم شد علت يابي حادثه ..... متاسفم .... دم دست ترين چيزايي بود كه مي شد گفت
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      21 1
      اینام همین رو گفتن
    • بهروز IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      45 1
      خوب اینا که از اول مشخص بود، سهل انگاری راننده، لاستیک اتوبوس... پس این همه جلسه و هزینه برای چی بود. پس پلیس راه چی میشه، آیا گارد ریل اتوبان واقعاً مطمئنه، آیا پلیس راه واقعاً کارشو به درستی انجام میده، و هزاران اما و اگر دیگه. من واقعاً متاسفم از برگزاری این همه جلسه بیهوده.
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      29 2
      لاستيكو كه نمايندگي گفته بوده بايد عوض كني.... اون ناظر فني موسسه مسافربري مقصره كه بازديد نكرده و زير سبيلي در كرده!
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    62 11
    شرکت اسکانیا هم طلب کار شده از مردم حتمن درسته!؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    68 13
    مهمترین علت بی خیالی رانندگان نسبت به مراقبت و دقت حین رانندگیه
  • بابک IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    42 1
    سرعت مجاز اتوبوسها در اتوبانها باید کاهش یابد. گاهی اوقات شاهد این هستیم که در یک اتوبان با ترافیک سنگین مانند اتوبان تهران کرج این اتوبوسها به ماشینهای سواری که در باند دوم در حرکت هستند دایماً چراق می‌دهند تا بتوانند با سرعتی بیشتر از این سواری‌ها حرکت کنند در حالی که اتوبوس با وزن بیشتر طول ترمز زیادتری نسبت به سواری دارد و در صورت ایست‌های ناگهانی که در ترافیک سنگین بسیار محتمل است منجر به تصادف‌های وحشتناکی می‌شود.
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    6 13
    اگه کسی مراقب باشه با دو چرخ هم ماشین رو کنترل میکنه.به شرطی که مدام حوادث رو پیش بینی کنه و عکس العمل مناسب رو یراش در نظر بگیره
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    65 0
    من الان حدود 4 ساله هر هفته با اتوبوس بین اصفهان و تهران تردد میکنم و از نزدیک با عدم دقت راننده ها در رانندگی آشنا هستم . با موبایل صحبت میکنند در حین رانندگی چای میخورند و مرتب در حال صحبت کردن و ... هستند و خیلیاشون کم خوابی و عدم تمرکز در رفتارشون بارزه ضمنا یکسری راننده اجاره ای از پلیس راه قم جایگزین نفر قبلی میشه و بعد عوارضی تهران پیاده میشه و مسیر برعکسو طی میکنه !!! یعنی پلیس از وجود این راننده های اجاره ای که 20 هزار تومان میگیرند و این مسیر را طی میکنند خبر نداره! نود درصد اتوبوسها چکش شکستن شیشه نداشتند که الان میبینم که گذاشتند هیچ پلیسی نمیاد بالا این مورد را چک کنه!! و عجله زیادی که راننده برای رسیدن به مقصد داره و توجیح میکنه که باید سریع برگردیم!! چرا همان ماشین باید برگردد
    • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      18 0
      این چکش اضطراری خیلی مهمه خیلیا اینو برمیدارن اگه در همین تصادف همین وسیله بود تعداد تلفات خیلی کمتر میشد
  • لاستیک فروش با انصاف IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    36 1
    سلام وقتی می گویند باید روی 80-100هزار کیلومتر تایر را عوض کنی و رانندگان عزیز ما آنقدر با آن می رانند تا آج تایر مثل دل مومن می شود پس مقصر 99% خود ما در نحوه استفاده صحیح از تایر هستیم البته که گرانی لاستیک فشار می آورد که دورتر این تعویض انجام شود اما به چه قیمتی ؟ جان مردم -- فقط راننده مقصر است البته هستند واردکنندگانی که تایر بی کیفیت بیاورند اما خیلی وقت است جلوی آن گرفته شده استاندارد مرتب در مبادی گمرک آنالیز می کند 99% نحوه استفاده صحیح را نمی دانیم تازه جاده های قیمه قیمه هم داشته باشیم
    • فرید IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      31 0
      ضمنا کار پلیس راهور کنترل می باشد چطور این اتوبوس از بین این همه پلیس راه رد شد؟؟ برادر راهور صرف کمین و صدور قبض های انبوه اشتباه مشکل حل نمی شود چطور کمربند سرنشین عقبو می بینی و لی لاستیک صاف و دو پوست رو ندیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همه رو هم مقصر کردی الا خودت چرا اعمال قانون نکردی چرا خودرو رو به پارکینگ هدایت نکردی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • زنجانی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    24 0
    من دائما تو اتوبان تهران زنجان در تردد هستم با اینکه بیشینه سرعت تو این اتوبان 120 برای سواری و 110 برای اتوبوسه خیلی از اتوبوسا با سرعت 120 تا در تردد هستند . این به وجدان راننده بر میگرده. احتمال ترکیدن لاستیک تو سرعت بالای 110 کیلومتر 50 درصد افزایش پیدا میکنه . گاها دو تا اتوبوس رو دیدم که باهم کل میندازن و نوبتی از لاین سرعت که ورودشون به اون لاین ممنوعه سبقت میگیرن... سعی کنیم به راننده ای که قانون رو زیر پا میزاره اعتراض کنیم اگر تک تک سرنشینای اتوبوس به راننده ای که داره سرعت میره و خلاف قانون عمل میکنه اعتراض کنن مطمئن باشین به خودش میاد و رعایت میکنه اگر نکرد میتونیم سریعا تخلفش رو گزارش کنیم به راهنمایی رانندگی که جلوش رو بگیرن .. و این به عنوان یک تجربه شخصی برای من اتفاق افتاد
  • محسن A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    20 0
    سلام.مقصراصلی پلیس راه است.کارهایی که بایددراولین پلیس راه بعدازحرکت اتوبوس ازپایانه انجام شود.1-تست اعتیاد ازرانندگان اتوبوس اگرمثبت بودضبط گواهینامه به مدت یکسال.2-اگراتوبوسی بارتجاری حمل کردتوقیف اتوبوس درپارکینگ به مدت یک ماه.3-جلوگیری ازحرکت اتوبوسی که نقس فنی دارد.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      3 9
      چیه فنی؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    12 5
    گارد ريل ضعيف و غير استانداد باعث حادثه بود.
  • محسن کندری A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    14 2
    اینا چه حرفیه مشکل اصلی لاستیک بوده که ترکیده واسه چی؟؟؟؟ چون چینی بوده ....
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    16 0
    سرعت زیاد اتوبوسها رو کاملا درست گفته.پراید ۱۲۰اتوبوس هم ۱۲۰.این راننده اتوبوسها با این سرعت میافتن پشت سواری های بیچاره و با بوق و چراغ راننده های پایه ۲را دستپاچه میکنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    7 0
    یعنی این مسایل کلی و اصولی را تا حالا در نظر نگرفته بودند که باید پس از حادثه تصمیم می گرفتند؟؟؟؟ بعد هم با این حرفها کیفیت افزایش می یابد؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    2 0
    کلا" قبول کنیم ما ایرانیها تو همه کارامون بی احتیاط و بی دقتیم !.این از وضع رانندگی کردن،این از وضع بازدید لاستیکها و برطرف کردن نقص فنی ماشین،این از وضع واردات کالاهای بی کیفیت که با جونمون در ارتباطه و... چرا کشوری مثل آلمان با اون همه سرعت ماشینهاشون آنقدر آمارتصادفاتشون بالا نیست؟چون مردمشون کلا" نظم و انضباط و دقت رو تو همه کارهاشون رعایت میکنند.ما حالا مونده که فرهنگ مردممون عوض بشه.زمان و تلاش وهزینه زیاد می خواد.
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    1 0
    اگه ترکیدن لاستیک علت بوده پس چرا به اسکانیا سه ماه فرصت رفع نواقص داده شده؟! البته وضعیت صاف بودن لاستیک ها امری است که به علت گرانی باید مورد توجه جدی راهور ناجا و وزارت صنعت و تجارت و بیمه ها قرار بگیرد
    • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      1 0
      احتمالا به این دلیل که کسی نمی تواند یقه راننده مرده و لاستیک سوخته را بگیرد.
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    2 0
    مقصر اصلی شک نکنید کشور دوست وهمسایه عزیزمون چین هستش !!!!!!!!!!!
  • محمد IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    13 0
    خدا شاهده چندین بار با اینکه تو اتوبان کرج با سرعت 120 به بالا میرفتم اتوبوسا پشت سرم بوق میزدن که برم کنار ...راحت 130 -140 تارو میرن.
    • پوریا IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      7 1
      ایول دقیقاً همینه که میگی، جای دوربینا رو کامل حفظن و به دوربین نرسیده سرعتو کم میکنن و بعد از دوربین میرن رو 140 تا...
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    4 0
    من در امريكا و كانادا ديده ام كه همه اتوبوسها علاوه بر در خروج اضطراري عقب اتوبوس ، در هر طرف اتوبوس دو تا پنجره فرار اضطراري هم دارن كه جمعا ميشه پنج راه خروج فوري كه در اين نوع حوادث ميتونه نجات دهنده جان آدم ها باشه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    5 0
    اتوبوسها بیشتراز تریلر سواری هارااذیت میکنند بعضی موقع سرعتشان 150 میشود بارها امتحان کردم و...
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    3 0
    لطفا قسمت منفی نظرات رو بذارید.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین